Qashqai je jedným z podnecovateľov segmentu kompaktných SUV. Keď Japonci v roku 2007 odhalili jeho recept, nemal na trhu obdobu. Dnes už je doba iná a naše cesty sú zaplavené crossovermi rôznych značiek, tvarov a vlastností. Podobne je na tom aj Qashqai, ktorý v tomto roku predstavil nový model a tak je tento test labuťou piesňou na odchádzajúcu druhú generáciu.
Súčasné japonské SUV je automobil, ktorý sa časom radikálne nemenil, skôr išlo o estetické a mechanické úpravy. Preto sa zdá, že stále vyzerá rovnako, no výrobca stavil na osvedčený dizajn a postupom času sa iba prispôsoboval novým požiadavkám. Auto so svojou dĺžkou 4,39 metra, šírkou 1,81 metra a výškou 1,59 nepôsobí mohutne alebo objemne, no napriek tomu má rázvor náprav 2,65 metra. Práve tieto rozmery mu umožňujú veľmi prakticky prechádzať mestským prostredím, pre ktoré bol stvorený. Dobre sa ovláda a nikdy nemáte pocit, že šoférujete príliš veľké vozidlo.
Jeho línie na prednej a zadnej časti sú napäté a svalnaté, aby sa odlíšil od zvyšku segmentu. Má samozrejme typické oplastovanie, ktoré nájdeme na takmer každom SUV. Škoda ale troška tej čiernej farby, v ktorej vyzerá podľa môjho názoru auto až príliš jednoliato. Nissan má v rukáve určite krajšie a výraznejšie farby, ja by som zvolila radšej modrú alebo hnedú, kde všetky prvky exteriéru krásne vyniknú.
V batožinovom priestore ukrýva 410 litrov, čo nie je práve líderská hodnota, no kočík alebo kufre na dovolenku sa sem zmestia bez problémov. Môže sa tiež pochváliť dvoma základnými doskami, z ktorých jednu môžete umiestniť vertikálne a tak zabrániť nákupu, aby po kufri putoval bez vášho vedomia. Skutočnosť, že sa vo vnútri našlo aj miesto pre čoraz zriedkavejšie rezervné koleso, je skvelá. Zadné sedadlá môžete kedykoľvek sklopiť v usporiadaní 60/40 na takmer 1 600 litrov priestoru. Chýba tu už iba 12-voltový konektor, do ktorého by sme si chceli počas dovolenky zapojiť napríklad chladničku.
Pohonné ústrojenstvo auta tvorí 1,3-litrový turbomotor s výkonom 116 kW (158 k) a 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Motor je starý známy, pochádza pôvodne z Renaultu a poháňa model Kadjar a svojho času aj Mercedes triedy A. V skratke ide o preplňovaný štvorvalec, ktorý disponuje vysokotlakovým systémom vstrekovania benzínu a systémom zdvihu ventilov Dual Variable Timing. Vačkový hriadeľ je navrhnutý tak, aby zlepšil dostupný krútiaci moment aj pri nízkych otáčkach a uľahčil jeho plynulejší nástup. V tomto modeli poskytuje maximálny krútiaci moment 270 Nm v rozmedzí od 2 000 do 3 500 ot./min..
Agregát je pri jazde kultivovaný a do kabíny prenáša iba nízku úroveň hluku. Pri voľnobežných otáčkach je vlastne ťažké odhadnúť, či vôbec funguje, pretože jeho prejav už nie je taký neohrabaný ako v minulosti. Výmena prevodových stupňov nie je síce najpresnejšia, ale má dobré vedenie a je dostatočne rýchle. V tejto verzii je k dispozícii s pohonom predných kolies a ide o dobrú rovnováhu medzi pohodlím a dynamikou. Za určitú časť komfortu sú zodpovedné aj 17-palcové pneumatiky, ktoré pomáhajú odpruženiu filtrovať viac nerovností ako disky s väčším priemerom.
V meste má prijateľný výkon a dynamiku, hoci otázka skôr vyvstáva v prípade spotreby. Aj keď je pravda, že ho porovnávame s obvyklými údajmi konkurencie, jeho hodnota sa zdá byť trocha vysoká - 8 l/100 km. Na diaľnici sa zasa motor správa prirodzenejšie, má dostatok sily na to, aby vodičovi poskytol rýchlosť bez nutnosti podraďovania. V takomto prostredí je možné znížiť spotrebu ku 7 litrom, ak aktivujete režim Eco.
Ázijským autám zvyčajne chýbalo množstvo ovládacích prvkov rozmiestnených po celom interiéri. A hoci sa to niekomu stále stáva, Nissan Qashqai v tomto problém nemá. Prístrojové vybavenie je analógové, staromódne ale niekomu môže práve toto vyhovovať, a má v strede malý LCD displej na zobrazovanie údajov z palubného počítača. Väčšia obrazovka infotaimnentu má lepšie rozlíšenie a je rýchlejšia.
Vzadu mi chýbal USB konektor a dopredu by sa hodila indukčná nabíjačka. Ale odkladacieho priestoru má požehnane - do dverí sa zmestila veľká fľaša s objemom jeden a pol litra, ďalšia do odkladacej schránky v prístrojovej doske. Za volantom máte vďaka vyššiemu posedu dobrú viditeľnosť na cestu a prítomnosť malého zadného skla kompenzujú spätné zrkadlá, ktoré sú obrovské. Pohodlie je dominantou a odpruženie príjemne prehltne nerovnosti terénu.
Myslím si, že Nissan Qashqai je auto prakticky pre každého. Pokiaľ nehľadáte veľmi vycibrené vlastnosti. V každom prípade je Qashqai vyvážený a všeobecný produkt, ale s veľmi vysokou známkou vo všetkých sekciách, ktoré sa počítajú. Esteticky je atraktívny, má dostatočnú dávku technológií, je pohodlný, priestranný a jeho motor má mnoho tvárí. Súperov v tomto segmente je stále viac a viac, no napriek tomu si Qashqai stále drží svoje miesto. Vo vnútri je už vidieť, že má svoj vek, no pomer ceny a vybavenia je stále jedným z najlepších. Tam kde sa u iných uspokojíte s parkovacími senzormi, ponúka Nissan za rovnakú cenu 360-stupňovú kameru.
motor a pohonný systém | Nissan Qashqai |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 332 cm3 |
Max. výkon | 116 kW / 157 k |
Max. krútiaci moment | 270 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 7-st. DCT automat |
rozmery, hmotnosti a objemy | Nissan Qashqai |
---|---|
Dĺžka | 4 394 mm |
Šírka | 1 806 mm |
Výška | 1 590 mm |
Rázvor náprav | 2 646 mm |
Celková hmotnosť | 1 825 kg |
Objem batožinového priestoru | 410 l |
Objem palivovej nádrže | 65 l |
jazdné výkony | Nissan Qashqai |
---|---|
Max. rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,9 s |
spotreba | Nissan Qashqai |
---|---|
Mesto - počas testu | 7,8 - 8,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | 6,9 - 7,4 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 5,8 - 6,5 l/100 km |
emisie | Nissan Qashqai |
---|---|
Emisie CO2 | 145 - 152 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Nissan Qashqai |
---|---|
Základná cena modelu | od 20 990 € |
Základná cena verzie | od 21 990 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Nissan Qashqai | R4 |
Zdvihový objem | |
Nissan Qashqai | 1 332 cm3 |
Max. výkon | |
Nissan Qashqai | 116 kW / 157 k |
Max. krútiaci moment | |
Nissan Qashqai | 270 Nm |
Palivo | |
Nissan Qashqai | benzín |
Pohon | |
Nissan Qashqai | predná náprava |
Prevodovka | |
Nissan Qashqai | 7-st. DCT automat |
Dĺžka | |
---|---|
Nissan Qashqai | 4 394 mm |
Šírka | |
Nissan Qashqai | 1 806 mm |
Výška | |
Nissan Qashqai | 1 590 mm |
Rázvor náprav | |
Nissan Qashqai | 2 646 mm |
Celková hmotnosť | |
Nissan Qashqai | 1 825 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Nissan Qashqai | 410 l |
Objem palivovej nádrže | |
Nissan Qashqai | 65 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Nissan Qashqai | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Nissan Qashqai | 10,9 s |
Mesto - počas testu | |
---|---|
Nissan Qashqai | 7,8 - 8,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | |
Nissan Qashqai | 6,9 - 7,4 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
Nissan Qashqai | 5,8 - 6,5 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Nissan Qashqai | 145 - 152 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Nissan Qashqai | od 20 990 € |
Základná cena verzie | |
Nissan Qashqai | od 21 990 € |