Nissan Micra 1.5 dCi

Testy Test Nissan Micra 1.5 dCi: Celkom iné auto

Foto: Marek Pokrývka

23.1. 15:40 Ázijské vozidlo vymenilo obliny za dynamické hrany a láka na bohatú ponuku vybavenia. Naftová verzia osloví aj výnimočne nízkym apetítom.

Rapídny vzrast popularity SUV výrazne ovplyvnil značnú čas automobilového trhu a mnohé kategórie naň z predajného hľadiska doplatili. Hatchbacky segmentu B sa však aspoň nateraz nejakého úbytku zákazníkov báť nemusia. Stále ide o veľmi silné odvetvie, v ktorom je veľká konkurenčná súťaž. Nissan v ňom už takmer štyri dekády reprezentuje typ Micra.

Miláčik žien je minulosťou, Micra dostala agresívny dizajn
Miláčik žien je minulosťou, Micra dostala agresívny dizajn
Zdroj: Marek Pokrývka

Japonský drobec dosiahol na starom kontinente značné úspechy, v roku 1993 dokonca získal titul Európske auto roka. Navyše sa predával ako teplé rožky. Populárnu druhú generáciu však časom nahradilo číslo tri, ktoré prinieslo štýl „bublinky“ blízky najmä ženám. Nástupca pokračoval v obdobnom smere. Odbyt počas toho výrazne klesal a preto pristúpila automobilka k radikálnemu kroku. Nástupcu navrhla prakticky úplne od nuly.

Predvlani prišlo na svet piate vydanie malého automobilu, ktoré pri svojej premiére zaujalo najmä dizajnom. Chutné obliny vymenilo za agresívne hrany. Nezmenilo sa pritom len dizajnovo, o čom sme sa presvedčili počas našej prvej jazdy. Na kompletný test sme však museli počkať. Nakoniec sme mu podrobili dobre vybavený model, ktorý mal pod kapotou motor 1.5 dCi.

Hatchback narástol a najmä zmužnel

Už pri úvodnom zoznámení nás japonský hatchback upútal veľkosťou. Medzigeneračne výrazne narástol a z benjamínov segmentu B sa zaradil medzi jeho väčších členov. Na dĺžku sa len o chlp zmestil pod štyri metre. Natiahnutý je teda o takmer 22 cm, pričom v ramenách pribral sedem centimetrov. Strecha zase o podobnú hodnotu klesla. Rázvor je predĺžený, teraz meria 2 525 mm.

Dynamický štýl vyznáva nielen predok, ale celá karoséria
Dynamický štýl vyznáva nielen predok, ale celá karoséria
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem pozmenených proporcií nás Nissan oslovil svojím dizajnom. Milo sa tváriace autíčko, ktoré ste mali chuť nalakovať ružovou a dať mu nad svetlá umelé mihalnice, je definitívne minulosťou. Na scénu prišla maska chladiča s výrazným motívom písmena V, ktorú lemuje ostro rezaná kapota a zamračený pohľad očí s diódovým denným svietením. Tým sa to však nekončí.

Aj zadné partie hatchbacku zmužneli a vyžarujú dynamiku, čím nemyslíme imitáciu karbónu na nárazníku. Daný dojem vyvolávajú skôr výrazné hrany svetiel a veka batožinového priestoru. Prispieva veľký strešný spojler i delený C-stĺpik, v našom prípade hrali rolu tiež výrazné 17-palcové disky kolies. V bočnej časti okrem nich upútali viaceré línie a skryté zadné kľučky.

Kabína obsahuje dobré materiály i viaceré tvrdé plasty
Kabína obsahuje dobré materiály i viaceré tvrdé plasty
Zdroj: Marek Pokrývka

Samotné dvere nás prekvapili ohromne plechovým zvukom zatvárania, ktorý nevyvoláva ktovieaký dojem kvality. No prepracovaný interiér to napráva. Obsahuje síce porciu tvrdých plastov, ale aj peknú palubnú dosku čalúnenú čiastočne koženkou. Pôsobí to určite lepšie než fádny sivý panel. Rovnaký materiál tvorí strany centrálneho tunela, čo je príjemne mäkké na kolená. Pochváliť musíme veľký odkladací priečinok pred radiacou pákou.

V interiéri nám chýbala lakťová opierka, okrem toho nás občas hneval infotainment. Nešlo pritom len o jeho pomalšie reakciu či zastaranú grafiku. Displej systému je horšie čitateľný na slnku, najmä ak je zacapkaný. Čo je takmer neustále... Plusový bod dávame schopnosti zložiť panoramatický obraz zo štvorice kamier, čo nie je v danom segmente vôbec bežný prvok. Chuťovkou je ozvučenie Bose obsahujúce reproduktory v hlavovej opierke vodiča. Pri počúvaní rádia sme si ho nijak extra nevychutnali, no pri kvalitnej MP3 znelo audio na vozidlo tejto kategórie nadpriemerne dobre.

V segmente B je sústava štyroch kamier stále raritou
V segmente B je sústava štyroch kamier stále raritou
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska interiérových rozmerov to nie je žiadna veľká sláva. Micra ponúka na predných sedadlách adekvátnu porciu miesta vo všetkých smeroch, no vzadu je to akurát priemer. Tesno je tam najmä v oblasti kolien. Nijak nevyniká ani batožinový priestor, ktorý štandardne pojme 300 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčší na 1 004 l. Operadlá však zostanú šikmo, okrem toho treba rátať s mohutným schodom za nimi. Rovná podlaha sa nekoná.

Francúzska nafta je veľmi úsporná

Srdcom testovaného vozidla bol dobre známy motor 1.5 dCi nesúci aliančný podpis. Overený turbodiesel má pod kapotou japonského hatchbacku nezmenené parametre, dosahuje maximálny výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 220 Nm. Renault spája tento štvorvalec aj s dvojspojkou. Nissan k nemu ponúka výhradne manuál, ktorý má päť stupňov.

Turbodiesel s objemom 1,5 litra má postačujúci výkon
Turbodiesel s objemom 1,5 litra má postačujúci výkon
Zdroj: Marek Pokrývka

Z dynamického hľadiska je vznetový agregát slušný a vďaka razantnému nástupu Newtonmetrov akceleruje pocitovo lepšie, než tvrdí údaj 11,9 sekundy pri zrýchlení 0-100 km/h. No špičkovú silu predvádza v pomerne úzkom spektre otáčok. Preto pri ňom treba často radiť, pričom prevodovka má dlhé stupne. V meste sme sa občas nevedeli rozhodnúť medzi trojkou a štvorkou.

Pri jazde si treba dať pozor na nízke otáčky sprevádzané dunením. Inak je motor odhlučnený dobre, iste lepšie než v koncernovom type Clio. Pri ustálenom tempe ho počuť minimálne. Zrýchľovanie sprevádza typický zvuk nafty, ale jeho intenzita je udržaná v rozumnej miere.

Aj vďaka dlhým prevodom dosahuje motor nízku spotrebu
Aj vďaka dlhým prevodom dosahuje motor nízku spotrebu
Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa oficiálnych údajov vychádzajúcich zo staršej normy NEDC dokáže Micra 1.5 dCi jazdiť vo všetkých režimoch pod štyri litre. Asi nikoho neprekvapí, že ide len o laboratórnu fantáziu. Japonský drobec je však bezpochyby veľmi úsporný. V meste si pýtal rovných päť litrov, diaľničnú prevádzku dokázal absolvovať za 4,8 l/100 km. Na okresných cestách sme s ním dosiahli 3,6-litrový priemer. Tieto čísla patria k tomu najlepšiemu, čo sme počas testovacej histórie zaznamenali.

Nevýhodou vznetovej verzie je hmotnosť pohonnej jednotky, ktorú cítiť v zákrutách. Ťažší predok zatáča o poznanie menej ochotne než pri rovnako silnom benzínovom trojvalci. Napriek tomu možno povedať, že jazdné vlastnosti sú na dobrej úrovni. Najmä pri porovnaní s predchodcom. Aj s naftovým motorom pôsobí hatchback celkom agilne, aj napriek tuhej zadnej osi.

Skúšaný model roloval na ráfikoch s priemerom 17 palcov
Skúšaný model roloval na ráfikoch s priemerom 17 palcov
Zdroj: Marek Pokrývka

Vlečená náprava má občas tendencie odskakovať, navyše si na nerovnostiach rada buchne. To v našom prípade zvýraznili 17-palcové kolesá. Komfort je pri nich akceptovateľný, no pri šestnástkach by mohlo byť pohodlia viac. Vzadu sú okrem tuhej konštrukcie aj bubnové brzdy. V praxi sme to ale nepociťovali ako nedostatok, spomaľovať dokáže malý Nissan s dostatočnou razanciou.

Bohato vybavený diesel za 18 470 eur

Rovnako ako mnohí ďalší zástupcovia segmentu B štartuje Micra na našom trhu pod magickou hranicou 10-tisíc. V základnej verzii sa momentálne predáva od 9 690 eur. Za túto čiastku dostane zákazník vybavenie Visia a litrový atmosférický benzínový trojvalec, ktorý má výkon 52 kW (71 k). Nami testovaný exemplár je však opačným protipólom cenníka.

Nami testované vozidlo stálo takmer dvojnásobok základu
Nami testované vozidlo stálo takmer dvojnásobok základu
Zdroj: Marek Pokrývka

Za naftový model vo vrcholnej úrovni Tekna zaplatí slovenský motorista najmenej 16 410 eur, pričom v tomto konkrétnom prípade bolo na palube viacero opcií. Priplácalo sa za červený lak, balík obsahujúci rozoznávanie značiek, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu a systém núdzového brzdenia, LED svetlomety či panoramatický kamerový systém. Výsledná suma 18 470 eur nie je ani náhodou nízka, no šlo o jedno z najlepšie vybavených modelov v triede. Ušetriť sa dá na viacerých prvkoch prezentovaných na tomto exemplári.

Micra áno, ale asi radšej s benzínom

Nissan Micra prešiel skutočne výraznou zmenou, dnes je to celkom iné auto. Bublinka oslovujúca najmä ženy je definitívne minulosťou. Japonský drobec má príjemne dynamický štýl, celkom pekný interiér a bohaté vybavenie, ktoré patrí k špičke svojej kategórie. Vytknúť mu možno menej priestrannú zadnú časť kabíny i niekoľko ďalších detailov. Vo všeobecnosti však ide o dobré vozidlo, ktoré sa môže smelo porovnávať so súpermi v rámci segmentu B.

Malý hatchback značky Nissan prešiel úspešným prerodom
Malý hatchback značky Nissan prešiel úspešným prerodom
Zdroj: Marek Pokrývka

Piatu generáciu malého hatchbacku teda môžeme bez problémov odporučiť, aj keď voľbou naftového motora si nie sme istí. Asi by sme uprednostnili rovnako silný benzínový trojvalec. Síce nedosiahne takú nízku spotrebu ako diesel, no ponúka mierne lepšie jazdné vlastnosti a je o 1 700 eur lacnejší. V tejto kategórii pritom hráva kúpna cena často prvé husle...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 461 cm3
Max. výkon
66 kW/90 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 999 mm
Šírka
1 743 mm
Výška
1 455 mm
Rázvor náprav
2 525 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 073 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 148 kg
Užitočná hmotnosť
517 kg
Celková hmotnosť
1 590 kg
Objem batožinového priestoru
300/1 004 l
Objem palivovej nádrže
41 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
3,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,5 l/100 km
Mesto - počas testu
5,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
121 g/km
Emisná norma
Euro 6c
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 690 €
Základná cena verzie
od 16 410 €
Cena testovaného exemplára
18 470 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia