Kia Picanto v našej redakcii nie je nováčikom. Malé mestské autíčko kórejskej automobilky nás aj vo svojej druhej generácii presvedčilo o tom, že ho neradno podceňovať. Tretie pokračovanie príbehu drobca pritom vyzerá ešte atraktívnejšie, ponúka širšiu výbavu a modernejší interiér. Zachová si však svoje hlavné silné stránky?
Aby sme to zistili, preverili sme Kiu Picanto v cenovo priaznivej výbave Gold so štvorvalcom s označením 1.2 MPI ladeným na 62 kW (84 k). Počas testovania nám autíčko ukázalo množstvo svojich pozitívnych stránok, prišlo však aj na negatívna. Na čo si pri ňom treba dať pozor?
Malý drsniak
Vzhľad automobilov s rozmermi Picanta zväčša býva “milučký”, tu však dizajnéri zvolili odlišný prístup. Predné svetlomety sú poriadne primračené, čelnú masku v štýle tigrieho nosa zasa dopĺňa veľká mriežka zakomponovaná do nárazníka. Už aj vo výbave Gold auto zdobia pekné 15” zliatinové disky kolies obuté do pneumatík s rozmerom 185/55 R15.
Z profilu je Picanto pomerne jednoduché, má typické črty karosérie charakteristické pre supermini - je pomerne vysoké a úzke. Okrem opticky širokej prednej časti však tento dizajnový deficit kompenzuje zadná časť. Koncové svetlá sú umiestnené v samotných rohoch karosérie a C-čkovým tvarom drobca umne rozširujú. Navyše dokonca majú aj veľmi peknú architektúru. V prípade Picanta teda účelovo roztomilý dizajn nehrozí, táto Kia je skôr malým nasrdeným drsniakom.
Interiér prekvapí
Po usadnutí do kabíny príde ďalšie príjemné prekvapenie. Picanto vyzerá viac než slušne aj tu! Ak by ste čakali netradičné tvary a čo najlacnejšie riešenia, škaredo by ste sa popálili. Agilný drobec totiž v interiéri skrýva výbavu, ktorý by ste našli aj v podstatne väčších automobiloch značky. Je tu klasický podarený volant, prehľadná prístrojová doska, aktuálny panel klimatizácie ba dokonca aj plávajúci displej.
Ten bol vo výbave Gold len monochromatický, tento fakt však jeho funkcionalitu výraznejšie neobmedzil. Okrem navigovania, zobrazenia cúvacej kamery či zrkadlenia smartfónu totiž zvládne všetko, čo od neho človek bežne potrebuje. Palubný systém nemá problém ani s uskutočňovaním hovorov či prehrávaním médii prostredníctvom rozhrania Bluetooth.
Ďalším momentom prekvapenia je v prípade Picanta jeho relatívna priestrannosť. Vodič vysoký 185 cm si za seba sadne tak, že kolenami sa už dotýka kresla pred sebou, no netlačí do neho. Na vozenie detí je druhý rad sedadiel ako stvorený. Batožinový priestor pochopiteľne nie je obrovský, no jeho 255 l je na vozidlo týchto rozmerov slušný údaj. Treba podotknúť, že drahocenné litre získava najmä na výške a hĺbke.
Jazdí slušne
S autami typu Picanta sa vo všeobecnosti jazdí akosi príjemnejšie než napríklad s veľkými SUV či limuzínami, ktoré sa dnes tešia obľube. Drobná Kia sa vyznačuje agilitou, príjemnou odozvou riadenia a parádnou manévrovateľnosťou. V meste jej rozmery skutočne oceníte, s Picantom sa parkuje parádne aj bez cúvacej kamery.
Na druhú stranu so sebou útly pôdorys prináša aj niekoľko nevýhod. Krátky rázvor spôsobuje, že na našich hrboľatých cestách autíčko vie byť uskákané a sem tam dá posádke o výmole vedieť viac, než by bolo potrebné. Pocitu motokáry sa tu nevyhnete, to však platí aj v dobrom. Picanto vie jazdiť aj pomerne zábavne.
Na to ho predurčuje aj motor 1.2 MPI, ktorý na prvý pohľad nie je výkonný, no vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť podliezajúcu tonu jeho 62 kW (84 k) mestskému vozítku bohato stačí. Zrýchleniu na 100 km/h za 12 s by sme subjektívne neverili, auto pôsobí omnoho agilnejším dojmom. Vzhľadom na atmosférický charakter agregátu ho však pri vôli jazdiť dynamicky netreba šetriť - ručičku otáčkomera musíte poslať poriadne vysoko.
Nad hranicou 3 000 ot./min. sa ukazovateľ otáčkomera bohužiaľ s radosťou pohybuje aj pri diaľničných rýchlostiach. Na autostrády sa Picanto rozhodne nehodí. Pri rýchlosti 130 km/h už motor točí cca 3 800 ot./min. a dáva o sebe vedieť pomerne hlasným zvukovým prejavom. Škoda, že nedisponuje šesťstupňovou prevodovkou. Z agregátu sme mali pocit, že by ešte jednu “ťažšiu” rýchlosť zvládol. Ak vám však stačí nižšie tempo a po diaľnici prejdete doslova len pár kilometrov, kórejského drobca nemusíte zatracovať.
Na diaľnicu len príležitostne
Kia udáva, že Picanto by si na 100 km jazdy malo v kombinovanej prevádzke vypýtať približne 4,5 l benzínu. My sme sa počas reálneho testovania dostali na údaj 6,0 l/100 km. Priemer tu však kazí predovšetkým diaľničná premávka, na ktorú Picanto nie je príliš stavané. Pri konštantnej jazde tempom 130 km/h po autostráde si totiž na 100 kilometrov z nádrže cucne 7,4 l paliva.
Na vidieku a v meste je to však úplne iný príbeh. V typickej mestskej premávke sa spotreba hýbe na úrovni 6,5 l/100 km, na vidieku len 4,2 l/100 km. Tam sa vozidlo aj najviac hodí. Jeho agilitu, šikovné rozmery a presné riadenie na diaľnici príliš neuplatníte. Na okreskách či v urbanizovanej džungli sa však môže hodiť.
Priplatili by sme si
Drobná Kia štartuje na cenovke 8 640, testovaná verzia je dostupná od 11 260 a finálna suma za konkrétny kus, ktorý vidíte na fotografiách, sa zastavila na čiastke 11 650 eur. Za dobré peniaze ponúka slušnú výbavu, v ktorej z hľadiska bežného užívateľa nevyhnutne nemusí nič chýbať. Má tempomat, komfortný interiér a základnú sadu bezpečnostných systémov.
Aj tak však treba povedať jedno. Ak by sme reálne boli v koži potenciálneho majiteľa Picanta, za svoje budúce autíčko by sme si radšej priplatili. Vyhotovenie GT-Line aktuálne stojí 13 480 eur. S ním už z kórejského drobca máte reálne dospelé auto so všetkým, čo k nemu patrí. Najvyšší stupeň výbavy ponúka vyhrievané sedadlá či volant, farebný displej s navigáciou a cúvaciou kamerou či športovejší vzhľad. Vzhľadom na neveľký cenový rozdiel by sme túto investíciu prinajmenšom zvážili.
Malý drsniak
Na testovanom Picante sa nám najviac páči, že u neho akosi absentuje imidž stereotypne “ženského auta”. Navonok sa tvári drsne, vyzerá naozaj štýlovo, a preto sa v ňom za volantom nemusí hanbiť sedieť ani urastený muž. V podstate totiž ide o užívateľsky veľmi príjemné autíčko na každý deň. Pri jeho kúpe by sme však rozhodne zvážili, ako často chodíte na diaľnice.
Ak stotridsiatkou cestujete denne, poobzerajte sa po inom aute. Pokiaľ však diaľničnú známku využijete len z času na čas, netreba sa ničoho báť. Zamyslieť sa oplatí aj nad vyššou výbavou. Vyhrievanie predných sedadiel či volantu sú prvky komfortu, ktoré u nás po mnoho mesiacov roka oceníte na dennej báze. To však neznamená, že nás výbava Gold sklamala. Práve naopak, bola výborná. Len si ešte vieme predstaviť jej vylepšenie.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 248 cm3
|
Max. výkon
|
62 kW/84 k
|
pri otáčkach
|
6 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
124 Nm
|
pri otáčkach
|
4 000/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
predná náprava
|
Prevodovka
|
5-stupňová manuálna
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
3 595 mm
|
Šírka
|
1 595 mm
|
Výška
|
1 485 mm
|
Rázvor náprav
|
2 400 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
976 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EU)
|
1 051 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
424 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 400 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
255/870 l
|
Objem palivovej nádrže
|
35 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
173 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
12 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
5,8 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
3,7 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,5 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
6,5 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,4 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
4,2 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
104 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
CENA
|
|
Základná cena modelu
|
od 8 640 €
|
Základná cena verzie
|
od 11 260 €
|
Cena testovaného exemplára
|
11 650 €
|