Seat Leon je koncernovým súrodencom modelov Volkswagen Golf či Škoda Octavia a zároveň ich tvrdým rivalom. Väčšinou sa zvykne označovať za akúsi emotívnejšiu verziu tradičného nemeckého bestselleru. V prípade Španiela novej generácie to však zďaleka nie je len o emóciách. Nie. Leon vyniká aj v iných ohľadoch.

Seat Leon 1.5 eTSI ST FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Štýlový minimalizmus

V kabíne je kompaktný Seat prísne funkčný, povedali by sme, že až minimalistický, a pritom veľmi štýlový a elegantný. Je však vidieť, že barcelonskí dizajnéri majú aj zmysel pre humor - bočné výduchy ventilácie nápadne pripomínajú štýl, ktorý dnes využíva Lamborghini. Vtipná a neškodná inšpirácia talianskou koncernovo spriaznenou značkou.

Seat Leon 1.5 eTSI ST FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Kokpitu Seatu Leon novej generácie dominuje vyhrievaný volant s hrubým vencom, ktorý dobre padne aj do väčších rúk. Jeho multifunkčné tlačidlá majú taktiež pomerne veľkú plochu, čo veľmi zjednodušuje ich používanie za jazdy. Ide o drobnosť, no z pohľadu dizajnu a veľkosti dnes podľa nás ide o jeden z najkrajších volantov moderných automobilov. Leon zdobí aj výborný posed za volantom a najmä výhľad z kabíny. To sú veľké plusy pre komfort a bezpečie.

Za hlavným pracovným nástrojom vodiča sa nachádza digitálna prístrojová doska s vysokou informačnou hodnotou a krásnou grafikou. Páči sa nám, že Seat sa vie naozaj odpútať od klasickej koncepcie budíkov a rokmi zaužívaného usporiadania prístrojovky. My sme ju v podstate celý týždeň mali rozdelenú na tri rovnocenné segmenty, ktoré nám poskytovali informácie o aktuálnom dojazde, prehrávaných médiách a údaje o spotrebe, priemernej rýchlosti a ďalších parametroch jazdy. Ak vám však vyhovuje imitácia klasických budíkov, viete si ju tu navoliť.

Mild-hybridnú technológiu ako vodič po zahriatí motora pocítite najmä na hladkých štartovaniach po deaktivácii spaľovacej jednotky systémom štart-stop.
Filip Kadlečík

Perfektné grafické spracovanie užívateľského prostredia zdobí aj centrálny displej infotainmentu. Presne takto by podľa nás mala vyzerať palubovka moderného auta. Škoda len, že klimatizáciu tu ovládate len dotykovo. Hardvérové riešenie máme stále radšej. Inak Seat do bodky naplnil našu predstavu o kvalitnom dizajne a ešte ju predčil použitím zaujímavého ambientného podsvietenia, ktoré má aj informačnú hodnotu - upozorňuje napríklad na vozidlá, ktoré sa nachádzajú v mŕtvom uhle vodiča. Korunku modernej kabíne nasadzuje elektronická radiaca páka či povrchová úprava jednotlivých materiálov. Radosť pozerať!

Seat Leon 1.5 eTSI ST FR.
Zdroj: Filip Kadlečík
Seat Leon 1.5 eTSI ST FR.
Zdroj: Filip Kadlečík

Seat Leon sme testovali vo vyhotovení kombi, ktoré je vhodné najmä na rodinné využitie. Do tejto úlohy ho predurčuje najmä obrovský batožinový priestor s objemom 620 litrov a vzdušná kabína, ktorá ponúka adekvátny priestor aj cestujúcim na zadných sedadlách. Leon má v porovnaní s minulosťou väčší rázvor a aj celkovú dĺžku a je to cítiť. Poteší aj výborná technologická úroveň jazdných asistentov, ktorá zvyšuje bezpečnosť vozidla. Adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go pre dopravné zápchy v kombinácii s presným udržiavaním v jazdnom pruhu vedia z Leona na pár sekúnd spraviť takmer “autonómne” vozidlo.

Priestor na zlepšenie

Pri testovaní tohto vozidla sme si všimli, že ešte Seat má priestor na zlepšenie a to hneď v niekoľkých ohľadoch. Veľký technologický pokrok si vyberá svoju daň na softvéri, ktorý by ešte potreboval doladiť - systém keyless nefungoval stopercentne podľa našich predstáv a niekedy nezachytili kľúč ani keď bol pár centimetrov od kľučky. Prekážala nám aj pripomienka “Držte sa v strede pruhu”, ktorú sprevádza silný akustický signál a počas testovacieho týždňa na nás vyskočila snáď 20 krát. Toto upozornenie zjavne nie je nastavené so správnou citlivosťou. Z výčitiek smerom k interiéru spomenieme ešte odhlučnenie, ktoré by mohlo byť aj efektívnejšie. Z pohľadu technológií nám tu chýbala len funkcia tieňovania okolitých objektov v podaní predných reflektorov, ktorou už konkurenti disponujú. Ide síce o silné LED-ky, no chýba im prívlastok “matrix”.