ikona

Testy Test Mercedes X 350 d: Vrchol sveta pick-upov?

Foto: Filip Kadlečík

27.4. 9:45 Trojcípa hviezda sa pustila do územia, na ktorom doteraz nemala zastúpenie. X-ko sa síce už dlhšie ponúkalo so štvorvalcom, hovorí sa však, že skutočný pick-up Mercedesu prišiel až teraz. Aký je nemecký pracant s vidlicovým šesťvalcom?

Zdá sa, že v posledných rokoch na európsky trh s pick-upmi vtrhli dvaja nováčikovia, ktorí sa rozhodli, že si ho asertívne privlastnia. Jedným z nich je Mercedes-Benz triedy X, druhým Volkswagen Amarok, ktorého test prinesieme takto o týždeň. Čo dvoch benjamínov segmentu spája? Šesťvalce.

Výhodou triedy X je elegancia, žiadny konkurenčný pick-up nemá tak vyspelý dizajn
Výhodou triedy X je elegancia, žiadny konkurenčný pick-up nemá tak vyspelý dizajn
Zdroj: Filip Kadlečík

Pokiaľ ide o počet valcov, ku dvojici Amarok a trieda X sa na dostrel priblíži len Ford Ranger 3.2 TDCI so svojim päťvalcom. Ten však zďaleka nie je natoľko kultivovaný, výkonný a pokrokový, aby sa z motorickej stránky mohol porovnávať s Volkswagenom a Mercedesom. Rozdielne sú však aj cenovky. Obháji si trieda X pozíciu najdrahšieho pick-upu na Slovensku?

Kto je najkrajší z trojičiek?

Chtiac-nechtiac, Mercedes-Benz triedy X si budeme spájať s duom Nissan Navara a Renault Alaskan - ide totiž o jednu veľkú úžitkovú rodinu. Zakladateľom rodu je Nissan Navara, na základe ktorého potom Renault priniesol model Alaskan. O čosi neskôr rovnaký postup zopakoval Stuttgart a podarené trojičky sú na svete. Ktorá z nich je však najkrajšia?

Svoj pôvod v Nissane Navara Mercedes parádne maskuje
Svoj pôvod v Nissane Navara Mercedes parádne maskuje
Zdroj: Filip Kadlečík

Dizajn je pri pick-upov samozrejme druhoradý, s ich rastúcim lifestylovým renomé však začína naberať na váhe. Podľa nás je z trojice najviac podarený práve Mercedes-Benz triedy X. Stuttgartský pick-up nás zaujal uhladeným a mohutným zjavom. Nepôsobí drsne, v jeho kategórii by sme ho označili skôr za elegána.

V kabíne Mercedes taktiež ukazuje, že za svoju vyššiu cenovku ponúkne viac než jeho súrodenci. Podľa nás však nie dosť. Čo mu treba uznať? Je veľmi dobre odhlučnený a cestovanie v ňom je pohodlné aj pri diaľničných rýchlostiach. Má príjemný sedadlá a vynikajúci multifunkčný volant, za ktorý sa Nemci nemusia hanbiť ani po rokoch. Výborne padne do ruky, má široký veniec obalený do príjemnej kože. Proti budíkom s veľkým displejom v strede taktiež nemáme výhrady. Sú prehľadné a informačne bohaté.

Kabína má pekný dizajn, viacero vecí nám však na nej prekážalo
Kabína má pekný dizajn, viacero vecí nám však na nej prekážalo
Zdroj: Filip Kadlečík

Na X-ku nám najviac prekáža fakt, že samotný Mercedes-Benz ho do istej miery promuje ako lifestylový pick-up nielen na prácu. Interiér tomu však úplne nezodpovedá ani v najvyššej výbave Power Line. Je síce dizajnovo nápaditý, materiálová ponuka tu však ani zďaleka nie je taká, akú by očakával majiteľ bežného osobáku z dielne Stuttgartu. Ba čo viac, niektoré časti kabíny nám prišli, ako keby ich Mercedes vyslovene odignoroval.

Najväčším tŕňom v oku pre nás bola centrálna konzola. Vžite sa do kože vodiča, ktorý si X-ko ide pozrieť po prvýkrát. Sadne si do príjemného sedadla, do rúk vezme nadštandardný volant, zrak mu padne na prehľadné budíky a vidí, že sedí v prémiovom pick-upe. Potom sa však pozrie na centrálny tunel, kde do očí bije zastaralý volič sedemstupňovej automatickej prevodovky a luxusný dojem je fuč.

Ako päsť na oko - túto radiacu páku by sme po facelifte v X-ku videli neradi
Ako päsť na oko - túto radiacu páku by sme po facelifte v X-ku videli neradi
Zdroj: Filip Kadlečík

Skutočne, tento výlet do minulosti by podľa nás v Mercedese byť nemal. Nejde pritom len o dizajn. Stredový tunel je katastrofálny aj kvôli tomu, že neponúka prakticky žiadne odkladacie priestory. To je slabina celej kabíny, šofér či spolujazdec si tu v dobe smartfónov poriadne nemajú kde odložiť telefón. Stačilo by, aby Nemci zainvestovali, obstarali klasické radenie páčkou za volantom aj pre X-ko a všetko by bolo tak, ako má byť a ako to od trojcípej hviezdy čakáme. Uvoľnil by sa priestor pre odkladacie schránky a kabína by vyzerala podstatne lepšie.


Pozrite si Mercedes-Benz triedy X do detailu


Prítomnosť štandardnej radiacej páky nenarúša len praktickosť kabíny, ale aj ergonómiu ovládania infotainmentu. V jeho prípade by sme tu taktiež očakávali novšiu verziu, na túto sa však objektívne - až na dizajn rozhrania - sťažovať nemožno. Funguje dobre a spoľahlivo. Horšie je tu však ovládanie, ktoré je kvôli prítomnosti veľkej radičky posunuté príliš dozadu a práca s ním nie je tak pohodlná, ako to v Mercedes býva zvykom. Ergonomickým sklamaním bol aj nízky rozsah nastavení volantu, ktorý si neviete prispôsobiť hĺbkovo, ale len výškovo. V tomto ohľade ponúka väčší komfort aj výrazne lacnejšie Mitsubishi L200 Black Edition.

Praktická stránka pick-upu

Ako to už býva zvykom, ani v Mercedese-Benz triedy X nie je vzadu priestoru na rozdávanie. Sám za seba si priemerne vysoký muž sadne bez problémov, problémom nebude ani šírka. Pätica mužov sa tu však bude tlačiť. To ale platí prakticky o každom európskom pick-upe. Bežnou chorobou je aj vysoké sedenie a relatívne kolmý sklon chrbtových operadiel v druhom rade sedadiel. Pre človeka, ktorý je zvyknutý na osobák, to môže byť prekvapením. V tomto smere však za konkurenciou X-ko nezaostáva, ale ju ani neprekonáva. Priestorovo je štandardným zástupcom svojej kategórie.

Pevná kapota je síce štýlová, v skutočnosti však podľa nás uberá z praktickosti triedy X
Pevná kapota je síce štýlová, v skutočnosti však podľa nás uberá z praktickosti triedy X
Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska praktickosti nás okrem zúfalého nedostatku odkladacích priestorov nepotešilo ani prevedenie korby. Pevnú kapotáž na nej radi nemáme - podľa nás pick-upu berie z praktickosti omnoho viac než napríklad hardtop. Veci na korbe síce máte v bezpečí, nič, čo by z nej vytŕčalo, však na ňu nenaložíte. S tým treba počítať. Zasúvacia roleta je z nášho pohľadu najlepší kompromis medzi bezpečnosťou a zachovaním praktickosti nakladacieho priestoru. Nakoniec, práve korba je hlavným argumentom na kúpu pick-upu.

Z pohľadu samotnej korby Mercedes-Benz ponúka dobrý produkt. V porovnaní s priemerom segmentu zbiera plusové centimetre na dĺžku i čo sa šírky týka. Mínusky zasa nabiehajú kvôli nosnosti pod 1 000 kg, to však pravdepodobne zapríčiňuje aj ťažký šesťvalec. Samozrejmosťou v korbe je aj možnosť odolného krytia plechov tvrdým plastom. Inak mohli dopadnúť ako v prípade testovacieho Renaultu Alaskan. Potešilo nás elektricky ovládané a šikovné zadné okno, ktorým sa dá kabína pekne vetrať.

Menej je viac?

Mercedes-Benz triedy X sa v porovnaní s väčšinou konkurencie vyznačuje sofistikovanejšou zadnou nápravou, ktorá by sa mala postarať o vyšší komfort prázdneho auta a lepšie jazdné vlastnosti na asfalte. Podľa nás riešenie prináša len polovičné ovocie - X-ko jazdí na asfalte naozaj príjemne a odskakovanie zadnej nápravy sa tu nekoná. Na druhú stranu, sú aj pick-upy s pohodlnejším podvozkom, ktoré vás o rôznych nerovnostiach informujú menej často.

Detaily, ktoré potešia - jas obrazoviek sa pohodlne ovláda hardvérovým tlačidlom, rovnako aj otváranie či zatváranie zadného okna
Detaily, ktoré potešia - jas obrazoviek sa pohodlne ovláda hardvérovým tlačidlom, rovnako aj otváranie či zatváranie zadného okna
Zdroj: Filip Kadlečík

V prípade komfortu zadnej nápravy zdanlivo platí, že menej niekedy býva viac. To sa však ani náhodou netýka motora, ktorý v rámci ponuky pick-upov patrí na špičku. Ide o overený vidlicový šesťvalec s prepĺňaním, ktorý zo zdvihového objemu 3,0 l produkuje úctyhodných 190 kW (258 k) a 550 Nm. X-ko s ním navyše disponuje aj permanentným pohonom všetkých kolies 4Matic s medzinápravovým diferenciálom, ktorý podľa potreby  zvláda posielať silu prioritne na zadné kolesá.

Šprint na stovku nie je disciplína, v ktorej by pick-upy mali vynikať, tu ju však treba spomenúť. Trieda X na stovku akceleruje v priebehu 7,9 sekundy, čo je vynikajúci čas. Mohutné zrýchlenie tu aj je cítiť, aj keď Volkswagen Amarok podľa našich subjektívnych dojmom tempo naberá ešte výraznejšie. Pokiaľ však ide o kultivovanosť, v tej X-ko vyniká. Motor pracuje v tichosti, má kontinuálny ťah a mohutný zvuk. Vzhľadom na to, aký vysoký výkon ponúka, nás potešila najmä jeho spotreba.

Vidlicový šesťvalcový turbodiesel je jednoznačne najväčším benefitom triedy X
Vidlicový šesťvalcový turbodiesel je jednoznačne najväčším benefitom triedy X
Zdroj: Filip Kadlečík

Mercedes-Benz v prípade tohto šesťvalca opäť ukazuje, že motory sú jeho silná stránka. Z pohľadu vývoja už síce ide o starší agregát, stále však ponúka výborný pomer výkonu a spotreby. Takmer najsilnejší šesťvalec v pick-upe ponúkanom na Slovensku je v realite schopný v kombinovanom režime jazdiť so spotrebou približne 10,0 l/100 km.

Na vidieckych cestách môže apetít dokonca bez problémov klesnúť aj na jednociferné číslo. Z pohľadu motorizácie niet X 350 d čo vyčítať. Mimochodom, dobrá je aj spolupráca so sedemstupňovým automatom. Inú prevodovku by sme sem ani nechceli. X-ko má aj redukciu a uzamykateľný zadný diferenciál.

Šesťvalec dáva nemeckému pick-upu dostatok sily prakticky za každých okolností
Šesťvalec dáva nemeckému pick-upu dostatok sily prakticky za každých okolností
Zdroj: Filip Kadlečík

Off-road pick-upu Mercedesu nie je cudzí a to ani v prípade, keď sa na relatívne tvrdom podklade nachádza pár centimetrov riedkeho blata. Boli sme prekvapení, ako dobre dokázalo X-ko manažovať všetky kolesá a dosahovať tak stabilný postup vpred. V teréne svojim sokom nezostáva nič dlžné a limitom mu, ako obyčajne, v našom prípade boli najmä klasické pneumatiky.

Čiastočná obhajoba

Mercedes-Benz je prémiová značka, používa moderné riešenia a za svoju techniku si nechá zaplatiť. Dokáže však pick-up obhájiť cenovku presahujúcu 60 000 eur? Z pohľadu bežného užívateľa, ktorý ho v horizonte pár rokov zoderie pri práci asi len ťažko. V takom prípade trh ponúka aj atraktívnejšie a cenovo dostupnejšie riešenia.

360° kamerový pohľad je nápomocný najmä pri cúvaní či manévrovaní v úzkych priestoroch
360° kamerový pohľad je nápomocný najmä pri cúvaní či manévrovaní v úzkych priestoroch
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak hľadáte niečo viac, než len bežný pracovný stroj, tu by ste sa mali zastaviť a zvážiť kúpu. Šesťvalec je zárukou dostatku výkonu i pri vyšších rýchlostiach a X-ko sa tak viac hodí napríklad aj na diaľnice, kde dokáže jazdiť so spotrebou 10,5 l/100 km. Na asfalte poteší jeho podvozok, prevodovka, ale i príjemné detaily interiéru. Spomedzi pick-upov určite nemá najlepší pomer cena/výkon a má aj svoje chyby, vyspelosť však z neho v kľúčových oblastiach cítiť.

Vrchol sveta pick-upov?

Mercedes-Benz predstavením X-ka napol svaly a konkurencii ukázal, že aj on vie priniesť zaujímavý pick-up. Zdá sa nám však, že pre Stuttgart bola v tomto prípade dôležitá predovšetkým prítomnosť v danom segmente a na finálnom produkte si nedal záležať natoľko puntičkársky a pedantne, ako sme na to zvyknutí.

V teréne nás Mercedes príjemne prekvapil, ochotne sa hore kopcom hrnul aj cez vrstvu klzkého blata
V teréne nás Mercedes príjemne prekvapil, ochotne sa hore kopcom hrnul aj cez vrstvu klzkého blata
Zdroj: Filip Kadlečík

X 350 d je veľmi dobré auto, od Mercedesu však očakávame vždy len to najlepšie. V aktuálnom rozložení síl mu koruna vo svete európskych pick-upov podľa nás neprináleží. Tú si vďaka lepšiemu celkovému mixu vlastností dokázal ukradnúť jeden z konkurentov. Bol to však tesný boj a Stuttgart nemusí spraviť veľa preto, aby sa trojcípa hviezda dostala na úplný vrchol segmentu. Popravde, zdá sa nám, že Mercedes potrebuje najmä viac chcieť a viac investovať do ďalšej verzie X-ka.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 987 cm3
Max. výkon
190 kW/258 k
pri otáčkach
3 400 /min
Max. krútiaci moment
550 Nm
pri otáčkach
1 400-3 200/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 340 mm
Šírka
1 920 mm
Výška
1 819 mm
Rázvor náprav
3 150 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 259 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 336 kg
Užitočná hmotnosť
991 kg
Celková hmotnosť
3 250 kg
Rozmery nakladacieho priestoru (DxŠxV)
1 581 x 1 560 x 474 mm
Objem palivovej nádrže
75 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
10,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
8,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
9,0 l/100 km
Mesto - počas testu
11,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
10,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,8 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
237 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 36 990 €
Základná cena verzie
od 47 040 €
Cena testovaného exemplára
60 784 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia