ikona

Testy Test Mercedes G 500: Toto je skutočný luxus

Foto: Filip Kadlečík

14.6. 11:00 Mercedes-Benz triedy G zavítal do našej redakčnej garáže po prvýkrát pri príležitosti príchodu novej generácie. Ako legendárne G-čko uspelo v našom testovaní?

Trieda G je ikona. Tým treba začať tento test a zadefinovať rovinu, v ktorej sa budeme hýbať. Neuveriteľný status, ktorý toto auto nesie, bol počas testovacieho týždňa miestami až ťaživý. Máte radi neustálu pozornosť okolia? Luxusný off-road s drsným imidžom a hlučným osemvalcom je pre vás ako stvorený.

Od klasiky sa stále neodklonil, Mercedes-Benz G 500 stále jednoznačne odkazuje na svojich predchodcov
Od klasiky sa stále neodklonil, Mercedes-Benz G 500 stále jednoznačne odkazuje na svojich predchodcov
Zdroj: Filip Kadlečík

Ako je to však s G-čkom, keď si človek zloží okuliare nasadené spoločnosťou, odmyslí si legendy kolujúce okolo tohto auta a posnaží sa pozrieť sa na neho objektívnym spôsobom? Presne o to sme sa snažili v našom teste a… Na ikonickom modeli Stuttgartu sme našli aj niekoľko chýb.

Neopakovateľný

V histórii automobilového priemyslu vzniklo niekoľko automobilov, ktorých dizajn je ikonický. Prevažne ide o športiaky, napríklad Lamborghini Miura či Ferrari 250 GTO, vyskytujú sa medzi nimi ale i masové ľudové vozítka ako napríklad Volkswagen Beetle a Citroën 2CV. Do tejto elitnej spoločnosti právom patrí i trieda G. Aj preto na nej Mercedes-Benz opäť nič vážne nezmenil.

Budí prirodzený rešpekt - v tomto aute sa vám ľudia na ceste reálne uhýbajú a snažia sa neprekážať
Budí prirodzený rešpekt - v tomto aute sa vám ľudia na ceste reálne uhýbajú a snažia sa neprekážať
Zdroj: Filip Kadlečík

Celkovo je G-čko v novej generácii uhľadenejšie, k tomuto dojmu najviac prispievajú detaily, napríklad prevedenie predných matrix-LED reflektorov. Minimalistické svetlá si vystačia s jedným kruhom pre denné svietenie a smerovky a jednou výbojkou pre skutočný svetelný výkon. Diódové svetlomety dávajú aktuálnej triede G moderný punc, inak je totiž karoséria do veľkej miery klasická.

Vystúpená kapota, svalnaté blatníky kolies, široké integrované nástupné prahy či priznané pánty dverí, to je len časť prvkov, ktoré nesú jednoznačný odkaz minulosti. Platí to i o dverách, ktoré sa otvárajú ako z čias minulých - najskôr musíte palcom stlačiť malý zámok a potom potiahnuť kľučku. Vzadu si G-čko pod krytom už klasicky nesie rezervné koleso. Inak sparťanskú zadnú časť opäť osviežujú najmä moderné koncové LED svetlá.

Kabína plná paradoxov

Okná síce navonok vyzerajú byť pomerne malé, v praxi je však kabína, najmä z pohľadu vodiča a spolujazdca, prekvapivo vzdušná. To isté bohužiaľ nemôžu povedať pasažieri na zadných sedadlách, ktorí budú mať miesta tak akurát. Muž vysoký 180 centimetrov si sám za seba sadne s rezervou, nie však veľkou. Najmä vzhľadom na vonkajšie rozmery triedy triedy G by tu človek čakal bohatšiu priestorovú ponuku. Zázračný však nie je ani kufor, ktorý tu ponúka len priemerných 454 l kapacity.

Batožinový priestor má ideálny tvar a veci sa do neho nakladajú pohodlne, kapacitou však v skutočnosti neohúri
Batožinový priestor má ideálny tvar a veci sa do neho nakladajú pohodlne, kapacitou však v skutočnosti neohúri
Zdroj: Filip Kadlečík

Magický prerod sa udeje, keď si po prvýkrát sadnete za volant tohto auta. Pred sebou vidíte masívnu kapotu zakončenú dvojicou smeroviek, čiastočne dokonca i širokánske blatníky. Sedíte neuveriteľne vysoko nad cestou, svetlá výška tu dosahuje až 270 mm, ku nej si treba prirátať aj efekt 20-palcových diskov kolies, tlmičov s vysokým zdvihom a celkovú robustnosť karosérie. Ak niekto tvrdí, že sa za volantom SUV cíti “nad vecou” a že “má väčší prehľad” či “väčšie bezpečie”, mal by si vyskúšať toto auto.


Obzrite si G-čko do detailu vo veľkej galérii


Pozitívom off-roadu zo Stuttgartu je fakt, že môže byť vybavený kompletným technologickým príslušenstvom, ktorým bežne disponujú vrcholné limuzíny značky. V našom prípade napríklad pokročilý asistent Distronic+ paradoxne absentoval a to nás mrzelo. Adaptívny tempomat bol aj tak výborný, vzhľadom na vysokú cenu vozidla by sme však už čakali, že v ňom obdobné top technické vychytávky nájdeme.

Prémia

Absolútne nič nemožno vyčítať materiálovej skladbe interiéru a jeho prevedeniu. Nájdete tu najmä kožu, drevo, poprípade hliník. Všetky tieto príjemné materiály suplujú funkciu plastov. Trieda G síce je drahá, no možno od nej očakávať najvyššiu mieru luxusu? Áno, klasický off-road vie tento predpoklad naplniť, predovšetkým z pohľadu vodiča a spolujazdca, ktorí si užijú komfort predných vyhrievaných a odvetrávaných kožených sedadiel s masážnou funkciou.

Všetok luxus, na ktorý si spomeniete - v interiéri posádku drsná trieda G rozmaznáva
Všetok luxus, na ktorý si spomeniete - v interiéri posádku drsná trieda G rozmaznáva
Zdroj: Filip Kadlečík

Palubovka sa tu nepodobá na žiadny iný Mercedes, predsa však nesie niekoľko charakteristických čŕt. Najvýraznejšou je samozrejme prítomnosť dvojice 12,3” displejov. Trieda G ešte nemá najnovší MBUX, aj starší infotainment však stále patri na špičku vo svete automobilov. Má široké portfólio funkcií a ovláda sa veľmi príjemne viacerými spôsobmi - buď pomocou dotykových plôch priamo na volante, alebo touchpadom na centrálnom tuneli.

Volant je vynikajúci a vypracovaný v najvyššej kvalite, nič mu nemožno vyčítať z pohľadu ergonómie, ale ani spracovania. Navyše je skutočne multifunkčný, veď cez neho možno ovládať kompletný informačno-zábavný systém bez toho, aby ste z neho museli dať dole ruky. Pri výkone tohto vidlicového osemvalca to beztak ani neodporúčame.

Multimédiá aj tu ovládate priamo z volantu
Multimédiá aj tu ovládate priamo z volantu
Zdroj: Filip Kadlečík
V interiéri na majiteľa čaká množstvo prepracovaných detailov
V interiéri na majiteľa čaká množstvo prepracovaných detailov
Zdroj: Filip Kadlečík
Nechýbajú tu ani klasické analógové hodinky
Nechýbajú tu ani klasické analógové hodinky
Zdroj: Filip Kadlečík
Burmester hrá tak ako sa očakáva - excelentne
Burmester hrá tak ako sa očakáva - excelentne
Zdroj: Filip Kadlečík

Výduchy v tvare turbíny, výrazné ambientné podsvietenie, prešívaná koža na palubovke, viacfarebná kabína - to je len zlomok luxusných prvkov, ktoré nás presvedčili o tom, že trieda G je nefalšovaným Mercedesom a že v kabíne oproti minulosti spravila obrovský progres. Stále má svoje chybičky, tie sú však koncepčného charakteru. To, čo sa dalo, Mercedes výrazne vylepšil.

Pocit možnosti

Testovaný Mercedes-Benz triedy G stál 142 080 eur. Ako je možné, že tak veľa? Podľa nás si tu platíte najmä za to, že G-čko vám dáva zdanlivo neobmedzené možnosti. Kúpite si za rovnaké peniaze triedu S? Paráda, máte luxusnejšiu kabínu a neporovnateľné jazdné vlastnosti na ceste a rozhodne lepšie auto. Čo ak ale potrebujete ísť mimo asfalt?

Veľké nájazdové uhly sa v spojení s vynikajúcim podvozkom, dostastkom výkonu, prepracovaným pohonom všetkých kolies a trojicou uzamykateľných diferenciálov premietol do parádnych jazdných vlastností v teréne
Veľké nájazdové uhly sa v spojení s vynikajúcim podvozkom, dostastkom výkonu, prepracovaným pohonom všetkých kolies a trojicou uzamykateľných diferenciálov premietol do parádnych jazdných vlastností v teréne
Zdroj: Filip Kadlečík

Pre prípad terénu by sa dalo zvoliť GLE či GLS, ktoré by ste za rovnaké peniaze nakonfigurovali podobne luxusne. Beztak chodíte len po asfalte a občas na chatu - na tieto účely sú umiernené SUV rozhodne lepšie. Ale čo keď predsa potrebujete ísť aj do tvrdého terénu? Aj vtedy má Mercedes-Benz prichystanú odpoveď.

Trieda G je bez pochýb jedným z najextrémnejších Mercedesov, dokonca aj v porovnaní so športiakmi s prívlastkom AMG. Takmer každé zo spomínaných áut je v niečom alebo takmer všetkom lepšie než G-čko, ale každé z nich by sa koniec-koncov v určitej situácii pred drsným teréniakom muselo skloniť. Toto je skutočný luxus. To je to, za čo sa tu platí. G500 je extrémne univerzálne vozidlo, ktoré z hľadiska jazdných vlastností nerobí kompromisy a vodičovi dáva pocit neobmedzených možností.

Tank

S triedou G sa nedá jazdiť úplne tak, ako s bežným “normálnym” osobákom. Majestátny Mercedes predsalen má 2 504 kg a relatívne vysoké ťažisko, čo pri prejazde zákrutami cítiť. S hybnosťou tejto masy jednoducho treba rátať a nechceli by sme byť pri tom, keď sa “utrhne” a vyberie sa vlastnou cestou, mimo kontroly vodiča. Pravdou však je, že G-Wagen má aj vďaka hmotnosti vynikajúci grip a tak ho z miery vyvedie buď len diletantský prístup vodiča alebo jeho neskúsenosť.

Jednoduché predné svetlá disponujú LED-matrix technológiou
Jednoduché predné svetlá disponujú LED-matrix technológiou
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak vám univerzálnosť G-čka dáva pocit možnosti voľby, potom je jeho vidlicový osemvalec symbolom moci. Štvorliter tu produkuje 310 kW (422 k) a 610 Nm v rozsahu od 2 000 do 4 750 ot./min a prostredníctvom deväťstupňového automatu roztáča všetky kolesá. Prostredníctvom (bežného!) výfukového potrubia zasa otáča všetky hlavy. Variant G500 má nielen ohromnú dynamiku, na stovku šprintuje pod šesť sekúnd, ale aj neuveriteľný zvuk. Presvedčte sa o tom sami na priloženom videu.

Mercedes-Benz triedy G v našom prípade disponoval trojicou uzamykateľných diferenciálov a redukciou. Ak ste aktivovali všetky jeho off-roadové zmysly, stal sa z neho nekompromisný tank, ktorý zdolal aj veľmi ťažký terén s neuveriteľnou ľahkosťou. G-čku sme vymýšľali viaceré prekážky, do ktorých sa s bežnými testovacími štvorkolkami nepustíme. Nájazdový uhol vpredu sa pohybuje na úrovni 31°, vzadu ponúka 30°. Zdolávať vie brody s hĺbkou až 70 cm a zvláda 100-percentné stúpania.

Zdroj: Filip Kadlečík
Zdroj: Filip Kadlečík
Toto sú detaily, podľa ktorých bezpečne spoznáte G-čko kedykoľvek
Toto sú detaily, podľa ktorých bezpečne spoznáte G-čko kedykoľvek
Zdroj: Filip Kadlečík

Trieda G nás stále prekvapovala a bez problémov liezla na kopce, ktoré by veľká časť populácie určite nepokorila ani peši či štvornožky. My sme s ňou zvládli prejsť o niečo ťažší terén, než by sa na “cudzie” auto s cenovkou 140 000+ eur patrilo, treba však chlapsky uznať, že na hranicu jej schopností sme sa z pochopiteľných dôvodov neodvážili ísť. To už by G-Wagen musel byť náš a v peňaženke by sme museli mať prinajmenšom na dva ďalšie.

Ohromnou pomocou v teréne je samozrejme pohon všetkých kolies 4Matic, ktorý tu je opäť na excelentnej úrovni. Je až neuveriteľné, že ani na vlhkej tráve či v blate auto so štandardným obutím zbytočne neprešmykuje kolesami, ale nekompromisne smeruje silu na tie, ktoré ju aktuálne vedia najlepšie zúžitkovať.

Na prémiovom vyhotovení teréniak v porovnaní s ďalšími modelmi Stuttgartu nestráca
Na prémiovom vyhotovení teréniak v porovnaní s ďalšími modelmi Stuttgartu nestráca
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri športiakoch spolujazdci kričia kvôli preťaženiu pri odpale z miesta. Tu kričia keď vidia, akú prekážku sa práve chystáte zdolať. “Nie, nie, nie, tam nechoď! To nedáme!”. Naozaj, toto sme si nevymysleli. Skôr či neskôr sa však každý upokojí, z podlahy si zdvihne spadnutú sánku a uvedomí si, v akom aute sedí. “Aha, tak toto je to G-čko! Už trošku viac rozumiem, prečo toľko stojí…”.

Dravec na asfalte?

Mercedes-Benz triedy G prešiel v tejto generácii na nezávislé zavesenie predných kolies s lichobežníkovými ramenami, ktoré spoluvyvíjala divízia AMG. Stále má rebrinový rám, no okrem prednej osi sa vylepšila i zadná. Tá je naďalej tuhá, využíva však tzv. panhardskú tyč, ktorá by mala prispievať k vyššiemu jazdnému komfortu. Ďalej ho zušľachťujú i adaptívne tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou.

Vzadu je viac miesta než v predchádzajúcej generácii, stále však nečakajte prezidentský priestor v štýle S-Klasse
Vzadu je viac miesta než v predchádzajúcej generácii, stále však nečakajte prezidentský priestor v štýle S-Klasse
Zdroj: Filip Kadlečík

Ku všetkým spomínaným vylepšeniam sa ešte pridáva úspora hmotnosti a výsledný efekt je nezvratný - G-čko je teraz na asfalte omnoho lepšie a suverénnejšie, než v minulosti. Dá sa s ním užiť aj trochu zábavy, stále však najmä v priamom smere, kedy vynikne i parádne odladená automatická prevodovka. Ostro rezať zákruty pri danej hmotnosti na asfalte príliš nemá zmysel. Ak však V8 poriadne prefúknete na šotoline, je to trochu iný zážitok…

Viac než štyristo koní triedy G si pýta jesť a ich apetít je poriadne veľký. Podľa cyklu WLTP by sa kombinovaná spotreba monštra mala pohybovať na úrovni 15,1 l/100 km, my sme sa ani pri najlepšej snahe pri kombinovanej prevádzke nedokázali dostať pod cifru 15,7 l/100 km.

V8 ladený na 422 koní má geniálny zvuk a to sme ani netestovali vyhotovenie od AMG
V8 ladený na 422 koní má geniálny zvuk a to sme ani netestovali vyhotovenie od AMG
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem mohutného agregátu a obrovskej hmotnosti pri G-Wagene rolu zohráva i aerodynamický odpor, ktorý má off-road asi na úrovni pojazdnej práčky. Pri 130-tke papá 15,0 l/100 km, stačí však rýchlosť znížiť o 10 km/h a spotreba klesne na 13,0 l/100 km/h. Veľký rozdiel nie je ani tak spôsobený poklesom otáčok, ako skôr menším odporom vzduchu. Treba podotknúť i to, že pri diaľničnom tempe sa už v interiéri ozýva aerodynamický hluk. V tomto smere sa G-čko na GLE či GLS rozhodne nechytá.

Ak by sme triede G mali ešte niečo vyčítať, bol by to fakt, že tu absentuje vzduchový podvozok. Rozumieme, prečo ho Mercedes-Benz nepoužil, no pri vozidle s výškou 1 969 mm by bola možnosť spustiť sa o kúsoček nižšie viac než vítaná. Pri vjazde do podzemných garáží jedného zo žilinských nákupných centier sme síce cez výškovú kontrolnú tyč prešli s rezervou. Potom sme ale cez panoramatické strešné sklo videli, ako sa betónové stropy či preklady na prejazdoch mihajú dva či tri centimetre od (nie) nášho auta v cene 142 000 eur. To je adrenalín, ktorý nezažijete ani v teréne.

Chyba v matrixe

Vo svete, v ktorom dnes žijeme, je auto, ktoré na jeden kilometer cesty vyprodukuje v priemere 343 g emisií CO₂, chybou v matrixe. Anomáliou, ktorá by sa už ani nemala vyskytovať. A predsa je tu. Kto ho vlastne využije? Myslíme reálne využije a naplní jeho potenciál? Takých majiteľov bude určite len zopár, tí si však svoje auto nebudú vedieť vynachváliť.

Minimalistický dizajn s tradičnými prvkami stále funguje, G-čko je ikona
Minimalistický dizajn s tradičnými prvkami stále funguje, G-čko je ikona
Zdroj: Filip Kadlečík

Z nášho pohľadu je dnes Mercedes-Benz G500 definíciou automobilového luxusu a statusu. Je tak predimenzovaný v podstate v každom smere, že takmer nikdy nenarazíte na jeho hranice. Nehovoríme pritom o luxuse v podobe prémiového interiéru či technologických hračiek.

Nie, G-Wagen poskytuje aj inú formu nadštandardného zážitku, ktorý inde nenájdete. Je dokonalý univerzál schopný s odretými ušami jazdiť v garáži nákupného centra, ale i v divokom pralese. Popritom vás samozrejme bude stále masírovať a rozmaznávať vaše uši geniálnou audiosústavou Burmester. Dáva vám slobodu vybrať si, kam pôjdete a ako sa tam dostanete. A sloboda je drahá. A extrémne návyková.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
V8
Zdvihový objem
3 982 cm3
Max. výkon
310 kW/422 k
pri otáčkach
2 000 - 4 750 /min
Max. krútiaci moment
610 Nm
pri otáčkach
2 000 - 4 750 /min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 669 mm
Šírka
1 931 mm
Výška
1 969 mm
Rázvor náprav
2 890 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 429 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 504 kg
Užitočná hmotnosť
721 kg
Celková hmotnosť
3 150 kg
Objem batožinového priestoru
454 l
Objem palivovej nádrže
75 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
14,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
10,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (NEDC)
12,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
15,1 l/100 km
Mesto - počas testu
19,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
15,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
12,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
343 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 95 820 €
Základná cena verzie
od 107 940 €
Cena testovaného exemplára
142 080 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia