Donedávna sa o elektromobiloch hovorilo ako o autách na krátke trasy, ale to už v prípade EQS absolútne neplatí. Bez problémov tu viete aj po diaľnici prejsť 400 až 500 kilometrov na jeden záťah. To už je porcia, počas ktorej prestávka padne dobre a tú zasa možno využiť na ďalšie dobíjanie. Akási “úzkosť z dojazdu” už pri EQS nie je aktuálna a Mercedes-EQ predznamenáva to, čo sa stane aj pri iných elektromobiloch. Dojazd o pár rokov nebude téma.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík

 S EQS som po Slovenskej D1 prešiel v rámci jedného dňa 500 kilometrov tempom 130 km/h a spotreba sa ustálila na hodnote 25,4 kWh/100 km. Pri jej posudzovaní treba mať na mysli luxus a komfort ponúkaný EQS. Verte mi, že som ho využíval bez kompromisov, vrátane dynamiky vozidla. Preto spomínaných 25 kWh považujem za viac než slušný výsledok.

Ak by som išiel rýchlosťou 110 km/h, spotreba by klesla na niečo medzi 21 - 22 kWh/100 km. Prial by som si, aby elektromobily boli ešte efektívnejšie, no toto sú, vzhľadom na veľkosť vozidla, vynikajúce hodnoty.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík

Elektromobily sú tradične považované za optimálne dopravné prostriedky na krátke trasy, kde dosahujú vynikajúce spotreby. To však platí iba od istej teploty. Pri každom elektromobile, a EQS nebolo výnimkou, pozorujem cez zimu zvýšenú spotrebu prinajmenšom na prvých desiatich kilometroch, teda dovtedy, kým sa zahreje akumulátor a ďalšie dôležité komponenty vozidla. Paradoxne teda EQS pri ranných jazdách okresnými cestami a mestskými ulicami, kde sú nároky na pohon tradične najnižšie, dosahovalo spotrebu až 29 kWh/100 km.

Po dosiahnutí optimálnych pracovných teplôt vedel apetít po elektrickej energii klesnúť aj o 10 kWh/100 km. Spomínaný zvýšený energetický nárok viete čiastočne eliminovať tým, že si v aute, resp. v aplikácii Mercedes Me nastavíte čas odjazdu a vozidlo sa vyhreje ešte v čase, keď bude pripojené na nabíjačke. To sa však nedá urobiť vždy, no pri pravidelnom rannom odjazde do práce padne táto funkcionalita na úrodnú pôdu.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík
Hyperscreen je šperkom kabíny EQS, tvoria ho tri mohutné displeje s jemným rozlíšením. Naživo vyzerá lepšie, než som čakal.
.
Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík

Prekvapivo, najväčšou slabinou tohto EQS bolo domáce nabíjanie. Z mne neznámeho dôvodu si vozidlo z mojej domácej siete bralo elektrickú energiu iba výkonom 1,8 kW. Podstatne lacnejší elektromobil, ktorý som testoval týždeň predtým, nemal problém z rovnakej zásuvky odoberať elektrinu výkonom 2,6 kW. Možno sa to javí ako malý rozdiel, no v praxi to môže čas nabíjať predĺžiť aj o tretinu. Táto situácia je paradoxná aj v kontexte toho, že EQS sa pri nabíjaní jednosmerným prúdom s veľkou rezervou vysporiadalo aj s nabíjacím výkonom presahujúcim 100 kW. Vtedy kilometre dojazdu naskakovali neuveriteľne rýchlo.

Dvojica synchrónnych elektromotorov sa tu stará o pohon všetkých kolies a ich výkonnostná špička leží na hodnote 385 kW (523 k). Elektromobily majú zvyčajne relatívne nízku maximálnu rýchlosť, no EQS bez zaváhania zrýchli až na 210 km/h, šprint na stovku mu zasa zaberie iba 4,2 sekundy. To sú údaje, ktoré ilustrujú dynamický potenciál elektrickej limuzíny.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík

 V praxi by som mohutný výkon EQS pocitovo prirovnal ku jazde s kultivovaným dvanásťvalcovým agregátom. Automobil za akýchkoľvek podmienok zrýchľuje pocitovo úplne bez námahy a stále má dostatok výkonu. Je nekompromisný. Blahodarný efekt na jazdu má riadená zadná náprava, vďaka ktorej je EQS mrštné ako kompakt. Vozidlo má neuveriteľne nastavenú kontrolu trakcie, ku preklzom tu za bežných okolností nedochádza ani na klzkom povrchu.

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic.
Zdroj: Filip Kadlečík

Obdivuhodný je aj podvozok luxusnej limuzíny, ktorý je snáď ešte zamatovejší, než v prípade vrcholnej triedy S. Vzduchové vankúše a špičkovo zvládnuté odhlučnenie vás efektívne odpoja od okolitého sveta a pre vás bude šoférovanie EQS relaxom.

Test pokračuje na ďalšej stránke.