Plugin hybridná technológia (PHEV) sa možno nakoniec zaradí medzi nepochopené alternatívy k tradičnému automobilovému pohonu. A bude to škoda. Aktuálne nastavenie spoločnosti či inštitúcií Európskej únie hovorí jasne - pohon PHEV je anjel s diablom v tele. Navonok sa tvári nízkoemisne, no v skutočnosti svoje sľuby v realite nedokáže naplniť. Nemusí to byť pravda.
Oxidy dusíka
Plugin hybrid, na rozdiel od konvenčného full hybridu, musí majiteľ nabíjať, aby naplno využil jeho potenciál. Objektívnou nevýhodou pluginov je fakt, že so sebou vozia akumulátor, ktorý má hmotnosť aj na úrovni stoviek kilogramov. To je extra záťaž.
Na druhú stranu, ak človek ku technológii PHEV pristupuje zodpovedne a automobil denne nabíja, môže prejsť desiatky kilometrov s podstatne nižšou emisnou stopou v porovnaní so spaľovacím pohonom. Netreba pritom zabúdať, že sa pri eliminácii škodlivých emisií sa dnes už nehovorí iba o skleníkovom oxide uhličitom, ale aj o oxidoch dusíka (NOx).
Oxidy dusíka majú podľa Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) na svedomí dráždenie očí a dýchacích ciest, kašeľ či bolesti hlavy. „Pri dlhodobej expozícii môžu spôsobovať zápalové ochorenia dýchacích ciest a pľúc, zmeny v zložení krvi, alergické reakcie, poruchy imunitného systému,“ uvádza SHMÚ.
Pozrite si C 400e vo veľkej galérii, kliknite sem
Mercedes-Benz v podobe modelu C 400e prináša odpoveď na znečistený vzduch. Tento kompaktný sedan na jedno nabitie v optimálnych podmienkach v realite prejde vzdialenosť presahujúcu 90 kilometrov! To de facto znamená, že môžete zabudnúť na nutnosť každodenného nabíjania, pretože podľa štatistík je vysoko pravdepodobné, že váš denný nájazd sa pohybuje okolo 30 kilometrov. To hovoria výsledky európskeho prieskumu analytickej spoločnosti SD Worx z roku 2018, pričom iné výskumy ukazujú, že denný nájazd v Európe v ostatných rokoch klesá, čo je spôsobené aj vyššou mierou práce z domu.
Záťažový test
Mal som to šťastie, že som C 400 e mohol testovať v podmienkach, ktoré mu neprajú. Zima je pre mnohé akumulátory pohroma, v tomto prípade to však neplatí. Aj pri teplotách pod bodom mrazu sa reálny dojazd vozidla v elektrickom režime v kombinovanej prevádzke pohyboval na úrovni 80 kilometrov. Ak som využíval možnosť predklimatizovania aj mimo nabíjačky, elektrický dojazd klesol približne na 50 kilometrov.
V realite ľudia do práce často dochádzajú po diaľnici, najmä v prípade satelitov väčších miest. Pri teplote -2 °C som s Mercedesom dokázal bez jediného naštartovania spaľovacieho agregátu po diaľnici prejsť z bratislavského Ružinova až do Piešťan. Po diaľnici. Rýchlosťou 110 km/h na úseku po Trnavu a 130 km/h od Trnavy po Piešťany. To je 74 kilometrov v elektrickom režime počas mrazivého dňa! Fantastický výsledok. Po trnavskú križovatku vozidlo vykazovalo spotrebu elektrickej energie na úrovni 24,3 kWh/100 km, po prechode na tempo 130 km/h jeho apetít stúpol na 25,2 kWh/100 km. Trieda C sa vďaka pohonu 4Matic nebojí ani snehu, aj na súvislej vrstve jazdila so sebavedomím.
Bezkonkurenčné nabíjanie
Elitný plugin hybrid Mercedesu je výborný partner na každý deň aj vďaka prehľadnej aplikácii. Počas zimných rán padne vhod možnosť si automobil predklimatizovať na požadovanú teplotu. Pri nabíjaní som zasa často využíval zobrazenie aktuálneho stavu akumulátora a priebehu nabíjania. Cez aplikáciu Mercedes Me viete napríklad nastaviť rýchlostný limit pre svoje dieťa, ak bude za volantom bez vás.
Samozrejme, v prípade potreby ho môže prekročiť, no vám o tom príde notifikácia aj s presnou lokalizáciou automobilu. Šikovnou funkcionalitou je aj odomykanie a zamykanie vozidla cez telefón. Nemusí pritom ísť len o váš mobil, pokojne môžete digitálny kľúč odovzdať napríklad kamarátovi, ktorý si potrebuje auto požičať.
Mercedes-Benz C 400e je high-tech z každého pohľadu. Okrem obrovského dojazdu ho pred ostatné plugin hybridy stavia aj možnosť rýchleho nabíjania až do výkonu 55 kW. Tým môže pokojne konkurovať aj lacnejším elektromobilom a v praxi to znamená, že stačí, ak sa zdržíte 25 minút v obchode s dostupnou DC nabíjačkou a máte postarané o ďalších 90 kilometrov elektrického dojazdu. Takmer všetky iné plugin hybridy by na doplnenie takejto kapacity potrebovali dlhé hodiny.
Verdikt
Trieda C je vo vrcholnom plugin hybridnom prevedení bezkonkurenčný automobil, aspoň čo sa týka pohonu. Menej spokojný som miestami bol s vypracovaním interiéru, ktorý by podľa mňa v prémiovom segmente mohol byť aj kvalitnejší. Inak je ale sedan komfortný, má adekvátnu priestorovú ponuku a ponúka slušné technológie. Ak by som si mal auto konfigurovať ja, vyhol by som sa tmavomodrej farbe laku, v ktorej som ho testoval. Pre mňa bola neuveriteľne fádna, to je však vec vkusu.
motor a pohonný systém | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 999 cm3 |
Max. výkon (benzínový motor) | 280 kW / 380 k |
pri otáčkach | 5 800/min |
Max. krútiaci moment (benzínový motor) | 650 Nm |
pri otáčkach | 2 000 - 3 000/min |
Typ elektromotora | synchrónny elektromotor s permanentným magnetom |
Palivo | benzínový motor |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | deväťstupňová samočinná |
rozmery, hmotnosti a objemy | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Dĺžka | 4 751 mm |
Šírka | 2 033 mm |
Výška | 1 442 mm |
Rázvor náprav | 2 840 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 055 kg |
Užitočná hmotnosť | 615 kg |
Celková hmotnosť | 2 670 kg |
Objem batožinového priestoru | 315 l |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Kapacita batérie | 25 kWh |
jazdné výkony | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,4 s |
spotreba | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 0,6 l/100 km |
emisie | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Emisie CO2 | 13 g/km |
Emisná norma | Euro 6d-ISC-FCM |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Mercedes-Benz C 400e 4Matic |
---|---|
Základná cena modelu | od 50 898 € |
Základná cena verzie | od 73 038 € |
Cena testovaného exemplára | 84 240 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | R4 |
Zdvihový objem | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 1 999 cm3 |
Max. výkon (benzínový motor) | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 280 kW / 380 k |
pri otáčkach | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 5 800/min |
Max. krútiaci moment (benzínový motor) | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 650 Nm |
pri otáčkach | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 2 000 - 3 000/min |
Typ elektromotora | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | synchrónny elektromotor s permanentným magnetom |
Palivo | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | benzínový motor |
Pohon | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | všetky kolesá |
Prevodovka | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | deväťstupňová samočinná |
Dĺžka | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 4 751 mm |
Šírka | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 2 033 mm |
Výška | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 1 442 mm |
Rázvor náprav | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 2 840 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 2 055 kg |
Užitočná hmotnosť | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 615 kg |
Celková hmotnosť | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 2 670 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 315 l |
Objem palivovej nádrže | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 50 l |
Kapacita batérie | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 25 kWh |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 5,4 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 0,6 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 13 g/km |
Emisná norma | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | Euro 6d-ISC-FCM |
Základná cena modelu | |
---|---|
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | od 50 898 € |
Základná cena verzie | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | od 73 038 € |
Cena testovaného exemplára | |
Mercedes-Benz C 400e 4Matic | 84 240 € |