ikona

Testy Test Mégane GC: Je sedan lepší než kombi?

Foto: Filip Kadlečík

20.6. 2017 17:40 Našim testovaním už prešiel štandardný Mégane i Mégane GrandTour a teraz sa kruh uzavrel. V redakčnej garáži zaparkovalo štýlové GrandCoupé. Môže byť sedan lepší než kombi?

Renault Mégane je v segmente kompaktných vozidiel dlhoročným hráčom, ktorého netreba brať na ľahkú váhu. Jeho aktuálna generácia naviac ponúka rôzne varianty, ku ktorým už čoskoro pribudne hothatch s prívlastkom RS. Ten nám však do zbierky v našej redakčnej garáži zatiaľ chýba.

Výrazné predné svetlomety a chrómom zdobená čelná maska pôsobia na okoloidúcich ako magnet
Výrazné predné svetlomety a chrómom zdobená čelná maska pôsobia na okoloidúcich ako magnet
Zdroj: Filip Kadlečík

Donedávna sa v nej neocitol ani Mégane GrandCoupé, teda sedan odvodený od hatchbacku. Kruh sa však uzavrel a po klasickom kompakte a praktickejšom kombi sme sa mohli detailne zoznámiť aj so štýlovým sedanom. Môže byť lepší než rodinne orientovaná verzia GrandTour?

Zlatý stred

To, čo sme o dizajne písali v súvislosti s vyhotovením GrandTour platí aj pre GrandCoupé. Vďaka odvážnemu exteriéru sa za ním ľudia otáčajú a dá sa očakávať, že to tak ešte dlho zostane. Predné svetlomety vyzerajú efektne najmä potme, koncové zasa vytvárajú nezameniteľný podpis charakteristický pre Renault. Naviac, nielenže dobre vyzerajú, ale vo full-LED konfigurácii aj výborne svietia.

Páči sa nám, že sedan pôsobí robustne, ale nie príliš ťarbavo - dizajnérom sa ním podarilo trafiť zlatý stred
Páči sa nám, že sedan pôsobí robustne, ale nie príliš ťarbavo - dizajnérom sa ním podarilo trafiť zlatý stred
Zdroj: Filip Kadlečík

Dizajn samotnej karosérie už je v porovnaní s charakterom svetiel podstatne umiernenejší, Francúzi v tomto ohľade príliš neexperimentovali. Páči sa nám, že auto pôsobí mohutne, no nie neohrabane. Celkovo budí skôr konzervatívny dojem a z trojice karosárskych verzií zastáva úlohu najelegantnejšej voľby.

V prípade testovaného vozidla k tomu prispievalo aj niekoľko chrómových doplnkov zladených so 17” diskami kolies. Toto auto na ulici jednoducho neprehliadnete, no zároveň vám nebude “píliť” zrak. Nám je dizajnovo bližšie kombi s označením GrandTour, treba však povedať, že v prípade GrandCoupé sa Renaultu podarilo trafiť zlatý stred. Dizajn auta je zaujímavý, ľudia sa za ním obzrú, ale do sveta príliš nekričí.

Takýto interiér by ste v ňom nečakali

Exteriérový vzhľad GrandCoupé môže byť vnímaný ako decentný, vnútri je však všetko inak. Interiér je veľmi štýlový. Hneď po usadnutí do kabíny šoféra objíme pohodlné sedadlo, ktoré kombinuje príjemnú textíliu s kožou. Výborný dojem okamžite dopĺňa moderný volant odetý, ako inak, do kože s hrubým vencom, ktorý krásne sadne do ruky.

Interiér vyzerá naozaj pekne, laickí spolucestujúci ho porovnávajú s autami, ktoré sú o triedu drahšie
Interiér vyzerá naozaj pekne, laickí spolucestujúci ho porovnávajú s autami, ktoré sú o triedu drahšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Na technologickú nôtu hrá digitálna prístrojová doska. Áno, aj analógové budíky majú svoje čaro, no táto sa im prinajmenšom vyrovná. Môžete si ju prispôsobiť pomocou viacerých grafických predlôh, nám najviac učarovala tá s veľkým otáčkomerom a digitálnym ukazateľom rýchlosti v jeho centre.

Z hľadiska používania to síce nie je podstatné, oceňujeme však fakt, že jeho farba krásne ladí s ambientným podsvietením i lakom karosérie. Tejto virtuálnej prístrojovke niet čo vyčítať, práca s ňou je intuitívna a informácie zobrazuje prehľadne. To isté platí aj o výborne spracovanom head-up displeji.

Toto nastavenie prístrojovej dosky sa nám páčilo najviac - je prehľadné a efektné
Toto nastavenie prístrojovej dosky sa nám páčilo najviac - je prehľadné a efektné
Zdroj: Filip Kadlečík

Nad radiacou pákou sa nachádza ovládanie vyhrievania sedadiel a panel klimatizácie s hardvérovými ovládačmi teploty. Veľký displej pripomínajúci tablet obsahuje infotainment R-Link 2, ktorý sa Renaultu skutočne podaril. Máme s ním skúsenosti z viacerých modelov a spolužitie s ním si pochvaľujeme.

Výhrady smerujú k dotykovým tlačidlám na jeho boku - za jazdy sa s nimi nenarába úplne komfortne a zostávajú na nich odtlačky prstov. Ich prítomnosť však diktujú dnešné módne trendy. Za radiacou pákou šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa nachádza ovládač jazdných režimov, tempomatu, obmedzovaču rýchlosti a tlačidlo parkovacej brzdy. Celkovo na nás interiér Méganu spravil veľmi dobrý dojem, v aute tejto kategórie by mnoho ľudí takéto spracovanie a technológie ani nečakalo.

Najväčšia chyba Méganu GrandCoupé

Do plne obsadeného Méganu v karosárskom variante sedan sa zmestí päť ľudí. Aspoň to stojí na papieri. Stredové miesto v druhom rade sedadiel by sme však označili za vyslovene núdzové. V pozdĺžnom smere je na zadnej lavici miesta až až, zlé to dokonca nie je ani na šírku.

Batožinový priestor má objem 550 litrov, batožinu pojme bez problémov, no prepravu väčších predmetov môže limitovať menší vstupný otvor
Batožinový priestor má objem 550 litrov, batožinu pojme bez problémov, no prepravu väčších predmetov môže limitovať menší vstupný otvor
Zdroj: Filip Kadlečík

“Problémom” je fakt, že druhý rad sedadiel ako taký je výrazne tvarovaný v prospech dvoch pasažieroch sediacich po stranách vozidla. Jeho stredná časť je výrazne vystúpená, kvôli čomu sa na nej nesedí práve najpohodlnejšie. Tento fakt však nemusí byť vyslovene negatívny - len máloktoré auto ponúka reálny komfort trom pasažierom sediacim v druhom rade, preto sa Renault rozhodol zamerať na štvoricu cestujúcich. 

Oveľa väčším nedostatkom, v podstate najväčšou chybou, čo sa tohto auta týka, je absencia otvárania batožinového priestoru štandardným tlačidlom priamo z jeho veka. Áno, dá sa otvoriť podkopnutím, no táto technologická hračka nie je vždy práve najspoľahlivejšia a niekedy sa s ňou môžete chvíľu trápiť.

Nešťastný kufor sa dá otvárať aj zo štartovacej karty - kto ju však má poruke, keď ju na otváranie dverí či štartovanie vôbec nepotrebuje?
Nešťastný kufor sa dá otvárať aj zo štartovacej karty - kto ju však má poruke, keď ju na otváranie dverí či štartovanie vôbec nepotrebuje?
Zdroj: Filip Kadlečík

Skutočne, až keď človek príde o možnosť otvoriť batožinový priestor jedným tlačidlom priamo zozadu, zistí, ako veľmi mu táto inak nenápadná funkcia chýba. Ak sa vám nechce auto “podkopávať”, môžete veko vyklopiť aj priamo z kľúča či z kabíny.

Vzhľadom na bezkľúčový vstup a štartovanie testovaného vozidla však kľúčovú kartu máte väčšinu času hodenú v taške či kabelke, takže ani táto možnosť nie je práve najpohodlnejšia. Tak či onak, subjektívne absenciu jedného dôležitého tlačidla považujeme za veľký nedostatok a krok vedľa.

Príjemné jazdné vlastnosti

S pohonným ústrojenstvom, ktoré malo k dispozícii testované GrandCoupé, sme sa už stretli počas týždňa stráveného s praktickou verziou GrandTour. Stále platí, že vznetová jednašestka s výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 320 Nm autu sedí ako uliata. Tento diesel jednoducho dáva zmysel a je presne taký, aké by naftové motory mali byť.

Agregát Energy 130 dCi je výborný - úsporný, dynamický a relatívne tichý
Agregát Energy 130 dCi je výborný - úsporný, dynamický a relatívne tichý
Zdroj: Filip Kadlečík

V spodnej časti spektra otáčok má výrazný ťah, dokáže jazdiť až prekvapivo dynamicky, no zároveň si zachováva primeranú spotrebu. Tej pomáha aj dobre nastavený šesťstupňový manuál, ktorý ako bonus ponúka veľmi príjemnú kulisu radenia. V tomto aute nám samočinná prevodovka rozhodne nechýbala.

Samozrejme, spomínaná jazdná dynamika sa týka najmä roviniek. GrandCoupé je v zákrutách predsalen pomerne nedotáčavé a pri rýchlom prejazde váhu logicky prenáša na prednú nápravu. Tým výrazne odľahčí zadnú, ktorá má potom tendenciu po ceste poskakovať. To sa však deje len v skutočne hraničných situáciach, bežne podvozok pôsobí presvedčivo a nerovnosti tlmí spoľahlivo.

Kulisa tejto prevodovky je vynikajúca
Kulisa tejto prevodovky je vynikajúca
Zdroj: Filip Kadlečík

Diesel je tichý aj pri diaľničnom tempe, výraznejší hluk sa do kabíny prenáša len od kolies. Škoda, že Renault neinvestoval viac do ich odhlučnenia. Na diaľnici sa ukáže aj ďalšia silná stránka sedanu - rozumná a adekvátna spotreba, ktorá sa pri rýchlosti 130 km/h ustáli na hodnote 5,5 l/100 km.  

V meste je auto dokonca ešte úspornejšie. Automobilka hovorí o spotrebe 4,7 l/100 km, reálna hodnota je vyššia o šesť deci. Naopak, v mimomestskom cykle sa nám oproti predpokladom Francúzov podarilo na každých 100 km jazdy ušetriť dve deci paliva. Renault udáva, že apetít na okreskách dosiahne 3,7 l/100 km, v realite však autu stačí len 3,5 l/100 km.

Predné full-LED svetlomety svoju funkciu plnia vynikajúco
Predné full-LED svetlomety svoju funkciu plnia vynikajúco
Zdroj: Filip Kadlečík

Summa summarum, v kombinovanom cykle v reálnej premávke auto na sto kilometrov jazdy spotrebuje 4,8 l nafty. Oficiálne by mu mali stačiť rovné štyri litre, táto hodnota je však od reality vzdialená. Aj tak sme so spotrebou elegantného sedanu, najmä vzhľadom na výkon agregátu, spokojní.

Atraktívna cenovka

Základom ponuky je v prípade tohto vozidla verzia GrandCoupé Life SCe 115, ktorú si Francúzi cenia na 13 390 eur. Štartovacia latka testovaného vozidla je položená podstatne vyššie, Renault GC Intens Energy dCi 130 stojí v základnom vyhotovení 19 790 eur.

Ani GrandCoupé sa z hľadiska dizajnu nemusí pred svojimi karosárskymi bratmi hanbiť, spomedzi nich je asi najelegantnejšie
Ani GrandCoupé sa z hľadiska dizajnu nemusí pred svojimi karosárskymi bratmi hanbiť, spomedzi nich je asi najelegantnejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

S niekoľkými technologickými príplatkami v celkovej hodnote 2 470 eur sa konečná suma zastavila na čiastke 22 160 eur. Priplácalo sa pritom okrem iného za 360° parkovacie senzory, zadnú kameru, sledovanie mŕtveho uhla a navigáciu či adaptívny tempomat. Ak by sme oželeli príplatok za krajší dizajn (17” disky kolies či zatmavené zadné okná), cena by klesla na rozumných 21 710 eur, čo vzhľadom na výbavu vôbec nie je zlá ponuka.

Uprednostnili by sme kombi

Celkovo teda platí, že testovaný Mégane GrandCoupé je kus dobrého auta s atraktívnou cenovkou. Okrem nej by nás na ňom lákal zaujímavý exteriér a interiér, neutrálne jazdné vlastnosti, výkonný a úsporný agregát a dokonca i vnútorný priestor vrátane objemného kufra.

Aj tak by sme však pred kúpou sedanu uprednostnili verziu GrandTour. Páči sa nám viac aj po stránke dizajnu, toto rozhodnutie by však bolo striktne pragmatické. S chýbajúcim otváraním batožinového priestoru na veku totiž kombi problém nemá, naviac ponúka aj o niečo lepšiu variabilitu. Ak vám však tento na prvý pohľad drobný nedostatok neprekáža, určite vás od kúpy elegantného GrandCoupé odhovárať nebudeme.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 632 mm
Šírka
2 058 mm
Výška
1 443 mm
Rázvor náprav
2 711 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 546 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 721 kg
Užitočná hmotnosť
387 kg
Celková hmotnosť
1 933 kg
Objem batožinového priestoru
550 l
Objem palivovej nádrže
49 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,5 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,0 l/100 km
Mesto - počas testu
5,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
3,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
105 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 13 390 €
Základná cena verzie
od 19 790 €
Cena testovaného exemplára
22 160 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia