01. Exteriér 85%

Mazda v ostatných rokoch podčiarkla svoju odvahu ísť vlastnou cestou a viaceré trendy odignorovala. Emisnými normami vynútená vlna elektromobilov však túto značku neobišla, na jeseň roka 2019 mal premiéru crossover MX-30. Pre japonskú firmu ide o prvotinu s týmto pohonom. Vlani pritom potvrdila, že vozidlo bude predávať aj Wankelom slúžiacim na predĺženie dojazdu a tiež s dvojlitrovým atmosférickým štvorvalcom využívajúcim mild-hybridnú technológiu. Ako prvá však do obchodov i našej redakčnej garáže dorazila čisto elektrická verzia e-Skyactiv.

Ako bolo evidentné z oficiálnych parametrov, novinka má so služobne starším modelom CX-30 spoločného viac než len veľkú časť označenia. Dvojica áut stojí na rovnakej platforme. Spája ich nielen dĺžka 4 395 mm, ale tiež šírka 1 795 mm a rázvor náprav merajúci 2 655 mm, no MX-30 má s výškou 1 555 milimetrov pätnásť dielikov k dobru. Napriek takmer zhodným proporciám pôsobia súrodenci naživo úplne inak.

Svojmu prvému elektromobilu dala Mazda originálny kabát.
Zdroj: Marek Pokrývka

Elektrický crossover sa vďaka hranatejším tvarom a takmer zvislej prednej časti s tenkou náhradou masky chladiča zdá byť vyšší, než v skutočnosti je. Zároveň pôsobí kratšie. Svoju rolu v tom zohráva padajúca strecha a absencia klasických zadných dverí, ktoré nahradili krátke kúsky ukotvené na zadnej strane. Spoločne to prináša závan kupé. Riešenie pripomína model RX-8, kým v tvare zadných svetiel cítiť roadster MX-5. Mazda má aj vďaka týmto prvkom futuristický štýl a nezameniteľnú identitu.

Ako môžu vedieť majitelia doposiaľ posledného sériového nositeľa Wankelovho motora, riešenie známe v anglicky hovoriacom svete ako “suicide doors” má aj svoje nevýhody. Najmä pri nastupovaní/vystupovaní na úzkom parkovacom mieste z oboch radov sedadiel môže byť v priestore medzi dverami tesno. Dbať treba aj na správne poradie ich zatvárania alebo otvárania.

Toto riešenie dverí je síce zaujímavé, ale neraz nepraktické.
Zdroj: Marek Pokrývka

Na rozdiel od modelov Rolls-Royce tu chýba stredový stĺpik. Predné dvere sa uzamykajú o tie zadné, ktoré sú ukotvené v prahoch a streche. Tie musia byť teda zatvorené vždy prvé. Samostatne ich neotvoríte, na čo sme si museli chvíľu zvykať. Pre budúcich majiteľov však bude špecifická choreografia vyžadovaná týmto riešením dverí asi rýchlo samozrejmosť.