Lexus RX 450h

Testy Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Foto: Marek Pokrývka

14.10. 2018 10:00 Mohutný japonský automobil zaujme nielen dizajnom, ale tiež celkovým komfortom a efektívne pracujúcim hybridným systémom.

V segmente veľkých SUV už dnes ponúka modely s tromi radmi sedadiel kadekto. Lexus nie je v tomto smere výnimkou, vyšší počet pasažierov dokážu obslúžiť jeho typy GX a LX. No európskym zákazníkom ich automobilka neponúka. Preto nedávno pripravila predĺženú verziu svojho najväčšieho „esúvéčka“ dostupného na starom kontinente a aktuálne ju postupne uvádza do predaja.

Štvrtú generáciu typu RX sme preverili v hybridnej verzii
Štvrtú generáciu typu RX sme preverili v hybridnej verzii
Zdroj: Marek Pokrývka

Štandardný variant Japonca menom RX je však stále zaujímavý. Na cestách možno vídať jeho štvrtú generáciu takmer tri roky, ale našu redakčnú garáž doposiaľ nenavštívila. Poriadne preveriť v domácich podmienkach sa nám ju podarilo až teraz. Skúsili sme si ju v súvislosti s uvedením špeciálnej edície, pri ktorej zľava dosahuje až 10-tisíc eur. No lákadiel je viacero.

Ostro rezaný kusisko automobilu

Medzi základné atribúty súčasných nositeľov písmena L na maske chladiča patrí dizajn. Všetci zástupcovia portfólia sú bez rozdielu extravagantní a v niektorých prípadoch možno pokojne hovoriť o štylistickom klenote. Tento titul si zaslúži najmä kupé LC. Ani mohutný automobil označený písmenami RX vôbec nevyzerá zle, práve naopak. Na svoju tváričku iste naláka nejedného záujemcu.

Mnohé tvary karosérie vyzerajú ako vyrezané katanou
Mnohé tvary karosérie vyzerajú ako vyrezané katanou
Zdroj: Marek Pokrývka

Špecifický štýl tohto typu nemusí chutiť každému, no originalitu mu nemožno uprieť. Jeho predná časť sa točí okolo typickej mohutnej masky chladiča v tvare presýpacích hodín. Na jej hrany nadväzujú svetlomety, ktorých LED vnútornosti pripomínajú kryštály. Ostré krivky pokračujú aj v bočných partiách. Tie zaujmú koncovým stĺpikom, s ktorým zasa susedí nápadne šikmé sklo. Na jazyk sa takmer derie pojem SUV-kupé. Zaujímavé sú zamračené zadné svetlá a k celkovému štýlu majú čo povedať aj efektné 20-palcové kolesá. V premávke samurajmi vybrúsený Lexus určite neprehliadnete.

Ani komplikované tvarovanie karosérie nedokáže utajiť, že tento Japonec je poriadny macko. Na dĺžku má takmer 4,9 metra. Vďaka svojmu štedrému pôdorysu a rázvoru osí náprav merajúcemu 2 790 mm poskytuje pasažierom vzdušný interiér, najmä v oblasti ramien či kolien. S hlavou môžu mať dlháni ťažkosti. Vďaka dynamickému tvaru karosérie nezostáva pasažierom s výškou okolo 180 cm pod stropom ktovieaká rezerva, najmä v prípade presklenej strechy. Pri najnižšej pozícii predných sedadiel je trochu problémom aj priestor pod nimi určený pre nohy vzadu sediacich.

Kabína ponúka dostatok priestoru a pohodlné sedadlá
Kabína ponúka dostatok priestoru a pohodlné sedadlá
Zdroj: Marek Pokrývka

Počet a objem miest na odloženie drobností vo vnútri patrí k priemeru, trochu vyniká akurát veľkosť schránky pod lakťovou opierkou. Batožinový priestor ponúkajúci 539 litrov patrí v rámci segmentu skôr k menším. No vyslovene malý určite nie je a vzhľadom na prítomnosť hybridnej techniky možno SUV nejaký ten chýbajúci litrík odpustiť. Rozmery kufra si pritom možno prispôsobiť. Zadné sedadlá sú totiž posúvateľné a majú tiež variabilný sklon operadla, netradične pomocou elektriny. Tá má na starosti aj sklápanie/vyklápanie. Po zložení sedačiek podlaha nie je rovná, prítomný je aj malý schod.

Väčším problémom len infotainment

Samotné sedadlá musíme pochváliť za úroveň komfortu. Aj vzadu sa sedí fajn, v čom majú prsty dostatočne dlhé sedáky i príjemné hlavové opierky. Je to tu takmer ako v obývačke. K tomuto pocitu prispieva výborné odhlučnenie, perfektná izolácia sa týka pohonného reťazca, komponentov podvozka i aerodynamických ruchov. Lexus RX 450h radíme k najtichším autám vôbec.

Palubnej doske dominuje širokouhlý 12,3-palcový displej
Palubnej doske dominuje širokouhlý 12,3-palcový displej
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem nízkej úrovne vnútorného hluku dávame palec hore tiež spracovaniu interiéru. Nami skúšaný exemplár disponoval dvojfarebnou hnedo-čiernou kožou s kontrastným červeným prešívaním a viacerými lakovanými drevenými panelmi. Tento materiál čiastočne tvoril aj volant. Nám sa páčil najmä dielec na stredovej konzole, ktorý nám pozdĺžnymi pásikmi evokoval drevo na jachtách. Vo vnútri auta nechýbajú ani plasty. No prakticky všetky exponované kusy majú príjemný povrch, skutočne sa niet na čo sťažovať. Z hľadiska dizajnu však kabína nie je výstrelkom modernej doby.

Vďaka excelentne odizolovanému interiéru sme si mohli počas testu vychutnať špičkové ozvučenie Mark Levinson, ktoré pozostáva z pätnástich reproduktorov. Ich spoločný koncert stojí za to. Ale jeho režírovanie dá zabrať, keďže multimediálny systém sa opäť spolieha na „kurzor“ preferovaný značkou Lexus. Trafiť sa s ním na virtuálne tlačidlá 12,3-palcovej obrazovky je naozaj náročné. Robiť to počas jazdy je vyslovene nebezpečné, toto riešenie nám neraz pilo krv.

Sústava reproduktorov mení interiér na koncertnú sieň
Sústava reproduktorov mení interiér na koncertnú sieň
Zdroj: Marek Pokrývka

Infotainment nás hneval ovládaním, no zoznamom svojich schopností iste poteší. Napriek zastaralo pôsobiacej grafike drží krok s dobou. Okrem množstva štandardných funkcií ponúka rôzne on-line prvky, zobrazuje obraz zo štvorice kamier a obsahuje dokonca aj funkciu Google Street View. Prémiové japonské SUV pritom nezaostáva ani technológiami pod kapotou.

Zložitá súhra benzínu a elektriny

Lexus patrí dlhodobo k najväčším propagátorom hybridného pohonu, túto stratégiu prevzal od materskej automobilky Toyota. Zmiešaná technika nechýba ani v type RX. Dostupný je síce aj s prepĺňaným dvojlitrom, no my sme mali k dispozícii verziu skrývajúcu v útrobách zážihový šesťvalec a dva elektrické agregáty. Ide o pomerne komplikovanú sústavu.

Pohonný reťazec hybridu obsahuje tri samostatné motory
Pohonný reťazec hybridu obsahuje tri samostatné motory
Zdroj: Marek Pokrývka

Vo svojej prednej časti má model 450h atmosférický 3,5-litrový benzín, ktorý dosahuje najvyšší výkon 193 kW (263 k). Spoločnosť mu robí prevodovka CVT a elektromotor produkujúci ďalších 123 kW (167 k). Vzadu sa nachádza podstatne slabší exemplár, jeho maximom je hodnota 50 kW (68 k). Oficiálne dosahuje systém 230 kW (313 k).

Čísla sú jedna vec, no čo prax? Zložitá technika pracuje výborne. Nejde síce o plug-in hybrid, no elektrinu využíva SUV v nižších tempách veľmi často. A pokojne na ňu dokáže aj prejsť nejaký ten kilometer. Presuny sprevádzané tichým bzučaním ale nemôžu byť dlhé, vtedy už prichádza na scénu spaľovacia jednotka. Zapína sa tiež pri snahe o razantnejšiu akceleráciu.

Činnosť sústavy možno už tradične sledovať na obrazovke
Činnosť sústavy možno už tradične sledovať na obrazovke
Zdroj: Marek Pokrývka

Zrýchľovanie zvláda tento Lexus s gráciou, aj keď za šprintéra ho pasovať určite nemožno. Podľa papiera dáva kanonádu na 100 km/h v priebehu 7,7 sekundy. Subjektívne to tak nepôsobí, drámu obmedzuje „vysávačový efekt“ bezstupňovej prevodovky. No čísla nabiehajú na rýchlomere solídnym tempom. Zastavia sa najviac na 200 km/h, čo je elektronický limit. Prekážať to môže len pri expresnom presune po nemeckých diaľniciach.

Ulicami mesta za sedem litrov

V bežnom móde pracuje sústava veľmi kultivovane. Šesťvalec sa udržiava v nízkych otáčkach a vďaka výbornému odhlučneniu nedáva posádke o svojej práci veľmi vedieť. Pri výraznejšom zatlačení plynového pedála však CVT pošle piesty 3,5-litrového agregátu rýchlo do tanga. Úroveň hluku vtedy prudko narastie, no stále nejde o nejakú rušivú úroveň.

Zmiešaná technika funguje v japonskom SUV ozaj efektívne
Zmiešaná technika funguje v japonskom SUV ozaj efektívne
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem akustiky štýl jazdy výrazne ovplyvňuje aj apetít spaľovacieho motora. V mestskom režime sme s ním dokázali jazdiť za necelých päť litrov, no taktiež sme videli na palubnom počítači trojnásobok. Náš celkový priemer sa ustálil na rovných siedmich litroch. Áno, siedmich! Na benzín pijúce SUV týchto parametrov ide o naozaj exkluzívny výsledok, z ktorého nám spadla sánka.

Mimo ulíc nás už žiadne takéto prekvapenie nečakalo. Hybrid tam funguje menej efektívne, pri jazde okresnými cestami sme dosiahli takmer rovnaké číslo ako v meste. Najhorší bol diaľničný apetít 8,8 litra. To už nie je tak málo, no s ohľadom na prítomnosť 3,5-litrového zážihového motora je to stále fajn. Obdobné čísla dosahujú aj niektorí naftoví konkurenti.

Podvozok SUV vyniká komfortom

Spotrebu paliva musíme pochváliť najmä v kontexte hmotnosti, komplikovaná hybridná sústava totiž neváži vôbec málo. V pohotovostnom stave má Lexus RX 450h s vodičom vyše 2,2 tony. Nie je teda na mieste očakávať, že by bol na ceste obratný ako nejaký kompakt.

Vymetanie zákrut nie je parketom tohto automobilu
Vymetanie zákrut nie je parketom tohto automobilu
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska jazdných vlastností japonské SUV za niektorými konkurentmi zaostáva. V zákrutách sa síce nenakláňa nejako prehnane, no má anonymne pôsobiace riadenie a pri zvyšovaní tempa začne rýchlo prejavovať chuť opustiť asfalt nosom napred. Ide síce o štvorkolku, takže oblúk by teoreticky mohli uťahovať elektrické zadné kolesá, no v praxi to funguje len pri voľbe športového módu a plyne zarazenom do podlahy. Pochváliť môžeme rýchlo reagujúce brzdy.

Nami skúšaný model disponoval adaptívnym pružením. Rozdiely medzi jeho jednotlivými režimami cítiť, no nie sú priepastné. Vo všetkých totiž Lexus poskytuje mimoriadny jazdný komfort. Valnú väčšinu nerovností zvláda podvozok príkladne vyžehliť a dobre funguje dokonca aj mimo asfaltu. Do terénu však tento model veľmi nie je. Svetlá výška s hodnotou 195 mm síce stačí na prekonávanie bežných nástrah, no zmiešanému pohonu 4x4 dajú náročnejšie podmienky zabrať. Svoju rolu v tom zohráva aj rýdzo cestné obutie.

Dvadsiatky vôbec nevadia, pohodlie je na vysokej úrovni
Dvadsiatky vôbec nevadia, pohodlie je na vysokej úrovni
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný automobil jazdil na 20-palcových kolesách s gumami Dunlop SP Sport Maxx. No v základe disponuje 18-palcovým obutím, pri ktorom môže vyššia bočnica pneumatiky úroveň pohodlia ešte o niečo posunúť. Osobne by sme vzhľadom na zoznam vybavenia určite siahli po vyšších verziách. Jednotlivé úrovne sú totiž pevné a príplatkových opcií je málo.

Súčasné zľavy dosahujú až 10-tisíc

Tuzemský importér prémiovej japonskej značky predáva typ RX od rovných 52-tisíc. Túto cenovku nesie model 200t s pohonom predných kolies, variant AWD stojí o 2 900 eur viac. Hybrid má len jeden druh techniky. Dostupný je za minimálne 61 700 eur, pri najvyššom vybavení zaplatia zákazníci 83 600 eur. Toto sú ale iba štandardné ceny.

Hybridná verzia sa na Slovensku predáva od 61 700 eur
Hybridná verzia sa na Slovensku predáva od 61 700 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Aktuálne si možno Lexus RX 450h kúpiť na slovenskom trhu v dvoch verziách s výrazným zvýhodnením. Akciové čiastky nesie limitka menom E-Four Edition, ktorá zodpovedá úrovni Executive, a taktiež špičkový variant s prívlastkom Luxury. Pri ňom dosahuje úľava až 10-tisíc.

Nami skúšaný exemplár teda možno v súčasnosti kúpiť za 73 600 eur, pričom vybavenie toho obsahuje naozaj dosť. Jeho súčasťou je okrem adaptívnych LED svetlometov, navigácie, farebného head-up displeja či sústavy kamier aj ozvučenie Mark Levinson. Možností priplatiť si nie je veľa, pri testovanom vozidle šlo o metalický lak a panoramatickú strechu. Dokopy to pridalo tri tisícky.

Nejde len o extravagantný kabát

Lexus RX upúta na prvý pohľad svojím dizajnom, no za výstrednou tvárou sa skrýva vozidlo mnohých kvalít. Pochváliť môžeme špičkovo vyhotovený i odhlučnený interiér s dobrou porciou vybavenia. Kabína poskytuje aj dostatok priestoru, problém môžu mať len dlháni a ľudia pravidelne prevážajúci viac než 500 litrov batožiny. Veľkým plusom je nadpriemerný komfort. Jazdné vlastnosti sú naopak slabšou stránkou, no za najväčší nedostatok považujeme ovládanie multimediálneho systému.

Extravagantné SUV ani zďaleka neláka len na svoj dizajn
Extravagantné SUV ani zďaleka neláka len na svoj dizajn
Zdroj: Marek Pokrývka

Komplikovaný hybridný pohon skúšanej verzie 450h v nás zanechal dobrý dojem. Dynamicky sa nemá za čo hanbiť, aj keď subjektívne nejde pre prevodovku CVT o žiadne terno. Oslovil nás však svojím kultivovaným charakterom. Najmä v meste pritom pracuje veľmi efektívne a dosahuje nízku spotrebu, no prekvapujúco neurazí ani diaľničným apetítom. Samurajova obývačka má teda čo ponúknuť. A už teraz sme si viac-menej istí, že to bude platiť aj pre model s dvomi kreslami navyše.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6 + dva elektromotory
Zdvihový objem
3 456 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
193 kW/263 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
335 Nm
pri otáčkach
4 600/min
Max. výkon (elektromotory)
123 kW/167 k + 50 kW/68 k
Max. krútiaci moment (elektromotory)
335 + 139 Nm
Max. výkon (systémový)
230 kW/313 k
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 890 mm
Šírka
1 895 mm
Výška
1 685 mm
Rázvor náprav
2 790 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 135 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 210 kg
Užitočná hmotnosť
580 kg
Celková hmotnosť
2 715 kg
Objem batožinového priestoru
539/1 612 l
Objem palivovej nádrže
65 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,7 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
127 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 52 000 €
Základná cena verzie
od 73 600 €
Cena testovaného exemplára
76 600 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia