Modelová rodina Ceed, ktorá pochádza zo žilinskej fabriky automobilky Kia, si za ostatné roky spravila dobré meno nielen u nás či v Európe, ale aj po celom svete. Jej aktuálna generácia sa preto rôznymi karosárskymi verziami rozrástla do nevídaného portfólia. Ceed si môžete kúpiť ako klasický hatchback či kombi, ale aj shooting brake v podobe typu Proceed či kompaktný crossover XCeed.

Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT7 Platinum.
Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT7 Platinum.
Zdroj: Filip Kadlečík

Práve dvaja nováčikovia - shooting brake a crossover, sú zatiaľ najpríjemnejšie prekvapenia v rámci tejto generácie. Veríme, že na jej vrchol totiž patrí práve XCeed, ktorý je tesne nasledovaný Proceedom. Ten sme titulom “Najlepšie auto zo Žiliny” pasovali pred detailným zoznámením s XCeedom. Crossover však prebral jeho žezlo, existuje na to hneď niekoľko dôvodov.

Pozrite sa na dizajn, ktorý Kia modelu XCeed dala do vienka. Crossover pôsobí elegantne, no zároveň je štýlový a má jasné akcenty automobilovej moderny - napríklad úzke a minimalistické zadné svetlomety s diódovou architektúrou a jednoduchým svetelným podpisom. V súčasnosti sa automobiloví dizajnéri čoraz viac oddávajú najmä ostrým hranám, ktoré majú na človeka pôsobiť agresívne, dravo a športovo. Tu nenájdete takmer žiadne, všetko je jemné, línie sú plynulé a pekne zrkadlia prívetivý charakter automobilu.

Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT7 Platinum.
Kia XCeed 1.4 T-GDi DCT7 Platinum.
Zdroj: Filip Kadlečík

Problémom podobných crossoverov, ktoré vychádzajú z hatchbackov či kombi strednej triedy, zvykne bývať nepríjemne tvrdý podvozok. Kia však popiera všetky predpoklady a stereotypy a ponúka podvozok, ktorý je v rámci rodiny Ceed špičkou a to úplne jednoznačne. Jeho delikátne nastavenie pôsobí na našich rozbitých cestách ako balzam na dušu. Svoj podiel na tomto výsledky majú napríklad tlmiče s hydraulickými dorazmi umiestnené na prednej náprave, ktoré sú v strednom rozsahu mäkké a komfortné, no v prípade silnejšieho tlaku stvrdnú a zabránia tak nárazu na samotné dorazy. 

Napriek vynikajúcemu komfortu XCeed na cestách nie je žiadne kyvadlo a zvláda aj ostrejšie zaobchádzanie. Obutie s priemerom 18” pomáha udržiavať vysokú mieru stability a trakcie aj pri dynamickej jazde. Za to XCeed vďačí aj viacprvkovej zadnej náprave, od ktorej dnes v rámci šetrenia mnohí výrobcovia pri obdobných automobiloch upúšťajú. Páči sa nám však, že Kia na tomto mieste nešetrí, je to cítiť. XCeed neponúka pohon všetkých kolies, no ľahký terén zvládne bez problémov vďaka svetlej výške 182 mm. Tú mu môžu závidieť aj niektoré SUV.