Kia, ktorá už má Sorento, Sportage a Niro, vie, že rozšírenie segmentu sa musí dotýkať aj nižších tried, pretože počet B-SUV a crossoverov sa neustále zvyšuje. Na tento segment reagovala práve modelom Stonic, ktorý sa síce vyrába v Kórei, no vyvíjal sa pod taktovkou dizajnérskeho štúdia v Nemecku, pretože ide o vozidlo vytvorené výslovne pre Európu.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Kia Stonic dorazila k predajcom ako jedna z najodvážnejších možností kórejskej značky, ktorá sa musí vyrovnávať s tvrdou konkurenciou. Medzi tú hlavnú patrí Seat Arona, Renault Captur, Nissan Juke alebo „pokrvná“ Kona od Hyundaiu. Spoločnosti Kia sa podarilo vytvoriť auto, ktoré je atraktívne, ale bez toho, aby priťahovalo veľkú pozornosť. Po rokoch na trhu sa z modelu Stonic stal príjemný spoločník s rozpoznateľným tvarom, trochu odlišným výrazom a športovým nádychom.

Takže po štyroch rokoch bolo treba auto troška zmodernizovať. Pri tomto facelifte sa ale exteriérovo nejedná o žiadnu veľkú revolúciu. Z hľadiska dizajnu zostalo takmer všetko po starom, akurát v prednej časti pribudlo LED denné svietenie a rafinovane zvýraznene hmlové svetlá. A to je všetko. Ak budete chcieť, môžete auto obliecť do dvoch nových farieb, no my sme auto testovali v celkom neutrálnom čiernom laku.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Poďme ale dovnútra, kde sa objavila väčšia 8-palcová obrazovka a pri pohľade na displej palubného počítača zistíte, že svoje rozmery natiahol na 4,2-palca. Najzaujímavejšou funkciou infotainmentu je možnosť pripojiť cez Bluetooth dve mobilné zariadenia súčasne a pomocou pripojenia na internet nájsť na trase parkovacie miesta či zistiť cenu pohonných hmôt.

Pozitívny dojem zanecháva hlavne reakčná rýchlosť obrazovky. S mnohými informačno-zábavnými systémami v tomto segmente máte niekedy pocit, že sa snažíte prinútiť pracovať 10-ročný smartphone, no v Kii ponuky vystreľujú po obrazovke s minimálnym oneskorením. Nie je to len pohodlnejšie, ale aj bezpečnejšie, pretože sa nemusíte sústrediť na spomalený displej.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Ak by vám ani tieto kvality nestačili ako dôkaz, že Stonic postúpil kvalitatívne o krok vpred, iste vás poteší veľké množstvo radarov, asistentov a ďalších pomocníkov, ktoré sú schopné premeniť toto mini SUV na autonómne vozidlo II. úrovne. Rovnako ako v prípade Kia Rio, aj tu je vodičom prilepeným k telefónu k dispozícii funkcia, ktorá vás upozorní, že auto na semafore pred vami sa už pohlo vpred.

Úroveň vnímanej kvality je naozaj dobrá aj napriek prítomnosti tvrdých plastov. V tomto segmente menších vozidiel ide o bežnú prax, česť výnimkám. Netvrdím, že v prípade Stonicu ide o bezchybné materiály alebo dokonalú povrchovú úpravu, no v celkovom ponímaní máte z interiéru vrelý pocit, ktorý navyše umocňuje uživateľsky prístupná ergonómia.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Batožinový priestor je pre tento segment vratkou témou, svoje o tom vie aj Stonic, do ktorého sa po novom zmestí 352 litrov. Ak sklopíte zadné sedadlá, na rovnej ploche narastie objem na 1 150 litrov. Keďže sa pod podlahu kufra umiestnila batéria, nezostalo tu miesto nazvyš pre rezervné koleso.

Vynovený Stonic možno nevyzerá veľmi odlišne od odchádzajúceho modelu, pod kapotou sa však píše iný príbeh. Teraz tu vládne mild-hybridný trojvalec a malé turbodúchadlo. Elektrický motor je napájaný z 48 V lítium-polymérovej batérie, ktorá sama prijíma elektrickú energiu počas spomaľovania alebo brzdenia.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Táto "rezervná" elektrická šťava sa znovu dostáva do okruhu, keď potrebujete posilniť prácu benzínového motora počas akcelerácie. Stonic tiež dokáže veľmi efektívne plachtiť, pričom si ani nemusíte nasadiť kapitánsku čiapku. Keď sa priblížite k semaforu a dáte nohu z plynu, motor sa vypne a tým pádom šetrí benzín.

Na moje prekvapenie tento systém funguje bez problémov a často si ani nevšimnete, že sa niečo pod kapotou vyplo alebo zaplo, pretože agregát je sám o sebe veľmi tichý. Zrazu na obrazovke zbadáte, že počítadlo otáčok kleslo na nulu a vy viete, že systém si robí svoju prácu. Motor sa samozrejme po stlačení plynového alebo brzdového pedálu okamžite naštartuje.

Kia Stonic
Zdroj: ROBO HUBAČ

Motorickú jednotku sprevádza nová generácia 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Táto dvojica ukrytá v útrobách Stonicu funguje dobre, no pre ľudí využívajúcich hlavne mestské či prímestské cesty, kde sa ráta s častým státím v kolónach, odporúčam siahnuť po 7-stupňovom dvojspojkovom automate.

Vynovená Kia Stonic možno nie je práve revolučná, no za férovú cenu jej nemožno nič vytknúť. Náš testovaný model s jednolitrovým motorom s výkonom 74 kW (100 k) sa zastavil na cene 17 890 eur a za túto sumu dostanete slušnú výbavu. Konkurencia v porovnateľnej cenovej konfigurácii nemá napríklad parkovaciu kameru alebo sledovanie mŕtveho uhla. 

motor a pohonný systém Kia Stonic
Usporiadanie a počet valcov 3/12
Zdvihový objem 998 cm3
Max. výkon 74 kW / 100 k
Max. krútiaci moment 172 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
rozmery, hmotnosti a objemy Kia Stonic
Dĺžka 4 140 mm
Šírka 1 760 mm
Výška 1 520 mm
Rázvor náprav 2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 195 kg
Objem batožinového priestoru 352 / 1 150 l
jazdné výkony Kia Stonic
Max. rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
spotreba Kia Stonic
Kombinovaná - normovaná 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu 6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu 6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu 5,4 l/100 km
emisie Kia Stonic
aktuálne cenníkové ceny s dph Kia Stonic
Základná cena modelu od 13 190 €
Základná cena verzie od 16 690 €
Cena testovaného exemplára 17 890 €
Usporiadanie a počet valcov
Kia Stonic 3/12
Zdvihový objem
Kia Stonic 998 cm3
Max. výkon
Kia Stonic 74 kW / 100 k
Max. krútiaci moment
Kia Stonic 172 Nm
Palivo
Kia Stonic benzín
Pohon
Kia Stonic predná náprava
Prevodovka
Kia Stonic 6-stupňová manuálna
Dĺžka
Kia Stonic 4 140 mm
Šírka
Kia Stonic 1 760 mm
Výška
Kia Stonic 1 520 mm
Rázvor náprav
Kia Stonic 2 580 mm
Pohotovostná hmotnosť
Kia Stonic 1 195 kg
Objem batožinového priestoru
Kia Stonic 352 / 1 150 l
Max. rýchlosť
Kia Stonic 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Kia Stonic 10,7 s
Kombinovaná - normovaná
Kia Stonic 6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
Kia Stonic 6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Kia Stonic 6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
Kia Stonic 5,4 l/100 km
Základná cena modelu
Kia Stonic od 13 190 €
Základná cena verzie
Kia Stonic od 16 690 €
Cena testovaného exemplára
Kia Stonic 17 890 €