ikona

Testy Test Kia Stinger: Predsudky trhá v zuboch

Foto: Filip Kadlečík

25.11. 2017 9:00 Kia do svojho portfólia nedávno pridala zbraň poriadne ťažkého kalibru. Stinger vyzerá krásne, má štýl a priťahuje pohľady. Dokáže však ponúknuť aj niečo viac?

Kórejské automobilky Hyundai a Kia chytili správne tempo a na trh vysielajú jeden zaujímavý model za druhým. Hyundai napol svaly modelom i30 N, za zmienku určite stoja aj B-SUV Kona či Stonic. Čerešničku na torte si však pre nás tento rok nachystala Kia. Nikto nečakal, že model Stinger bude až taký podarený.

Takto má vyzerať auto s pokrokovým a čiastočne futuristickým dizajnom - nedivíme sa, že za Stingerom sa neustále otáčajú hlavy okoloidúcich
Takto má vyzerať auto s pokrokovým a čiastočne futuristickým dizajnom - nedivíme sa, že za Stingerom sa neustále otáčajú hlavy okoloidúcich
Zdroj: Filip Kadlečík

Čo však skrýva pod peknou tváričkou? Na želanie aj 3,3 litrový šesťvalec naladený na 272 kW (370 k) a 510 Nm. Čoskoro sa v redakčnom teste určite zoznámime aj s ním, zatiaľ nám však musel “stačiť” 2,2 litrový turbodiesel s výkonom 147 kW (200 k). Ako sa dizajnovému GTčku hodí tento pracant? Má vôbec nejaké nedostatky?

Ošiaľ menom Stinger

S testovacími autami to tak býva - ľudia o ne majú záujem. Spravidla sú to prvé kúsky daného typu, ktoré jazdia po našich cestách a kde-tu sa za nimi niekto obzrie. Stinger však bol iný, obzerali sa za ním úplne všetci a každý ho chcel vidieť zblízka. Stačí len zastaviť na čerpacej stanici a krátky rozhovor o štýlovej Kii s kýmkoľvek v dosahu 20-tich metrov je zaručený. To nás definitívne utvrdilo v tom, že Stinger sa dizajnovo podaril.

Masívny predný nárazník dotvára agresívny dizajn prednej časti
Masívny predný nárazník dotvára agresívny dizajn prednej časti
Zdroj: Filip Kadlečík

Niet sa čomu diviť, široký postoj, nízka predná časť, dlhá kapota a línia strechy klesajúca v štýle kupé sú zaručeným ťahákom. Všetko spolu krásne hrá - čelná maska opticky zasahuje do plne diódových svetlometov, masívne prieduchy ešte rozširujú aj tak poriadne rozložitú prednú časť. Vidieť toto auto v spätnom zrkadle rozhodne nie je sranda, doslova na vás kričí “Uhni sa, nevidíš, že idem ja?!”.

Pohľad z profilu odhalí atletické proporcie auta. Ak vo svete modelingu platí pravidlo “90:60:90”, tak v automobilovom svete funguje vzorec “dlhá kapota:nízka kabína:padajúca strecha” a Stinger ho napĺňa do bodky. Zadnej časti dominujú veľké koncové svetlá s výraznou diódovou trubicou. Zvláštnym prvkom je odrazka, ktorá zasahuje takmer až nad zadné koleso. Mimochodom, netreba zabúdať ani na krásnu farbu - tento modrý lak sa Kii jednoducho vydaril.

Zozadu dominujú koncové svetlá s výrazným LED podpisom
Zozadu dominujú koncové svetlá s výrazným LED podpisom
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, vnímanie dizajnu je veľmi individuálna záležitosť a my nikomu nechceme vnucovať náš subjektívny názor. Stinger však zožal takú odozvu verejnosti, že v tomto ohľade prekonal aj Volkswagen Arteon. Samozrejme, nikto netvrdí, že Kia objavila tento tvar karosérie pripomínajúci fastback, no veľkú dávku originality kórejskej diaľničnej stíhačke uprieť nemožno.

Takmer bezchybný

Rozhodne si treba uvedomiť, že testované vozidlo stojí 51 500 eur. Nejde teda o žiadneho lacného Kórejca a za takúto sumu by mal ponúknuť aj adekvátnu protihodnotu. A to sa Stingeru podarilo. Za volantom vám dá pocit, aký sa zažíva len málokde.

Interiér nie je prehnane komplikovaný, zato je však funknčný a na malé nedostatky pomerne kvalitne vypracovaný
Interiér nie je prehnane komplikovaný, zato je však funknčný a na malé nedostatky pomerne kvalitne vypracovaný
Zdroj: Filip Kadlečík

Nejde pritom o to, že by variant s naftiakom bol vyslovenou raketou. Stačí však usadnúť dovnútra a cítite sa, akoby ste sedeli v nadpriemerne výkonnom športovom kupé. Pozícia šoféra za elektricky ovládaným volantom je výborná, napomáha tomu aj veľký rozsah nastavení pohodlných kresiel. Úzke čelné sklo a tmavé čalúnenie interiéru navodzujú skvelú atmosféru a napriek “nesprávnemu” palivu v nádrži máte chuť Stingera okamžite vyzvŕtať na kľukatých okreskách.

Infotainment i veľký displej umiestnený medzi budíkmi sa nemajú za čo hanbiť, fungujú promptne, ich ozdobou sú najmä rýchle reakcie a logické užívateľské prostredie. Páči sa nám aj celý stredový tunel, na ktorom je umiestnených množstvo ovládacích prvkov vrátane prepínača jazdných režimov či výborne prepracovaných tlačidiel vyhrievania a ventilovanie sedadiel i volantu.

Sedadlá sú výborné, z hľadiska ergonómie nám na nich nič neprekážalo
Sedadlá sú výborné, z hľadiska ergonómie nám na nich nič neprekážalo
Zdroj: Filip Kadlečík

V prednej časti nám v podstate prekážajú len tri veci a tie sú zároveň najväčšími nedostatkami celej kabíny. Je pravda, že volant do ruky padne krásne a pracuje sa s ním nadmieru dobre, no jeho plastová stredová časť sa do tohto automobilu nehodí. Pripomína materiály, ktoré “zdobili” autá začiatkom deväťdesiatych rokov. Podobný problém máme s niektorými časťami palubovky. V takomto podarenom a exkluzívnom aute by mohlo byť viac kože a menej plastu.

Tretím odpozorovaným nedostatkom je príležitostné jemné vŕzganie vo dverách. Najmä pri prejazde cez väčšie nerovnosti občas vodičove i spolujazdcove dvere vydávajú tichý, no predsa počuteľný zvuk. Škoda, nebyť týchto nedostatkov, tak by sme interiér Stingera označili vzhľadom na cenovú kategóriu za bezchybný.

Stredový tunel je vyriešený na jednotku s hviezdičkou, všetky ovládacie prvky máte pekne po ruke
Stredový tunel je vyriešený na jednotku s hviezdičkou, všetky ovládacie prvky máte pekne po ruke
Zdroj: Filip Kadlečík

Napriek zdaniu je totiž dostatok miesta aj na zadných sedadlách. Pravda, v tomto ohľade Kórejec za nemeckým sokom menom Arteon mierne zaostáva, no tlačiť sa nebudete ani v Stingeri. Klesajúca strecha je problémom len ak chcete sedieť dokonale vystreto. V pohodlnej “rozvalenej” polohe o ňu nezavadíte ani náhodou. Batožinový priestor má objem 406 litrov, pozitívom je najmä jeho pravidelný tvar a skvelý prístup.

Športovec s jedným neduhom

Dieselová jednotka 2.2 CRDi nie je v portfóliu Kie novinkou, stále však ide o pomerne výkonný agregát s rozumnou spotrebou. Do rýchlosti 100 km/h je Stinger (aj vďaka pohonu 4x4) poriadne dynamický, potom už akoby trochu strácal dych, nadštandardným tempom však zrýchľuje aj v diaľničných rýchlostiach.

Diesel síce nie je natoľko atraktívnou voľbou ako napríklad šesťvalcový benzín, ale pri veľkom nájazde rozhodne stojí prinajmenšom za zvážanie
Diesel síce nie je natoľko atraktívnou voľbou ako napríklad šesťvalcový benzín, ale pri veľkom nájazde rozhodne stojí prinajmenšom za zvážanie
Zdroj: Filip Kadlečík

Mimochodom, práve diaľnica je ideálnym domovom tohto auta i samotného agregátu. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje približne na úrovni 1950 ot./min. a v kabíne o ňom v podstate neviete. Navyše, Stinger má vďaka dlhému rázvoru veľmi komfortný charakter a ten sa plne ukáže na našich autostrádach, ktoré sú často zvlnené. Veľké GTčko ich žehlí úplne bez problémov.

Agregát naladený na 147 kW (200 k) a 440 Nm teda rozhodne nie je zlou voľbou. Výraznejšie o sebe dáva vedieť len v prípade, že je studený. Vtedy ho v, najmä pri nižších otáčkach, zreteľne počuť aj v kabíne. Inak sa mu objektívne dá vyčítať len máločo. Samozrejme, pri Stingerovi každý túži po šesťvalci, no aj s týmto agregátom sa dá užiť si zábavu.

Elegantná karoséria spája športové linky s reprezentatívnou funkciou
Elegantná karoséria spája športové linky s reprezentatívnou funkciou
Zdroj: Filip Kadlečík

Ako sme už spomínali, do rýchlostí pod 100 km/h je veľmi flexibilný a zábavný. Pri dynamickej jazde však nevyhnutne narazíte na výrazný nedostatok. Osemstupňový automat nemá polohu “M” a vy teda nemôžete radiť čisto manuálne. Áno, na volante sú krídelká, s ktorými sa na to môžete hrať, ale reálne motor v otáčkach nepodržíte. Akonáhle stúpnu na istú úroveň, automat jednoducho preradí. A bodka. Rozhodovať vás o ničom nenechá. Škoda, trochu to zabíja športový potenciál inak podareného auta.

Ľúto vám to začne byť najmä v okamihu, keď zistíte, aký má toto bezmála 1,9-tonové vozidlo hravý podvozok. Určite by sa s ním dalo krásne driftovať, dostanete však z neho maximálne krátky powerslide, v ktorom nebudete schopní pokračovať. Prevodovka jednoducho preradí vyššie a sranda skončí.

Škoda, že toto tlačidlo vám je v podstate na nič - prevodovka si koniec koncov aj tak preradí sama
Škoda, že toto tlačidlo vám je v podstate na nič - prevodovka si koniec koncov aj tak preradí sama
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu treba povedať, že automat je inak za bežných okolností skvelý. Radí nenápadne, rozumne a ticho. Máme pocit, že absencia športového režimu nie je ani tak vina jeho neschopnosti, ako skôr zásluha manažérskej stratégie, ktoré túto Kiu drží na uzde.

Stvorený pre diaľnicu

Kia oficiálne uvádza, že v meste by Stingerovi malo stačiť 7,9 l paliva na 100 kilometrov. Nám sa počas testu podarilo dosiahnuť hodnotu 8,2 l/100 km, čo síce kórejský údaj prekračuje, ale nijak zásadne. Prekvapenie prišlo na vidieckych cestách, kde ázijské GT priemerne spotrebovalo 6,2 l nafty na 100 kilometrov. Očakávali sme trochu nižší apetít.

V podstate sa nedá nájsť uhol, z ktorého tieto svetlá nevyzerajú dobre - ich výborná svietivosť je ďalším dokladom kvalitne odvedenej práce
V podstate sa nedá nájsť uhol, z ktorého tieto svetlá nevyzerajú dobre - ich výborná svietivosť je ďalším dokladom kvalitne odvedenej práce
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu treba povedať, že počas testu sa presne ukázalo, na čo je toto auto stavané. Spotreba sa totiž pri tempomatovej stotridsiatke ustálila na údaji 6,4 l/100 km, čo vzhľadom na rozmery, hmotnosť a výkon automobilu rozhodne nie je na zahodenia. Revírom Stingera sú jednoducho diaľnice, ak s ním neplánujete hltať stovky kilometrov týždenne, po silnom naftiaku radšej nesiahajte.

Kontroverzná časť

Najkontroverznejšou vlastnosťou Stingera je podľa ohlasov verejnosti jeho cenovka. V základe si za neho Kórejci pýtajú 40 900 eur, naša verzia obohatená o športové prvky GT Line s 200-koňovým dieselom začína na cenovke 50 900 eur. Príplatok za efektnú metalízu potom konečnú sumu zdvihol na 51 500 eur a to sa mnohým zdá byť až príliš veľa.

Obrovský prieduch tu nie je pre srandu, naozaj odvetráva brzdy, 18
Obrovský prieduch tu nie je pre srandu, naozaj odvetráva brzdy, 18" kolesá boli zlatou strednou voľbou - vyzerajú pekne a neuberajú z komfortu vozidla
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu, napríklad spomínaný testovací Arteon ponúkal podobnú výbavu i komfort za takmer totožné peniaze. Problém s cenovkou je teda skôr akési nastavenie slovenských motoristov. Častokrát sme počuli “50 000 za Kórejca? To si radšej kúpim Nemca…”, otázne však je, či je takéto uvažovanie naozaj nevyhnutné. Kia i Hyundai už dlho dokazujú, že na európsku konkurenciu sa dokážu dotiahnuť a v istých ohľadoch ju dokonca predbehnúť.

Ponúkne niečo navyše?

Stále však zostáva otázka, či štýlová Kia ponúkne aj niečo viac, ako len peknú tváričku. Našou odpoveďou je jednoznačné “Áno, na 100%!”. Stinger nielenže láka pohľady, ale neustále zvádza aj vodiča. Doslova sa tešíte na to, ako si opäť sadnete za jeho volant do tej vynikajúcej šoférskej pozície, uvidíte pred sebou dlhočiznú kapotu a budete hltať kilometre diaľnic či vymetať zákruty okresiek. Emócie sú to, čo Stingeru rozhodne nechýba.

Ďalšou otázkou, ktorá nevyhnutne prišla a doslova sa núkala, bolo porovnanie s Arteonom, ktorý ako imidžovka Volkswagenu taktiež prišiel len pred niekoľkými mesiacmi. Ten nás, mimochodom, pri teste taktiež potešil. Je pravda, že Arteon si možno lepšie udrží hodnotu a u nás je vnímaný ako príslušník renomovanejšej značky, no aj tak by sme radšej siahli po Stingerovi. Ten akékoľvek predsudky doslova trhá v poriadne ostrých zuboch a malé zaváhania by sme mu bez váhania v sekunde odpustili.

Stinger je jedným z najpozitívnejších prekvapení tohto roka neklamným dôkazom faktu, že kórejské automobilky stúpajú do nových a nových výšin
Stinger je jedným z najpozitívnejších prekvapení tohto roka neklamným dôkazom faktu, že kórejské automobilky stúpajú do nových a nových výšin
Zdroj: Filip Kadlečík

Za jeho imidž, auru a šarm totiž ústupky rozhodne stoja. Navyše, vo verzii Stinger GT ponúka aj šesťvalec, o ktorom môže konkurencia VW zatiaľ len snívať. To je však už ďalší príbeh na budúci, poriadne obsiahly, adrenalínom a kilowattmi nabitý, test. Kórejec však naše nároky splnil nadmieru aj s dieselom. Bravó, Kia, toto sa podarilo!

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 199 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
3 800/min
Max. krútiaci moment
440 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 830 mm
Šírka
1 870 mm
Výška
1 400 mm
Rázvor náprav
2 905 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 873 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 948 kg
Užitočná hmotnosť
452 kg
Celková hmotnosť
2 325 kg
Objem batožinového priestoru
406 l
Objem palivovej nádrže
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,4 l/100 km
Mesto - počas testu
8,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
169 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 40 900 €
Základná cena verzie
od 50 900 €
Cena testovaného exemplára
51 500 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia