V roku 2010 bol uvedený na trh prvý nezávisle vyvinutý pick-up strednej veľkosti od spoločnosti Volkswagen. A rovnako ako dravec, po ktorom je pomenovaný, aj Amarok si mal vziať korisť z celého sveta, i keď z hľadiska podielu na trhu. Vyrába sa s nízkymi nákladmi v závode Volkswagenu v Argentíne. Ale argentínska kvalita je polemizujúca To nevyhovuje náročným zákazníkom v Európe, ktorí musia žiť s množstvom posypovej soli.
Skoré vydania modelu žnú primeranú kritiku a zakalujú obraz o inak dobrom aute. Našťastie Volkswagen urobil rozsiahle vylepšenia: v roku 2012 bola v závode v Hannoveri zriadená výrobná linka pre Európu. A skutočne, ochrana proti korózii a kvalita výroby sa odvtedy výrazne zlepšila. Potom však Európska Únia nastavila prísnejšie emisné limity pre pick-upy. Technici VW však nedokážu prekonať emisnú prekážku Euro 6 s predtým používaným motorom 2,0 TDI generácie EA 189.
Ale aj na toto mala automobilka svoje riešenie, i keď troška násilnejšie, a zachránila model pred predčasným zánikom. Trojlitrový vidlicový šesťvalec, ktorý inak využívali luxusné kalibre koncernu ako je Porsche Cayenne, Audi Q7 či Volkswagen Touareg, upravili pre využitie v pick-upe. O 1,5 litra viac oleja by malo zabezpečiť, aby agregát vydržal najmenej 300 000 kilometrov aj pri náročnom komerčnom používaní. Enormné úsilie vyzdvihlo však cenu a oproti dieselovému dvojlitru bol Amarak s trojlitrom o 8 000 eur drahší.
Amarok v priebehu výroby citeľne zdražel, no enormne dospel. Vážne poškodenie zvyčajne postihne motor 2.0 biturbo TDI, ktorý je notoricky známy vo VW T5, kde bol zneužívaný vysokým zaťažením prívesu a plným plynom. Našťastie nie je nainštalovaný chladič EGR, ktorý je v T5 Bulli toxický, pretože sa pomaly rozpadá. A testovacie auto?
Amarok 3.0 TDI, ktorý bol prvýkrát zaregistrovaný v máji 2019, už pochádza z faceliftovej série a má pod kapotou motor V6 s výkonom 150 kW/204 k (EA 897 Evo). Zvonku by sa našlo pár estetických nedokonalostí, ale celkovo pôsobí upravene. táto motorizácia je navyše silná a vďaka pohonu všetkých kolies Torsen a uzávierke diferenciálu na zadnej náprave máte vždy dostatok trakčných rezerv. Ten je možné použiť pri pripojení prívesu do 3,5 tony.
Amarok sa dá použiť aj ako náhrada za terénne vozidlo. Nájazdové uhly 29 stupňov vpredu a 24 stupňov vzadu sú veľmi slušné a hĺbka brodu je 50 centimetrov. Účty však ukazujú, že všetky tieto zručnosti nedostal Amarok zadarmo. Testovacie auto stálo nové 59 648 eur, vrátane nezávislého kúrenia, navigačného systému a pevnej strechy, no teraz je na tachometri 152 764 kilometrov. Amarok je dobrý tip pre každého, kto hľadá pohodlného ťažného koňa s vysokou ťažnou kapacitou. A to aj z druhej ruky. Naozaj dobré sú však len mladšie modely po facelifte a ich ceny sú bohužiaľ často vysoké.