V roku 2010 bol uvedený na trh prvý nezávisle vyvinutý pick-up strednej veľkosti od spoločnosti Volkswagen. A rovnako ako dravec, po ktorom je pomenovaný, aj Amarok si mal vziať korisť z celého sveta, i keď z hľadiska podielu na trhu. Vyrába sa s nízkymi nákladmi v závode Volkswagenu v Argentíne. Ale argentínska kvalita je polemizujúca To nevyhovuje náročným zákazníkom v Európe, ktorí musia žiť s množstvom posypovej soli.

Existovala dvojročná plná záruka a dvanásťročná záruka na prehrdzavenie. Prvé modely z Argentíny sú však chránené proti hrdzi iba mierne, často to vidno na nápravách a spodku. Pozor na bývalé stavebné vozidlá. Štvorvalcové TDI nie vždy z dlhodobého hľadiska zvládajú zaťaženie prívesu.
Zdroj: Auto Bild

Skoré vydania modelu žnú primeranú kritiku a zakalujú obraz o inak dobrom aute. Našťastie Volkswagen urobil rozsiahle vylepšenia: v roku 2012 bola v závode v Hannoveri zriadená výrobná linka pre Európu. A skutočne, ochrana proti korózii a kvalita výroby sa odvtedy výrazne zlepšila. Potom však Európska Únia nastavila prísnejšie emisné limity pre pick-upy. Technici VW však nedokážu prekonať emisnú prekážku Euro 6 s predtým používaným motorom 2,0 TDI generácie EA 189.

Ale aj na toto mala automobilka svoje riešenie, i keď troška násilnejšie, a zachránila model pred predčasným zánikom. Trojlitrový vidlicový šesťvalec, ktorý inak využívali luxusné kalibre koncernu ako je Porsche Cayenne, Audi Q7 či Volkswagen Touareg, upravili pre využitie v pick-upe. O 1,5 litra viac oleja by malo zabezpečiť, aby agregát vydržal najmenej 300 000 kilometrov aj pri náročnom komerčnom používaní. Enormné úsilie vyzdvihlo však cenu a oproti dieselovému dvojlitru bol Amarak s trojlitrom o 8 000 eur drahší.

Vo V6 TDI sú rachotivé zvuky pri studenom štarte známkou problémov s rozvodovou reťazou a/alebo napínačom reťaze. Po približne 200 000 kilometroch je filter pevných častíc (DPF) často plný.
Zdroj: Auto Bild

Amarok v priebehu výroby citeľne zdražel, no enormne dospel. Vážne poškodenie zvyčajne postihne motor 2.0 biturbo TDI, ktorý je notoricky známy vo VW T5, kde bol zneužívaný vysokým zaťažením prívesu a plným plynom. Našťastie nie je nainštalovaný chladič EGR, ktorý je v T5 Bulli toxický, pretože sa pomaly rozpadá. A testovacie auto?

Amarok 3.0 TDI, ktorý bol prvýkrát zaregistrovaný v máji 2019, už pochádza z faceliftovej série a má pod kapotou motor V6 s výkonom 150 kW/204 k (EA 897 Evo). Zvonku by sa našlo pár estetických nedokonalostí, ale celkovo pôsobí upravene. táto motorizácia je navyše silná a vďaka pohonu všetkých kolies Torsen a uzávierke diferenciálu na zadnej náprave máte vždy dostatok trakčných rezerv. Ten je možné použiť pri pripojení prívesu do 3,5 tony.

Volkswagen Amarok ako jazdenka.
Zdroj: Auto Bild

Amarok sa dá použiť aj ako náhrada za terénne vozidlo. Nájazdové uhly 29 stupňov vpredu a 24 stupňov vzadu sú veľmi slušné a hĺbka brodu je 50 centimetrov. Účty však ukazujú, že všetky tieto zručnosti nedostal Amarok zadarmo. Testovacie auto stálo nové 59 648 eur, vrátane nezávislého kúrenia, navigačného systému a pevnej strechy, no teraz je na tachometri 152 764 kilometrov. Amarok je dobrý tip pre každého, kto hľadá pohodlného ťažného koňa s vysokou ťažnou kapacitou. A to aj z druhej ruky. Naozaj dobré sú však len mladšie modely po facelifte a ich ceny sú bohužiaľ často vysoké.

Mohlo by vás zaujímať: