Nedostatok ctižiadostivosti sa vedúcim osobám vo vedení značky Kia za uplynulé desaťročie určite nedá vyčítať. Najlepším príkladom je štvrtá generácia Kie Sportage, ktorá sa vyrábala od roku 2015 až do roku 2021. S týmto kompaktným SUV sa výrobcovi podaril plný zásah nielen u nás, ale napríklad aj v Nemecku.

Vzhľad s tigrím nosom z pera exdizajnéra Audi Petra Schreyera nepôsobí ani po siedmich rokoch zastarane. Ako to však vyzerá s vnútornými hodnotami modelu vyrábaného na Slovensku? Sportage boduje množstvom priestoru pre štyroch pasažierov aj ich batožinu. Sedadlá s dobrým tvarovaním sú pevné, ako keby mali len jeden rok, dokonca aj pasažieri vzadu si môžu v zime užívať vyhrievanie.

Vysoko na vrchu palubnej dosky tróni dotykový displej infotainmentu, ktorý zvláda Android Auto aj Apple CarPlay. Nechýba solídny kamerový systém či funkčné jazdné asistenty (rozpoznávanie značiek a kontrola jazdy medzi čiarami). Kia garantuje kvalitu modelu Sportage až sedemročnou zárukou. Tá však platí len do najazdenia 150 000 kilometrov. Náš testovaný exemplár bol prvýkrát prihlásený v októbri roku 2018 a najazdených má iba 61 981 kilometrov. Ako nový stál Sportage v slušnej výbave s ťažným zariadením 32 930 eur. O tri roky a štyri mesiace neskôr si zaň predajca pýta 19 780 eur.

Jeho stav je zachovaný, nič nedrnčí ani nepraská napriek mierne drevenému komfortu jazdy. A zvyšná záruka je ešte stále lepšia než pri niektorých nových automobiloch. Naftový agregát s objemom 1,7 litra bol vtedy základnou motorizáciou. Spĺňa normu Euro 6 (od jesene 2018: 1,6 CRDi s Euro) a na rozdiel od silnejších agregátov bol v ponuke len s pohonom prednej nápravy.

Vďaka slušnému krútiacemu momentu už od nízkych otáčok a príjemne odstupňovanej 6-stupňovej manuálnej prevodovke je tento pohon celkom dostatočný – pokým nevyžadujete vyššiu rýchlosť ako u nás maximálne povolených 130 km/h. Nemali by ste ani príliš často využívať maximálne zaťaženie 575 kilogramov a 1,4 tony na prívese. Vyššie požiadavky na dynamiku dokáže uspokojiť benzínový motor 1,6 T-GDI s výkonom 177 koní alebo naftový 2,0 CRDi s výkonom 185 koní. Náš motor 1,7 CRDi zasa triumfuje nízkou spotrebou, reálne pod 6 l/100 km.

Kórejské kompaktné SUV takmer neponúka dôvody na kritiku

Kontrola na zdviháku potvrdzuje dobrý dojem, ktorý zanechala táto generácia Kie Sportage v našom predošlom hodnotení spoľahlivosti podľa výsledkov STK. Hrdza sa zatiaľ nenachádza na drahom výfuku, na nápravách ani na podvozku. Pohonná jednotka je úplne suchá. Dôvodom na jemne opotrebované brzdové kotúče je vysoká povolená hmotnosť. V rámci zvolávacích akcií sme zaznamenali v auguste 2021 jednu – pre možný skrat v rámci spínacieho obvodu ABS a ESP jednotky. Na základe toho hrozí zvýšené riziko požiaru.

Verdikt

Každodenná využiteľnosť, dojem z kvality a dlhá záruka sú silnými stránkami jazdenej Kie Sportage. Malý naftový motor postačuje v 90 percentách všetkých prípadov. Žiaľ, výhodné ponuky sú na trhu s „jazdenkami“ skôr raritou.