Po 100 000 kilometroch s týmto chlapíkom v „Fusion Orange Metallic“, po prečítaní 78 strán v knihe jázd a mnohých kontroverzných diskusiách v redakčnej kuchyni, môžeme povedať, že Proceed GT nás rozdelil na dve skupiny. Po 20 mesiacoch nepretržitého používania leží Kia ProCeed GT rozobratá na jednotlivé časti v dielni a my vám prinášame niekoľko zistení.
V stredu 19.02.2020 došlo do redakcie auto s evidenčným číslom F-PR 7211, ktoré má pod kapotou 1,6-litrový preplňovaný benzínový motor, 150 kW (204 k), 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku a pohon predných kolies. Shooting Brake stojí 36 260 eur, príplatok je len za metalický lak a komfortný balík s elektrickým nastavovaním sedadla vodiča. Na palube má navigačný systém, ktorý sa v priebehu mesiacov neustále aktualizuje.
Na palube je automatická klimatizácia, digitálny kokpit a elektrické dvere batožinového priestoru. Vo výbave sú 18-palcové kolesá, bohužiaľ bez možnosti pre väčší rozmer, ktorý by sa Kii rozhodne hodil. Súčasťou balíka sú aj pohodlné športové sedadlá v semišovej koži, ktoré však nemajú variabilné opierky stehien pre vysokých vodičov.
Keď už sme pri obrovských sedadlách, náš testovací "manažér" Gerald Czajka (1,97 metra) nebol jediný, kto kritizoval pozíciu za splošteným športovým volantom. Aj keď je sedadlo úplne dole, vlasy majú stále kontakt so stropom. A keď už sme pri tej kritike, človek ktorý rád relaxuje na mäkkom podvozku si pri ProCeede na svoje veru nepríde. Auto má tožiž pubescentný zvuk a príliš pevný podvozok. Nič proti dobrému zvuku výfuku, ale toto je naozaj ten najfalošnejší syntetický zvuk, aký sa dá vypočuť.
Ale auto má samozrejme aj svoje svetlé stránky, a tých nie je málo. Napríklad kokpit Kórejčana, ktorý sa stavia v Žiline na Slovensku. Prekvapil nás svojou prehľadnosťou a funkčnosťou. Dotykový monitor so skutočným otočným ovládačom hlasitosti a klávesovými skratkami pre mapy a rádio alebo multimédiá je skvelý. Alebo ovládanie klimatizácie či vyhrievania sedadiel - nepotrebujete diplom z informatiky na to, aby ste pochopili, kde sa čo ovláda. Je skvelé že stále existujú firmy, ktoré na tlačidlá a klávesy umiestňujú relevantné funkcie a z dizajnových dôvodov ich neskrývajú v žiadnych podmenu.
Keď už sme sa prepracovali do interiéru, musíme sa porozprávať o dizajne. Pohľad dozadu cez maličké zadné okno je na smiech. Kombinácia vysokej polohy sedenia a klesajúcej strechy eliminuje akýkoľvek výhľad dookola. Ale teraz zasa premostíme na to pozitívne, a to je cena. Auto bolo v ponuke za 35 000 eur a každý, kto sa nedávno hral v nejakom konfigurátore a zostavoval kompaktné auto s výkonom 200 koní, vie, že to je dosť dobrá cena za zábavu, ktorú auto ponúka. Zrýchlenie je skvelé, zabudnete, že ProCeed má zdvihový objem len 1,6 litra.
A táto kombinácia je dokonca odolná. Za 100 000 kilometrov sme doliali presne 0,4 litra motorového oleja a olej v dvojspojke vyzeral, ako keby do vedra naliali novú plechovku. Nejako to zodpovedalo stavu prevodovky. Žiadne trhanie pri štartovaní, čisté radenie, žiadne výpadky či nerozhodné správanie. Z iných áut to poznáme úplne inak. Takže ak chcete športovú kombinézu, pretože tie praktické vyzerajú nudne, ak chcete výrazný zvuk výfuku, pretože tie tiché sú príliš nudné, ak radi cítite vozovku a nechcete nechať odfiltrovať zábavu, potom vás toto auto urobí šťastným.
Ale tak isto ako v živote, láska si žiada veľa kompromisov. Napríklad taká nádrž. Podľa palubného počítača by mala mať 42 litrov, no nám sa v teste nepodarilo nikdy natankovať viac ako 34 litrov. Ďalšou otázkou sú aj jednotlivé intervaly. Áno, sedemročná záruka do 150 000 kilometrov je super, ale do servisu musíte chodiť každých 15 000 kilometrov alebo raz za rok. Na tejto kontrole sa väčšinou mení olej a spraví sa jednoduchá kontrola, ktorá stojí zvyčajne okolo 200 eur.
Čo na ProCeed hovorí odborník DEKRA? Takémuto profesionálovi nezáleží na láske, ale na kvalite. Expert Marcus Constantin vo svojej záverečnej správe poznamenal, že prvá hrdza sa na aute objaví už po dvoch rokoch. Svojou endoskopickou kamerou ju odhalil predovšetkým na vnútornej strane oboch prahov. Constantin tiež objavil prvé známky korózie pod zadným tepelným ochranným krytom v oblasti kufra na 13 zvarových bodoch a jednej hrane. Zatiaľ to nie je zlé, ale čo bude o pár rokov?
Podľa profesionála za to môže nerovnomerné nanesenie ochranného laku. Na tomto a na kvalite plastov v interiéri musí Kia popracovať. Motor ale podľa Constantina vydrží, hovorí za to sotva merateľná spotreba oleja. Na záver niečo osobné: keď sme v dielni videli kostru ProCeedu, trochu nám zvlhli oči. Málokedy nás auto dostane tak emocionálne ako táto Kia!