Stabilita vytvára dôveru! A dôveru S-Max vzbudzuje celkom rýchlo vďaka smerovej stabilite. Po výjazde na diaľnicu stačí stlačiť plynový pedál na podlahu, presunúť sa do ľavého jazdného pruhu a dôvera je zrazu tu. Ani rýchlosť 180 km/h nie je v tomto rýchliku z Kolína nič extra vzrušujúce. Navyše pôsobí relatívne tichým dojmom. Spontánne hodnotenie jedného vodiča, ktorý ešte v S-Maxe predtým nesedel: To je špička!

Test jazdenky I Ford S-Max.
Zdroj: Auto Bild

Výkon 150 koní pocitovo stačí, ani dvojnásobný výkon by však zrejme podvozok nepostavil pred problém. Naše testovacie vozidlo pôsobí napriek vysokému počtu najazdených kilometrov čerstvým dojmom. Koncom roka 2016 stál tento Ford asi 39 000 eur. Po štyroch rokoch si zaň majiteľ pýta už len jednu tretinu, to je férová ponuka. Palubný počítač ukazuje priemernú spotrebu 6,8 litra nafty, to zhruba zodpovedá nášmu testovaciemu výsledku (6,5 l/100 km).

Zvláštnu pozornosť venujeme automatickej prevodovke. V testovanom exemplári pracovala absolútne nenápadne, pritom tento dvojspojkový automat s názvom Powershift nemá práve najlepšiu povesť. Známe sú príznaky ako dlho prešmykujúce spojky, nápadne dlhé prestávky medzi preradením, kompletne vynechané stupne či klasické trhanie počas rozbehu.

Test jazdenky I Ford S-Max. Množstvo tlačidiel, to si vyžaduje čas a zvyk. Ovládanie systému Sync funguje dotykovo aj hlasovo.
Zdroj: Auto Bild

Špecialisti na prevodovky veľmi dobre poznajú všetky tieto problémy a odporúčajú meniť olej v prevodovke najneskôr po 60 000 km. Tlak v súvislosti s nákladmi výrobcov totiž občas vedie k veľmi netradičným konštrukciám, ktoré nie sú obzvlášť trvanlivé. Prevodovky niekedy neboli už od výroby (!) dostatočne naplnené olejom. Takáto prevodovka sa síce dá opraviť, ale základné konštrukčné chyby sa nedajú odstrániť.

Veľkú úlohu hrajú aj zvyky používateľa. Vozidlá používané zväčša na diaľnici vykazujú omnoho menej porúch. Počas návštevy STK sa môžu kontrolóri sťažovať aj na jemne netesné pohonné ústrojenstvo či pár hrdzavých miest. Smerová stabilita jednoducho nie je všetko...

Test jazdenky I Ford S-Max: Nebezpečenstvo nehody pre zadné závesy. Hrdza robí čapy zadných priečnych ramien labilnými. Začiatkom roka sa spustila zvolávacia akcia.
Zdroj: Auto Bild

Pozor na dvojspojkový automat

Slabín má S-Max hneď niekoľko. Pri niektorých vozidlách sa ich vyskytne viac, pri iných menej. Veľkou témou je únik oleja z pohonného ústrojenstva. Nedá sa rozoznať celkom ľahko, najlepšie je nájsť si desať minút času a na zdviháku odstrániť kryty podvozka. Problémy má aj dvojspojkový automat (Powershift). Na základe mnohých porúch Ford znížil cenu za jeho výmenu. Poruchy sa môžu vyskytnúť už po 40 000 kilometroch. Príliš skoro sa môže vyskytnúť aj hrdza. Ešteže lakované diely často opraví výrobca v rámci záruky.

Verdikt

Lacný S-Max je počas jazdy skutočne zábavný, majiteľom však môže rýchlo pokaziť dobrú náladu svojimi slabinami. Prvou voľbou sú modely s manuálnou predovkou alebo s automatom s meničom, o ktoré bolo dobre postarané.