ikona

Testy Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi: Najlepšia verzia?

Foto: Filip Kadlečík

28.7. 12:45 Bestseller, ktorý zvalcoval trh. Hyundai Tucson sa počas minulého roka vyšvihol na pozíciu najpredávanejšieho SUV na Slovensku. Zaslúžene? Nám pri ňom chýba jedna možnosť.

Bestseller je vo vynikajúcej forme. Hyundai Tucson minulý rok na Slovenskom trhu dominoval a omladená verzia mu môže pomôcť upevniť pozíciu. Našim testovaním prešiel Tucson 1.6 T-GDi vo výbave Premium, ktorý by mal ponúkať všetko, čo moderný vodič od automobilu očakáva. 

Ak by sme mali zhmotniť štýlové a moderné SUV, Tucson by ku nemu mal extrémne blízko
Ak by sme mali zhmotniť štýlové a moderné SUV, Tucson by ku nemu mal extrémne blízko
Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď na úvod treba prezradiť, že napriek úspechu má aj Tucson svoje chyby, bez ktorých by sa určite vedelo zaobísť. Zväčša ide o detaily, práve tie sa však starajú o finálny dojem z vozidla ako takého. Čo by vám na tomto aute mohlo najviac prekážať a na čo sa naopak možno tešiť?

Triafa sa do vkusu Európy

V minulosti sme mohli vidieť, že Kia Sportage nad predchodcom aktuálneho Tucsona, modelom ix35, výrazne dominovala. Sme presvedčení o tom, že za to mohol aj dizajn toho-ktorého automobilu. Teraz sa garde obrátilo, za elegantného fešáka je označovaný Tucson a ukazuje sa to i na predajných číslach.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Premium DCT7 AWD
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Premium DCT7 AWD
Zdroj: Filip Kadlečík

Skutočne, na Tucsone asi málokto nájde prvok vonkajšieho dizajnu, ktorý by mu či jej vyslovene prekážal. Úzke LED svetlomety sa dopĺňajú s denným svietením umiestneným v strednej časti nárazníka a ústia až do rozmernej čelnej masky. Decentné oplastovanie navodzuje tú správnu atmosféru, viaceré chrómové dekory zasa do finálneho mixu prispievajú štipkou elegancie.

Veľkým benefitom modernizácie sú diódové koncové svetlá s novým podpisom. Hyundai svoju hviezdu faceliftom zmenil len minimálne a z pohľadu dizajnu mu niet čo vytýkať. Triafa sa presne do vkusu európskej klientely. Takto má podľa nás vyzerať moderné SUV, ktoré sa páči (takmer) každému.

Koncové svetlá dostali upravenú grafiku
Koncové svetlá dostali upravenú grafiku
Zdroj: Filip Kadlečík

Moderným trendom sa prispôsobilo aj stvárnenie interiéru. Teraz už disponuje plávajúcim displejom v štýle model i30 či kompletne prepracovanou palubovkou. Tieto zásahy opäť hodnotíme veľmi pozitívne. V kabíne sa však nájdu veci, ktoré by sme až tak nechválili.

Tu ešte treba pridať

Už pri jazde s faceliftovaným Tucsonom sme kritizovali fakt, že mu Hyundai i po modernizácii nechal pôvodný multifunkčný volant napriek tomu, že už má k dispozícii i nový. Displej s podareným infotainmentom z i30 sem ísť mohol, ale volant nie? Vadí nám, a to sme si všimli aj v Sportagei, rozlíšenie parkovacích kamier. Áno, poskytujú 360° pohľad, čo je skvelé. V inak modernej kabíne však pôsobia ako pokus o retro, v horších svetelných podmienkach sa na “vtáčí pohľad” príliš spoliehať nemožno.

Zdroj: Filip Kadlečík
Cúvacia kamera s takýmto rozlíšením už do moderného SUV nepatrí
Cúvacia kamera s takýmto rozlíšením už do moderného SUV nepatrí
Zdroj: Filip Kadlečík

Je skvelé, že Hyundai Tucsonu nadelil i box na slnečné okuliare integrovaný do strechy neďaleko interiérového spätného zrkadla. Vo všetkých autách, kde sa táto vychytávka nenachádza, nám chýba. Ani tu však Kórea svoju prácu nedotiahla úplne do konca - boxík síce vystlala tlmiacim materiálom, ale nie aj po stranách. Čo to znamená v praxi? Okuliare si tam schovať môžete, no v zákrutách vám budú behať z jednej strany na druhú a na nervy vám bude liezť neustálé ťukanie plastu o plast.

Čím si nás získal?

Vďaka šikovnej práci dizajnérov a konštruktérov je Tucson agilným kompaktným SUV a tak aj vizuálne pôsobí. O to viac prekvapí, keď otvoríte jeho zadné dvere či kufor a zistíte, koľko miesta tu posádka má k dispozícii. Dozadu si bez problémov sadnú aj vyššie postavy, kufor zasa aj s plnohodnotnou rezervou pojme bezmála päťsto litrov batožiny. 

Vzadu je prekvapivo veľa miesta, pomáha tomu aj umné tvarovanie predných kresiel
Vzadu je prekvapivo veľa miesta, pomáha tomu aj umné tvarovanie predných kresiel
Zdroj: Filip Kadlečík
Sem by sa rodina mala zbaliť bez problémov
Sem by sa rodina mala zbaliť bez problémov
Zdroj: Filip Kadlečík

Testovaný Hyundai Tucson cenovkou 32 190 eur neohúri, vie si ju však obhájiť. Stále je len málo áut, ktoré v tomto segmente ponúkajú vyhrievané a odvetrávané sedadlá spolu s vyhrievaným volantom. Na tento tepelný komfort sa dá zvyknúť veľmi rýchlo, prídete mu na chuť v lete i cez zimu. 

Výborný je i informačno-zábavný systém, ktorý má prehľadné menu, užívateľsky príjemnú grafiku a dokonca sa dá ovládať i priamo z volantu. Ak napríklad chcete niekomu zatelefonovať, nemusíte dávať ani jednu ruku dole z volantu. Stačí použiť správne ovládače a netreba sa otravovať s dotykmi na obrazovke. Takéto praktické riešenie dnes ešte stále nie je samozrejmosťou.

Vysoké očakávania 

Ak máte na komfort automobilu vysoké nároky, tu ste na správnej adrese. Aj na 19-palcových diskoch kolies si Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Premium DCT7 zachováva komfortnú povahu a dušu z vás ani náhodou nevytrasie. Svetlá výška na úrovni 17-tich centimetrov neohúri priaznivcov terénu, poteší však tých, ktorí budú s autom jazdiť najmä po asfalte. Je cítiť, že na plnokrvné SUV Tucsonu pár centimetrov svetlej výšky chýba, na ceste však v dobrom zmysle slova. Jazdí takmer ako bežné vozidlo.

Prepracovaný interiér je vkusný a jednoduchý
Prepracovaný interiér je vkusný a jednoduchý
Zdroj: Filip Kadlečík

V teréne s bestsellerom Hyundai ako s partnerom do blata príliš nepočítajte. Systém pohonu všetkých kolies HTrac sám o sebe nepatrí medzi tie najlepšie. Disponuje ale našťastie funkciou Lock, ktorá sa postará o to, aby sa krútiaci moment rozdeľoval medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, vtedy už vám štvorkolka Tucsona bude, napríklad na lyžovačke, nápomocná.

Hyundai Tucson pôsobí sviežo a človek by od neho možno očakával skôr športové jazdné vlastnosti, nás ale oslovil najmä ponúkaným pohodlím. Okrem podvozka sa možno spoľahnúť i na akustický komfort, aj na diaľnici do kabíny hluk od motora či pneumatík preniká len v minimálnej miere, vozidlo je veľmi dobre odhlučnené. K dobrému zvukovému prejavu určite prispieva i kultivovaný agregát. Ten však má aj svoje muchy.

Dá sa nájsť alternatíva?

Od investície do agregátu 1.6 T-GDi spojenému s pohonom všetkých kolies a dvojspojkovou sedemstupňovou samočinnou prevodovkou by nás odrádzala najmä jeho spotreba paliva. Napríklad 2.0 TSI od koncernu VW dokáže jazdiť podobne alebo úspornejšie a je ešte dynamickejšie. Tento motor je, čo sa tej spotreby týka, zvláštny. Všimli sme si to už pri Kone či Sportagei. 

1.6 T-GDi má slušný ťah, spotrebou nás však opakovane sklamala
1.6 T-GDi má slušný ťah, spotrebou nás však opakovane sklamala
Zdroj: Filip Kadlečík

Nečakáme, že Kórejci budú ohýbať fyziku, samozrejme, že SUV si z nádrže niečo musí potiahnuť. Nie však toľko, ako tento Tucson, to nám príde prehnané. Prepĺňaná jedna-šestka s výkonom 130 kW (170 k) a krútiacim momentom 265 Nm jazdila i pri umiernenom štýle v priemere za rovných 9 litrov benzínu na 100 kilometrov. Ani pri pokojnom presúvaní na okreskách spotreba neklesla pod hranicu siedmich litrov, na diaľnici či v meste treba rátať s priemerom okolo 10,0 l/100 km.


Pozrite si bestseller do detailu v galérii  


Apetít je jasným negatívom jedna-šestsky, má ho však čím vyvážiť? To rozhodne áno, s dvojspojkou motor zrýchľuje viac než ochotne, vďaka štvorkolke vie výkon dobre preniesť na všetky štyri kolesá i v podmienkach so zhoršenou trakciou. Výkon tu je cítiť, o tom netreba diskutovať. Ale až za takú cenu? 

Kameň úrazu - okuliare pri jazde zvyknú narážať do bokov odkladacej priehradky
Kameň úrazu - okuliare pri jazde zvyknú narážať do bokov odkladacej priehradky
Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda, že sa dvojspojka neponúka aj pre atmosférickú jednotku 1.6 GDi, ktorá má umiernenejší apetít, stále však ponúka atraktívny výkon presahujúci 130 koní. Ak by tak tomu bolo, určite by sme siahli radšej práve po tejto alternatíve. Najradšej by sme však boli, rovnako ako v prípade Kony, ak by sa pod kapotu Tucsona nasťahovala aj motorizácia 1.4 T-GDi, ktorá by tu bola najrozumnejším kompromisom medzi dynamikou a spotrebou.

Napriek spotrebe paliva je dnes motor 1.6 T-GDi zaslúženým vrcholom ponuky kórejskej automobilky. My sme už skôr jazdili i s mikrohybridným naftiakom a ten nám ku Tucsonu natoľko nepasoval - toto je mrštné SUV, ktorému pod kapotu ako uliaty sadne benzín. Čo sa pohonného ústrojenstva týka, nemusíte sa báť ani verzie 4x2, sedemstupňovú dvojspojku by sme však vo výbave zachovali. Máme na to svoje dôvody.

Nemusíte sa báť veľkých ráfikov, aj na devätnástkach bol Tucson stále pohodlný
Nemusíte sa báť veľkých ráfikov, aj na devätnástkach bol Tucson stále pohodlný
Zdroj: Filip Kadlečík

Tucson dnes poteší nielen komfortom, dynamikou či bezpečnosťou, ale aj technologickou výbavou. Ak ju chcete využívať naplno, potrebujete k tomu dvojspojku. Luxus adaptívneho tempomatu s funkciou Stop & Go, ktorý vás prevezie aj dopravnými zápchami, si chcete dopriať, verte nám. Hyundiu prináleží i pochvala za výborne pracujúci systém LKAS (udržiavanie v jazdnom pruhu), ktorý funguje excelentne.

Najlepšia verzia?

Sme presvedčení o tom, že s výbavou Premium, agregátom 1.6 T-GDi, pohonom všetkých kolies a prevodovkou DCT7 je testovaný Tucson naozaj tým najlepším variantom, ktorý si dnes z ponuky bestselleru môžete vybrať. Napriek tomu s ním ale nie sme stotožnení na 100 percent. 

Napriek tomu, že tu svietia LEDky, sú výškovo nastaviteľné, čo je super - mnohé sa korigujú automaticky a vodič ich vôbec nevie ovplyvniť
Napriek tomu, že tu svietia LEDky, sú výškovo nastaviteľné, čo je super - mnohé sa korigujú automaticky a vodič ich vôbec nevie ovplyvniť
Zdroj: Filip Kadlečík

Prečo Hyundai relatívne ľahkému SUV s malou svetlou výškou nedopraje ideálny rodinný motor 1.4 T-GDi? Prečo Tucson spolu s faceliftom nedostal aj novší volant? Šetrí Kórea na svojej predajnej hviezde? To sú otázky, ktoré nám mierne kazia dojem z dobre jazdiaceho a veľmi praktického rodinného SUV. Ach, a tá spotreba...

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 591 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
265 Nm
pri otáčkach
1 500 - 4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 480 mm
Šírka
1 850 mm
Výška
1 645 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 727 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 802 kg
Užitočná hmotnosť
473 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
488 l (plnohodnotná rezerva)
Objem palivovej nádrže
62 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,1 s
SPOTREBA
Nízky cyklus
10,2 l/100 km
Stredný cyklus
8,7 l/100 km
Vysoký cyklus
8,0 l/100 km
Veľmi vysoký cyklus
9,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
8,9 l/100 km
Mesto - počas testu
10,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
203 g/km
Emisná norma
Euro 6d - TEMP
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 18 890 €
Základná cena verzie
od 28 840 €
Cena testovaného exemplára
32 190 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia