Kto si ešte pamätá na časy, keď najvýraznejšie predajné čísla patrili malým úžitkovým automobilom a minivanom? To bol svet, keď mali SUV-čka iba tí, ktorí ich skutočne potrebovali, no dnes s nimi chodia ľudia na nákup a mnohokrát sa brodia nanajvýš mestskými obrubníkmi. Na prepravu osôb ešte prednedávnom slúžili takéto autá, ktoré už nemajú na trhu zastúpenie ako kedysi. V drvivej väčšine prípadov za to môže neprimeraná cena, ktorá často prevyšuje ponuku spomínaných SUV, a tak sa mnoho zákazníkov radšej rozhodne zvoliť inú cestu k rodinnému autu.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

 I keď Ford Tourneo môže na prvý pohľad vyzerať ako len ďalšie MPV, nie je to tak. Má vyššiu svetlú výšku, oplastovanú karosériu, strešné lyžiny a 17-palcové zliatinové disky kolies. Navyše získate diferenciál s obmedzeným preklzom, ktorý uľahčí prekonanie horších ciest. Samozrejme, navonok je to dodávka s pravidelnými krivkami, ale ponúka verziu s dlhým a krátkym rázvorom v trochu športovejšom prevedení.

V tomto prípade sa nám dostal do rúk dlhší z nich, ktorý má 5 339 mm na dĺžku, 1986 mm na šírku a 1977 mm na výšku. Je to veľké auto, ale nie obrovské. I keď jeho vonkajšie črty odkazujú na dobrodružný charakter, systém pruženia sa nezmenil a auto nepredstiera, že je niekým, kým nie je. Ani to nepotrebuje.

Výnimkou vo výbave je diferenciál s obmedzeným preklzom od výrobcu Quaife (mlSD), ktorý je dostupný iba vo verzii s manuálnou prevodovkou. Takže na margo tohto prvku sa musíte vzdať istého pohodlia pri šoférovaní, ktoré prináša automat. Táto technológia automaticky prenáša krútiaci moment motora na koleso s najvyššou priľnavosťou, takže môžete prejsť aj náročnejší terén.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Kabína zaváňa dobrým dojmom, nech otvoríte ktorékoľvek dvere. Interiér má Tourneo totiž takmer identický s ostatnými modelmi výrobcu, takže ak máte radi "Forďácky" dizajn, nebudete stratení ani sklamaní. Najvýraznejší rozdiel ale spočíva v použitých materiáloch, pretože táto rodinná dodávka má väčšiu plochu z tvrdých plastov, aj keď majú na dotyk dobrú kvalitu. To ale nie je mínusový bod, práve naopak.

Nekupujete si predsa kabelku do mesta, ale pracanta, ktorý bude znášať nánosy špiny, blata, hŕby batožiny, možno stavebného materiálu a v neposlednom rade prítomnosť najmenších cestujúcich. Práve tí sa dokážu na zadnej strane sedadiel vyšantiť topánkami či zanechať nápadné stopy po rôznych tekutinách. V takej chvíli stačí materiál iba pretrieť handrou a je ako nový, pretože nejde o brúsenú kožu, ani alcantaru, ale o jednoduchý plast, ktorého údržba nestojí takmer nič.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

V tomto zmysle sa nachádza v aute množstvo odkladacích priestorov, takže vyprázdniť vrecká nebude problém. Nad čelným sklom sa nachádza veľká schránka, kde si môžete odložiť všetky veci, ktoré chcete mať po ruke, ale nechcete ich počas jazdy hľadať vo dverách. V strede nájdete aj malé zrkadielko, cez ktoré môžete dirigovať neposednú posádku. Napríklad aj clonka proti slnku je tak veľká, že sa viete perfektne „kryť“ spredu aj zboku.

Predné sedadlá sú dostatočne široké, no kvôli lakťovej opierke a tunelu ručnej brzdy sa nedá dostať spredu dozadu, ale či je to výhodné alebo nevýhodné záleží iba na uhle pohľadu. Volant je nastaviteľný na výšku aj do hĺbky, takže ideálnu polohu si nájdu aj nižší šoféri.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Prístup na zadné sedadlá je veľmi pohodlný, veľké posuvné dvere vám nechávajú pri nastupovaní štedrý priestor. Šírka druhého radu sedadiel je dobrá, možno by sa tu chvíľu cítili pohodlne aj traja dospelí, no ten v strede už klasicky doplatí na prítomnosť lakťovej opierky, ktorá je jednoducho o stupeň tvrdšia ako výstuže sedadiel pri dverách.   

V treťom rade sedadiel sa nenachádza žiadny otvor, takže deti počas cesty nebudú vyťahovať z kufra žiadne hračky. V tejto verzii by ich však mohla zabaviť viacej panoramatická strecha, ktorá prináša do kabíny dosť svetla a ovládať ho viete iba vpredu. Zaujímavosťou je, že tento model Fordu ponúkol ako jeden z prvých na trhu elektricky otvárané okná aj na zadných posuvných dverách.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Mudularita sedadiel ale nie je pre slabé povahy, najmä ak by ste ich chceli vybrať von. V tomto vozidle totiž nie je možnosť chytiť sedadlo „za pačesy“ a vytiahnuť ho jednoducho von, ale musíte vytiahnuť gola sadu a surovo ich demontovať. Opätovná inštalácia si vyžaduje najmenej dve osoby, pretože jedno sedadlo váži okolo 20 kilogramov. V prípade, že nepotrebujete extra vysoký priestor a chcete do auta naložiť napríklad menšiu skriňu, sedačky v treťom aj druhom rade viete sklopiť tak, aby vytvorili rovinu.

Volant je relatívne malý, ale má hrubý veniec príjemný na dotyk. Na ňom nájdete niektoré multifunkčné ovládacie prvky, no budete si musieť zvyknúť. Funkcie na ovládanie zvuku sú totiž rozložené na pravej aj ľavej strane. Za volantom sa nachádza konvenčný palubný displej s dvoma analógovými ciferníkmi a malou farebnou obrazovkou, ktorá zobrazuje informácie o jazde a činnosť asistenčných systémov.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Systém sledovania rýchlosti dopravné značky nečíta, ale ťahá ich z navigačných údajov, takže tie, ktoré sa umiestnili vo vašom okolí na novo, alebo naopak zmizli, nezobrazí. Samotná regulácia rýchlosti prostredníctvom tempomatu je veľmi jemná, a to aj v predikcii na okolitú premávku aj pri manuálnom prekročení stanovenej rýchlosti. Zaparkovať dodávku za zlej viditeľnosti môže byť trochu komplikovanejšie, ale vďaka zadnej kamere a parkovacím senzorom sa dokážete prispôsobiť každému milimetru.

Miesto pohonnej jednotky tu zastáva naftový 1,5-litrový motor TDCi s výkonom 88 kW (120 koní), ktorý je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Treba povedať, že nejde o typické úžitkové vozidlo, pretože spolupráca pedálov a riadiacej páky pripomína skôr osobný automobil. Prevody sú plynulé, pohodlné a presné.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Ideálny záber poskytuje vtedy, keď sa ihla na otáčkomeri pohybuje okolo 3 000 ot./min.. Pravdou je, že aj keď jeho konská sila možno na papieri nevyniká, nebude chamtivý ani na palivo. Po testovacom týždni sa hodnota spotreby zastavila na 6,3 l/100 km, čo je celkom primerané. Treba ale rátať s tým, že pri nadobúdaní hmotnosti sa toto číslo bude posúvať značne vyššie, pretože agregát bude musieť zaberať viac.

Tourneo nemá charakter motokáry, ale viete v ňom oceniť kvalitu práce vykonanej na podvozku. Ten dokáže byť účinný v rôznych typoch zákrut a agilne reaguje aj s niekoľkými cestujúcimi na palube. K tomu nie je čo dodať, mierna tuhosť podvozku neovplyvňuje jazdný komfort pri krátkych ani dlhých cestách. Pre väčšie pohodlie by som ocenila v budúcnosti zlepšiť zvukovú izoláciu, na diaľnici sa obtekajúci vzduch prejavuje dosť hlučne.

Ford Tourneo Active.
Zdroj: Eva Karolčíková

Verdikt

Cieľovým zákazníkom modelu Tourneo by mal byť niekto, kto vie, čo chce. Auto, ktoré nie je príliš dlhé, ponúka modularitu a vnútorný priestor, vyššiu a vzpriamenejšiu polohu za volantom, určitú nosnosť a vyššiu svetlú výšku – to je produkt, ktorý dostanete. V testovanej výbave stojí Tourneo 28 623 eur, takže by ste mohli potešiť aj svoju peňaženku.