Mustang dokáže nenásilne integrovať do svojho dizajnu retro prvky, ktoré ho jasne definujú a jeho rozpoznateľnosť je okamžitá. Hoci tu teraz máme šiestu generáciu, jeho príbuznosť k tej prvej zo šesťdesiatych rokov je neodškriepiteľná. Stále sa môžete cítiť ako Steve McQueen, hlavne ak si priplatíte za špeciálnu edíciu Bullit.
K dispozícii je americké vyhotovenie 5,0 V8 GT alebo europeizované 2,3 EcoBoost. Teraz máme pred sebou verziu s vidlicovým osemvalcom, s plátenou strechou a s automatickou desaťstupňovou prevodovkou za 55 490 eur bez príplatkov. V tejto cenovej hladine je len málo áut, za ktorými sa otáčajú hlavy tak ako za Mustangom. Európske športové autá porovnateľných výkonov patria medzi prémiovú triedu a nosia preto aj prémiové cenovky.
Vypočujte si živé jazdné dojmy z jazdy s Mustangom GT Convertible aj v našom podcaste:
Jedným z vrcholov Mustangu, ktorý zvyšuje príťažlivosť pre európsky vkus, je skutočnosť, že dostal prvýkrát nezávislé zavesenie zadných kolies. Výrazne sa tak zlepšila jeho ovládateľnosť, čo znamená, že je agilný a svižný aj na kľukatých cestách. Pri kabriolete však musíte stále rátať s krútením karosérie, hoci vlnenie prednej kapoty vo vyšších rýchlostiach z predošlej generácie sme už nezaznamenávali. Slušne sa zvýšilo aj pohodlie cestovania, hlavne ak si priplatíte 2 455 eur za adaptívne odpruženie MagnaRide, ktoré elektromagneticky nastavuje tuhosť tlmičov, zlepšuje priľnavosť a reguluje aj nakláňanie vozidla.
Päťlitrový osemvalec má v spojení s automatickou prevodovkou znížený výkon z 331 kW (451 k) na 324 kW (440 k), čo nikoho nebolí. Krásny zvukový prejav sa dá regulovať výfukovými klapkami z tichého módu až na brutálne bublanie, hučanie a rev. Klasické jazdné režimy: Normal, Sport+, Track a Snow/Wet boli doplnené o konfigurovateľný Môj režim a nové nastavenie Drag Strip (krútiaci moment pri preraďovaní neklesá).
Len na zvážení vlastných schopností vodiča záleží aký režim si zvolí, a to hlavne ak prší alebo sú inak zhoršené podmienky priľnavosti. Vypnutím riadenia trakcie ľahko vyprovokujete kĺzanie zadnej časti, ale plynulý a mohutný prísun energie k zadným kolesám umožní ľahké ovládanie sklzu.
Na diaľnici pri 120 km/h točí motor len 1 800 otáčok a rachoce len vďaka naladeniu výfuku. Špičkový výkon 440 koní prichádza až pri 7 000 otáčkach. Ovládanie prevodovky pádlami pod volantom je rýchle a automat sa nebráni ani keď motor vyletí k obmedzovaču otáčok. Je pritom jedno, či jazdíte v normálnom alebo športovom režime. V tom športovom je stuhnutie riadenia trochu až na úkor presnosti, ale k muscle car to asi patrí.
K verzii GT patria aj šesťpiestikové brzdy Brembo. Reakcia na pedál je dosť ostrá a brzdný výkon extra vysoký. Zámok predných bŕzd Line Lock poslúži na pálenie zadných pneumatík. Krútiaci moment 529 Nm je taký vysoký, že zrýchliť môžete z 50 km/h pri zaradenej šestke, ak motor točí len 750 otáčok za minútu, a to úplne bez jeho zajakania.
Spotreba sa v teste neustále točila okolo hodnoty 13 l/100 km, čo nie je pri päťlitrovom motora veľa. Jeho problémom sú však emisie CO2 na úrovni 258 až 270 g/km. Tento rok sa ešte zmestí V8 do päťpercentnej výnimky, ale budúci rok už bude treba platiť za každý gram nad hranicou 95 platiť, čo jeho cenu vyženie do nadoblačných výšin. Výsledkom môže byť, že v ponuke zostane len emisne priaznivejší EcoBoost a bublanie osemvalcov na našich cestách utíchne.
Mustang V8 sa dá kúpiť ešte do konca roka lacno. Jeho prevádzkové náklady sú však už dnes vysoké. Je to auto pre nadšencov retra, amerických muscle cars a úžasného zvuku. Nové nezávislé zavesenie mu poriadne vylepšilo jazdné vlastnosti.
- Stručné technické údaje: Ford Mustang GT Convertible
- označenie: Ford Mustang 5,0 Ti-VCT V8 A10 Convertible
- motor: benzínový neprepĺňaný osemvalec
- objem: 5 038 cm3
- výkon: 324 kW (440 k) pri 7 000 ot./min.
- krútiaci moment: 529 Nm pri 4 600 ot./min.
- prevodovka: 10-st. automatická
- max. rýchlosť: 250 km/h
- zrýchlenie 0-100 km/h: 4,3 s
- spotreba kombinovaná: 11,3 – 11,9 l/100 km
- emisie CO2: 258 - 270 g/km
- rozmery (d/š/v): 4 784/1 916/1 394 mm •
- rázvor: 2 720 mm
- kufor: 332 l
- pohotovostná hm.: 1 818 kg
- cena: od 55 490 eur