Tieto čísla sa premietli do priestrannejšieho interiéru, kde vylepšenia pokrývajú všetky oblasti – informačno-zábavný systém je doteraz najpokročilejším, aký Fiat použil. A keďže sa jedná o elektromobil, inžinieri museli dostať do auta aj nejaký zvuk pre varovanie chodcov. O prítomnosti auta ich informujú pri rýchlosti 5 až 20 km/hod príjemné melodické akordy Nina Rotu, takže z Fiatky nevychádza žiadne bzučanie kyborga.
Ale späť k väčším rozmerom. Z hľadiska obývateľnosti si ich všimnete najmä v šírke ramien, už si nebudete búchať ľavý lakeť o dvere a pravé koleno o konzolu riadenia. Za to môže aj absencia klasickej prevodovky a po vyrovnaní spodnej časti auta máte na nohy oveľa viacej miesta. O priestore pre zadných cestujúcich sa príliš hovoriť nedá, pretože je stále veľmi obmedzený, najmä ak vpredu sedia dve dospelé osoby.
Fiat 500e sa snaží od ostatných mestských automobilov na trhu odlíšiť práve svojim vzhľadom, očarujúci imidž a módnu kabínu nemá dnes úplne každý. Vnútri sa zachovali niektoré fyzické tlačidlá aj napriek príchodu 10,25-palcovej dotykovej obrazovky, čo je podľa môjho názoru dobrý ťah. Ak k tomu pridáme jej konfigurovateľnosť, ktorá ponúka až 5 profilov nastavenia, kvalitu grafiky a jej rýchlosť, ide o kvantový skok v porovnaní s tým, čo mal Fiat odteraz na trhu.
Je súčasťou výbavy La Prima, v ktorej okrem iného nájdete aj automatické diaľkové svetlá, inteligentný tempomat, bezdrôtové mobilné nabíjanie, zadnú kameru vo vysokom rozlíšení, núdzové brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov, ako aj interiér z recyklovaných materiálov a ekologickej kože vyrobenej z plastov získaných v oceáne. Nemajú práve najmäkšiu štruktúru a aj výplne dverí majú stále tvrdý povrch, no inak ako dotykom to nezistíte.
Ešte by som sa vrátila k jednému prvku najvyššej výbavy La Prima, a to je panoramatická strecha, respektíve veľké okno zapustené do strechy. Ako nápad na papieri a ako dizajnový prvok je to fajn, ale z praktického pohľadu by som radšej brala obyčajnú strechu z plechu. Prečo? Fiat 500e je malé auto, ktoré sa hlavne v lete vyhreje veľmi rýchlo, a sklenená strecha tomu vôbec nepomáha.
Jeho ďalšia slabá chvíľa prichádza v momente, kedy slnko pečie najviac a vy by ste sa chceli schovať, no nemáte ako. Je tu síce zaťahovacia roletka, ale je priehľadná a keď vám počas obeda zasvietia do očí a na hlavu slnečné lúče, tak si nijako nepomôžete – jedine šiltovkou. Tento nedostatok by sa dal vyriešiť inou voľbou rolety, ale tá bohužiaľ nie je v ponuke.
Na stredový tunel sa navyše pridalo niekoľko zaujímavých detailov – v odkladacom priestore na drobnosti alebo na nabíjanie telefónu sa dostala grafika mesta, v ktorom sa elektrická 500-vka vyrába. Milé detaily sa nachádzajú aj v odkladacom priestore dverí. Spôsob jazdy sa ovláda jednoduchými spínačmi, ktoré sú umiestnené pod multifunkčnou časťou a táto časť interiéru na mňa pôsobí ako klavírna doska – ktorú dokážete ovládať po pamäti.
Za volantom máte k dispozícii tri jazdné režimy. Jeden na jazdu s jedným pedálom, druhý je režim Normal a tretí sa nazýva Sherpa. Posledný je určený pre jazdu s takmer vybitou batériou, kedy vďaka sérii úsporných opatrení auto v tomto programe ukladá čo najviac energie, obmedzí maximálny výkon a rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu. Mne sa najviac zapáčil režim Normal, pretože práve v ňom sú reakcie plynu a rekuperáciu perfektne vyvážené, zatiaľ čo zvyšné dva režimy sa snažia o maximálnu autonómiu a aktivujú e-pedál.
Z dvoch dostupných verzií sme mali možnosť otestovať tú silnejšiu, ktorá je vybavená motorom s výkonom 87 kW (118 k) a batériou s kapacitou 42 kWh. Pri tejto konfigurácii ponúka 500e homologovanú autonómiu v cykle WLTP 320 kilometrov. V našom prípade, kde sme kombinovali mesto a diaľnicu, sa celkový dojazd zastavil na 245 kilometroch a spotrebe 16 kWh na 100 kilometrov. Ale v čisto mestskom prostredí sa dokáže pohybovať za 13,3 kW/100 km.
Prvá schopnosť auta, ktorá zaručene ohúri každého vodiča, je jeho svižnosť, čo je medzi elektromobilmi už taká stálica, no obzvlášť vyniká aj 500-vke. V jej prípade je totižto tento pocit umocnený jej hmotnosťou, ktorá dosahuje 1300 kilogramov, čo je veľmi príjemný údaj, nielen kvôli akcelerácii. Zrýchľuje ako strela a jej riadenie je mimoriadne agilné a plynulé, pričom si počas jazdy užijete aj dávku komfortu. Ak k tomu všetkému pripočítame malé rozmery, s dĺžkou 3,63 metra nie je pochýb o tom, že ide o špecialitu mestskej kuchyne, ktorá sa môže pochváliť nulovými emisiami.
Na diaľnici veľmi rýchlo zistíte, že to nie je jej prirodzené prostredie, ale je zábavné sledovať, ako dokáže aj pri vyšších rýchlostiach tlačiť trošku výkonnejšie autá so spaľovacím motorom. Musí to byť zvláštne zrazu zahliadnuť v spätnom zrkadle toto modré čudo zo zelenou značkou, ktoré dokáže z plynového pedála dostať vždy energiu navyše. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/hod, čo v zásade nepredstavuje prekážku, keďže na Slovensku takúto maximálku ani nemáme.
Naše mestské (a nielen mestské) cesty sú plné nerovností a výtlkov a dávajú jasne najavo, že hoci bolo odpruženie upravené tak, aby prinášalo vyváženú odozvu medzi pohodlím a stabilitou, elektrická 500-vka si našľapuje pevnejšie ako jej predchodca. V niektorých prípadoch je to trochu hlučné a karoséria sa občas otriasa, ale ako kompenzácia slúži výrazne zvýšená stabilita. Predná náprava okamžite strávi prichádzajúci krútiaci moment 220 Nm a aj na asfalte z horšou priľnavosťou sa dokáže rýchlo „oklepať“.
S časom 3,1 sekundy na štarte z 0 na 50 km/hod sa stane kráľovnou semaforov a ľahko sa môže stať, že nahneváte nejedného šoféra s viac koňmi pod kapotou. Tento typ jazdného režimu ale autu neodporúčam, výrazne si potom znížite autonómiu. Údaj zrýchlenia z pokoja na 100 km/hod už nie je taký zaujímavý. Vzhľadom na to, že 500e strávi veľkú časť svojej existencie v mestskej džungli, je to až 9,5 sekundy.
Ale práve v takýchto jazdných podmienkach sa zíde priemer otáčania iba 9 metrov. Možno sa nebudete otáčať práve takýmto spôsobom, ale parkovanie v úzkych uličkách vám nezaberie viac ako pár sekúnd, pretože auto smeruje presne tam, kam chcete a netreba rozmýšľať na veľkosťou medzery, pretože Fiatka sa zmesti skoro všade.
Nabitie batérie striedavým prúdom (AC) pri 11 kW na 100 % bude trvať 4 hodiny a 15 minút a pri nabíjacom výkone 3 kW to bude 15 hodín. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom DC s výkonom maximálne 85 kW ten istý proces netrvá dlhšie ako 35 minút. A pokiaľ máte nablízku rýchlonabíjaciu stanicu, môžete dokonca pridať 50 km autonómie za maximálne 5 minút, čo je ideálny čas na cappucino. K autu si môžete dokúpiť aj wallbox, ktorý umožní domáce nabíjanie výkonom 3 kW. Za príplatok si pridáte viac ako dvojnásobok - 7,4 kW, čo umožňuje úplné nabitie za niečo viac ako šesť hodín.
Vo Fiate sa s exteriérom vyhrali a tak tu nájdeme aerodynamickejšiu prednú časť a zaujímavé detaily, ako napríklad denné svetlá integrované do samotnej kapoty, zapustené elektronické kľučky dverí alebo vyčnievajúce smerovky. Testovaná farebná kombinácia vyniká hlavne pri západe slnka, kedy sa prejavia najviac jej rúžovkasté odtiene. Na druhej strane ale bude v prípade nehody alebo škrabanca pre lakérnika takmer nemožné namiešať rovnaký farebný odtieň, takže všetko jedinečné má aj svoje neduhy.
Verdikt
Malá elektrická 500-vka je rodená imidžovka, vždy bola žiadaná a vítaná nielen na cestách, ale aj na parkovisku. Nie každý si ju však do garáže mohol obstarať, pretože ostatné mini modely dokázali veľakrát ponúknuť viac zábavy za menej peňazí. Fiat 500e ale aktuálne pri vizualizácii nemá konkurenta, pretože aj po elektrickej reinkarnácii zostáva ikonou, rovnako ako tomu bolo pred viac ako šesťdesiatimi rokmi. Ako to už pri týchto modeloch býva, zatiaľ je cena trochu vysoká - 36 450 eur. Aj napriek tomu mnoho vlastností hovorí v jej prospech, či už je to ponúkaný dojazd alebo prevedenie exteriéru. Nakoniec bude záležať už iba na koncovom spotrebiteľovi, či si z ponuky vyberie práve Fiat 500e.