Dacia Duster je auto, ktoré slovenským motoristom netreba nijak zvlášť predstavovať, na našich cestách je pomerne zvyčajným zjavom. Svoju premiéru si SUV odbilo na ženevskom autosalóne v roku 2010. Preto sa nemožno diviť faktu, že rumunská automobilka pod krídlami francúzskeho Renaultu pomaly pripravuje nástupcu.

Dacia Duster 1,6 SCe 4x4 S&S
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, s Dusterom sa veľmi dobre poznáme, redakčný test už absolvovali verzie s motorom spaľujúcim LPG či naftu. S prepĺňanou benzínovou jednadvojkou sme sa zasa vybrali na zahraničnú cestu. Tentokrát sme mali možnosť stráviť týždeň s poctivým atmosférickým zážihovým agregátom, dvomi hnanými nápravami a výbavou Blackshadow.

Aj po rokoch sa rumunský bestseller v očiach verejnosti spája predovšetkým s nízkou cenou. Tá však častokrát môže prinášať nástrahy. Naviac, čoskoro by mala prísť nová generácia. Oplatí sa teda ešte do tohto SUV vôbec investovať?

Výrazná osobnosť

Aktuálna generácia Dustera dizajnom bezpochyby polarizuje. Sú ľudia, ktorí ho nemôžu vystáť a potom takí, ktorí na jeho vzhľad nedajú dopustiť. My patríme skôr do druhej skupiny. Oceňujeme, že vozidlo sa výrazne odlišuje od ostatných áut, ktoré sú v súčasnosti v predaji.

Duster sa mimo spevnených ciest doslova vyžíva, terén mu sedí výborne
Zdroj: Filip Kadlečík

Rumunské SUV si na ceste s iným automobilom pomýlite len ťažko, z hľadiska dizajnu ide o výraznú osobnosť. Prispieva k tomu robustná karoséria, výrazne klenuté blatníky a typické svetlomety. V našom prípade bolo auto ozdobené 16” diskami kolies, strešnými lyžinami, plastovými prvkami v matne šedej úprave a chrómovou koncovkou výfuku.

Prekvapenia v interiéri

V prípade vyhotovenia Blackshadow však hrá prvé husle interiér, nie exteriér vozidla. Ten má stále ergonomické nedostatky v podobe malého rozsahu nastavenia volantu a sedadla vodiča. Na samotnom sedadle sa sedí pohodlne, vyčítať sa mu dá len kvalita textílie. Niežeby sme boli vyberaví, ale do Dustera by sme si určite zvolili doplnkové poťahy.

Interiér má najmä ergonomické nedostatky, po funkčnej stránke mu ťažko niečo vyčítať
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem spomínaných nedostatkov však kabína prináša samé príjemné prekvapenia. Jedným z nich je možnosť ovládať tempomat či multimédiá priamo z volantu. Pozitívom je aj fakt, že súhra medzi vozidlom a smartfónom prostredníctvom rozhrania Bluetooth funguje bez problémov a stabilitu spojenia by Dusteru mohli závidieť aj mnohé drahšie vozidlá.

Prístrojová doska vozidla je vyslovene klasická, má však aj digitálny prvok. Palubný počítač zobrazuje informácie o priemernej i aktuálnej spotrebe paliva, ale napríklad aj rýchlosť nastavenú tempomatom. Okrem toho má digitálnu podobu aj palivomer. Malý displej je síce monochromatický a jeho funkcionalita je obmedzená, ale dôležité informácie poskytuje spoľahlivo.

Podstatne modernejšia je zobrazovacia jednotka umiestnená na centrálnom paneli. Displej funguje výborne, systém je vystavaný logicky a okrem rýchlej odozvy nás potešil aj príjemnou a jednoduchou grafikou. Oceňujeme taktiež spomínanú stabilnú a funkčnú spoluprácu so smartfónom. Veľkým prekvapením je úroveň audiosústavy vozidla. Nemá síce prémiové kvality, no hudbu reprodukuje viac než slušne.

Automobil bol obutý na bežný zimných pneumatikách, pohon 4x4 sa bez problémov vyrovnal aj s čerstvým snehom i ľadom na ceste
Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalším z ergonomických nedostatkov je fakt, že stredový displej je umiestnený pomerne hlboko, mimo zorného uhla vodiča. Ak sa teda nechávate navigovať, musíte rátať s tým, že občas budete musieť spustiť oči z vozovky. Okrem toho však k prehľadnej navigácii nemáme pripomienky.

Pod hlavným displejom si miesto tradične našla ovládacia konzola manuálnej klimatizácie. Ešte nižšie, nad držiakmi na poháre, nájdete ovládanie režimu pohonu či tlačidlo určené na deaktiváciu ESP. Vtipne umiestnený je ovládač elektrických spätných zrkadiel, hľadať ho treba pod ručnou brzdou.

Nespornou výhodou rumunského SUV je vnútorný priestor. Duster nie je široký, traja dospelí sa na zadných sedadlách budú tlačiť, body zbiera skôr za miesto v pozdĺžnom smere. Priemerne vysoký vodič si za seba však sadne úplne bez problémov.

Do praktickej schránky pred splujazdcom sa zmestí napríklad aj pollitrová fľaša či pracovné náradie
Zdroj: Filip Kadlečík

Objem batožinového priestoru vyjadrený v číslach (408 litrov) síce neznie príliš sľubne, no kufor má pravidelný tvar a je výborne využiteľný. Ak potrebujete transportovať extra veľké predmety, stačí sklopiť druhý rad sedadiel a k dispozícii budete mať 1570 litrov. Vďaka veľkým piatym dverám a prakticky neexistujúcej nakladacej hrane je manipulácia s veľkými predmetmi pomerne jednoduchá.

Pod kapotou overená klasika

Vozidlo kupredu ženie atmosférický zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,6 litra, spriahnutý je so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Agregát podľa potreby roztáča buď prednú, alebo obidve nápravy naraz. Za najväčšiu slabinu Dustera pri jazde po cestách považujeme slabšie odhlučnenie kabíny. Najmä na diaľnici sa k zvuku motora mieša aj aerodynamický hluk.

Auto neponúka len väčšiu svetlú výšku, ale aj ochranu komponentov podvozku
Zdroj: Filip Kadlečík

Samotný agregát na kolesá posiela 84 kW (114 k) a 156 Nm. Najmä krútiaci moment nie je nijak dychberúci a je to vidieť aj na jazdnej dynamike. Tou sa Duster modernejším prepĺňaným motorom rovnať nemôže, pohonná jednotka je však príjemne kultivovaná a lineárny priebeh výkonu sa správnym spôsobom podpisuje pod jazdným komfortom.

SUV s logom Dacia na stovku zrýchli za 12 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 168 km/h. Na ceste sa teda na drahšiu konkurenciu chytá len ťažko, všetko však doháňa na nespevnenom povrchu. Vďaka viacramennej zadnej náprave je jazda po poľných cestách prekvapivo pohodlná a vozidlo sa správa suverénne.

Kufor na papieri nemá oslnivý objem, v realite je však prekvapivo veľký
Zdroj: Filip Kadlečík

Guráž mu nechýba ani na blate, snehu či pri krížení náprav. Najmä ak využijete permanentný pohon 4x4 vie byť Duster až prekvapivo agilný. Svetlá výška 210 mm a krátke previsy zaručujú, že vozidlo sa preženie aj cez prekvapivo strmé prekážky. SUV v našom prípade limitovali bežné cestné pneumatiky. Nízka cena je výhodou aj v teréne - o auto sa nebojíte tak ako keď sedíte v podstatne drahšom vozidle.

Vďaka vysokému profilu pneumatík a pomerne komfortnému pruženiu sa Duster cíti ako ryba vo vode aj na nekvalitných komunikáciach. V prostredí mestskej džungle si jednašestska na 100 kilometrov vypýta 8,3 l paliva, za hranicami mesta si však vystačí s šiestimi litrami. Ak SUV vezmete na diaľnicu, na každých sto kilometrov si z nádrže vypýta bezmála 8 l benzínu.

Láka cenou

Základná cena modelu Duster je pre slovenský trh určená na 9 990 eur. Vyhotovenie Blackshadow zasa začína na hodnote 12 190 eur, pričom verzia s pohonom 4x4 vás vyjde na 14 190 eur. To je suma, ktorá môže prilákať množstvo klientov. V našom prípade však nebola konečná.

Nižšia cena pri kúpe sa v teréne prejaví aj tým, že sa nebojíte auto potlačiť do extrémov
Zdroj: Filip Kadlečík

Testovacie vozidlo bolo vybavené niekoľkými príplatkovými prvkami, napríklad elektricky ovládanými zadnými oknami, mapovým pokrytím Európy, zadnou parkovacou kamerou, tempomatom a niekoľkými ďalšími. Jeho cenovka sa ustálila na hodnote 15 319 eur.

Tak ako, oplatí sa?

Po našej týždňovej skúsenosti sme presvedčení o tom, že kúpou Dacie Duster vo vyhotovení Blackshadow nespravíte chybu. Je to praktické vozidlo, ktoré poteší celú rodinu. Naviac, vďaka vhodnému tvaru batožinového priestoru by sa do neho mala bez problémov aj pobaliť. Rumunské SUV je okrem toho pomerne komfortné, robustné a odolné.

Jediné výrazné nedostatky vozidla vidíme v ergonómii niektorých prvkov interiéru či zvukovej izolácii. Okrem toho nás však vozidlo len tešilo, či už išlo o jazdu v teréne alebo na cestách. Je sympatické vidieť aj v dnešných dňoch poctivé mechanické auto, ktoré ovláda predovšetkým šofér a nie elektronika a asistenčné systémy.

Charakteristická zadná časť a robustné blatníky robia z Dustera nezameniteľné auto
Zdroj: Filip Kadlečík

V kombinácii s 1,6-litrovým atmosférickým motorom v nás toto SUV vyvolalo akúsi nostalgiu za časmi, kedy boli prepĺňané zážihové agregáty výsadou športových vozidiel. Dacia Duster 4x4 1,6 SCe S&S môže byť skvelou voľbou najmä pre motoristov, ktorí ešte stále preferujú atmosférické pohonné jednotky.

Určite sa nájde množstvo ľudí, ktorí sa na autá rumunskej značky neprávom pozerajú ako na “lacné šroty”. Vo vlastnom okolí sme sa však presvedčili, že tento zbytočný predsudok sa po nasadnutí do vozidla zmení veľmi rýchlo. Priaznivo nastavenú cenu netreba vnímať ako negatívum, ale ako čerešničku na chutnej torte zvanej Duster.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
84 kW/114 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
156 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 315 mm
Šírka
1 821 mm
Výška
1 634 mm
Rázvor náprav
2 674 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 205 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 280 kg
Užitočná hmotnosť
524 kg
Celková hmotnosť
1 804 kg
Objem batožinového priestoru
408/1 570 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,0 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
155 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 9 990 €
Základná cena verzie
od 14 190 €
Cena testovaného exemplára
15 319 €
Zdroj: Filip Kadlečík