Ilustračná snímka

Testy Test detských sedačiek: Dve zlyhali na celej čiare

Foto: ÖAMTC

10.6. 13:45 Detský život je nenahraditeľný, preto by bezpečnosť mala byť prvoradá. Nejde len o horúčavy, ale aj o spôsob prepravy. Výber bezpečnej autosedačky by mal byť prioritou. Orientáciu poskytne najnovší test ADAC a ÖAMTC.

Každoročne v tomto období popredné európske autokluby – nemecký ADAC a rakúsky ÖAMTC – vydávajú test autosedačiek. Tento rok otestovali 24 sedačiek a potešujúca správa znie, že spomedzi nich až 18 uspelo v podstate bez väčších problémov a získalo druhú najvyššiu známku: „dobrá“.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ÖAMTC

Víťazom testu sa stal model Maxi-Cosi Jade+3way fix, ktorý ako jediný získal najvyššie možné hodnotenie „vynikajúca“. Práve v prípade tohto kanadského výrobcu sa ukazujú veľké rozdiely v dizajne a konštrukcii sedačiek. Jeho ďalšie štyri modely síce uspeli so známkou „dobrá“, no Titan Pro prešiel s odretými ušami so známkou „uspokojivá“ a TobiFix dokonca úplne prepadol.

V rámci testu v tom negatívnom zmysle zaujali najmä dve sedačky. Prvou je detská škrupina Oasys i-Size Bebecare v kombinácii so základňou Isofix, na ktorú ADAC upozornil ešte pred zverejnením výsledkov tohtoročného testu. Pri čelnom nárazovom teste sa totiž utrhol trakový bezpečnostný pás a figurína zo sedačky vyletela. V reálnom svete by to pre živé dieťa znamenalo vážne zranenia. Výrobca na prvé upozornenie okamžite zareagoval a majiteľom sedačky ponúka bezplatný servis a výmenu.

Druhým porazeným je spomínaný Maxi-Cosi TobiFix, ktorý síce zvládol bezpečnostné testy, no i tak môže byť pre dieťa potenciálne nebezpečný. Poťahy sú totiž napustené protipožiarnym prostriedkom TCPP a jeho obsah prekračuje európsky limit určený pre hračky. Z toho dôvodu sedačka prepadla s hodnotením „nevyhovujúca“.

Sedačky s alarmom

Verejnosť si v čoraz väčšej miere uvedomuje hrozbu, ktorú znamená horúčava pre dieťa v zamknutom aute. Nemalou mierou k tomu prispievajú aj smutné správy o tragédiách, keď dieťa na následky prehriatia zomrelo. Taliansko je prvá krajina, ktorá sa rozhodla rázne zakročiť. Od konca tohto roka tam vstupuje do platnosti predpis, ktorý má práve tomuto zabrániť.

Pre deti do veku štyroch rokov sa v Taliansku môžu používať iba sedačky vybavené alarmom, ktorý sa automaticky zapne v momente, keď sa vodič vzdiali a nechá dieťa v sedačke. Presne týmto smerom sa vybrali aj slovenskí stredoškoláci, ktorí sa so svojím projektom alarmu dostali do globálneho finále súťaže Social Innovation Relay (SIR).

V predaji sú sedačky so zabudovanými varovnými systémami, štyri z nich boli otestované aj autoklubmi. Majú však mnohé nevýhody. Systémy sú totiž spojené s mobilným telefónom prostredníctvom Bluetooth, no fungujú iba po nainštalovaní príslušných aplikácií. Problém: tieto aplikácie si vyžadujú nadmieru oprávnení. Na druhej strane môžu varovanie poslať aj na iné telefónne čísla, ktoré vodič uložil do aplikácie.


Podrobnosti k jednotlivým modelom nájdete v galérii


Ďalšou nevýhodou je fakt, že senzory nemožno dodatočne namontovať do pôvodnej sedačky, rodičia by museli kúpiť novú. Naviac by sa mohli rodičia začať príliš spoliehať na aplikáciu a v prípade akéhokoľvek problému by si to odnieslo dieťa. Z tohto dôvodu by mohli byť riešením senzory, ktoré už možno kúpiť a použiť do ľubovoľnej sedačky. Bez ohľadu na to, či máte alarm alebo nie, nikdy nenechávajte dieťa v aute. Ani na päť minút! Teploty môžu dosiahnuť astronomické hodnoty, ako dokazuje aj nasledujúca tabuľka.

Test detských sedačiek: Dve zlyhali na celej čiare
Zdroj: redakcia AUTO BILD
Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia