Už neplatí stará výhovorka, že elektrické autá sú príliš drahé. Dacia sa k tomu postavila čelom a priniesla na slovenský trh plnohodnotný elektromobil so štyrmi sedadlami za 16 500 eur. V prípade predpokladanej štátnej podpory by sa cena dostala pod 10 000 eur, čo predstavuje na trhu elektrifikovaných vozidiel skutočnú výzvu. Základná výbava sa volá Comfort, lepšia výbava Comfort Plus stojí o 1 500 eur viac.

Dacia Spring.
Zdroj: Auto Bild

Okrem poťahov sedadiel so vzhľadom kože metalickej farby a oranžových doplnkov vnútri aj vonku ponúka celý technologický balík, ako je parkovací asistent, parkovacia kamera, rádio DAB+, navigačný systém, integrovanie smart­fónu. Za možnosť nabíjania jednosmerným prúdom (DC 30 kW) si treba priplatiť 400 eur a za napájací kábel na wallbox aj verejnú nabíjačku Ďalších 300 eur. Za 18 700 eur sme na konci cenníka. Klimatizácia, airbagy, rozjazd do kopca či núdzové volanie - to všetko je v cene.

S dĺžkou len 3,73 metra pripomína malé autá z deväťdesiatych rokov. Preto nám hneď príde na myseľ otázka: Ako to vyzerá na zadných sedadlách? V oblasti na nohy aj hlavu je to tesné. Pri tých rozmeroch sa nič iné ani nedalo očakávať. Spring však pozitívne prekvapil svojou hmotnosťou len 1 045 kilogramov. Lítiovo-iónový akumulátor pod zadnými sedadlami má kapacitu 27,4 kWh a váži len 186 kilogramov. Auto má vyvýšený postoj, jeho svetlá výška dosahuje až 15 centimetrov a dookola je oplášťované plastom. To mu dodáva trochu rustikálny vzhľad SUV.

Dacia Spring.
Zdroj: Auto Bild

Že je len pre štíhlych, ukazuje šírka 1,58 metra. To je o dva centimetre viac, ako má Volkswagen Polo. Myslíme tým, samozrejme, prvú generáciu Pola z roku 1975! Vodič a spolujazdec tak sedia doslova plece pri pleci. S touto šírkou sa Spring ľahko prešmykne akýmkoľvek zúženým jazdným pruhom na diaľničnom stavenisku. S maximálnou rýchlosťou 125 km/h je však jeho prirodzené prostredie zreteľne inde ako na diaľnici. Do obrazu vás dostane maximálny výkon elektromotora 44 koní. Na stovku zrýchlite za 20 sekúnd.

Stlačili sme tlačidlo D a išli sme sa túlať. Do rýchlosti 50 km/h je to obstojne svižné, na jej dosiahnutie nám stačí šesť sekúnd a všetko funguje s ľahkosťou. Rekuperácia energie beží výrazne, takže aj so slušným spomaľovacím momentom. Sľubovaný dojazd (230 kilometrov) by sme mohli rezervovanejším jazdným štýlom aj dosiahnuť, ale auto sa podrobilo testu v mrazivých podmienkach.

Okrúhlych 150 kilometrov však bolo dostupných stále. Nielen pre akčný rádius neodporúčame vychádzať na diaľnicu, ale ani pre maličké kolieska (165/70 R 14), ktoré v spojení s vysokou konštrukciou reagujú citlivo na bočný vietor. Z toho vyplýva odporúčanie držať sa v pravom jazdnom pruhu a udržiavať rýchlosť 90 km/h. Na druhej strane sú úzke pneumatiky dobré pre nízky valivý odpor aj nižšiu hlučnosť odvaľovania.

Dacia Spring.
Zdroj: Auto Bild

Riadenie je trochu hluché, ale v danej cenovej kategórii to nereklamujeme. Ani to, že sedadlo a stĺpik riadenia nie sú výškovo nastaviteľné. Lepšie bočné vedenie sedadiel by sa zišlo, lebo v každej zákrute sa zosúvame bokom až po okraj sedacej časti, ešteže je stena auta vždy nablízku. Taká drobnosť ako bočné vedenie by len ťažko prekročila rozpočet a Spring by bol hneď atraktívnejší.

Verdikt

Výborne! Minimalizmus Dacie je v tomto prípade veľmi sympatický. Nielen z pohľadu ceny. Spring je jedno z mála elektrických áut, kde sa hmotnosť nevymkla spod kontroly. Má malý výkon a malý akumulátor, čo však do mesta stačí. Viac zanedbali pohodlie a ergonómiu. Pri tých by sa ešte našli veci na zlepšenie.

Technické údaje Dacia Spring

motor: synchrónny elektromotor                                       výkon: 33 kW (44 k) pri 3 000 – 8 200 ot./min.

krútiaci moment: 125 Nm pri 500 – 2 500 ot./min.     pohon: predné kolesá • d/š/v: 3 734/1 579/1 516 mm

pohotovostná hmotnosť: 1 045 kg                                    kufor: 300 – 1 100 l

zrýchlenie 0 – 100 km/h: 19,1 s                                            max. rýchlosť: 125 km/h

spotreba: 13,9 kWh/100 km                                                   dojazd: 230 km (WLTP)

cena: 18 000 eur