Malé a cenovo dostupné elektromobily dokázali svoj predajný potenciál niekoľko krát. Keďže s nimi ale výrobcovia veľa nezarobia, v rozmedzí okolo 20-tisíc eur sa ich na trhu veľa nepohybuje. Dacia však do svojho portfólia zahrnula elektrické autíčko (predovšetkým kvôli jej rozmerom), ktoré má schopnosť uplatniť sa v úlohe druhého auta v domácnosti. Prečo?

Spring je prvým elektrickým modelom značky, ktorá sa v posledných rokoch teší na Slovensku veľmi dobrým predajným číslam. Nové Sandero a vylepšený Duster túto stratégiu vďačne podporujú a v apríli sa k nim pripojil aj Jogger. Aj keď model Spring nečakajú ani zďaleka také dobré predaje, stále je jedným z pilierov značky.

Tento hybrid medzi SUV a kompaktom má na dĺžku iba 3 734 milimetrov, na výšku 1 516 milimetrov a je určené pre štyroch pasažierov. Dizajnovo je Spring pekné auto, také moderné a celkom trendy. Prvé nákladové úspory ucítite hneď, ako otvoríte a zatvoríte dvere. Sprevádzať vás bude totižto hlasné kovové buchnutie. Keďže je vo vnútri široká 1,2 metra, celkom pohodlne sa v nej usadí každý.

Interiér a povrchové úpravy Dacie Spring sú hodné svojej ceny. Sú tu isté nedostatky, ktoré jemne narúšajú pohodlie vodiča, ako napríklad absencia výškovo alebo hĺbkovo nastaviteľného volantu či fakt, že si neviete nastaviť výškovo sedadlo. Napriek tomu pôsobí interiér uhladenejším dojmom a ponúka veľa úložného priestoru a všetko, čo k životu potrebujete. Je tu rádio, klimatizácia, Bluetooth, elektrické okná, šesť airbagov... Na Daciu úctyhodná výbava.

Dacia Spring.
Zdroj: Eva Karolčíková

Vo vnútri Springu samozrejme nájdeme povestné tvrdé plasty, ktoré znejú duto a lacno, no to je cena za tak lacný elektromobil, akým Spring je. Ak sa uspokojíte s minimom a nepotrebujete k životu digitálnu obrazovku obopínajúci palubnú dosku, prečo nie? V konečnom výsledku pôjde zrejme o najpredávanejší balík, pre ktorý sa zrejme rozhodne viac ako 80 % zákazníkov. Aj za volantom sa človek cíti dobre, budíky sú prehľadné a zobrazujú percentuálnu hodnotu kapacity batérie.

Sedadlá nie sú najširšie, ale vzhľadom na účel auta (na mestské trasy) budú plne dostačujúce. Batožinový priestor s 290 litrami samozrejme nie je určený na rodinné využitie, no v porovnaní s veľkosťou auta nie je až taký malý. Ak by ste predsa potrebovali naložiť o niečo väčší náklad, po sklopení sedadiel môže kufor narásť na 620 litrov. Bonusom je ukrytá plnohodnotná rezerva.

Čo sa týka asistenčných systémov, je tu automatické núdzové brzdenie, ABS, ESP, asistent rozjazdu do kopca aj obmedzovač rýchlosti. Veľa prvkov tu chýba, no opäť vec typická pre Daciu, je tu všetko, čo musí. Pri Springu sa ale nedala prehliadnuť jedna vec, a to jej hodnotenie bezpečnosti podľa Euro NCAP. Dacia tajne očakávala, že si nový model podarí lepšie, no podľa ich slov sa za posledný rok testy bezpečnosti tak veľmi zmenili a sprísnili svoje požiadavky, že Spring jednoducho nemohla dosiahnuť požadovanú úroveň.

Dacia Spring.
Zdroj: Eva Karolčíková

Rumuni museli urobiť kompromis a ak by chceli viac hviezdičiek, museli by vyrobiť väčšie auto, s väčšou batériou, s viacerými asistenčnými systémami a v konečnom dôsledku by to navýšilo konečnú cenu auta natoľko, až by bola pre automobilku neakceptovateľná. Neznamená to, že auto je nebezpečné a automobilka je presvedčená, že slabé hodnotenie podľa Euro NCAP kupcov neodradí, pretože prekvapil aj mnohých drahších konkurentov.

Pod kapotou je to jednoduché a efektívne

Dacia Spring.
Zdroj: Eva Karolčíková

Na papieri sa veľa sily v tomto malom Rumunovi neukrýva. 33 kW nie je vôbec veľa, ale v kombinácii s elektromotorom pracujú odlišne, na plynový pedál reagujú okamžite a citlivejšie aj v nižších rýchlostiach. Mestských rýchlostiach. Rýchlosť je obmedzená na 125 kilometrov za hodinu a zrýchlenie na stovku trvá viac ako 19 sekúnd.

Nájdete tu malý elektromotor s výkonom 45 koní a krútiacim momentom 125 Nm, ktorý poháňa čínska, vzduchom chladená (citlivejšia na zmeny teplôt) batéria Sunwoda umiestnená pod zadnými sedadlami, s kapacitou 27,4 kWh. Nie veľa, ale dosť na to, aby ste si zabezpečili prevoz v rámci mesta do práce alebo do obchodu. Vďaka kompaktným rozmerom auta a 186 kilogramovej batérii dokázala značka udržať hmotnosť tesne nad tonou a tým pádom sa mohla zvýšiť deklarovaná autonómia. V oficiálnych brožúrach sa hovorí o 220 kilometroch. Realita je ale trošku iná, ale tiež prívetivá.

Technické údaje I Dacia Spring electric 45

motor: elektromotor • výkon: 33 kW (45 k) pri 3 000 - 8 000 ot./min. • krútiaci moment: 125 Nm pri 500 - 2 500 ot./min. • max. rýchlosť: 125 km/h • zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 19,1 s • pohon: predné kolesá • spotreba: 12,0 – 12,7 kWh/100 km • emisie CO2: 0 g/km • kapacita batérie: 27,4 kWh • dojazd: 180 - 220 km • rozmery (d/š/v): 3 734/1 579/1 516 mm • rázvor: 3 734 mm • batožino­vý priestor: 290/620 l • pohotovostná hmotnosť: 895 kg • Cena: 17 100 eur

Jednou z výhod jarného testovania Springu bola jej spotreba, ktorá sa pri kombinácii mestskej a okresnej jazdy pohybovala okolo hodnoty 12 - 12,7 kWh/100 km. Na diaľnici to bolo o niečo horšie, tam si batéria vypýtala pri maximálnej rýchlosti 125 km/hod niečo cez 16 kWh/100 km, ale k takejto rýchlej jazde karoséria zbytočne nenabáda. Aby som to zhrnula, v priemere som prešla 182 kilometrov a verím, že keby som sa stiahla na týždeň z diaľnic, bez problémov by sme pokorili hranicu 200 kilometrov.

Dacia Spring.
Zdroj: Eva Karolčíková

Viac ako dojazdu som sa ale bála nabíjania batérie, pretože v tejto verzii chýbalo príplatkové nabíjanie jednosmerným prúdom (30 kW za 400 eur), takže sme sa museli vyrovnať s pomalým nabíjaním. Ideálne naozaj je, keď máte domáci wallbox (6,6 kW), kde auto napichnete cez noc, povedzme v nedeľu večer, a po piatich hodinách je auto plne nabité a vy sa môžete presúvať pohodlne celý týždeň. Cez klasickú zásuvku by to trvalo 14 hodín.