Buďme k sebe úprimní – túžby a sny sú jedna vec a reálne možnosti druhá. Bez ohľadu na to, ako veľmi túžime po niektorých autách, napnutý rozpočet nás každý deň vracia do reality. Kúpiť si jazdenku vyššej triedy alebo nové auto z tej nižšej, ale za slušné peniaze? Práve to je jedna z kľúčových otázok, ktoré si koncový spotrebiteľ pokladá pri výbere svojho budúceho štvorkolesového miláčika.
Dacia je dlhé roky sprevádzaná s prívlastkom lacných áut, o ktoré nebol až taký veľký záujem. Mnohí z nás sa na jej ponuku ani nepozreli, no v posledných rokoch je tento vzorec otočený hore nohami. Rumuni aktuálne ponúkajú cenovo dostupné autá zo základnou výbavou a solídnou spoľahlivosťou. Lavína argumentov „PRE“ je taká silná, že dnes vidíme v rôznych mestách poloprázdne showroomy. Nie preto, že by o autá nebol záujem, ale preto, lebo sú väčšinou vypredané. Nespravila značka až príliš veľa ústupkov, aby mohla auto propagovať s priaznivou cenou?
Dalo by sa povedať, že najväčšiu pozornosť upútal po svojom príchode Duster, no v rovnakých šľapajách kráča aj Sandero. Vizuálne si vás podmaní, nielen čo sa týka exteriéru. Proporcie sú oproti predošlému modelu viac-menej rovnaké. Dizajnovo nejde tak o revolúciu, ale skôr evolúciu. Auto vyzerá vďaka novej mriežke chladiča a optickému bloku s LED svetlami moderne a sviežo. Denné svetlá, ktoré sú bez príplatku, prechádzajú celým svetlometom a zasahujú do "chrómovej" čiary na maske a autu to dodáva osobitý charakter.
Ale ani zovňajšok sa nezaobišiel bez múdrych kompromisov a tak narazíte na prvú časť, kde sa znižovali náklady. Disky nie sú vyrobené zo zliatiny, ale z plechu. Sú však vymodelované tak, aby dokonale zodpovedali tvaru puklíc. Na prvý pohľad si to bežný smrteľník ani neuvedomí, no to nemusí byť vôbec na škodu. Hlavne čo sa týka opravy, pretože "škrknutý plecháč" alebo puklicu opravíte alebo kúpite oveľa lacnejšie ako normálny zliatinový disk.
Derivát s odznakom Stepway je pre mňa osobne vizuálne najatraktívnejšia verzia, estetické artribúty a svetlú výšku čerpá zo sveta SUV. Oproti klasickej verzii si budete musieť priplatiť 2 700 €, čo je celkom prijateľná suma. Čierne oplastovanie a ozdobné časti nárazníka v sivom prevedení dopĺňajú praktické strešné lyžiny. Ich centrálnu časť možno upevniť aj priečne a na streche môžete odviezť ďalších 80 kilogramov. Jednoduchý, no praktický detail. Na karosérii okrem toho pribudli pevné kľúčky dverí, ktoré nahradili škrupiny, ktoré boli v prípade nehody skutočne nepraktické.
Dizajnéri si dovolili do interiéru umiestniť niekoľko sériových detailov, ktoré pridali Sanderu na výnimočnosti. Pekne navrhnuté sedadlá sú prešívané oranžovou niťou, rovnako sú zdobené aj operadlá a prieduchy kúrenia. Dekoratívna látka sa dostala aj na palubnú dosku, USB porty majú podsvietenie. Mäkčené plasty tu však nečakajte. Značka musela pri výrobe dostupného auta niekde ušetriť. Úspory sa pretavili do tvrdých plastov, volantu potiahnutého umelou kožou, kozmetických zrkadiel bez osvetlenia, automatického zatvárania okien iba na vodičových dverách... Ale to je cena, ktorú zrejme väčšina zákazníkov prekusne zo vztýčenou hlavou.
Keďže ste o niečo vyššie od zeme, máte pri šoférovaní ergonomickejšiu polohu a zároveň sa nemusíte báť o životne dôležité časti podvozka, ktoré by inak na zlom povrchu trpeli. Výška sedadla a pozícia volantu nastaviteľná v oboch smeroch hrá v prospech vodiča. Medzi veľkými budíkmi je prehľadný 8-palcový TFT displej s dvoma ponukami. V úplne základnej verzii sa nenachádza, namiesto toho sa spoliehate na smartfón umiestnený na špecifickom držiaku uprostred palubnej dosky, ktorý zrkadlí údaje z mobilného telefónu.
Ten si môžete vlastne dať do každej verzie, aj v prípade, že by vám jeden displej nestačil. Vedľa obrazovky infotainmentu sa nachádza USB port, kde si môžete nabiť telefón alebo pripojiť palubnú kameru. To je vzhľadom na možnosti Dacie naozaj inteligentné riešenie, naťahovanie a schovávanie káblov, ktoré zasahujú do priestoru riadiacej páky sú skutočne otravné a s týmto edtailom sa trafila automobilka do čierneho.
Batožinový priestor s objemom 410 litrov nestratil miesto na rezervné koleso (teda pokiaľ si nezvolíte verziu s pohonom LPG) a značka sem umiestnila praktické háčiky na zavesenie nákupu alebo iných vecí, ktoré by nemali putovať po kufri bez vášho dovolenia. Nakladacia hrana je vo výške 785 milimetrov, no jej vzdialenosť od dna kufra je stále pomerne veľký, pocítite ho ak budete nakladať napríklad plné prepravky, ktoré sa s lakom baviť nebudú. Pri zatváraní piatych dverí vás bude čakať tiež jedno z tých lacnejších riešení, pretože Sandero má plastové madlá, ktoré nepôsobia práve najlepším a najkvalitnejším dojmom.
Pokiaľ ide o bezpečnosť a asistenčné systémy vodiča, môžete využívať tempomat, asistent rozjazdu z kopca, šesť airbagov, núdzové volanie a zosilnenú konštrukciu rámu. Je tu aj prednárazový systém, ktorý pracuje v rozmedzí 7 až 170 km/hod, aj keď sa prikláňam k životu, v ktorom túto rýchlosť v Sandere nebudete chcieť absolvovať. Príjemnou novinkou, ktorá pomáha v prejazde každodenným životom, je aj elektrický posilňovač riadenia, ktorý nahradil ten hydraulický. Za volantom budí Sandero solídny dojem, no nečakajte hravé rezanie zákrut. Dobre ale pôsobí odpruženie, ktoré bezpečne drží kurz.
Paleta motorizácií sa vyhýba naftovým agregátom a v ponuke sú tri zážihové motory. Výber je celkom jednoduchý, buď chcete pohon s LPG a manuálnu alebo CVT prevodovku. V testovanom vozidle bola tá najlacnejšia verzia, s ktorou Sandero štartuje na sume 12 900 €, teda pohonným ústrojenstvom s označením TCe 90 a manuálnou prevodovkou. Cena sa následne navýšila kvôli oranžovej farbe, ktorá je za príplatok 530 €. Aký je ale prejav motora? Taký, aký by ste zrejme čakali.
Pokiaľ by bolo tesnenie dverí na lepšej úrovni, určite by sa zlepšil aj zvukový prejav trojvalca doprevádzeného turbodúchadlom. Je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a výkon 66 kW (90 k) je primeraný, nekupujete si predsa superšport, ale auto na každodennú jazdu. Vďaka krútiacemu momentu 160 Nm dokáže držať krok s premávkou a i keď neponúka dynamický výkon, užijete si s ním istý komfort. Pokiaľ ide o spotrebu, palubný počítač ukázal po týždni hodnotu 6,2 l/100 km, čo je pre turbobenzínové auto tejto veľkosti akýsi štandard.
Môže byť nové auto s cenovkou pod 15 000 € niečo ako All Inclusive? Asi nie, ale s týmto očakávaním sa do Dacie zrejme nevrhá nikto. Sandero je úžasné svojou jednoduchosťou, pretože má všetko potrebné vybavenie, je praktické a vďaka tomu si získalo naše sympatie. S novou generáciou majú cestujúci viac priestoru a lepší komfort za stále dostupný peniaz. Mrzí nás iba prejav motora, ktorý sa v kabíne dôrazne hlási k slovu.