Boli časy, keď ste kúpou Dacie získali superlacné auto, no museli ste robiť isté kompromisy. A nebolo ich málo. Túto módu naštartoval Logan prvej generácie. Pred rokom rumunská automobilka vdýchla život tretej generácii úspešného sedanu a tá mení úplne všetko.

Dacia Logan LPG.
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem iných vymožeností nový Logan ponúka aj pokročilé a efektívne pohonné ústrojenstvo, ktoré  striedavo využíva skvapalnený ropný plyn (LPG) a benzín. Tie spaľuje litrový trojvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Výsledok je lepší, než by ste si podľa papierových predpokladov vôbec vedeli predstaviť.

Motorizácia testovaného Loganu ponúka výkon 74 kW (100 k) v prípade pohonu na LPG, čo síce neznie vzrušujúco, no v praxi dokáže motor s vozidlom so skromnou hmotnosťou 1 163 kilogramov cvičiť s nečakaným elánom. Netreba sa tu báť ani predbiehacích manévrov na okreskách, odozva agregátu na plynový pedál je solídna.

Dacia Logan LPG.
Zdroj: Filip Kadlečík

Trojvalec pracujúci pod kapotou rumunského sedanu využíva nepriame vstrekovanie paliva, čo by sa z hľadiska dlhoročného užívania vozidla malo premietnuť do vysokej životnosti a nízkej kazivosti. Ideálna voľba pre človeka, ktorý hľadá vozidlo s nízkymi nákladmi nielen pri kúpe, ale aj prevádzke a následnom servise.

Hlavnou výhodou hybridného pohonu kombinujúceho skvapalnený ropný plyn a benzín majú byť nižšie náklady spojené so samotnou jazdou, teda pokiaľ si dávate pozor a zodpovedne tankujete LPG. Ja som dokázal bez väčšej snahy prejsť na 40 l nádrž LPG 550 kilometrov, čo ukazuje na priemernú spotrebu 7,3 l/100 km. Treba povedať, že som sa pohyboval do veľkej miery po diaľnici, tempom 130 km/h, takže nejde o dojazd dosiahnutý s ľahkou nohou na okreskách.

Dacia Logan LPG.
Zdroj: Filip Kadlečík

Keďže aktuálne na Slovensku v priemere liter LPG stojí 0,75 eur a liter benzínu 1,50 eur, náklady na jazdu s LPG sú takmer polovičné. Mojich 550 kilometrov ma teda stálo približne 30 eur. Jazda na benzín ma pri rovnakej spotrebe stála 60 eur, no je pravda, že auto je pri spaľovaní benzínu približne o jeden liter úspornejšie, čo zmenšuje rozdiel. Stále však ide o jasnú nákladovú matematiku, ktorá hrá v prospech pohonu LPG. Výhodou vozidla je aj obrovský kombinovaný dojazd, ktorý poľahky presiahne 1 000 kilometrov. Aj preto považujem toto vozidlo za výborného adepta pre mnohé firemné flotily.