Keď nastane ten správny čas na prestavbu modelu v polovici jeho životného cyklu, výrobcovia sa radi uchýlia k pretláčaniu výrazu „nové“, aj keď sa častokrát uspokoja so zmenou farby žiarovky stropného svietidla. Keď sa však predstavil vylepšený Duster, podľa prvých obrázkov by ste museli byť študovaný „Daciológ“, aby ste odhalili všetky vonkajšie úpravy.

Vpredu aj vzadu sa zmeny dotkli optiky, nehovorím pritom o ich forme, ale o úprave mechaniky, ktorá má po novom vzadu LED značenie v tvare Y, ktoré je známe už zo Sandera. Pri tejto príležitosti sa dostala LED technológia aj do smeroviek a stretávacích svetiel. K dispozícii sú tiež 16 alebo 17-palcové disky a nová farba laku, v ktorej prišlo auto aj do redakcie – Arizona Orange. Tá je doplnená upravenými strešnými lyžinami, ktorých predná časť je vyrobená z čierneho plastu. Veľmi praktický detail, pretože tak predídete ich poškriabaniu v teréne, ak napríklad prechádzate s autom lesom s nízkymi konármi.

Dacia Duster.
Zdroj: Robo Hubač

Ak by ste hľadali ďalšie maličkosti, ktorými sa nová verzia odlišuje od tej starej, zamerajte sa na masku chladiča. Rovnako je to aj vzadu, malý zadný spojler dostal za úlohu ušetriť pár centilitrov spotreby. Ale menej zmien by mohlo priniesť víťaznú kombináciu. V interiéri tiež nedošlo k revolúcii, pretože jedinou veľkou novinkou je 8-palcová multimediálna obrazovka, ktorá je ale stále umiestnená trochu nízko, a tak vás núti pri šoférovaní sklápať zrak. Nechýba ani nové čalúnenie a tenšie opierky hlavy, ktoré sú ergonomickejšie a menej obťažujú pasažierov na zadných sedadlách.

Na prepracovaných predných sedadlách si možno budete hľadať ideálnu polohu dlhšie ako obvykle, ale nakoniec si vďaka prepracovanejšiemu čalúneniu zvyknete. Ak teda neprekročíte výšku 1,90 metra, potom už vám nepomôže k zvyku ani pár týždňov. V druhom rade sedadiel by sa ale sťažovať nemal nikto, sedadlá poskytujú  dostatočnú oporu a aj nastupovanie je veľmi pohodlné. Mám ale jednu výčitku, ktorá sa týka kufra. Nie je malý, ale objemné predmety musíte nakladať cez nepraktickú a rozmernú nakladaciu hranu.

Dacia Duster.
Zdroj: Robo Hubač

Testovaný exemplár je poháňaný 1,3-litrovým turbo benzínovým motorom s výkonom 150 k a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Tento výkon sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom EDC prevodovky, ktorá radí rýchlosti celkom pohodlne. 6-stupňová prevodovka síce nie je najcitlivejšia na trhu, pri opätovnom zrýchľovaní podraďuje s miernym oneskorením, no má výhodu aspoň v tom, že dobre rozoznáva stúpania a klesania vozovky a prispôsobuje sa im. A pritom všetkom si zachováva výbornú mäkkosť. Na volante už síce nenájdete žiadne pádla, ale ak by ste chceli silou mocou radiť manuálne, pri riadiacej páke nájdete sekvenčný režim. Pre istotu.

Chod navrátenej dvojspojky je prosto zameraný na komfort a dosahovanie čo najnižšej spotreby. Napriek úsiliu, aby bolo toto SUV ešte o niečo úspornejšie (LED svetlá a nový zadný spojler majú zaručiť nižšiu spotrebu paliva a teda aj menej vypúšťaných CO2), som sa počas testovacieho týždňa pohybovala v rozmedzí 6,1 až 6,8 l/100 kilometrov, čo nie je zlé, ale keby autom chodíme pravidelne traja alebo štyria, tak verím, že sa posunie k 8 litrom. Aby som však bola fér, počas testovania som sa s autom hrala na snehu a to možno považovať za ospravedlnenie trochu vyšších čísel.  

Dacia Duster.
Zdroj: Robo Hubač

Pohonný systém okrem toho pracuje tak ako má, ťahá od najnižších otáčok a nikdy nie je príliš hlučný. Šprint z pokoja na 100 km/hod prebehne za menej ako 10 sekúnd a maximálnu rýchlosť má Dacia danú na 200 km/hod, aj keď sa v niektorých momentoch zdá byť rýchlejšia. Keďže sa pod kapotou nenachádza iba udusených 100 koní, tak si môžete jazdu naozaj užiť, najmä keď sa Duster svižne rúti z jednej zákruty do druhej.

Jednoduchý dizajn spôsobuje, že sa karoséria pri zrýchľovaní, brzdení alebo prejazde zákrutami pohybuje všetkými smermi. Posilňovač riadenia reaguje zľahka a určitý krútiaci moment sa prejvaí až vtedy, keď nadšene stúpite na plynový pedál. V každom prípade však ide hlavne o auto, v ktorom sa nemusíte báť výmoľov alebo blata na ceste. Hoci podvozok neprešiel žiadnymi zmenami, stále môžeme hovoriť o aute, ktoré sa rovnako ako jeho predchodca pohybuje dynamicky. Jednoducho sa postavíte pred auto, ktoré sa veľmi ľahko ovláda a je celkom pohodlné, a je jedno či už na mestských mačkách, diaľničných výletoch alebo poľných cestách. Priestor pre cestujúcich je od vonkajšieho hluku dobre izolovaný, takže vás nebude rušiť ani bočný vietor.

Dacia Duster.
Zdroj: Robo Hubač

Verdikt

Duster je jedným z tých áut, ktoré má rovnaký počet odporcov aj priaznivcov. Prvý sa zvyčajne odvoláva na kvalitu komponentov, údajne nízku úroveň bezpečnosti (ktorá taká nie je, v EuroNCAP získal 3 hviezdičky), ergonómiu, ktorá by sa dala vylepšiť a takto by som mohla písať veľmi dlhý zoznam. Ale pravdou je, že sú veci, ktoré by sa dali vylepšiť, no to isté vyjadrenie sa týka 90 % vozidiel, ktoré sú na trhu.

Tento model ale žne jeden úspech za druhým, za posledné desaťročie značka zdokonaľovala technológie, pridala na kvalite materiálov a za celkom krátky čas dodala vozidlu takú konzistentnosť, že má za desaťročie na svedomí už dva milióny predaných kusov po celom svete. Preto im na zlepšenie stačilo aj pár detailov, pretože keď niečo funguje, netreba to celé prerobiť od základov. Úspešné SUV rumunskej značky má len niekoľko inovácií, no aj tak bude pokračovať na najvyšších predajných pozíciách svojho segmentu.