Alternatívne palivá a pohony sú dnes v automobilovom svete dôležitou témou. Rozoberá sa najmä elektromobilita, automobilky predstavujú elektrické vízie a hovoria o budúcnosti založenej na čerpaní energie uloženej v akumulátoroch.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

O elektrickom pohone sa často hovorí ako o jedinej alternatíve k dnešným vozidlám, no nie je to úplne pravda. Ekologickou alternatívou sú aj vozidlá spaľujúce CNG, čiže stlačený zemný plyn, no úsporu produkovaných emisií, ale najmä nákladov na prejdený kilometer, prináša aj LPG - skvapalnený ropný plyn.

Málokto si uvedomuje, že hybridný automobil nemusí naftu či benzín kombinovať len s elektrickou energiou, ale aj plynom. Presne takýto hybrid má v ponuke aj Dacia a ide konkrétne o model Duster. My sme ho testovali v komfortnej výbave Prestige. K dispozícii má prepĺňaný litrový trojvalec ladený na 74 kW (100 k) a 170 Nm, pohon prednej nápravy a päťstupňovú manuálnu prevodovku.

Dojazd cez 1 000 kilometrov

Ako naznačujú oficiálne údaje výrobcu, vysokú mieru dynamiky v prípade Dustera na plyn očakávať netreba, toto SUV absolvuje šprint na 100 km/h v priebehu 14,4 sekundy ak spaľuje benzín a 13,8 sekundy v režime, kedy agregát energiu čerpá z propán-butánu. To sú na dnešnú dobu podpriemerné čísla.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Pravdou však je, že v realite sme deficit dynamiky nepociťovali, z pohľadu výkonu pohonná jednotka Dusteru aj pod záťažou stačí. Iste, ak tu plánujete denne voziť päť statných chlapov a k tomu ešte aj pár vreciek cementu, mali by ste siahnuť po inom vozidle.

Ak však väčšinou v Dusteri bude vodič sám, čo je dnes častá prax, nebude z hľadiska dynamiky v rýchlostiach do 100 km/h nijak zvlášť limitovaný. V skutočnosti nás jazdné vlastnosti Dusteru LPG prekvapili. Cenovo dostupné SUV Dacie má poddajný a pohodlný podvozok, ktorý sa vie vysporiadať s klasickými nástrahami slovenských ciest, ale aj rýchlejšou jazdou v teréne.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Rozdiel medzi prevádzkou na plyn či benzín si ani nevšimnete, poteší aj fakt, že v úplne reálnom nasadení zahŕňajúcom aj jazdu mimo spevnených ciest môžete rátať s tým, že váš dojazd na jedno tankovanie presiahne hranicu 1 000 kilometrov. Spaľovaním plynu uskladnenom v 34 litrovej nádrži viete prejsť viac než 400 kilometrov, 50-litrová benzínová nádrž zasa vystačí na viac než 600 kilometrov.

Náklady spadnú aj na polovicu

Chybou Dustera LPG je, že vás prostredníctvom palubného počítača neinformuje o aktuálnej spotrebe, vypočítať ju však nie je komplikované. My sme v kombinovanom režime prevádzky dosiahli spotrebu na úrovni 8,3 l benzínu a 8,0 l LPG na 100 kilometrov jazdy. Dnes LPG stojí približne polovicu z toho, čo benzín s oktánovým číslom 95.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Keď teda tento Duster bez väčšej snahy dosahuje spotrebu LPG 8,0 l, môžete si predstaviť, že z toho plynú náklady, ktoré sa rovnajú benzínovej spotrebe 4,0 l/100 km. Daciu Duster LPG viete aktuálne kúpiť za rovnakú čiastku, akú stojí jeho čisto benzínová alternatíva, úspora je teda jednoznačná.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem veľkého dojazdu a nízkych nákladov musíme zdôrazniť ešte jednu výhodu tohto automobilu. Vďaka ekologickejšej prevádzke v LPG nemusí mať filter pevných častíc, odpadajú teda starosti s jeho servisom. Navyše, litrový trojvalec využíva nepriame vstrekovanie paliva, ktoré dobre vplýva na jeho spoľahlivosť.

Má aj svoje slabiny

Klobúk dole pred Daciou snímame aj za fakt, že Duster LPG je príjemne odhlučnený a ponúka batožinový priestor, ktorý má totožnú kapacitu, ako čisto benzínový Duster - 445 litrov. To sa pri hybridoch často nestáva. Továrenská zástavba systému LPG pochádza z dielne talianskej spoločnosti Landi Renzo, ktorá je overeným menom.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Jednou z chýb tohto SUV je z nášho pohľadu tá, že verzia LPG nemôže disponovať pohonom všetkých kolies. Potešila by aj možnosť zvoliť si samočinnú prevodovku, no tú Duster neponúka. Majiteľ sa musí zmieriť aj s tým, že plynová nádrž je umiestnená na mieste, kde by inak bolo rezervné koleso. V prípade defektu sa teda bude musieť spoliehať len na lepiacu sadu či asistenčnú službu.

Dacia Duster TCe 74 kW LPG Prestige.
Zdroj: Filip Kadlečík

Negatívom vozidiel spaľujúcich LPG, najmä v porovnaní s CNG je aj dnes fakt, že na Slovensku majú stále zakázaný vjazd do podzemných garáží. Na druhú stranu však poteší široká sieť čerpacích staníc. Nám vadil i fakt, že sme nevedeli plne deaktivovať trakčnú kontrolu - v teréne by v niektorých situáciách táto možnosť prispela k vyššej prejazdnosti Dustera.