Pri minimálnej rýchlosti môže Duster v teréne pôsobiť nervózne, keď mu však pridáte, začne pracovať tak, ako by ste očakávali.

Testy Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Je lepší ako nové 1.3 TCe? Tento motor by sme uprednostnili my

Foto: Filip Kadlečík

7.12. 2019 8:18 KRÁTKY TEST - Dacia Duster už je v našej redakčnej garáži starým známym, tentokrát sa preto zameriame hlavne na jej pohonnú sústavu. Oplatí sa tu ísť do naftiaku?

Popri štandardných rozsiahlych testoch na našej stránke po novom nájdete aj krátke testy, teda recenzie, ktoré sa budú spravidla zameriavať na konkrétny aspekt vozidla. Test Dacie Duster sme uverejnili len prednedávnom, písať opäť o jej interiéri či exteriéri teda nemá zmysel. Všetko podstatné sa dozviete v tejto recenzii. Oveľa zaujímavejší bude pohľad na porovnanie dvoch motorizácií a dvoch konceptov pohonu. Ktorý je lepší?

Porazí Blue dCi 85 kW/115 k modernejšie TCe?

Prepĺňaný radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1,5 litra známy najmä pod označením dCi je už v Renaulte, ale i celej aliancii, osvedčenou pohonnou jednotkou. V prípade testovaného Dustera ponúka maximálny výkon 85 kW (115 k) pri 3 750 ot./min. a krútiaci moment 260 Nm pri 2 000 ot./min. Vozidlu dáva priemernú dynamiku, Duster so šesťstupňovým manuálom s jedna-päťkou na stovku šprintuje za niečo viac než 10 sekúnd. 

Mimo asfaltu sa Duster cíti najlepšie.
Mimo asfaltu sa Duster cíti najlepšie.
Zdroj: Filip Kadlečík

V praxi pohonná jednotka rozhodne nepatrí medzi najživšie, bez pochýb však má iné prednosti. Na cenovú reláciu rumunského SUV je pomerne dobre odhlučnená a cestovanie po diaľnici je vďaka nej bezproblémové. Škoda len, že vtedy už agregát pracuje na 2 700 ot./min., čo nie je práve málo. Z pohľadu hluku to neprekáža, vysoké tempo motora však neprospieva spotrebe.

Ak často jazdíte po diaľnici, kúpu tohto Dustera s oficiálnym označením Blue dCi 85 kW/115 k 4x4 S&S M6 by ste mali zvážiť. Tam si totiž počas nášho testovania na 100 kilometrov z nádrže vypýtal rovných 8 litrov nafty. Pre porovnanie, 150-koňová benzínová jednotka 1.3 TCe spojená so šesťstupňovým manuálom si na identickej trase pri rovnakej záťaži vystačila so 7,1 l paliva na 100 kilometrov jazdy. 

Diesel dokáže byť úsporný, nepresvedčil nás však natoľko, že by sme ho uprednostnili pred novým benzínovým agregátom.
Diesel dokáže byť úsporný, nepresvedčil nás však natoľko, že by sme ho uprednostnili pred novým benzínovým agregátom.
Zdroj: Filip Kadlečík

Je pravda, že aktuálne testovaný Duster bol vybavený pohonom všetkých kolies, zatiaľ čo 1.3 TCe disponovala iba prednokolkou, 4x4 sa však bežne na diaľnici nezapája. Do úvahy ho možno brať len ako malú extra príťaž z pohľadu celkovej hmotnosti a potenciálne, kvôli zadnému diferenciálu, i aerodynamiky. Rozdiel jedného litra však je tak či tak solídnym výpraskom a ukazuje, kam sa moderné zážihové agregáty posunuli.

V meste a na okreskách už platia papierové predpoklady, vrcholný naftiak je úspornejší, než silnejší benzínový motor. V mestskej premávke treba pri agregáte 1.5 dCi rátať s apetítom 6,5 l/100 km, mimo mesta si vystačí s 3,6 l/100 km.

S manuálnou prevodovkou sme tu boli spokojní, mala presné dráhy a radilo sa s ňou komfortne.
S manuálnou prevodovkou sme tu boli spokojní, mala presné dráhy a radilo sa s ňou komfortne.
Zdroj: Filip Kadlečík

Kombinovaná spotreba jedna-päťky sa tak v realite pohybuje približne na úrovni 6,0 l/100 km. Benzínový štvorvalec 1.3 TCe s výkonom 110 kW (150 k) dosahoval počas nášho testovania priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 6,1 l/100 km, takže prakticky identickú. Aj z toho dôvodu ho považujeme za výrazne lepšiu voľbu pohonnej jednotky pre aktuálny Duster.

V kabíne už prehnane lacné riešenia nečakajte, Duster je už moderný.
V kabíne už prehnane lacné riešenia nečakajte, Duster je už moderný.
Zdroj: Filip Kadlečík

Motor 1.3 TCe je okrem veľmi hospodárnej prevádzky v porovnaní s 1,5-litrovým naftiakom tichší i flexibilnejší, Duster je s ním citeľne živšie auto. Ak vám záleží na tom, aby vaša Dacia spaľovala naftu, agregátom 1.5 dCi rozhodne nespravíte krok vedľa. Napriek horšej pozícii voči modernej jedna-trojke ide o solídny motor, na ktorý je spoľah. Na modernejší benzín však jednoducho nestačí. 

Kúpte si Duster aj s 4x4

Jedným z odporúčaní, ktoré vám ohľadom Dustera vieme dať, je to, že by ste si ho mali kúpiť s pohonom všetkých kolies. SUV Dacie má veľmi schopný podvozok a svetlú výšku 210 mm, štvorkolka sa tu vyslovene žiada. Tlmiče sú schopné absorbovať aj prekvapivo veľké rázy, problémy majú iba pri nízkej rýchlosti, kedy auto vie pôsobiť uskákaným dojmom. Akonáhle sa však Duster rozbehne terénom, jeho podvozok pracuje len lepšie a lepšie.

Pri minimálnej rýchlosti môže Duster v teréne pôsobiť nervózne, keď mu však pridáte, začne pracovať tak, ako by ste očakávali.
Pri minimálnej rýchlosti môže Duster v teréne pôsobiť nervózne, keď mu však pridáte, začne pracovať tak, ako by ste očakávali.
Zdroj: Filip Kadlečík

Svetlá výška 210 mm hovorí sama za seba, toto auto nie je mestské SUV, ale reálne má na to, aby sa popasovalo s nástrahami prírody. Úplne neschopné nie je ani s pohonom prednej nápravy, 4x4 však jeho možnosti posunie na novú úroveň. Systém všetkých kolies tu štandardne funguje v automatickom režime, kedy elektronika kontroluje preklzy na prednej náprave a podľa potreby pohotovo pripojí aj zadnú. 

Sústava štyroch kamier je v tejto cenovej hladine unikátom, taktiež vie veľmi dobre poslúžiť v teréne.
Sústava štyroch kamier je v tejto cenovej hladine unikátom, taktiež vie veľmi dobre poslúžiť v teréne.
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sa dostanete mimo spevnenej cesty, využiť môžete aj medzinápravový diferenciál, ktorý sa dá uzamknúť a v takom prípade sa sila motora medzi prednú a zadnú nápravu rozdeľuje v pomere 50:50. Režim “Lock” je dostupný do rýchlosti 60 km/h. V praxi na väčšinu menej náročných prekážok postačuje mód Auto, ak sa však púšťate do mazľavého blata, Lock sa môže hodiť.

Takto vyzerá ovládač pohonu všetkých kolies.
Takto vyzerá ovládač pohonu všetkých kolies.
Zdroj: Filip Kadlečík

Naše skúsenosti s Dusterom hovoria jednoznačne. Štvorkolka je, napriek cenovej dostupnosti, pomerne inteligentná a automobil sa dokáže pohnúť aj v obtiažnej situácii, kedy má dostatočnú trakciu iba jedno zo štyroch kolies. Kríženie náprav a teda okamih, keď sú na zemi iba dve kolesá, je vo väčšine prípadov bezproblémové, systému však môže chvíľu trvať, kým si uvedomí, v akej sa nachádza situácii. Pri nasadení v ťažšom teréne sme doplatili na fakt, že sme nevypli trakčnú kontrolu, ktorá nás na klzkom povrchu brzdila. Po jej deaktivovaní sa však Duster premenil na malý nazúrený off-road.

Duster s pohonom 4x4 už nie je najlacnejší, v dobrej výbave stojí takmer o 10 000 eur viac, než úplný základ. V tomto bode však už ide o SUV, ktoré je plnohodnotným autom pre rodinu i na ryby, poľovačku či chalupu. Cena je stále atraktívna a kompromis budete robiť najmä na poli asistenčných systémov, ktorých tu veľa nenájdete. Ak vám však na moderných vychytávkach až tak nezáleží, Duster Blue dCi 85 kW/115 k pre vás bude dobrou voľbou. Nedáte však predsa šancu aj 1.3 TCe? My by sme dali.

motor a pohonný systémDacia Duster
Usporiadanie a počet valcovR4
Zdvihový objem1 461 cm3
Max. výkon85 kW / 115 k
pri otáčkach3 750/min
Max. krútiaci moment260 Nm
pri otáčkach2 000/min
PalivoNafta
Pohonvšetky kolesá
Prevodovkašesťstupňová manuálna
rozmery, hmotnosti a objemyDacia Duster
Dĺžka4 341 mm
Šírka1 804 mm
Výška1 693 mm
Rázvor náprav2 676 mm
Pohotovostná hmotnosť1 483 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)1 558 kg
Užitočná hmotnosť365 kg
Celková hmotnosť1 848 kg
Objem batožinového priestoru411 / 1 444 l
Objem palivovej nádrže50 l
jazdné výkonyDacia Duster
Max. rýchlosť179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h10,5 s
spotrebaDacia Duster
Nízka záťaž - normovaná4,5 l/100 km
Vysoká záťaž - normovaná4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná4,7 l/100 km
Mesto - počas testu6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu8 l/100 km
Vidiek - počas testu3,6 l/100 km
emisieDacia Duster
Emisie CO2123 g/km
Emisná normaEuro VI d-TEMP
aktuálne cenníkové ceny s dphDacia Duster
Základná cena modeluod 9 990 €
Základná cena verzieod 18 140 €
Cena testovaného exemplára19 209 €
Usporiadanie a počet valcov
Dacia DusterR4
Zdvihový objem
Dacia Duster1 461 cm3
Max. výkon
Dacia Duster85 kW / 115 k
pri otáčkach
Dacia Duster3 750/min
Max. krútiaci moment
Dacia Duster260 Nm
pri otáčkach
Dacia Duster2 000/min
Palivo
Dacia DusterNafta
Pohon
Dacia Dustervšetky kolesá
Prevodovka
Dacia Dusteršesťstupňová manuálna
Dĺžka
Dacia Duster4 341 mm
Šírka
Dacia Duster1 804 mm
Výška
Dacia Duster1 693 mm
Rázvor náprav
Dacia Duster2 676 mm
Pohotovostná hmotnosť
Dacia Duster1 483 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
Dacia Duster1 558 kg
Užitočná hmotnosť
Dacia Duster365 kg
Celková hmotnosť
Dacia Duster1 848 kg
Objem batožinového priestoru
Dacia Duster411 / 1 444 l
Objem palivovej nádrže
Dacia Duster50 l
Max. rýchlosť
Dacia Duster179 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Dacia Duster10,5 s
Nízka záťaž - normovaná
Dacia Duster4,5 l/100 km
Vysoká záťaž - normovaná
Dacia Duster4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
Dacia Duster4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
Dacia Duster6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Dacia Duster8 l/100 km
Vidiek - počas testu
Dacia Duster3,6 l/100 km
Emisie CO2
Dacia Duster123 g/km
Emisná norma
Dacia DusterEuro VI d-TEMP
Základná cena modelu
Dacia Dusterod 9 990 €
Základná cena verzie
Dacia Dusterod 18 140 €
Cena testovaného exemplára
Dacia Duster19 209 €

Video

Diskusia