V dnešnej dobe existuje obrovské množstvo segmentov a je ťažké byť skutočne inovatívnym výrobcom, no nie je to nemožné. Dokazuje to aj Formentor, ktorý nepatrí tak úplne medzi SUV. Len nedávno značka vypustila do sveta svoju ostrú verziu v podobe VZ5. Tá má špičkové pohonné ústrojenstvo a pôsobivé jazdné vlastnosti, ktorými vysiela silný odkaz. Čo ale v prípade, že nechcete pod kapotou skoro 400 koní? Môžete byť počas jazdy s dvojlitrovým dieslom rovnako nadšený?
Cupra zažíva v automobilovom priemysle zlaté chvíle a stáva sa dôležitým hráčom Európy, aj keď ide o pomerne novú značku. Prečo? Od príchodu pandémie väčšina značiek preukázala menšie predaje, no firma patriaca spoločnosti Seat v posledných mesiacoch neprestala rásť. Jedným z kľúčov tohto úspechu je práve príchod Formentora.
„Čo je to prosím za značku? Takéto auto som ešte nevidel...“ Aj takto niektorí ľudia reagovali počas týždňového testu na Cupru Formentor, ktorá u nás nie je vídaná tak ako jeho koncernové náprotivky. Seat už pritom dlhšie necháva miesto samostatnej značke Cupra, no napriek tomu ju na našom trhu zažil len málokto. Je pravda, že pandémia posunula všetko do úzadia, no malú časť za to nesie aj samotný Seat. Nikdy Cupru nikomu nevnucoval a má to isté čaro.
Vždy akosi neoprávnene prenechal pozornosť iným, čo sa týka ceny aj modelu. Je to škoda, pretože situácia pre Formentor sa ukazuje ako ideálna. Prvá skutočná samostatná Cupra má ostrý a charizmatický tvar a do redakcie dorazila v zaujímavom farebnom prevedení metalickej šedej. Úprimne, napadá vás nejaký iný crossover, ktorý by sa dokázal pohrať so zrakovými zmyslami intenzívnejšie ako tento?
Inžinieri do dizajnu zakomponovali emócie, auto má športový a impozantný vzhľad, no zároveň vytŕča z davu závanom exkluzivity. Tá má za cieľ dostať značku na podestu medzi bežné a prémiové automobily. A dizajnový jazyk funguje, auto má potenciál otáčať všetky hlavy na ulici a prejazdom sa dávkovaný WOW efekt zvyšuje. Predná časť je označkovaná logom Cupra v strede mriežky chladiča a okrúhlymi hmlovkami priamo v strednej línii nárazníka, zadku zasa dominujú ostré hrany a nápaditý svetelný lúč.
Ak existuje strana, z ktorej doslova sála DNA Cupry, je to nepochybne pohľad z boku. Práve z tohto uhla hneď rozpoznáte, že nejde o SUV, ale o crossover. Svetlou výškou sa radí medzi konvenčné kompakty a SUV, no krátke previsy, strmo sklonená línia strechy a výrazne dlhá kapota napovedajú, že má isté bunky spoločné aj s kupé, respektíve sa o to aspoň snaží.
Naftový motor dorazil do Formentora v jedinej konfigurácii a to s objemom 2,0-litra a výkonom 110 kW (150 k). Počiatočná cena verzie s pohonom prednej nápravy začína na 30 820 €, čo z neho robí tretiu najdostupnejšiu verziu modelu. Pre vodičov, ktorí majú radi pohodlnejšiu jazdu, je tu samozrejme automat v podobe 7-stupňovej DSG prevodovky, no k nemu si treba pripočítať hneď na začiatku 5 000 eur navyše, pretože je viazaný výlučne k pohonu všetkých kolies.
Ale späť k testovanému motoru. Formentor TDI s manuálnou prevodovkou je schopný poskytnúť krútiaci moment až 340 Nm v rozmedzí 1600 až 3000 ot./min.. Z pokoja na 100 km/hod vyštartuje behom 9,3 sekundy, ale to nie sú pri naftiaku tie najpodstatnejšie hodnoty. Kto si zvolí dieselový agregát, zrejme pôjde cestou nižších čísiel spotreby a nebude až tak často tlačiť pedál k podlahe.
Kombinovaná spotreba počas týždňového testu sa pohybovala okolo hodnoty 6,2 l/100 km, takže na jednu nádrž ste schopný prejsť pri ideálnej záťaži až 850 kilometrov. Rozmerovo patrí do triedy kompaktných SUV, pretože meria 4,45 metra na dĺžku, 1,84 metra na šírku a 1,51 metra na výšku. Prekvapivo poskytuje dostatok priestoru pre všetkých cestujúcich a zvládne odviezť aj 450 litrov batožiny. Aj napriek športovému charakteru si auto dokázalo zachovať svoju praktickú stránku, i keď nepatrí v segmente medzi gigantov.
Interiér je takmer identický s tým, ktorý je v Seate Leon – má rovnaký dizajn a použili sa tu prakticky rovnaké materiály. Na tom nie je nič zlé, pretože je vyrobený dobre, i keď je tu znova iba 5 fyzických tlačidiel a pár prvkov, ktoré sa jednoducho nedomysleli ešte v koncerne.
Reč je o voličoch teploty, ktoré majú síce moderné prevedenie, no nie sú nijako podsvietené, takže v noci je nastavenie teploty ako hľadať ihlu v kope sena. Viem, že tento problém sa dá vyriešiť jednoducho cez centrálnu obrazovku, no načo potom vlastne slúžia dotykové displeje, keď na ne človek po západe slnka nevidí? Nie každému sa chce zakaždým otvárať menu kúrenia a klimatizácie a nechať sa osvietiť displejom, je to otravné a istým spôsobom aj nebezpečné.