Venovali ste niekedy zvýšenú pozornosť minibusom, ktoré vídate každý deň? I keď sa niektorí výrobcovia návrhov klasických minivanov vzdali a upragadovali ponuku podľa dopytu SUV alebo crossoverov, na trhu sa stále nachádzajú veľmi užitočné a relatívne dostupné rodinné dodávky. Napriek tomu, že sú veľké, sú praktickejšie ako SUV rovnakej dĺžky. Vozidlá presahujúce 5 metrov pojmú až 8 pasažierov, ponúkajú priestorovú flexibilitu a s mnohými ukotveniami isofix sú perfektné na prepravu veľkého počtu detí.
V tomto segmente vládne prevaha Nemcov, no francúzska skupina si chce odrezať čo najväčší kus koláča. A tak uzavrela partnerstvo s Toyotou, z ktorej vzišli štyri vozidlá – v Peugeote je to Traveler, v Toyote ProAce, Opel má Zafiru a Citroën SpaceTourer. Vďaka spojeniu dvoch veľkých automobilových skupín stratili modely určitú identitu v porovnaní s inými modelmi, ktoré majú výrobcovia vo svojom katalógu. SpaceTourer nedodržiava dizajnové štandardy značky a má pomerne triezvy vzhľad. Snaží sa potešiť čo najväčšiu skupinu ľudí, ale nie prostredníctvom prelomovej estetiky, na akú sme od Citroënu zvyknutí.
V porovnaní s úžitkovou verziou s názvom Jumpy sa SpaceTourer môže pochváliť prepracovanejším odhlučnením interiéru a špecifickým vnútorným vybavením. Časy, keď výrobcovia ešte fixovali zadné sedadlá, sú preč. Kubický vzhľad by vás mohol síce odradiť od takéhoto rodinného spoločníka, ale ak hľadáte praktickosť a radosť z jazdy, SpaceTourer je na to ako stvorený. Vôbec by som sa nedivila, keby jedného dňa skončil v mojej garáži.
Aj keď hovoríme o dodávke, v skutočnosti by sme jej mali dať aspoň prívlastok limuzíny. Jasné, vonkajšími líniami a jazdnými vlastnosťami je príbuzným minivanov, ale komfort, ktorý poskytuje, sme si zamilovali. Aj keď sa poloha za volantom skôr približuje k posedu v pick-upe, pevné a pohodlné odpruženie sa stáva jedným z najpôsobivejších kandidátov v aute. S úžasnou eleganciou efektívne absorbuje nerovnosti a aj na hrboľatých cestách neodskakuje a zotrváva na vozovke.
Nasadnete do auta, stlačíte štartovacie tlačidlo a pod kapotou ožije dvojlitrový turbodiesel, ktorý vie byť diskrétny. Spolupracuje totiž s 8-stupňovým automatom, ktorý dokonale odhadne situáciu a netlačí otáčky do vysokých, ani príliš nízkych čísel. Ani neviete, že sa niečo deje, vy len šliapete po plynovom pedáli. Už po prvých pár metroch zabudnete, že sedíte za volantom stroja s dĺžkou 5,3 metra.
V tomto pocite vás umocní aj agilita, intuitívne ovládanie a veľmi príjemný rajd, s ktorým sa aj novopečený šofér dodávky bude cítiť ako doma. Jazda je dynamická, motor reaguje tak ako si želáte, prevodovka radí presne a rýchlo. Čo viac si priať? Nízku spotrebu? Tá sa za týždeň vyvážania zastavila na čísle 6,3 l/100 km, čo je vynikajúce. Bohužiaľ som nemala možnosť voziť auto plné ôsmich ľudí po celú dobu testu, no verím, že aj s hojnou posádkou sa hodnota spotreby stále zmestí pod 10 litrov.
Citroën posunul latku zvukovej izolácie a tak si v kabíne môžete užívať aj konverzácie s tretím radom cestujúcich, no stále sedíte v dodávke, ktorá rada rozráža vzduch. Interiér je celkom slušný a jednoduchý. Je tu veľké zastúpenie tvrdých plastov, no o to jednoduchšia je ich údržba. To, že môžete z miesta vodiča deaktivovať výduchy kúrenia vo zvyšku auta, je len malý bonus. Inak sa tu nachádza aj "zrkadlo taxikára" pod stredovým zrkadlom, čo sa osvedčilo ako užitočné riešenie pri monitorovaní cestujúcich v druhom a treťom rade.
Aj keď sa to môže zdať kuriózne, nikde vo vnútri nenájdete žiadny stredový tunel, ktorý umožňuje pohodlný pohyb po celej testovacej jednotke. Obsahuje tiež mnoho drobností, ktoré uľahčujú používateľom život. Napríklad zadné okno, ktoré sa dá otvoriť tak, aby ste naložili alebo vyložili niečo zozadu bez toho, aby ste museli otvoriť bránu veľkú ako svet. A povedzme si pravdu, nie vždy máte možnosť otvoriť celé piate dvere, napríklad keď parkujete kufrom k stene, takže toto riešenie sa skutočne zíde. Ďalšou z jeho veľkých výhod je, že žiadna z verzií SpaceTourera nepresahuje výšku 1,90 metra, takže ho môžete zaparkovať na akékoľvek podzemné parkovisko.
Bohužiaľ, prístrojová doska a jej informačný systém sa zdá byť pri funkčnom celku a cene vozidla malicherný. Prístrojové vybavenie si vystačí s analógovými číselníkmi a malou centrálnou digitálnou obrazovkou rovnakého druhu, aké sú namontované v lacnejších mestských automobiloch. Na strane infotainmentu je jednoduchá dotyková obrazovka, ktorá je kompatibilná s Android Auto a Apple Car Play, ale chcelo by to zopár palcov navyše.
Verdikt
Kokurenti sú síce silní, no Francúzi sú na nich pripravení lepšie ako predtým. Nielen rozmermi, ale aj dôsledným sledovaním technologických a bezpečnostných trendov. Paleta zabezpečenia s mnohými modernými systémami v zásade nenecháva žiadne otvorené otázky. S touto pohonnou sústavou sa Citroën trafil do čierneho, napriek svojmu naftovému charakteru nie je vôbec hlučný. Aj keď má prémiovejších rivalov, pri tejto výbave ceny raketovo rastú, takže môže byť dobrou voľbou.
motor a pohonný systém | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 997 cm3 |
Max. výkon | 130 kW / 176 k |
pri otáčkach | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
pri otáčkach | 2 000/min |
Palivo | diesel |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
rozmery, hmotnosti a objemy | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Dĺžka | 5 308 mm |
Šírka | 2 204 mm |
Výška | 1 890 mm |
Rázvor náprav | 3 275 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 032 kg |
Objem batožinového priestoru | 1 060 / 2 932 l |
Objem palivovej nádrže | 69 l |
jazdné výkony | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Max. rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
spotreba | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 6,3 l/100 km |
Mesto - počas testu | 7,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | 6,7 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 5,5 l/100 km |
emisie | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Emisie CO2 | 160 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Citroën SpaceTourer |
---|---|
Základná cena modelu | od 33 190 € |
Základná cena verzie | od 40 590 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | R4 |
Zdvihový objem | |
Citroën SpaceTourer | 1 997 cm3 |
Max. výkon | |
Citroën SpaceTourer | 130 kW / 176 k |
pri otáčkach | |
Citroën SpaceTourer | 3 750/min |
Max. krútiaci moment | |
Citroën SpaceTourer | 400 Nm |
pri otáčkach | |
Citroën SpaceTourer | 2 000/min |
Palivo | |
Citroën SpaceTourer | diesel |
Pohon | |
Citroën SpaceTourer | predná náprava |
Prevodovka | |
Citroën SpaceTourer | 6-stupňová automatická |
Dĺžka | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | 5 308 mm |
Šírka | |
Citroën SpaceTourer | 2 204 mm |
Výška | |
Citroën SpaceTourer | 1 890 mm |
Rázvor náprav | |
Citroën SpaceTourer | 3 275 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Citroën SpaceTourer | 2 032 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Citroën SpaceTourer | 1 060 / 2 932 l |
Objem palivovej nádrže | |
Citroën SpaceTourer | 69 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Citroën SpaceTourer | 8,8 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | 6,3 l/100 km |
Mesto - počas testu | |
Citroën SpaceTourer | 7,5 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | |
Citroën SpaceTourer | 6,7 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
Citroën SpaceTourer | 5,5 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | 160 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Citroën SpaceTourer | od 33 190 € |
Základná cena verzie | |
Citroën SpaceTourer | od 40 590 € |