Venovali ste niekedy zvýšenú pozornosť minibusom, ktoré vídate každý deň? I keď sa niektorí výrobcovia návrhov klasických minivanov vzdali a upragadovali ponuku podľa dopytu SUV alebo crossoverov, na trhu sa stále nachádzajú veľmi užitočné a relatívne dostupné rodinné dodávky.  Napriek tomu, že sú veľké, sú praktickejšie ako SUV rovnakej dĺžky. Vozidlá presahujúce 5 metrov pojmú až 8 pasažierov, ponúkajú priestorovú flexibilitu a s mnohými ukotveniami isofix sú perfektné na prepravu veľkého počtu detí. 

Citroën SpaceTourer
Zdroj: Eva Karolčíková

V tomto segmente vládne prevaha Nemcov, no francúzska skupina si chce odrezať čo najväčší kus koláča. A tak uzavrela partnerstvo s Toyotou, z ktorej vzišli štyri vozidlá – v Peugeote je to Traveler, v Toyote ProAce, Opel má Zafiru a  Citroën SpaceTourer. Vďaka spojeniu dvoch veľkých automobilových skupín stratili modely určitú identitu v porovnaní s inými modelmi, ktoré majú výrobcovia vo svojom katalógu. SpaceTourer nedodržiava dizajnové štandardy značky a má pomerne triezvy vzhľad. Snaží sa potešiť čo najväčšiu skupinu ľudí, ale nie prostredníctvom prelomovej estetiky, na akú sme od Citroënu zvyknutí.

V porovnaní s úžitkovou verziou s názvom Jumpy sa SpaceTourer môže pochváliť prepracovanejším odhlučnením interiéru a špecifickým vnútorným vybavením. Časy, keď výrobcovia ešte fixovali zadné sedadlá, sú preč. Kubický vzhľad by vás mohol síce odradiť od takéhoto rodinného spoločníka, ale ak hľadáte praktickosť a radosť z jazdy, SpaceTourer je na to ako stvorený. Vôbec by som sa nedivila, keby jedného dňa skončil v mojej garáži.

Citroën SpaceTourer
Zdroj: Eva Karolčíková

Aj keď hovoríme o dodávke, v skutočnosti by sme jej mali dať aspoň prívlastok limuzíny. Jasné, vonkajšími líniami a jazdnými vlastnosťami je príbuzným minivanov, ale komfort, ktorý poskytuje, sme si zamilovali. Aj keď sa poloha za volantom skôr približuje k posedu v pick-upe, pevné a pohodlné odpruženie sa stáva jedným z najpôsobivejších kandidátov v aute. S úžasnou eleganciou efektívne absorbuje nerovnosti a aj na hrboľatých cestách neodskakuje a zotrváva na vozovke.

Nasadnete do auta, stlačíte štartovacie tlačidlo a pod kapotou ožije dvojlitrový turbodiesel, ktorý vie byť diskrétny. Spolupracuje totiž s 8-stupňovým automatom, ktorý dokonale odhadne situáciu a netlačí otáčky do vysokých, ani príliš nízkych čísel. Ani neviete, že sa niečo deje, vy len šliapete po plynovom pedáli. Už po prvých pár metroch zabudnete, že sedíte za volantom stroja s dĺžkou 5,3 metra.

Citroën SpaceTourer
Zdroj: Eva Karolčíková

V tomto pocite vás umocní aj agilita, intuitívne ovládanie a veľmi príjemný rajd, s ktorým sa aj novopečený šofér dodávky bude cítiť ako doma. Jazda je dynamická, motor reaguje tak ako si želáte, prevodovka radí presne a rýchlo. Čo viac si priať? Nízku spotrebu? Tá sa za týždeň vyvážania zastavila na čísle 6,3 l/100 km, čo je vynikajúce. Bohužiaľ som nemala možnosť voziť auto plné ôsmich ľudí po celú dobu testu, no verím, že aj s hojnou posádkou sa hodnota spotreby stále zmestí pod 10 litrov. 

Citroën posunul latku zvukovej izolácie a tak si v kabíne môžete užívať aj konverzácie s tretím radom cestujúcich, no stále sedíte v dodávke, ktorá rada rozráža vzduch. Interiér je celkom slušný a jednoduchý. Je tu veľké zastúpenie tvrdých plastov, no o to jednoduchšia je ich údržba. To, že môžete z miesta vodiča deaktivovať výduchy kúrenia vo zvyšku auta, je len malý bonus. Inak sa tu nachádza aj "zrkadlo taxikára" pod stredovým zrkadlom, čo sa osvedčilo ako užitočné riešenie pri monitorovaní cestujúcich v druhom a treťom rade. 

Citroën SpaceTourer
Zdroj: Eva Karolčíková

Aj keď sa to môže zdať kuriózne, nikde vo vnútri nenájdete žiadny stredový tunel, ktorý umožňuje pohodlný pohyb po celej testovacej jednotke. Obsahuje tiež mnoho drobností, ktoré uľahčujú používateľom život. Napríklad zadné okno, ktoré sa dá otvoriť tak, aby ste naložili alebo vyložili niečo zozadu bez toho, aby ste museli otvoriť bránu veľkú ako svet. A povedzme si pravdu, nie vždy máte možnosť otvoriť celé piate dvere, napríklad keď parkujete kufrom k stene, takže toto riešenie sa skutočne zíde. Ďalšou z jeho veľkých výhod je, že žiadna z verzií SpaceTourera nepresahuje výšku 1,90 metra, takže ho môžete zaparkovať na akékoľvek podzemné parkovisko.

Citroën SpaceTourer
Zdroj: Eva Karolčíková

Bohužiaľ, prístrojová doska a jej informačný systém sa zdá byť pri funkčnom celku a cene vozidla malicherný. Prístrojové vybavenie si vystačí s analógovými číselníkmi a malou centrálnou digitálnou obrazovkou rovnakého druhu, aké sú namontované v lacnejších mestských automobiloch. Na strane infotainmentu je jednoduchá dotyková obrazovka, ktorá je kompatibilná s Android Auto a Apple Car Play, ale chcelo by to zopár palcov navyše. 

Verdikt

Kokurenti sú síce silní, no Francúzi sú na nich pripravení lepšie ako predtým. Nielen rozmermi, ale aj dôsledným sledovaním technologických a bezpečnostných trendov. Paleta zabezpečenia s mnohými modernými systémami v zásade nenecháva žiadne otvorené otázky. S touto pohonnou sústavou sa Citroën trafil do čierneho, napriek svojmu naftovému charakteru nie je vôbec hlučný. Aj keď má prémiovejších rivalov, pri tejto výbave ceny raketovo rastú, takže môže byť dobrou voľbou. 

motor a pohonný systém Citroën SpaceTourer
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 997 cm3
Max. výkon 130 kW / 176 k
pri otáčkach 3 750/min
Max. krútiaci moment 400 Nm
pri otáčkach 2 000/min
Palivo diesel
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová automatická
rozmery, hmotnosti a objemy Citroën SpaceTourer
Dĺžka 5 308 mm
Šírka 2 204 mm
Výška 1 890 mm
Rázvor náprav 3 275 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 032 kg
Objem batožinového priestoru 1 060 / 2 932 l
Objem palivovej nádrže 69 l
jazdné výkony Citroën SpaceTourer
Max. rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
spotreba Citroën SpaceTourer
Kombinovaná - normovaná 6,3 l/100 km
Mesto - počas testu 7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu 6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu 5,5 l/100 km
emisie Citroën SpaceTourer
Emisie CO2 160 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Citroën SpaceTourer
Základná cena modelu od 33 190 €
Základná cena verzie od 40 590 €
Usporiadanie a počet valcov
Citroën SpaceTourer R4
Zdvihový objem
Citroën SpaceTourer 1 997 cm3
Max. výkon
Citroën SpaceTourer 130 kW / 176 k
pri otáčkach
Citroën SpaceTourer 3 750/min
Max. krútiaci moment
Citroën SpaceTourer 400 Nm
pri otáčkach
Citroën SpaceTourer 2 000/min
Palivo
Citroën SpaceTourer diesel
Pohon
Citroën SpaceTourer predná náprava
Prevodovka
Citroën SpaceTourer 6-stupňová automatická
Dĺžka
Citroën SpaceTourer 5 308 mm
Šírka
Citroën SpaceTourer 2 204 mm
Výška
Citroën SpaceTourer 1 890 mm
Rázvor náprav
Citroën SpaceTourer 3 275 mm
Pohotovostná hmotnosť
Citroën SpaceTourer 2 032 kg
Objem batožinového priestoru
Citroën SpaceTourer 1 060 / 2 932 l
Objem palivovej nádrže
Citroën SpaceTourer 69 l
Max. rýchlosť
Citroën SpaceTourer 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Citroën SpaceTourer 8,8 s
Kombinovaná - normovaná
Citroën SpaceTourer 6,3 l/100 km
Mesto - počas testu
Citroën SpaceTourer 7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
Citroën SpaceTourer 6,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
Citroën SpaceTourer 5,5 l/100 km
Emisie CO2
Citroën SpaceTourer 160 g/km
Základná cena modelu
Citroën SpaceTourer od 33 190 €
Základná cena verzie
Citroën SpaceTourer od 40 590 €