Prvé elektrické profesio­nálne dodávky mali ešte nevýhodu krátkeho dojazdu, nová generácia, ku ktorej patrí aj Citroën ë-Jumpy, má už dostatočne veľký akumulátor, aby okrem mestským kuriérom dokázala poslúžiť v širšej aglomerácii.

Citroën ëJumpy - elektrický mikrobus
Zdroj: ROBO HUBAČ

Náš testovací kúsok je verzia kombi, teda dodávka, určená na prepravu ľudí, s presklenou zadnou časťou s dĺžkou XL (5 309 mm), ktorá má tri rady sedadiel a vzadu veľký kufor (od 912 do 3 497 litrov). Ten nie je o nič menší oproti verziám so spaľovacími motormi. Akumulátor je celý uložený pod podlahou, má kapacitu 75 kWh a zabezpečuje dojazd až 330 kilometrov podľa WLTP pri spotrebe 21,7 až 26,1 kWh/100 km.

Prvé dva dni, keď sme na aute jazdili len v meste, sme dosahovali spotrebu dokonca iba 16,7 kWh/100 km, takže sľúbený dojazd by sme s prehľadom mali vo vrecku. Už prvá jazda po diaľnici ukázala, že veľká dodávka sa nevymyká fyzike a odpor vzrastá s druhou mocninou rýchlosti. Spotreba stúpla mierne nad 29 kWh a dojazd primerane klesol. Svojich 20 až 30 kilometrov zožralo aj kúrenie (jazdili sme v chladnom počasí okolo 7 až 11 °C).

Citroën ëJumpy - elektrický mikrobus
Zdroj: ROBO HUBAČ

Elektrický kompresor s funkciou chladenia a funkciou ohrevu pomocou tepelného čerpadla v spojení s elektrickým ohrievačom majú svoje energetické nároky, ale môžete ich znížiť prepnutím do režimu eco, ak akceptujete dlhší čas ohrievania kabíny. Priemerná týždenná spotreba v kombinovanej premávke sa ustálila na hodnote 23,3 kWh/100 km. To hodnotíme veľmi pozitívne, ale pripomíname, že väčšinou času sedeli v aute maximálne dve až tri osoby.

Počas jazdy sme si nesmierne užívali absenciu vibrácií, hluku a plynulosť zrýchľovania. Obsluha pomocou malého voliča smeru pohybu je jednoduchá, riadenie bezprostredné a obratnosť na vyše 5,3-metrové auto veľmi dobrá. Zmestili sme sa do bežných parkovacích domov (výška: 1,94 m), kde padol vhod parkovací systém so 180-stupňovým zobrazením.

Citroën ëJumpy - elektrický mikrobus
Zdroj: ROBO HUBAČ

Plné nabitie z bežnej zásuvky (1,8 kW) by trvalo až 47 hodín, preto sa odporúča používať wallbox, kde pri výkone 11 kW (trojfázové) trvá kompletné nabitie 7 a pol hodiny. Na rýchlonabíjačke (100 kW) to jednosmerným prúdom trvá 45 minút na 80 percent kapacity. My sme nabíjali na 50-kilowattovej nabíjačke a za 17 minút sme dobili 120 kilometrov.

Dynamika jazdy nie je nejaká oslnivá, lebo elektromotor posiela na predné kolesá 136 koní (auto váži 2 264 kilogramov). Charakter používania takéhoto minibusu však ani nevyžaduje športové výkony a tých 12,6 sekundy z pokoja na 100 km/hod je úplne v pohode.

Materiálové riešenie kabíny je jednoduchšie, lebo nejde o Space­tourer, ale „len“ Jumpy combi. Pevné lavice bez možnosti posúvania alebo nastavovania sklonu limitujú pohodlie na dlhších cestách. Priestoru je však v kabíne dosť aj prístup k tretiemu radu cez sklopené stredné sedadlo jednoduchý.

Citroën ëJumpy - elektrický mikrobus
Zdroj: ROBO HUBAČ

Najväčší elektrický Jumpy combi s najväčším akumulátorom stojí 42 300 eur, čo nie je málo. Kratšia verzia XS s 50-kW akumulátorom stojí 34 780 eur. V porovnaní s dieselovou verziou je to približne o 10 000 eur viac.

Za tie peniaze dostanete možnosť jazdiť do zón s regulovaným vjazdom s emisnými limitmi (u nás ešte nevyužiteľné), nulový hluk, okamžitý nástup maxima krútiaceho momentu, predklimatizovanie kabíny na diaľku prostredníctvom aplikácie My Citroën a dobrý pocit, že prispievate k zdravšiemu životnému prostrediu.

Ak vozíte hostí napríklad do horského penziónu a väčšinu času môžete nechať auto na kábli, odpadá vám povinnosť zájsť na čerpaciu stanicu. Neriešite ani olej, AdBlue a iné dolievanie. Citroën dáva na batériu záruku 8 rokov alebo 160 000 kilometrov, čo možno upokojí kuvikov, ktorí v každom akumulátore vidia hrozbu totálneho zlyhania.