Teraz ide o hybrid medzi kombi a crossoverom, auto je dostatočné odlišné a zvláštne a na parkovisku nebude splývať s davom. Myslím si, že mnohým ľuďom sa vizuálne C4 nebude páčiť, ale jednu vec treba Francúzom uznať. Citroën nabral dosť odvahy na to, aby spravil z obyčajného auta niečo nezvyčajné.

C4 nie je ani cestné SUV, ani klasický päťdverový rival Golfa, ale netradičná interpretácia tradičného dizajnu kombi s niekoľkými špeciálnymi prvkami - kombinované svetlomety so svetelným podpisom v tvare Y opakujúcim sa v zadných svetlách, plastom chránené prahy, veľké kolesá a klesajúce zadné sklo bez stierača. Samozrejmosťou je čierny pás, ktorý vytvára zo svetelnej optiky jeden celok. Zadnú časť dopĺňa veľký chránený nárazník s dvomi koncovkami výfuku.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Ak patríte do tábora, ktorému sa C4 nepáči, z pamäti ho jednoducho nedostanete. Jeden z poznávacích znakov tohto modelu nájdeme na boku, kde vyniká strecha, ktorá veľmi skoro a plynulo začne klesať, až skončí v malom spojleri, ktorý rozdeľuje zadné okno. To ale zo sebou prináša malé nepríjemnosti, keďže v zlom a sychravom počasí šofér nemá cez okno jasný výhľad, skôr by som povedala že skosená línia vtedy viac skresľuje. Myslím si, že technológiami Francúzi vedia zabodovať a tak by si tu našlo svoje uplatnenie určite aj digitálne spätné zrkadlo.

S výraznejšou vzdialenosťou od zeme by som čakal, že auto bude menej komfortné, no Citroën opäť nesklamal. Pohodlie bolo vždy dôležitým kritériom, aj preto sa model ponúka štandardne s Advanced Comfort odpružením, ktoré síce nie je také ako hydropneumatika, no nie je to vôbec zlé. C4 celkom v pokoji zvládne aj väčšie nerovnosti. Celkom úspešne oddeľuje priestor cestujúcich od toho, čo sa deje pod kolesami a pri jazde cez betónové retardéry je auto skutočne pohodlné.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Príjemný interiér v štýle Citroën

Vo vnútri testovanej C4 by ste márne čakali konvenciu a nudu, je to taká alternatívna „všeho-chuť“. Skok vpred neurobili iba vonkajšie tvary, ale aj vnútorné materiály. Bez ohľadu na farebné prevedenie vás privítajú pohodlné sedadlá, veľká centrálna obrazovka, ktorá je mimochodom umiestnená vo veľmi dobrej pozícii, digitálny ovládací panel a head-up displej, ktorý premieta údaje na čelné sklo. Ak by vám tento pomocník zavadzal alebo ho nebudete potrebovať, dá sa jednoducho schovať naspäť prostredníctvom ovládača vľavo pod volantom.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Toto riešenie oceňujem, pretože dnes je moderné všetko preniesť do displeja a tak sa často stáva, že sa jedna maličkosť podarí vypnúť až po niekoľkých minútach úmorného hľadania. Musím povedať, že obrazovka tu reaguje zrejme najrýchlejšie zo všetkých Citroënov a je výborné, že sa značka vrátila k fyzickým ovládačom, aj keď iba pre klimatizáciu. V celkovom ponímaní je ovládací panel riešený pomerne módnou cestou a nad jeho použiteľnosťou dvíham klobúk.

Do priestoru pred spolujazdcom sa po novom dostala aj trochu nezvyčajná priehradka, do ktorej môžete uchytiť tablet. Ak ho nebudete používať, dá sa schovať do zásuvky, no tá pohltí bez problémov aj peňaženku, telefón alebo inú drobnosť. Ak vás ako prvé napadlo, že ak bude počas cesty sledovať spolujazdec film a vodič automaticky s ním, nemusíte mať strach.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

 Francúzi na to mysleli a tak zabalili tablet do špeciálnej fólie, ktorá bráni vodičovi vidieť čokoľvek a tak sa môže plne sústrediť na cestu pred sebou. Ak by došlo k najhoršiemu, podporný systém auta sa skladá s 20 asistentov, vrátane adapatívneho tempomatu, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, asistent mŕtveho uhla aj rozpoznávanie dopravných značiek. Pri cestovaní na palube Citroënu C4 sa pasažieri budú cítiť naozaj pohodlne a bezpečne. Tento dojem umocňuje aj zvuková izolácia, ktorá obzvlášť dobre tlmí zvuk benzínového motora. Navonok je ho síce počuť, no vo vnútri (pokiaľ nebudete tlačiť otáčky do vysokých čísel) nie je hlasný.

Citroën má v ponuke elektrickú verziu, ktorá v redakcii strávila pár chvíľ. Ja som ale dostala do rúk benzínový motor s objemom 1,2 litra a maximálnym výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 230 Nm dostupným už pri 1 750 otáčkach. Agregát poháňa prednú nápravu prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky EAT8. Tá sa ovláda cez malý volič režimov namiesto páčky, na ktorého používanie som si musela popravde zvykať, i keď ide o vizuálne čistý systém. Často totiž nereaguje tak rýchlo, ako by som chcela, a tak som niekedy musela zadávať spiatočku aj tri krát, pretože sa jednoducho volič neprehodil.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Chod motora je vo väčšine prípadov plynulý a lineárny, pričom prevodovka sa vždy snaží nájsť ideálnu zónu krútiaceho momentu, skúma maximálne povolené minimum a v každodennej prevádzke bude príjemným spoločníkom. S malým motorom by človek očakával aj malú spotrebu, ktorú v tomto prípade udáva výrobca v hodnote 4,8 l/100 km. Pravdou je, že pri diaľničných jazdách a kolónach v meste sa kombinovaná spotreba počas testovacieho týždňa vyšvihla na 6,8 l/100 km.

Na výber máte z troch režimov, no zrejme nebude príliš dôvodov ich prehadzovať. Úvodný režim normal je vyvážením medzi výkonom a spotrebou pri jazde za bežných podmienok. Pokojná mestská a prímestská jazda s čo najnižšou spotrebou paliva zodpovedá eku, pričom športový režim som v pravom slova zmysle nemala ako využiť. Vytáčanie motora a vítaný tuhší volant prišli vhod pri predbiehaní, ale aj do kopca na kľukatých cestách si automat stále volí nižšie prevodové stupne.

Citroën C4.
Zdroj: Eva Karolčíková

Verdikt

Terénne prevedenie je primárne určené na vyšší posed, no C4 je rozhodne orientovaná na komfort pri jazde. Široké a anatomicky tvarované predné sedadlá v spojení s hydraulickými vzperami odpruženia k nemu prispievajú veľkou mierou a vedľajším efektom je uvoľnená atmosféra v aute.