Citroën C3 Origins

Testy Test Citroën C3 Origins: Oslava jubilea

Foto: Marek Pokrývka

16.7. 18:15 Narodeninová verzia cé-trojky nezaujme len špecifickými farbami, ale aj slušným vybavením za dobrú cenu. Nevýhodou je nemožnosť voľby prepĺňaného benzínu a väčšiny príplatkových prvkov.

Špeciálne edície patria k dennému chlebíčku mnohých automobiliek. Citroën nie je výnimkou, z jeho dielne už vyšlo nejedno vozidlo s exkluzívnou formou. Počas tohto roka ich francúzska automobilka uviedla viacero. Prichádza totiž so sériou Origins, ktorá upozorňuje na okrúhle jubileum spoločnosti. Tá momentálne oslavuje svoju storočnicu.

Vyskúšali sme si Citroën C3, ktorý spadá do rodiny Origins
Vyskúšali sme si Citroën C3, ktorý spadá do rodiny Origins
Zdroj: Marek Pokrývka

V rámci svojich narodenín dal výrobca špecifické vyhotovenie viacerým produktom zo svojho portfólia. Do charakteristickej farebnej kombinácie sa obliekol malý typ C1, dostupný sedan C-Elysée či rodinné MPV Grand C4 Spacetourer a tejto verzii sa nevyhol ani hatchback C3.

Aktuálna generácia malého Francúza debutovala pred necelými tromi rokmi. Krátko po jej svetovej premiére sme s ňou absolvovali prvé kilometre, následne sme vozidlo testovali v domácich podmienkach. Ako prvý sme si skúsili dnes už nedostupný turbodiesel BlueHDi 75. Vlani sa vozidlo do redakcie vrátilo, preverili sme benzínový variant PureTech 110 s automatom. Pri príležitosti uvedenia edície Origins sme si posvietili aj na slabší zážihový agregát.

Storočné logo a bronzové detaily

Všetky jubilejné modely Citroën spájajú niektoré detaily, ktoré môžeme vidieť aj na cé-trojke. V prvom rade ide o označenie na hrane predných dverí. Nájdeme tam rok 1919 doplnený znakom používaným automobilkou v danej dobe, pričom celá grafika má bronzovú farbu. Netradičný odtieň nesie viacero dielcov, ako je obruba hmloviek či prvý segment plastového modulu Airbump.

Označenie jubilejnej edície sa nachádza na predných dverách
Označenie jubilejnej edície sa nachádza na predných dverách
Zdroj: Marek Pokrývka

Bronzový pásik doplnený bielou nájdeme na spätných zrkadlách, C-stĺpiku či symbole C3 na piatych dverách. Na prvý pohľad to síce nie je vidno, ale nechýba ani na čiernej streche. Hŕstka drobností dáva hatchbacku aspoň malý nádych exkluzivity. Nevadí ani prítomnosť oceľových kolies, ide totiž o 16-palcové kúsky s ozdobnými krytmi pripomínajúcimi tzv. elektróny.

Farebná schéma pokračuje aj v interiéri vybavenom špecifickým čalúnením. Bronz vyznáva jeho prešívanie, ale tiež dekoratívny panel na palubnej doske či obruba koberčekov. Nenápadným detailom je visačka Origins na predných sedadlách. Inak je všetko po starom, od špeciálnej edície teda netreba čakať žiadne zásadné novoty. Ide v prvom rade o štýl.

Interiér obsahuje špecifické čalúnenie a bronzové dekorácie
Interiér obsahuje špecifické čalúnenie a bronzové dekorácie
Zdroj: Marek Pokrývka

Zoznam vybavenia tohto modelu vo veľkej miere kopíruje najvyššiu štandardnú úroveň Shine. Jeho súčasťou sú teda okrem spomínaných ráfikov aj elektrické zadné okná či zadné parkovacie senzory, zahrnutý je tiež kožený volant či automatická klimatizácia. Druhou stranou mince je nemožnosť priplatiť si napríklad za navigáciu alebo bezkľúčové rozhranie.

Prepĺňaný benzín v ponuke chýba

Citroën C3 sa v našich končinách predáva s tromi motormi. Na výber je benzínový základ v podobe 1,2-litrového atmosférického trojvalca PureTech 82, slimákom vybavená alternatíva s výkonom 81 kW (110 k) a turbodiesel Blue HDi 100. V prípade špeciálnej edície Origins je ponuka o niečo užšia. S prepĺňaným zážihovým srdcom si ju nekúpite, k dispozícii je iba to slabšie.

Jediným dostupným benzínom je atmosférický trojvalec
Jediným dostupným benzínom je atmosférický trojvalec
Zdroj: Marek Pokrývka

Práve najlacnejšiu pohonnú jednotku sme mali k dispozícii aj my. Defenzívne jazdiacim vodičom postačí, za čo vďačí pohotovostnej hmotnosti tesne presahujúcej 1,1 tony (podľa normy EÚ). No zázraky od tohto agregátu čakať netreba. Snaha o razantné zrýchľovanie mu veľmi nechutí, najmä v prípade vyššieho obsadenia. Naň je dosť citlivý. Pod záťažou je navyše hlučný, pričom ani v bežných podmienkach nepatrí k najtichším trojvalcom v segmente.

Litrový motor zo seba vydáva maximum v pomerne úzkom pásme otáčok a vyžaduje teda častú prácu s prevodovkou. Automobilka ho kombinuje výhradne s päťstupňovým manuálom. Jeho kulisa má veľmi vágne dráhy a bezpochyby patrí k najmenej presným na súčasnom trhu. Z koncernu PSA už pritom vyšli aj podstatne lepšie fungujúce skrine...

Kulisa manuálnej päťstupňovej prevodovky je nepresná
Kulisa manuálnej päťstupňovej prevodovky je nepresná
Zdroj: Marek Pokrývka

Základný motor charakterizujú v oficiálnych parametroch pekné čísla spotreby, v realite však treba rátať s vyššími ciframi. V meste sme skončili s 6,5-litrovým priemerom. Mimo neho boli rozdiely ešte väčšie, diaľnicu sme absolvovali za 7,3 l/100 km. Na okresných cestách sme papierový údaj 4,2 litra na sto prekročili o liter. Nie je to tragédia, s ohľadom na vlažnú dynamiku a nízku hmotnosť by však mohol apetít benzínového trojvalca byť aj nižší.

Jedinou opciou je metalická farba

Základná cena cé-trojky na slovenskom trhu podlieza magickú 10-tisícovú hranicu, štartovacou priečkou hatchbacku je 9 690 eur. Na výber sú tri motory a rovnaký počet úrovní vybavenia. Ako sme už spomínali, v prípade verzie Origins prepĺňaný benzín s výkonom 110 koní v ponuke nefiguruje. Vyberať si možno iba slabší atmosférický trojvalec alebo turbodiesel.

Sedempalcový displej patrí k štandardnému vybaveniu
Sedempalcový displej patrí k štandardnému vybaveniu
Zdroj: Marek Pokrývka

Za nami skúšanú verziu so zážihovým srdcom PureTech 82 zaplatia slovenskí zákazníci necelých 12-tisíc eur. Všetky prvky vybavenia sú pritom už v cene, jedinou dostupnou opciou je metalíza stojaca 400 eur navyše. V našom prípade bolo vozidlo lakované štandardnou bielou.

Pevná konfigurácia je nevýhodou

Oslava jubilea v podaní automobilky Citroën dostala podobu modelovej série Origins vyznačujúcej sa najmä bronzovými detailmi. Narodeninová verzia cé-trojky však nezaujme len špecifickými farbami, ale aj slušným vybavením za dobrú cenu. Oproti obdobnému modelu Shine je lacnejšia o 500 eur. Nie je to priepastný rozdiel, no v tejto triede sa ráta každá stovka.

Narodeninový model C3 so sebou prináša aj nevýhody
Narodeninový model C3 so sebou prináša aj nevýhody
Zdroj: Marek Pokrývka

Nevýhodou špeciálnej edície je fakt, že konfigurácia je viac-menej pevná. Zvoliť si možno akurát farbu karosérie. Viaceré komfortné prvky teda zostávajú mimo hry, rovnako ako prepĺňaný zážihový trojvalec. Benzín reprezentuje iba atmosféra. Tá nemá výkonu na rozdávanie, spotrebou neoslní a kombinuje sa výhradne s nepresnou manuálnou prevodovkou. Tieto neduhy však možno s ohľadom na 12-tisícovú cenovku akceptovať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
60 kW/82 k
pri otáčkach
5 750/min
Max. krútiaci moment
118 Nm
pri otáčkach
2 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 996 mm
Šírka
1 749 mm
Výška
1 474 mm
Rázvor náprav
2 540 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 037 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 112 kg
Užitočná hmotnosť
513 kg
Celková hmotnosť
1 550 kg
Objem batožinového priestoru
300/922 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
13,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
110 g/km
Emisná norma
Euro 6.2
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 690 €
Základná cena verzie
od 11 990 €
Cena testovaného exemplára
11 990 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia