Prečo to myslí Čína vážne? Lebo tentoraz nepriváža do Európy samovražedné auto, ako bol Landwind, ktoré sa rozpadlo pri nárazovom teste. Ani žiadne elektrické SUV značky JAC, pred ktorým vás po teste museli naši nemeckí kolegovia varovať.

Teraz sa snaží preraziť hybridným SUV značky Lynk & Co. Prvý model sa nazýva málo originálne 01. K dispozícii je ako hybrid a plug-in hybrid. Nemecký Auto Bild jazdil na zástrčkovej verzii, ktorá nesie cenovku 42 000 eur. Musíme doplniť, že Lynk & Co je značka čínskeho koncernu Geely Group, kam patrí aj Volvo a jeho sesterská značka Polestar.

Lynk & Co 01
Zdroj: Christoph Boerries

Model 01 sa o techniku delí s Volvom XC40 Recharge Plug-in, ktoré je o 5 000 eur drahšie. Pohonný systém pozostáva z trojvalcového prepĺňaného benzínového motora (180 koní) a elektromotora (60 kW/82 koní). Poháňaná je len predná náprava. Čisto elektrický dojazd je 69 kilometrov. To je podstatne viac, než je udávané pri Volve.

Dôvodom je, že Lynk & Co má s 14,1 kWh vyššiu využiteľnú kapacitu akumulátora než XC40 (9,7 kWh). Uvádzaná spotreba podľa WLTP je 1,2 litra – to však s praxou nemá nič spoločné. Teoreticky síce môžete jazdiť s nulovou spotrebou benzínu, čo sa kolegom pri prejazde mestom darilo, ale keď sa akumulátor vybije, žerie trojvalec benzín s chuťou.

Za volantom si všimnete dobré dielenské vypracovanie. Kokpitu dominuje 12,7-palcová dotyková obrazovka, ktorá umlčí kritické hlasy. Veľa dielcov poznáme z Volva, čo nie je zlá vec. Android Auto a Apple CarPlay sú samozrejmosťou. Vychytávkou je aplikácia, s ktorou môžete robiť fotografie, prípadne videá cestujúcich alebo premávky počas jazdy. Sedíte na pevných, ale nie športových sedadlách z recyklovaného materiálu, nad hlavou je už v štandarde panoramatická strecha.

Lynk & Co 01
Zdroj: Christoph Boerries

Aj na zadných sedadlách je dostatok miesta. Nič nerachotí, nič nepôsobí lacno. Márne hľadáme malé nedostatky, riadenie je tiež veľmi príjemné. Systémový výkon 261 koní znie možno športovejšie, než aká je skutočnosť, ale stále je to veľmi svižné a dostačujúce pre sebavedomé napredovanie v rýchlom pruhu.

Spaľovací motor pracuje celkom nenápadne. Vybrať si môžete z troch jazdných režimov. Hybridný slúži na optimalizáciu využívania elektriny a benzínu, power je vhodný na využitie plného potenciálu a pure je vhodný na ekologickú jazdu, až pokiaľ vydrží akumulátor.

Lynk & Co 01
Zdroj: Christoph Boerries

Hoci Volvo limituje všetky svoje modely rýchlosťou 180 km/h, Lynk & Co údajne zvládne aj tempo 210 km/h. To budeme môcť skontrolovať až počas prvého redakčného testu, rovnako aj skutočný dojazd a spotrebu. V Číne sa dá model 01 predplácať mesačne ako Netflix alebo prenajímať, či dokonca zdieľať prostredníctvom internetovej platformy. Či by tieto formy nadobúdania auta boli úspešné aj u nás, je otázne. Otázkou zostáva aj to, kto bude poskytovať servis. Prevezme tento záväzok Volvo?

Lynk & Co 01

motor: trojvalec turbo, vpredu naprieč                                           objem: 1 477 cm³

výkon: 132 kW (180 k) pri 5 500 ot./min.                                          krútiaci moment: 265 Nm pri 1 500 ot./min.

elektromotor: 60 kW                                                                                systémový výkon: 192 kW (261 k)

pohon: predné kolesá/ 7-st. AT prevodovka                                 kapacita akumulátora: 14,1 kWh (netto)

elektrický dojazd: max. 69 km (WLTP)                                             d/š/v: 4 541/ 1 857/1 694 mm

pohotovostná hmotnosť: 1 879 kg kufor: 466 – 1 213 l            zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,0 s

max. rýchlosť: 210 km/h                                                                       spotreba: 1,2 l/100 km (WLTP)

cena: od 42 000 eur