ikona

Testy Test Kia Ceed 1.6 CRDi: Nevie skĺbiť dve veci

Foto: Filip Kadlečík

9.4. 14:30 Druhý test kórejského kompaktu so slovenským rodným listom sa zameral na naftový agregát 1.6 CRDi. Aký znamená pre auto prínos a čo od neho možno očakávať?

Nie je to tak dávno, čo sme na našom webe odpublikovali test Mercedesu-Benz CLS s agregátom 400d. Pri radovom šesťvalci sme sa vyjadrili, že aktuálna panika okolo naftiakov už je prakticky zbytočná, pretože sú lepšie než kedykoľvek predtým a s vynikajúcou spotrebou paliva poskytujú dostatok výkonu pri zachovávaní čo najnižšieho dopadu na prírodu. To platí v prémiovej kategórii. Dokáže za česť naftiakov zabojovať aj Kia?

Dieselová Kia Ceed pekne napĺňa to, čo sľubuje na papieri
Dieselová Kia Ceed pekne napĺňa to, čo sľubuje na papieri
Zdroj: Filip Kadlečík

Kórejská automobilka na Slovensku model Ceed vyrába aj v naftovej verzii, konkrétne s agregátom 1.6 CRDi z rodiny Smartstream, ktorý už v predstihu plnil dočasnú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Sľubuje teda najmodernejšie technológie, výbornú spotrebu a príjemné jazdné vlastnosti. Aká je realita?

Mix príjemných vlastností

Hatchback Kia Ceed s agregátom 1.6 CRDi jazdí veľmi vľúdne a s ohľadom na komfort posádky. To je jeho najdôležitejšia vizitka. Či už ho zoberiete na okresky, diaľnice, či do mesta, všade z neho bude sálať pokoj a pohoda. O finálny výsledok sa tu stará mix niekoľkých dôležitých vlastností. Prvou z nich je podvozok.

Veľmi solídny interiér - dobrá kvalita, spracovanie, materiály i výborná ergonómia sú ozdobami Kie Ceed
Veľmi solídny interiér - dobrá kvalita, spracovanie, materiály i výborná ergonómia sú ozdobami Kie Ceed
Zdroj: Filip Kadlečík

Podvozok Ceedu sme chválili v predchádzajúcom teste, ale aj počas prvej jazdy. Je naladený umne, orientuje sa najmä na komfort, ale ľavý nie je ani pri dynamickejších prejazdoch zákrut. Tlmiče svoju prácu odvádzajú výborne aj na rozbitých úsekoch našej cestnej siete, o nerovnostiach vám však informačne dávajú vedieť. Znamená to, že za volantom si pri trafení väčšej či menšej jamy poviete “Au, to muselo to auto bolieť!” málokedy, ale od diania medzi pneumatikou a vozovkou nebudete ani úplne odstrihnutý. To isté platí i o čitateľnom riadení. Šoférovanie vás tu bude baviť.

O pohodu na palube sa stará aj prepracovaný a kvalitný interiér. Medzi jeho najväčšie klady okrem materiálovej skladby patrí vynikajúci volant, ergonómia ovládacích prvkov, odhlučnenie motora či overený infotainment s rýchlymi reakciami. Nevýhodou je umiestnenie lakťovej opierky - osoby do 170 cm na ňu pri držaní volantu lakťami ani náhodou nedočiahnu. Inžinieri by mohli efektívnejšie odfiltrovať zvuk odvaľujúcich sa kolies, miestami bol v inak tichej kabíne veľmi rušivý.

Kožou čalúnené sedadlá vzadu disponujú aj vyhrievaním
Kožou čalúnené sedadlá vzadu disponujú aj vyhrievaním
Zdroj: Filip Kadlečík

Treťou súčiastkou príjemného prejavu Ceedky je jej technologická úroveň. Všetko sa začína paradoxne už sedadlami, ktoré sú nielen vyhrievané, ale aj odvetrávané - to sa v tomto segmente nevidí často. Samozrejmosťou je aj prítomnosť systému LKAS (Udržiavanie a jazda v jazdnom pruhu) či BSM (Monitorovanie mŕtveho uhla). Adaptívny tempomat sa v našom prípade nekonal, to však paradoxne kvitujeme. K manuálu je prakticky zbytočný, aj tak ho bez samočinnej prevodovky nevyužijete na jeho plný potenciál - napríklad na samostatnú jazdu v dopravnej zápche.

Nevie spojiť dve veci

Pod kapotou testovaného Ceedu pracoval prepĺňaný radový štvorvalec ladený na 100 kW (136 k) a 280 Nm. Na dnešné pomery ide už na prvý pohľad na bežné hodnoty, silnú akceleráciu či nebodaj agresiu by od kompaktu očakával málokto a my tiež nie. Aj tak sme však boli prekvapení tým, aké vlažné reakcie auto predvádza v situáciách, kedy sa podobné naftiaky výdatne opierajú o krútiaci moment a ponúkajú citeľnú akceleráciu už od nízkych otáčok.

Diesel má charakteristický zvuk najmä pri nižších otáčkach, vyššia rýchlosť však znamená tichší chod
Diesel má charakteristický zvuk najmä pri nižších otáčkach, vyššia rýchlosť však znamená tichší chod
Zdroj: Filip Kadlečík

Pri 1.6 CRDi sa známy naftový ťah nekoná, čo považujeme za nevýhodu. Vysvetlením je fakt, že tento motor svoju výkonnostnú špičku dosahuje až pri 4 000 ot./min a strop krútiaceho momentu až do 3 000 ot./mi. To znamená len jediné - pocitovo sa správa ako atmosféricky plnená jednotka. Na začiatku lenivý, vyššie sa však prebudí a podáva výkony, aké k výkon 100 kilowattov prináležia. Kto však má v dnešnej dobe zájem hnať diesel nad 3 000 ot./min?

Manuálna prevodovka v testovanom Ceede ku dynamike taktiež nepridávala. Jej kulisa je síce výborná a radenie príjemné, má však poriadne dlhé prevody, ktoré ďalej odkrajujú z akcelerácie. Na diaľnici možno oceníte, že motor pracuje na nízkych otáčkach, v meste či na vidieku vám však výraznejší záťah bude chýbať. Škoda, že nižšie stupne nie sú kratšie a “na ťažko” nie je sprevodovaná napríklad len päťka a šestka.

Efektné a rozumné - 17
Efektné a rozumné - 17" disky kolies s pneumatikami 225/45 R17 je vizuálne pekné a auto je s ním aj pohodlné
Zdroj: Filip Kadlečík

Najväčším problémom tejto motorizácie je fakt, že v niečom exceluje a inde zaostáva. Je kultivovaná, pri vyšších otáčkach tichá a veľmi úsporná. Ceede však trochu uberá na všestrannosti - takto sa hodí najmä na dlhé diaľničné presuny, kde je kľúčom len udržiavanie stabilného tempa. O niečo agresívnejšie jazdy cestami nižších tried môžu priniesť nepríjemné prekvapenie - nízku dynamiku.

V kľúčovej disciplíne exceluje

Pri teste kompaktného Hyundai i30 s rovnakým motorom, no dvojspojkovou samočinnou prevodovkou, sa nám voľba naftiaku nezdala byť logickým výberom z kórejskej ponuky. Dynamika síce v prípade DCT prevodovky bola citeľnej prijateľnejšia, so spotrebou paliva to však bolo naopak. S hatchbackom sme vtedy v reálnej premávke dokázali jazdiť s kombinovanou spotrebou na úrovni 6,0 l/100 km. Teraz bola situácia omnoho lepšia. Ceed to zvláda s apetítom nižším takmer o jeden liter.

Perforované predné sedadlá vám počas horúcich letných dní schladia chrbát odvetrávaním
Perforované predné sedadlá vám počas horúcich letných dní schladia chrbát odvetrávaním
Zdroj: Filip Kadlečík

Vo finále sme v kombinovanom cykle s kórejským kompaktom v skutočnej premávke jazdili za  5,2 l/100 km, čo dokonale korešponduje s oficiálnym výsledkom nameraným podľa testovacieho protokolu WLTP. Sto kilometrov v meste znamenalo, že nám z nádrže ubudlo 5,9 l nafty. Na diaľnici bol apetít vyšší a ustálil sa na čiastke 6,3 l/100 km. Bezkonkurenčne najmenej vozidlo spálilo na vidieku - za pokojnú jazdu nás odmenilo spotrebou 3,5 l/100 km. Dá sa pritom očakávať, že časom by priemerná spotreba jednotky mohla ešte klesnúť a dostať sa pod úroveň piatich litrov.

Je dôležité, že v kľúčovej disciplíne Ceed exceluje. Spotreba je pri ohľade na pravidlá efektívnej jazdy vynikajúca a ak jazdíte dlhé trasy po diaľniciach, nájdete v tomto Žilinčanovi príjemného spoločníka. Škoda však, že v otáčkach, kde tieto údaje dosahuje, neponúka aj vyšší výkon. Dynamika skutočne nie je jeho silnou stránkou, efektivita však áno.

Problémová partia auta - spodný plast, ktorý tvorí
Problémová partia auta - spodný plast, ktorý tvorí "steny" centrálnej konzoly, nám pri šoférovaní miestami prekážal
Zdroj: Filip Kadlečík

Pozitívom agregátu 1.6 CRDi Smartstream je aj jeho ekologická stránka. Množstvo ľudí má ešte stále voči naftiakom predsudky, pravdou však je, že dnes už sú čisté a podvádzať pri ich emisiách či parametroch je kvôli testovacím protokolom WLTP či RDE (Real Driving Emissions) prakticky nemožné. Ceed v realite hodnoty namerané podľa WLTP napĺňa úplne presne a pri takejto jazde na kilometer jazdy do ovzdušia vypustí 136 g/km, čo je veľmi solídny údaj.

Cena za kvalitu

Novinári z celého sveta už od prvého predstavenia aktuálnej generácie modelu Ceed vyzdvihujú kvalitu jej interiéru a pedantnosť jeho spracovania. My patríme k nim, pre pokrokom, ktorý kórejská automobilka prekonala za posledné roky, treba dať klobúk dole z hlavy. Nič však nie je zadarmo a prvoligová kvalita sa nepredáva za druholigovú cenovku. Dnes už dávno neplatí, že Kórejec je lacnou alternatívou ku “Európanovi”. Časy sa zmenili.

Kia Ceed 1.6 CRDi M6 First Edition
Kia Ceed 1.6 CRDi M6 First Edition
Zdroj: Filip Kadlečík

Kia vďaka nepopierateľnému progresu právom nabrala sebavedomie a za nami testovaný kompat Ceed 1.6 CRDi M6 First Edition si aj s príplatkami vypýta 27 090 eur. Nie je to málo, no za túto sumu už klient dostáva prakticky plný balík výbavy vrátane prvkov, ktoré mnohé vozidlá konkurencie ani neponúkajú. Zabúdať netreba ani na spomínanú kvalitu, o ktorej sa tu nehovorí len v súvislosti s marketingovými sloganmi, ale aj v realite.

Poctivý diesel na dlhé kilometre

Kia Ceed nám istým spôsobom pripomína staré hladké naftiaky, ktoré dnes už z ponuky úplne vymizli. Sústredí sa totiž naozaj na to, čo vznetové motory malo zdobiť odjakživa - efektívna prevádzka, čiže vynikajúca spotreba. V tomto ohľade štvorvalcu Smartstream niet čo vytknúť. Pochváliť ho možno aj za dodržiavanie deklarovaného apetítu a čistotu jeho emisií.

Dizajn hatchbacku vyrábaného v Tepličke nad Váhom sa podaril, je moderný a elegantný
Dizajn hatchbacku vyrábaného v Tepličke nad Váhom sa podaril, je moderný a elegantný
Zdroj: Filip Kadlečík

Menej pozitívna je absencia výkonu v otáčkach, kde ho už dnes turbom rozmaznaná motoristická verejnosť očakáva. Ťahu sa dočkáte, musíte však otáčkomer poslať až za hranicu 3 000 ot./min. To podľa nás nie je ideálna stratégia, rozumieme však, že prvoradá tu bola spotreba a čistota jednotky. Aj kvôli slabšej flexibilite Kiu Ceed s motorom 1.6 CRDi odporúčame najmä na dlhé diaľničné presuny či pre šoférov, ktorí sa nikdy nikam nenáhlia. Prípadne radšej prídu neskôr, ale s menším rizikom a lepším apetítom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 582 cm3
Max. výkon
100 kW/136 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
280 Nm
pri otáčkach
1 500-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 310 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 447 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 449 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 524 kg
Užitočná hmotnosť
431 kg
Celková hmotnosť
1 880 kg
Objem batožinového priestoru
395/1 291 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná (NEDC 2.0)
4,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná (NEDC 2.0)
4,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,5 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
136 g/km
Emisná norma
Euro 6d TEMP
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 13 390 €
Základná cena verzie
od 21 690 €
Cena testovaného exemplára
27 090 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia