Pre prémiové automobilky tvorí segment veľkých SUV ohromne dôležité pôsobisko. Počas ostatných dvoch dekád rapídne vzrástla popularita týchto modelov a výrobcovia začali do nich pchať svoje elitné motory i najmodernejšie vybavenie. Platí to aj pre značku BMW. Od prelomu milénií ju v danej triede reprezentuje typ X5, ktorý nedávno absolvoval generačnú výmenu.
V poradí štvrtý evolučný stupeň Bavora prináša viacero noviniek. Pozornosť vzbudil najmä svojím mohutným grilom, no popritom nadobro opustil klasické kruhové prístroje a prináša mnohé doposiaľ nepoužívané interiérové dielce. Pionierom je taktiež v multimediálnej oblasti. Vplyv vykonaných zmien sme skúmali pri redakčnej previerke, ktorú podstúpila verzia M50d. Až do príchodu variantu X5 M poháňaného benzínovým osemvalcom je vrcholom modelového radu.
Väčší gril, ramená i interiérový priestor
V mníchovských štúdiách zavládla doba veľkých ľadviniek. Nedávno vyvolala prekvapené pohľady omladená vlajková loď značky, s obdobným obrím grilom debutoval aj typ X7. O číslo menšie vozidlo mu však nezostalo nič dlžné. Jeho maska chladiča je síce v centimetroch reálne skromnejšia, ale anglický výraz „oversized“ si určite zaslúži. Prednej časti auta jednoznačne dominuje.
Masívna aktívna mriežka s prepojeným rámom vzbudila kontroverzné reakcie a rozporuplné názory si BMW vypočulo aj ohľadom zadných svetiel. Tie pôsobia skôr ázijským dojmom. Svojou grafikou ale korešpondujú s čierno-červeným štýlom, ktorý prezentujú všetky najnovšie produkty značky. Svetlomety zostali ako-tak verné klasickému vzhľadu. Kruhy denného svietenia sa ale zmenili na zalomené polkruhy a modré prvky v ich vnútri naznačujú prítomnosť laserovej technológie.
Napriek niektorým detailom pôsobí SUV ako celok jasne bavorsky. Rukopis značky majú okrem iného aj nárazníky, ktoré sú pri verzii M50d štandardne ostro rezané. Nechýba ani už zaužívaný výduch za prednými kolesami. Ide tu len o dizajn, otvor je zaslepený. Celkovú siluetu si vozidlo čiastočne zachovalo. Oproti predchodcovi pôsobí o niečo svalnatejšie, čo nie je len dojem.
BMW X5 pribralo v ramenách viac než šesť centimetrov a prekročilo magickú hranicu dva metre. Okrem tohto rozšírenia je oproti predchodcovi aj dlhšie s celkovým údajom 4 922 mm. Strecha naopak klesla, i keď len o 16 mm. Rázvor náprav je opäť bližšie k trom metrom. Samozrejme, z nafúknutia karosérie profitoval interiér automobilu.
Už predchodca bol k svojím pasažierom priestorovo štedrý, no štvrtá generácia to posunula ešte trochu ďalej. Mohutnosť centrálneho tunela to dobre dokumentuje. Kabína je veľmi vzdušná v oblasti lakťov i ramien, dostatok miesta zostáva aj na hlavu či kolená vzadu sediacich. Zmestia sa tam komfortne i vyššie postavy. Sedadlá v oboch radoch sú veľmi pohodlné a ani to zadné prostredné nie je úplne na zahodenie. Teoreticky by sa tu dala zvažovať aj dlhšie cestovanie s päticou dospelých.
Batožinový priestor sa na rozdiel od kabíny zmenšil, no len zanedbateľne. Namiesto doterajších 650 litrov pojme 645 l. To je stále poriadna porcia, rovnako ako celkových 1 860 l. Zadné sedadlá možno sklápať priamo z kufra. Schod za nimi nezostáva, ale úplnú rovinu operadlá nevytvoria. Dvojitá podlaha na hydraulických vzperách sa zachovala. Známym prvkom sú tiež dvojdielne piate dvere, teraz je však elektricky ovládaná aj ich spodná časť.
Množstvo nových prvkov i technológií
Interiér prešiel obdobne radikálnou premenou ako karoséria a namiesto dobre známych prvkov obsahuje množstvo takých, s ktorými sme sa doposiaľ nestretli. BMW X5 zastáva spoločne so znovuzrodeným radom 8 rolu pioniera. Napríklad mu chýbajú klasické okrúhle prístroje, už v základe je pred vodičom digitálny panel poskytujúci viacero štýlov i možností rozloženia zobrazovaných informácií. Jeho opačne orientovaný otáčkomer pripomína autá značiek Aston Martin či Peugeot.
Inovácie zasiahli aj volant a nejde len o tlačidlá. Jeho ramená obsahujú svetelné prvky, ktoré upozorňujú pri riziku hroziacej kolízie či sňatí rúk z volantu počas jazdy so zapnutím asistentom jazdných pruhov. Doposiaľ nevídané usporiadanie má ovládací modul na centrálnej konzole, ktorému dominujú tri prvky s krištáľovým efektom. Nesie ho štartovacie tlačidlo, ovládač iDrive a volič prevodovky. Ten vo vnútri vystavuje na obdiv podsvietené písmeno X, ktoré sa mení v noci z bielej na červenú. Veľmi efektne to vyzerá počas celého dňa.
Bavori prichádzajú v type X5 aj so svetlami riadenými pomocou tlačidiel či panelom klimatizácie pekne integrovaným do palubnej dosky, vrátane malého farebného displeja uprostred. Hlavná obrazovka infotainmentu čiastočne nadväzuje na prístrojový panel. Zaujala nás jemným rozlíšením, čo paradoxne dáva v zhoršených svetelných podmienkach vyniknúť šumu v obraze inak špičkového kamerového systému. Nechýba možnosť virtuálneho pohľadu zvonka či ovládania gestami.
Siedma generácia multimediálneho systému iDrive prináša o niečo prehľadnejšiu štruktúru, k čomu prispieva základné menu na ľavej strane. Samozrejmosťou sú on-line funkcie i takmer nekonečné možnosti zobrazovania rôznych informácií či nastavenia prvkov vybavenia.
Testované vozidlo bolo poriadne napratané. Popri množstve bezpečnostných systémov a vecí považovaných v danom segmente za viac-menej štandardné disponovalo aj štvorzónovou klimatizáciou, držiakmi pohárov s možnosťou chladenia/vyhrievania, mäkkým dovieraním dverí či asistentom parkovania pamätajúcim si ostatných 50 metrov a schopným samostatne cúvať.
Viacfarebné náladové podsvietenie je pri danej náloži vybavenia len banalitou, na chrbte predných sedadiel ho však uvidíte málokde. Rovnako ako port USB-C. Ten je doplnený uzatvárateľným multifunkčným otvorom, do ktorého možno dať držiak na tablet i ďalšie príslušenstvo. Zadná strana sedačiek patrí k hŕtske jednoduchších plastov v interiéri. Valná väčšina vnútorných plôch je príjemne mäkká a kvalitne pôsobiaca, platí to dokonca aj pre spodnú časť dverí. Aj vďaka tomu vládne v interiéri luxusná atmosféra.
Veľké svaly bez príliš vysokého apetítu
Srdcom testovaného auta bola špička vznetového portfólia BMW. Najnovšia evolúcia trojlitrového šesťvalca disponuje kvartetom turbodúchadiel a poháňa napríklad model M550d i najsilnejšiu naftovú verziu limuzíny radu 7. Naladenie motora je jednotné. Aj pod kapotou iks-päťky produkuje najvyšší výkon 294 kW (400 k) a krútiaci moment 760 Nm.
V tele štvrtej generácie veľkého SUV sa nám táto vznetová strojovňa opäť predviedla vo výbornom svetle. Vďaka komplikovanej konštrukcii má poriadnu paru v širokom rozmedzí otáčok a Bavora dokáže bleskovo rozhýbať. Najmä pri voľbe módu Sport, kedy trojliter podstatne rýchlejšie reaguje na povely plynového pedála. Svojim záťahom dokáže potešiť aj vo vyšší rýchlostiach. Dosiahnuť pre neho stovku je obligátna záležitosť, napriek vyše 2,3-tonovej hmotnosti stačí 5,2 sekundy. Prispieva k tomu rýchly osemstupňový automat i pohon všetkých kolies xDrive.
V športovom režime nás diesel prekvapil zvukom. Na scénu totiž pri jeho zvolení nastupuje výrazné dofarbovanie pomocou reproduktorov, ktoré však pôsobí skôr ako benzínový osemvalec. Výsledok má od vernosti ďaleko. Bavori pritom už tento postup používali viackrát, no pri verzii X5 M50d im to podľa nás veľmi nevyšlo. Samotný radový šesťvalec pritom neznie nejako zle. Pochváliť ho musíme za jeho kultivovaný prejav, v štandardných jazdných podmienkach je príjemne tichý.
Napriek štyrom stovkám koní už špičková nafta od BMW viackrát predviedla, že nemusí byť prehnane smädná. Vo veľkom SUV to dokázala opäť. Do dvoch cifier sme sa dostali iba v meste, kde chcel motor v priemere 10,8 l/100 km. Mimo ulíc bol skromnejší. Diaľničné presuny sme absolvovali s 8,5-litrovým výsledkom a na okresných cestách šla spotreba ešte o sedem decilitrov nižšie. Na auto týchto parametrov obuté na 275 milimetrov širokých zimných pneumatikách ide o výborné hodnoty.
Maskuje hmotnosť a ponúka veľa pohodlia
S ohľadom na proporcie testovaného vozidla nás prekvapil nielen apetít, ale tiež jazdné vlastnosti. Bavori na ne kladú dôraz aj pri SUV. Tento exemplár nebol vybavené aktívnymi stabilizátormi pôsobiacimi proti silám zotrvačnosti, no v zákrutách sa napriek tomu nijak prehnane nenakláňal. Ani pri prudkých zmenách smeru by sme mu netipovali jeho reálnu hmotnosť.
BMW X5 opäť o niečo lepšie maskuje kilá, v čom má prsty tuhšia architektúra a riadenie zadných kolies. To prináša tiež jednoduchšie manévrovanie. Medzigeneračný rast rozmerov sme nevnímali, táto technológia rozdiel celkom zvrátila. Predná os reaguje na povely volantu veľmi presne. Dokonca prezrádza aj čo-to o svojej situácii, aj keď hovoriť o nejakej veľkej komunikatívnosti nemožno. Mohutné brzdy stačia na spomalenie rýchleho SUV tak akurát.
Skúšané vozidlo disponovalo vzduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi, ktorých zmenu tuhosti cítiť. No základný charakter zostáva. Aj v športovom režime je úroveň pohodlia veľmi slušná a komfortný zasa neprináša rozhojdanú masu kovu. Vo všeobecnosti kvalitné tlmenie narušia len veľké nerovnosti sprevádzané tlmeným buchotom. Podvozku v našom prípade čiastočne pomáhalo obutie, namiesto letných 22-palcových kolies malo totiž sezónne dvadsiatky s profilovým číslom 45.
Neodmysliteľným partnerom štyrikrát prepĺňaného naftového šesťvalca je pohon všetkých kolies, ktorý umožňuje efektívne preniesť svaly na cestu. Ako funguje mimo nej? Testovaný model síce nebude prvým kandidátom na terénne výlety, no nie je určený výhradne na hladký asfalt. Vďaka regulácii svetlej výšky sa s ním netreba báť hlbších vyjazdených koľají ani väčších kameňov.
Základná cena tesne prekračuje 69-tisíc
BMW X5 možno v najdostupnejšej verzii xDrive30d na slovenskom trhu kúpiť od 69 100 eur, len o sedem stovák viac stojí nateraz jediný benzín označený štítkom 40i. Tretím členom súčasnej palety je práve model M50d. Ten v základe koštuje rovných 93-tisíc, nami skúšaný exemplár však bol natlačený príplatkovým vybavením. Jeho cena sa vyšplhala až na 119 294 eur.
Veľká suma za opcie vznikla zložením mnohých štvorciferných čiastkových prvkov. Viac než tisícku stáli okrem modrého laku aj letné 22-palcové disky, laserové svetlomety či riadenie zadných kolies a adaptívne vzduchové pruženie. Medzi takéto položky patrili tiež komfortné predné sedadlá, rozšírená koža Merino, čalúnenie palubnej dosky, panoramatické strešné okno a head-up displej. Samotný zoznam je ešte výrazne dlhší a jeho výsledkom je už spomínaná čiastka.
Bavora čaká súboj s trojcípou hviezdou
Štvrtá generácia obľúbeného bavorského SUV boduje na mnohých frontoch. Jej dizajn vzbudil rozporuplné reakcie a veľké ľadvinky budú nepochybne pre niekoho tŕňom v oku, ale objektívne nemáme novú iks-päťku prakticky za čo kritizovať. Snáď s výnimkou umelého zvuku.
BMW X5 ponúka veľký vnútorný priestor i luxusný interiér naprataný najmodernejším vybavením. V silnej naftovej verzii M50d je vozidlo veľmi svižné, no nie prehnane smädné a vďaka vzduchovému podvozku veľmi pohodlné i výborne ovládateľné. Nezľakne sa pritom ani terénu. Ide o auto mnohých talentov, ktoré však má svoju nemalú cenu.
Automobilka označuje nové vozidlo za vodcu svorky a nejde len o nejaký marketingový výplod. Podľa nás rámci svojho segmentu momentálne naozaj vedie. Je ale nutné dodať, že zatiaľ. Čoskoro totiž privíta silného konkurenta. Mercedes-Benz už odhalil ďalšiu generáciu triedy GLE, ktorej príchod očakávame v najbližších mesiacoch. Trojcípa hviezda nepochybne chystá tvrdý boj.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R6
|
Zdvihový objem
|
2 993 cm3
|
Max. výkon
|
294 kW/400 k
|
pri otáčkach
|
4 000-4 400/min
|
Max. krútiaci moment
|
760 Nm
|
pri otáčkach
|
2 000-3 000/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
8-stupňová automatická
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 922 mm
|
Šírka
|
2 004 mm
|
Výška
|
1 745 mm
|
Rázvor náprav
|
2 975 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
2 275 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
2 350 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
735 kg
|
Celková hmotnosť
|
3 010 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
645/1 860 l
|
Objem palivovej nádrže
|
80 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
250 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
5,2 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
8,1 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
6,7 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
7,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
10,8 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
8,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
7,8 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
190 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6d-Temp
|
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 69 100 €
|
Základná cena verzie
|
od 93 000 €
|
Cena testovaného exemplára
|
119 294 €
|