Automobilový svet dnes zažíva veci, ktoré by ešte nedávno boli nemysliteľné. Neuveriteľný technický pokrok je schopný ohýbať fyzikálne zákony. Inak sa existencia extrémneho BMW X5 M Competition vysvetliť nedá - je ako chyba v matrixe.

BMW X5 M Competition.
Zdroj: Filip Kadlečík

Koncom 70-tych rokov minulého storočia BMW nadchlo svet modelom M1, ľahkým superšportom ktorý v bežne dostupnej konfigurácii ponúkal výkon 204 kW (277 k). Prenesené do reality, toto jazdecké kupé zvládlo šprint na stovku v priebehu rovných šiestich sekúnd a vyvinulo maximálnu rýchlosť 265 km/h.

Jedno je isté, v obdobne dynamickom SUV som ešte nikdy nesedel.
Filip Kadlečík

O niekoľko dekád neskôr sedím za volantom mamutieho BMW X5 M Competition a pri pohľade do jeho dokumentácie neverím svojim očiam. Vozidlo s hmotnosťou 2,3 tony akceleruje na 100 km/h v priebehu 3,8 s a vyvinie maximálnu cestovnú rýchlosť, ktorá má blízko k magickej hranici 300 km/h.

BMW X5 M Competition.
Zdroj: Filip Kadlečík
BMW X5 M Competition.
Zdroj: Filip Kadlečík

Potenciál X5 M je citeľný už na prvé naštartovanie. Nastaviteľný výfukový systém mám samozrejme v režime otvorených klapiek. To znamená, že prebudenie beštiálneho motora máta ľudí ešte aj o ulicu ďalej. Po chvíli však decentne stíchne. Nemusíte sa báť, pokiaľ chcete super-SUV prebúdzať elegantne a v tichosti, dá sa to. Prečo by som to ale robil? Veď som práve vdýchol život jednému z najvýkonnejších agregátov, ktorý kedy opustil produkciu BMW. A Bavori sa v motoroch vyznajú.

Ak vám cifry 460 kW (626 k) či 750 Nm, ktoré sú základnými parametrami srdca X5 M, nič nehovoria, dám vám nápovedu. Zažili ste už mohutný ťah pri štarte lietadla? Po tom, ako zažijete tento katapult, vám najbližší odlet príde ako paródia na zrýchlenie. Posádka sa pri plnej akcelerácii dostáva do role štatistov. O všetko sa stará špičková automatická Steptronic prevodovka, ktorá cez osem rýchlostí letí rýchlejšie, než si to stihnete všimnúť. Inteligentný pohon M xDrive produkovanú silu na asfalt prenáša bezchybne. Jedno je isté, v obdobne dynamickom SUV som ešte nikdy nesedel.