Bavori patria medzi zakladateľov segmentu SUV-kupé, ktorý dnes výrazne naberá na atraktivite. Od čias, keď na BMW X6 všetci pozerali cez prsty a väčšina motoristov ho odsudzovala už pretieklo mnoho vody a dnes sa do tohto teritória púšťa každý seriózny hráč. Napríklad aj Porsche.

Silueta SUV-kupé a jeho proporcie sa v porovnaní s minulosťou vylepšili
Zdroj: Filip Kadlečík

Čo všetci na týchto automobiloch vidia? Prečo sú vozidlá, ako napríklad nami testované BMW X4, tajným snom mnohých vodičov? Na prvý pohľad spájajú všetko, čo od vozidla možno očakávať. Sú suverénne na cestách, zvládnu ľahší terén, poskytujú dostatok priestoru pre celú rodinu a navyše ešte aj dobre vyzerajú. Je to ale naozaj pravda? Funguje hybridná koncepcia i v realite?

Reakcie okolia

Treba si naliať čistého vína, keď sa niekto rozhodne pre kúpu štýlového BMW X4, robí to aj kvôli dizajnu, s ktorým idú ruka v ruke očakávania istého druhu reakcií od okolia. V tomto prípade sa naplnia bez pochyby. SUV-kupé pôsobí veľmi agresívne a počas nášho testovacieho týždňa sa za nim otočilo množstvo hláv okoloidúcich. Napriek tomu, že ide o pomerne “bežného” Bavora, na seba dokáže pozornosť strhnúť až prekvapivo dobre.

Koncové svetlá i celá zadná časť sú podľa nás veľmi podarené
Zdroj: Filip Kadlečík

Do oka padne viac než predchádzajúca generácia a existuje na to množstvo dôvodov. Proporcie automobilu sú ľúbivejšie a vyváženejšie, je dlhší, širší a o niečo nižší. Zmeny v tomto duchu sa na vizáži auta prejavia vždy len pozitívne. Luxusný dojem budí aj rázvor natiahnutý o 54 mm, s hodnotou 2 864 mm rozhodne potvrdzuje príslušnosť k prémiovému segmentu.

Prednej časti dodávajú agresívnejší nádych väčšie a upravené ľadvinky, moderné full-LED svetlomety a športové doplnky z terénneho karosárskeho paketu. Ide o sivo lakované plasty, ktoré nie sú opozerané, pôsobia moderne a sviežo. Ich prítomnosť nám prekážala len na profile vozidla, kde boli na náš vkus až zbytočne masívne. Ich prítomnosť a hra na drsniaka sa bila s inak elegantnou siluetou SUV-kupé.

20-palcových diskov kolies sa netreba obávať, auto je i na nich veľmi komfortné
Zdroj: Filip Kadlečík

Nová zadná časť bavorských automobilov sa niekomu páči, iní ju odsudzujú. My patríme skôr do prvej skupiny a high-tech koncové svetlá podľa nás vyzerajú geniálne. Celá zadná čas, aj pri pohľade z profilu, autu svedčí a minimálne z dizajnového hľadiska by sme X4 bez váhania uprednostnili pred sesterským modelom X3.

Reakcie posádky

Pri novej generácii X4 už nevidíme veľa dôvodov, prečo pred ňou uprednostniť X3, ani v interiéri. Iste, klasická koncepcia poskytne viac priestoru v zadnej časti, ani tu sa však na stiesnenosť sťažovať nedá. Ak nemáte dva metre, dozadu si sadnete bez problémov. Ak áno, rozhodne siahnite po X3. Priemerne vysoký vodič s výškou ľahko nad 180 cm však sám za sebou bude mať miesta na rozdávanie. Aj skeptickí fanúšikovia BMW, ktorí si počas nášho testu do auta sadli, boli vnútorným priestorom prekvapení.

Na konfigurácii interiéru by sme nemenili nič
Zdroj: Filip Kadlečík

Batožinový priestor s objemom 525 litrov je podľa nás taktiež vynikajúci. Ak by sme mu mali niečo vytknúť, spomenuli by sme jeho pozdĺžnu orientáciu. Skutočne nie je príliš vysoký, všetko však kompenzuje dĺžkou. To je ale daň, ktorý by sme za sexy zadnú časť bez váhania zaplatili. Inak totiž negatívny vplyv klesajúcej strechy v tomto aute príliš necítiť. Pozitívom sú navyše aj veľké piate dvere.

Pasažieri vpredu sa môžu tešiť na luxus, ktorý ob BMW očakávajú. V prípade testovaného vozidla išlo o jednu z najlepších konfigurácií interiéru, aké sme za posledný čas videli. Decentná bordová koža kabínu krásne oživila, športové akcenty v podobe mriežkovaných dekorov tento dojem len umocnili. Z hľadiska kvality materiálov a ich spracovania je X4 zbytočné vyčítať čokoľvek, prémiový pôvod z nej doslova sála.

Z pohľadu dizajnu je kabína X4 zvládnutá na výbornú
Zdroj: Filip Kadlečík

Vodič tu pred sebou má známu digitálnu prístrojovku s fyzickým ohraničením “analógových” budíkov, novú koncepciu interiéru známu napríklad z radu 3 tu ešte nečakajte. Tento prístrojový štít je výborným kompromisom medzi modernou a konzervatívnym prístupom. Poteší rovnako fanúšikov pokroku, ale i klasiky.


Vychutnajte si štýlové SUV-kupé do detailu v galérii


K BMW neodmysliteľne patrí výborný volant, tu sme mali multifunkčný kus označený magickým písmenom “M”, ktorý do ruky padne vynikajúco. Samozrejmosťou je prítomnosť malých páčiek, ktorými môžete osemstupňový automat ovládať v manuálnom režime. Vo väčšine situácií radí hladučko, pri športovej jazde však vie aj kopnúť do chrbta.

Vzadu je dostatok priestoru, usadia sa tam aj vyššie postavy
Zdroj: Filip Kadlečík

Celkový dojem z kabíny BMW X4 je z pohľadu posádky v porovnaní s jeho zovňajškom diametrálne odlišný. Navonok toto auto pôsobí agresívne, vnútri vás však chce rozmaznávať, zaručiť vám maximálny komfort a utlmiť všetky nežiaduce zvuky, ktoré by sa sem nemali dostať. A ani sa nedostávajú. X4 je odhlučnená výborne a tak dáva pekne vyniknúť audiosústave Harman&Kardon, ktorá je tradične vyladená na vysokej úrovni.

Kabíne či praktickej stránke vozidla nebude mať čo vytknúť šofér hltajúci stovky kilometrov denne, ale ani rodina s deťmi. Je všestranný a to sa nám na ňom páči. Do atraktívneho a vyzývavého vizuálu Bavori zabalili priestor, v ktorom sa budete cítiť ako v bavlnke. Platí to i z pohľadu bezpečia, X4 má všetky moderné asistenčné systémy, ktoré od auta v danom segmente očakávate.

Nečakaná pohoda

Častou chybou SUV je fakt, že automobilky sa z nich snažia z hľadiska jazdných vlastností spraviť hatchbacky s vyššou svetlou výškou. To so sebou nevyhnutne prináša tuhšie naladenie podvozka, ktorý zasa na oplátku ukrajuje z jazdného komfortu. V tomto prípade tento bežný predpoklad našťastie neplatí. Adaptívne tlmiče vedia krásne filtrovať nerovnosti a do kabíny sa prudké nárazy len tak ľahko neprenesú.

Na širokom stredovom tuneli sú všetky dôležité obládacie prvky automobilu
Zdroj: Filip Kadlečík

Z pohľadu jazdných vlastností opäť platí, že vozidlo s výrazom dravého vlka jazdí krotko ako baránok a počúva vás na slovo. Za jeho volantom sme sa cítili vyslovene príjemne aj vďaka tomu, že pocitovo jazdí ako menšie auto. Prekvapivý komfort je o to cennejší, že na asfalte je X4 suverénne a nebojí sa ani rýchlejšej jazdy, ktorú 252-koňový dvojliter umožňuje.

Ďalším častým stereotypom v súvislosti s prémiovými SUV je fakt, že ich terénne vlohy sú zväčša veľmi slabé a mimo asfalt ich tak či tak nikto nevezme. Tento predpoklad X4 dokáže vyvrátiť, stačí mu len dať šancu. BMW sme zobrali krížom cez lúky, poľné cesty i komplikovanejšie prejazdy. Pohon xDrive stráži správny prenos krútiaceho momentu na kolesá s dobrou adhéziou vynikajúco a komfortný charakter podvozku umožňuje prekvapivo rýchlu jazdu i po hrboľatom teréne. Vyzerá síce ako nákupná kabelka vhodná do Auparku, pravdou však je, že mimo cesty si X4 30i xDrive hanbu nespravilo.

Univerzálny variant

Šesťvalec je šesťvalec, označenie 30i sa však už dnes viaže so štvorvalcami a testované vozidlo nebolo výnimkou. Turbom dopovaný dvojliter tu prostredníctvom osemstupňového automatu na všetky štyri kolesá posiela 185 kW (252 k) a 350 Nm. V minulosti sme testovali i X4 35i s benzínovým šesťvalcom. Zistili sme, že novinka má v porovnaní s ním viaceré benefity.

Štvorvalec je v prípade X4 rozumnou voľbou
Zdroj: Filip Kadlečík

Staršie BMW X4 35i malo napríklad len 45 litrovú nádrž, čo je na prémiové vozidlo, navyše so šesťvalcom, pomerne málo. Teraz už x-štvorka ponúka 65 litrov a tým sa jej akčný rádius v skutočnej premávke v kombinovanom režime prevádzky zvyšuje z približne 500 kilometrov na 850 kilometrov. Takýto dojazd už automobilu z luxusného segmentu sedí omnoho viac.

Ďalším výrazným benefitom je úspora paliva, ktorá súvisí aj s nižšou hmotnosťou vozidla. Nami testovaná X4 má pohotovostnú hmotnosť “len” 1,7 tony, čo na auto týchto rozmerov vôbec nie je zlé. Aj vďaka tomu dokáže v realite v kombinovanom režime bez väčších problémov jazdiť za 7,5 l/100 km, zatiaľ čo starší šesťvalec na rovnakej vzdialenosti priemerne spálil až 9,3 l.

Obrovský batožinový priestor sa v porovnaní s minulosťou zväčšil o 25 litrov
Zdroj: Filip Kadlečík

Štvorvalec je veľmi kultivovaný a má príjemný jazdný prejav i odozvu na plyn. V dynamike sa s objemnejším agregátom poháňajúcim v minulosti testované X4 35i samozrejme merať nemôže, ten stovku strieľal za 5,5 sekundy. Dvojliter však prehráva so cťou, túto disciplínu zvládne v priebehu 6,3 sekundy. Ak ho však porovnávame s aktuálnym vyhotovením X4 M40i, rozdiel sa zväčší. To totiž šprint na stovku vybaví za 4,8 sekundy.

Odhliadnuc od porovnaní so šesťvalcom, prejav štvorvalca i jeho dynamika je na veľmi slušnej úrovni. Bežne pracuje v takej tichosti, že jeden z pasažierov sa nás počas testovacieho týždňa pýtal, či ide o hybrid, pretože nepočul motor. Hluk sa do kabíny dostáva len keď si to vodič želá a ženie ho do vysokých otáčok.

Plnotučná cenovka

V podobe modelu X4 30i si kupujete všestranné auto bez výraznejších kompromisov, daň za zdanlivú dokonalosť je však vysoká. Na druhú stranu, cenou 81 391 eur v prémiovom segmente nijak zvlášť nevytŕča a ponúka výbavu, ktorá je vysokým nadštandardom.

Ak by sme si mali vyberať, na konfigurácii interiéru by sme nemenili nič. Zvážili by sme však prítomnosť balíka M Sport X v cene 5 000 eur, ktorý sa v našom prípade staral o “off-roadový” imidž auta. Elegantnú X4 by sme skôr dotvorili paketom M Sport, ktorý za rovnakú cenu ponúka ešte aj športové predné sedadlá.

Sen človeka moderného?

Nečudujeme sa, že toto auto je dnes snom mnohých ľudí. Skutočne platí, že je štýlové, vyzerá agresívne, no vnútri svoju posádku rozmaznáva a ponúka jej oázu pokoja. Okrem toho X4 ponúka dostatočné priestorové podmienky i pre rodinu s vysokými nárokmi na objem batožinového priestoru.

X4 do vienka dostala veľmi agresívne vyžarovanie, ktoré púta pozornosť
Zdroj: Filip Kadlečík

Šesťvalec by si tu želalo naše srdce, objektívne nám však nechýbal. S dvojlitrom sa dalo jazdiť umiernene, ale aj športovo, a beztak dokáže SUV-kupé rozhýbať na tempo, ktorým väčšina majiteľov BMW X4 30i nebude cestovať. Výborné vozidlo v perfektnej konfigurácii. Už len odstrániť tie zálesácke doplnky a bude môcť byť plnohodnotnou ozdobou majiteľovej garáže.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
185 kW/252 k
pri otáčkach
5 200-6 500/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1 450-4 800/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 752 mm
Šírka
1 918 mm
Výška
1 621 mm
Rázvor náprav
2 864 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 720 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 795 kg
Užitočná hmotnosť
680 kg
Celková hmotnosť
2 400 kg
Objem batožinového priestoru
525/1 430 l
Objem palivovej nádrže
65 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,3 s
SPOTREBA*
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,3 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
168 g/km
Emisná norma
Euro 6d - TEMP
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 49 950 €
Základná cena verzie
od 57 400 €
Cena testovaného exemplára
81 391 €
Zdroj: Filip Kadlečík