BMW X2 sDrive18i

Testy Test BMW X2 sDrive18i: Tri valce bez hanby

Foto: Marek Pokrývka

9.12. 2018 13:07 Základný motor robí v mníchovskom SUV dobrú prácu, dynamicky postačuje a je dobre odizolovaný. Nad dvojlitrom víťazí najmä kúpnou cenou.

Športovo-úžitkové automobily sa dlhé obdobie svorne držali klasického hranatého tvaru karosérie. Prvým modelom s výrazne klesajúcou strechou síce nebolo BMW X6, daný recept však spopularizovalo. Postupom času dostalo mnohých súperov i menšieho súrodenca označeného číslom štyri. Vlani sa rodina opäť rozrástla, pribudla do nej iks-dvojka.

Opäť sme testovali BMW X2, tentokrát s trojvalcom
Opäť sme testovali BMW X2, tentokrát s trojvalcom
Zdroj: Marek Pokrývka

Kompaktne dimenzovaná novinka vznikla na rovnakom základe ako typ X1, no najmä exteriérovým dizajnom chcela priniesť viac dravosti. Pre zachovanie priestoru na zadných sedadlách ale nemohla nechať strechu padať tak dramaticky ako väčší bratia. Už zaužívané označenie SUV-kupé je pri nej trochu pritiahnuté za vlasy, no myšlienku stojacu za jeho vznikom vyjadruje.

Zachovanie rozumnej siluety prinieslo nečakanú praktickosť, o čom sme sa presvedčili počas nášho prvotného testu. Tomu sme podrobili zážihový model sDrive20i vo vyhotovení M Sport X. Nedávno sme toto vozidlo preverovali opäť, tentokrát so základným 1,5-litrovým motorom s tromi valcami a športovo štylizovaným exteriérom bez terénnych akcentov.

Nie je verzia M Sport ako M Sport

Rozdiely medzi dvojicou skúšaných vozidiel sú kozmetické, no nie je ich málo. Tým najvýraznejším je lakovanie. Variant nesúci v označení písmeno X disponuje množstvom strieborných komponentov, táto farba pokrýva aj spodnú časť dverí a lemy blatníkov. V prípade vyhotovenia M Sport je väčšina karosérie pokrytá farbou karosérie doplnenou čiernymi prvkami.

Dve vyhotovenia typu X2 sa odlišujú obutím i lakovaním blatníkov
Dve vyhotovenia typu X2 sa odlišujú obutím i lakovaním blatníkov
Zdroj: Marek Pokrývka

Tvary bodykitu vozidla sú vo veľkej miere zachované, no zmenili sa centrálne časti nárazníkov i prahov. Dielce imitujúce ochranné plechy sú minulosťou. Rozdielne sú tiež disky kolies, v našom prípade obúvalo BMW zimné osemnástky. V lete jazdí na ráfikoch väčších o palec. Trojvalcový model má aj ďalšie špecifikum, exhaláty v jeho prípade vypúšťa jediná koncovka výfuku.

Interiér páru Bavorov bol naopak takmer identický. Modrý akcent na palubnej doske nahradila v prípade verzie sDrive18i strieborná a použité na nej boli aj odlišné dekoratívne panely, no napríklad sedadlá kombinujúce alcantaru so vzorovaným textilom zostali nedotknuté.

Skúšaný trojvalcový model disponoval lacnejším infotainmentom
Skúšaný trojvalcový model disponoval lacnejším infotainmentom
Zdroj: Marek Pokrývka

Detailným rozdielom bol multimediálny systém. Pri prvom teste typu X2 sme mali k dispozícii jeho modernejšiu verziu s väčšou dotykovou obrazovkou, teraz bolo vozidlo vybavené lacnejším infotainmentom. Ten využíva aj odlišný ovládač na centrálnom tuneli. Z hľadiska funkčnosti mu však nič podstatné nechýba, jeho súčasťou bol okrem iného aj navigačný systém.

Dobre odizolovaný a hospodárny

Napriek športovému balíku nebola pod kapotou testovaného vozidla žiadna výkonová bomba, skôr naopak. Za označením sDrive18i sa skrýva benzínový trojvalec poháňajúci predné kolesá. Štandardne ho dopĺňa manuál, v našom prípade s ním pracovala dvojspojka.

Za dvojspojkovú prevodovku sa dopláca takmer dvetisíc
Za dvojspojkovú prevodovku sa dopláca takmer dvetisíc
Zdroj: Marek Pokrývka

Prepĺňaný agregát so zdvihovým objemom 1,5 litra montuje Mníchov do viacerých modelov, jeho špičková verzia poháňa aj plug-in hybrid BMW i8. V prípade typu X2 má civilnejšie naladenie. Dosahuje v ňom najvyšší výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 220 Nm, čo sú solídne hodnoty. Tradičný šprint na stovku zaberie tomuto Bavorovi 9,6 sekundy. O nejakej výnimočnej dynamike reč nemôže byť, no v bežných podmienkach sila základnej techniky bez problémov postačuje.

Pri rýchlej jazde má pohonná jednotka charakteristický zvuk, to však nemyslíme ako kritiku. Jeho melódia znie celkom dobre. Na akustickom hľadisku konštruktéri výrazne zapracovali, v pokojnom režime je motor perfektne odizolovaný. Občas sa môže objaviť akurát dunenie vychádzajúce z vibrácii. Prítomné je niekedy pri nízkych otáčkach a nie je veľmi výrazné.

Svoj benzínový trojvalec má Mníchov veľmi dobre vycibrený
Svoj benzínový trojvalec má Mníchov veľmi dobre vycibrený
Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa oficiálnych údajov je testovaný model len o štipku úspornejší než dvojlitrová verzia, ale čo na to prax? Reálne je rozdiel výraznejší. V uliciach sme s iks-dvojkou jazdili za 7,1 litra a normovanú hodnotu prekročili len o deci. Apetít štvorvalca sa pritom v tomto režime blíži k osmičke. Menší motor bol hospodárnejší aj mimo mesta, na okresných cestách sa uspokojil s prísunom paliva tempom 4,5 l/100 km. Diaľničnú prevádzku zvládol za 6,2-litrový priemer. Vozidlo bolo pritom obuté na zimných gumách, v lete by nepochybne dokázalo jazdiť ešte o niečo skromnejšie.

Príplatky vyhnali cenu na 46-tisíc eur

Na slovenskom trhu sa BMW X2 momentálne predáva od 32 550 eur. Za túto čiastku dostane zákazník nami skúšanú verziu sDrive18i, ktorá má v základe manuál. Za dvojspojkovú prevodovku sa doplácajú necelé dve tisícky. Ak si záujemca zvolí verziu M Sport, pripraviť si musí ďalších 6 650 eur. Samozrejme, týmto balíkom sa bavorský účet nekončí.

Základná verzia BMW X2 je dostupná od 32 550 eur
Základná verzia BMW X2 je dostupná od 32 550 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo disponovalo niekoľkými ďalšími príplatkovými prvkami, z ktorých najväčšiu položku tvoril navigačný systém stojaci 1 333 eur. Okrem toho pridali niekoľko stoviek stmavené sklá, parkovacie senzory doplnené zadnou kamerou, systém sledujúci jazdné pruhy, vyhrievanie predných sedadiel či adaptívny podvozok. Celková suma sa vyšplhala na takmer 46-tisíc.

Základnú verziu netreba prehliadať

Výsledné číslo nepochybne pobúri mnohých odporcov trojvalcov, ktorí tieto agregáty posielajú prinajlepšom do kosačiek. Z racionálneho hľadiska je však model sDrive18i úplne v pohode. Základný motor robí v mníchovskom SUV dobrú prácu, dynamicky postačuje a je kvalitne odizolovaný. Nad dvojlitrom víťazí najmä kúpnou cenou. Zaň totiž treba doplatiť takmer štyritisíc, čo nie je málo.

Ak nečakáte nadpriemernú dynamiku, sDrive18 pokojne zvážte
Ak nečakáte nadpriemernú dynamiku, sDrive18 pokojne zvážte
Zdroj: Marek Pokrývka

Pre záujemcov o BMW X2 ochotných uskromniť sa je táto verzia vhodnou voľbou. Bavor ponúka tri valce bez hanby, žiaden rozhrkaný chod ani lenivý charakter sa nekoná. Drobnou škvrnkou na inak výbornom prejave je občasné dunenie. Prepĺňaný motor s objemom 1,5 litra má adekvátny výkon a je reálne úspornejší než štvorvalec. Pozerať sa naň cez prsty preto nie je na mieste.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
4 600-6 500/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 480-4 200/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 360 mm
Šírka
1 824 mm
Výška
1 526 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 415 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 490 kg
Užitočná hmotnosť
590 kg
Celková hmotnosť
2 005 kg
Objem batožinového priestoru
470/1 355 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
133 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 32 550 €
Základná cena verzie
od 34 514 €
Cena testovaného exemplára
45 921 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia