Radosť z jazdy. Najmä tento faktor sa vždy spájal s automobilmi značky BMW. V posledných rokoch ale prémiová značka ukazuje, že sa nebojí pustiť sa ani do segmentov, kde toto kritérium zďaleka nie je hlavné. Hrdí Nemci sa prispôsobili dobe už pri uvedení radu 2 Active Tourer, ktorý bol nepopulárnou revolúciou.
Dnes s prémiovým MPV zdieľajú vnútornosti viaceré automobily BMW Group, či už ide o MINI Countryman alebo BMW X1. Aj tieto vozidlá totiž v základe disponujú pohonom predných kolies. Do partie sa teraz pridáva štýlové SUV-kupé X2. Dokáže racionálne obhájiť svoju existenciu?
Nulová podobnosť a špeciálne prvky
Pred uvedením prvých oficiálnych fotografií modelu X2 by väčšina motoristickej verejnosti hádala, že pôjde “len” o ďalšie SUV-kupé skopírované po vzore X6 a X4. Realita je však odlišná. Klesajúca strecha sa síce koná, vystrčený “batôžtek” v oblasti batožinového priestoru však nie.
Pohľad na siluetu BMW X2 totiž odhalí, že ide o športovejšie SUV, s prvkami typickými pre karosériu kupé to však nepreháňa. K tomuto dojmu prispieva i výrazný spojler umiestnený na vrchole piatych dverí. Originálnym riešením je umiestnenie znaku automobilky na C-stĺpiku. Tým si u nás model získal niekoľko plusových bodov navyše. Preto by bolo chybou myslieť si, že ide len o akúsi uhladenú X1.
BMW X2 je totiž v porovnaní s typom X1 o niekoľko centimetrov kratšie i nižšie, súrodenca však predbieha v šírke. Vďaka širokému postoju vyvoláva dojem sebavedomia či dynamiky aj keď len stojí na mieste. Odlišná je i predná časť s veľkými obrátenými ladvinkami či agresívne tvarovaným nárazníkom.
Ak by vám X2 čímkoľvek pripomínala X1 pri pohľade spredu či z profilu, zozadu vás o svojej vlastnej (a výraznej) identite pochybovať nenechá. Na koncových partiách sa totiž klesajúca strecha podpísala najviac, zadok pôsobí široko a úzko, čomu pomáhajú i efektné svetlá s integrovaným LED pásikom typickým pre bavorskú značku.
V našom prípade bol vzhľad X2 okorenený o balík M Sport X, ktorý z nej mal spraviť ešte výraznejšie športovo-úžitkové auto. Paket nám absolútne neprekážal na prednej či zadnej časti, výrazné sivé plasty na boku však trochu škodili inak elegantnej siluete. Prítomnosť balíka by sme preto prinajmenšom zvážili. Tak či onak, BMW X2 považujeme za doposiaľ najkrajšie auto postavené na platforme s predným pohonom kolies.
Štýlové neznamená nepraktické
Štýlová karoséria by na prvý pohľad mohla vyvolávať dojem menšej praktickosti tohto modelu. Týmto predsudkom sme trpeli i my a bola to kardinálna chyba. Aj keď X2 je v porovnaní s X1 menšia, v kabíne sa nemenilo prakticky nič. Rázvor 2 670 mm tu zostal zachovaný a neutrpela tak ani priestorová ponuka na zadných sedadlách. Sedenie v druhom rade nie je nijak stiesnené či nepohodlné, priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s malou rezervou v oblasti kolien i hlavy.
Reálny úbytok vnútorného priestoru je citeľný najmä pri sklopení zadných sedadiel. Celková prepravná kapacita totiž v porovnaní s X1 (1 550 l) klesla na 1 355 litrov. Otázne však je, či by majitelia tento rozdiel reálne aj pocítili. Zníženie objemu sa konalo aj v samotnom batožinovom priestore. X1 ponúka 505 litrov, X2 “len” 470 litrov. Predmetných 35 litrov by sme však bez problémov obetovali. Páči sa nám, že “štýlové” u BMW nevyhnutne neznamená “nepraktické”.
Interiér s nevyužitým potenciálom
Nebudeme si klamať, interiér BMW X2 síce zostáva praktický ako v X1, pozitívne však nie je, že i rovnako vyzerá. Nie, neznamená to, že X1 má škaredý interiér, prípadne, že X2/X1 neponúknu dostatočnú kvalitu. Keď si však Bavori dali záležať na tom, aby x-dvojku jednoznačne odlíšili v exteriéri, prečo potom obišli interiér?
Rovnaké budíky, rovnaká centrálna konzola s rovnakým panelom klimatizácie či displejom a mierne odlišný stredový tunel. Štýl palubovky BMW X2 je po oslňujúcom vonkajšom vzhľade sklamaním, z radu iných automobilov značky totiž nijak zvlášť nevytŕča. Dizajnérov sa tu akoby ani nikto nepýtal na názor, takmer všetko sa roboticky vzalo z X1.
Ani náhodou však nemôžeme povedať, že by sa vodič v kabíne X2 necítil dobre. Je ako koláč, ktorý zvonku vyzerá extrémne lákavo, avšak po zakúsnutí zistíte, že zvnútra ide stále len o starú známu pochúťku, ktorej ste sa už prejedli. Napriek tomu vás však stále potešia vynikajúco tvarované sedadlá s výrazným bočným vedením, excelentný M-volant, elektronický volič smeru jazdy či modernizovaný systém iDrive. Tieto prvky robia zo šoférovania nemeckého SUV príjemnú udalosť.
Ku cti BMW X2 slúži i fakt, že je vynikajúco odhlučnené. Do kabíny sa dostáva minimum rušivých zvukov a to len umocňuje pohodovú atmosféru na palube. Aby sme nezabudli, v tomto prípade to BMW prehnalo s použitím čierneho lakovaného plastu, ktorý je, najmä v stredovej časti, využívaný až príliš hojne. Uvidíme, čo X2 prinesie v budúcnosti, za rodinou X3/X4 či novučičkou X5 ale štýlovka z pohľadu interiéru aktuálne výrazne zaostáva.
Jazdí ako BMW
Nasadnete do X2, zavriete dvere, zapnete si pás, naštartujete a prejdete prvé metre. Okamžite vám bude jasné, že toto auto jazdí tak, ako sa na BMW patrí. Prednokolka-neprednokolka, podvozok je tu ladený tradične vynikajúco a v zákrutách si idylicky hrkúta so strmým a presným riadením s nadpriemernou odozvou v smere ku šoférovi i ceste.
X2 sa môže pochváliť svetlou výškou na úrovni 182 mm. Stojí o 3 milimetre vyššie než X1, na X3 však stráca dve desiatky milimetrov. X-dvojka teda papierovo v realite ponúka akýsi mix jazdných vlastností SUV a štandardného osobného automobilu. Ak by sme si mali vybrať, v prípade bavorskej novinky by sme sa dokonca priklonili bližšie k modelom so štandardnou svetlou výškou. Vyššia prejazdnosť sa na jazdnom potenciáli zvlášť negatívne neprejavuje
Dobrému pocitu z automobilu určite pomáha i prepĺňaný dvojliter ladený na 141 kW (192 k) a 280 Nm. Spojenie so sedemstupňovou samočinnou prevodovkou je bezproblémové, zábavu za volantom tu okrem jej okamžitých reakcií dokázali i zvýrazniť i veľké radiace pádlá na volante. Šprint na stovku v priebehu 7,7 sekundy je dostatočne informatívnym parametrom - X2 je naozaj rýchla.
Počas testu nás mrzel len fakt, že sedíme za volantom 20i sDrive, teda verzie s pohonom výsostne predných kolies. Podobne agilné vozidlo by si už zaslúžilo štvorkolku. Možno ani tak nie kvôli terénu, ale skôr dynamickej jazde po asfalte. X2 však u nás s xDrive kúpite len vo vznetovom variante, vtedy však už zasa prídete o benzínový aspekt pohonu.
Koniec koncov, BMW X2 jazdí rovnako dobre, ako vyzerá. Jedinou chybičkou krásy na podvozku môže byť povestná tuhosť, ktorá sa miestami neznášala dobre s priečnymi nerovnosťami na našich cestách. Testovaný automobil však jazdil na 19” ráfikoch, problém teda mohol byť i v nich.
Prémiová cena, neprémiová spotreba
S BMW X2 dokážete bez väčších problémov jazdiť so spotrebou 6,4 l/100 km. Taký bol výsledok kombinovaného cyklu v našom teste. Najmenej paliva x-dvojka podľa očakávaní spáli pri pokojnej jazde vidieckymi cestami, kedy na sto kilometrov jazdy potrebuje 5,0 l benzínu. Na diaľnici apetít stúpne na údaj 6,5 l/100 km, v meste až 7,8 l/100 km. Ak by ste sa aj chceli blázniť a častejšie na pašu vypustiť všetkých 192 koní, mali by ste sa v kombinovanom režime hravo zmestiť pod hranicu 8,0 l/100 km.
Cenovka už pre peňaženku vodiča nie je natoľko priaznivá, ako spotreba dvojlitra. BMW X2 u nás v základe kúpite s trojvalcovou jedna-päťkou za 32 550 eur. Model M Sport X a motor 20i so samočinným sedemstupňom vás vyjde prinajmenšom na 44 950 eur. Finálna čiastka za testované vozidlo však leží ešte vyššie, konkrétne na úrovni 55 711 eur. Vzhľadom na starší interiér by si podľa nás BMW za x-dvojku mohlo účtovať aj menšiu sumu.
Štýlové SUV-kupé na každý deň
Keď sme BMW X2 videli po prvýkrát, okamžite sme si pomysleli, že ide o štýlovú a nepraktickú nákupnú tašku. Poriadne sme sa zmýlili a testovaný kúsok nás presvedčil o tom, že i kompaktné SUV-kupé môže byť praktickým automobilom schopným každodennej oddanej služby.
Najväčšími pozitívami x-dvojky podľa nás sú výborné jazdné vlastnosti, štýlový vzhľad a vysoká miera praktickosti. Podstatne menej sa nám páčil styling interiéru, s ktorým by BMW mohlo čo najskôr niečo urobiť. Je nedostatkom na inak výbornom kompaktnom, no univerzálnom, SUV.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 998 cm3
|
Max. výkon
|
141 kW/192 k
|
pri otáčkach
|
5 000 - 6 000 /min
|
Max. krútiaci moment
|
280 Nm
|
pri otáčkach
|
1 350 - 4 600 /min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
7-stupňová automatická
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 360 mm
|
Šírka
|
1 824 mm
|
Výška
|
1 526 mm
|
Rázvor náprav
|
2 670 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 460 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 535 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
595 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 055 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
470/1 355 l
|
Objem palivovej nádrže
|
51 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
227 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
7,7 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
7,2 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
5,1 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,9 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,8 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
5,0 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
134 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6d-TEMP
|
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 32 550 €
|
Základná cena verzie
|
od 44 950 €
|
Cena testovaného exemplára
|
55 711 €
|