BMW radu 5 ako také vo všeobecnosti patrí medzi to najlepšie, čo automobilový svet ponúka. Nemecká limuzína vie byť pohodlná i športová, rýchla i komfortná, ale aj efektívna a úsporná. Čo sa stane, keď auto s množstvom talentov posuniete na ďalšiu úroveň? Vznikne BMW M5.

Vrchol bavorskej päťky budí repšekt i vzhľadom, výkon superšportu by mu však laik netipoval
Zdroj: Filip Kadlečík

Supersedan si svoju reputáciu buduje už dlhé roky, aktuálna generácia s označením F90 má na čom stavať. Dokáže však moderné technologické riešenia a gigantický výkon využiť správnym spôsobom? Je dostatočne tvrdé, drsné a nekompromisné, alebo ide len o učesaný superšport v rodinnom balení pre zbohatlíkov?

Vy-ni-ka-jú-ci interiér i exteriér

Hovoriť o exteriéri BMW M5 príliš nemá zmysel, toto auto je najmä o jazdeckom zážitku a ani navonok to so svalmi nepreháňa. Je o päť centimetrov širšie než bežná päťka, ponúka odlišný bodykit, športový difúzor, nenápadný spojler, štvoritú koncovku výfukového potrubia a na želanie napríklad aj 20” disky kolies. Podľa nás je M-ko odlíšené dostatočne, zachováva si však svoju eleganciu.

Prémia aj v M-ku - športový interiér neprišiel o žiaden komfort bežnej verzie
Zdroj: Filip Kadlečík

Interiér radu 5 nám vždy imponoval. Päťku sme testovali v rôznych prevedeniach, medzi nimi napríklad 520d, 530d Touring, M550d, 530e či 540i. Ani v jednej z nich sa z pohľadu interiéru nebolo na čo sťažovať. V modeli divízie M by človek mohol čakať sparťanskejšiu ponuku a bolo by to pochopiteľné. Tu to však je naopak - všetko je ešte lepšie.

Komfortné kreslá s vyhrievaním, odvetrávaním a masážnou funkciou sú, spolu s ďalšími časťami kabíny, zahalené do exkluzívnej hnedej kože. Sedadlá sú plne elektricky nastaviteľné a napriek športovej povahe vozidla v nich môžete pokojne sedieť aj stovky či tisícky kilometrov. Majú výrazné bočné vedenie, presne tak, ako od nich človek čaká, ani náhodou však nie sú nepohodlné.

Luxus a kvalita, tie sú v interiéri M5 citeľné
Zdroj: Filip Kadlečík

Interiér luxusne nielen vyzerá. Stačí si do neho sadnúť a ucítite jeho vôňu, po chvíľkovej práci s ovládacími prvkami zasa rozpoznáte ich kvalitu. Chytíte do ruky vynikajúci volant a dobrodružstvo sa môže začať. BMW M5 sa štartuje červeným tlačidlom a na rozdiel od bežných exemplárov radu 5 dostalo odlišný volič samočinnej prevodovky, ale aj upravený stredový tunel s extra tlačidlami pre rozšírené možnosti nastavenia vozidla.

Inak je v takmer každom ohľade M5 zvnútra takmer identické s podobne vysoko vybavenou päťkou bez prívlastku M. To jej však skôr slúži ku cti, kabína je excelentná z každého pohľadu, ponúka dostatok priestoru pre komfortné cestovanie a dokonca aj nezmenený objem kufra - rovných 530 litrov.

Komplikovaná technika slúži jedinému cieľu

Základnou odlišnosťou je práve volant, ktorý okrem štandardných krídel určených na ovládanie činnosti automatickej prevodovky disponuje aj dvojicou extra páčiek zafarbených do výraznej červenej farby. Tlačidlá M1 a M2 budete pravdepodobne používať veľmi často.

Agresívny predný nárazník len jemne naznačuje, čoho je toto auto schopné
Zdroj: Filip Kadlečík

Aby ste si auto nastavili úplne podľa svojich predstáv, budete s ním musieť nevyhnutne nabehať niekoľko stoviek kilometrov. Začnime prevodovkou. 8-stupňový automat s hydromeničom “M Steptronic” ponúka športový, komfortný a úsporný režim riadenia. Medzi nimi si ešte môžete jemnými korekciami vyberať, či má skriňa prevody meniť skôr, alebo neskôr. Radenie potom prebieha buď v automatickom, alebo manuálnom režime. Manuál tu obsluhujte, ako je zvykom, prostredníctvom krídiel na volante alebo samotnou pákou voliča.

V súvislosti s radením by ste možno čakali, že osem stupňov pri 600-koňovom agregáte človek snáď bežne ani neuradí, opak je však pravdou. Pomáhať vám bude vynikajúci head-up displej premietaný priamo na čelné sklo, ktorý má taktiež prispôsobiteľné režimy zobrazenia. V tom športovom vám indikuje správny okamih preradenia a výborne poslúži aj pri raketových odpaloch z miesta. Ak trafíte prechod z jednotky na dvojku v ideálnom okamihu, výfuky sa vám odmenia brutálnou ranou pripomínajúcou plesknutie biča.

Volič prevodovky nielenže skvelo vyzerá, navyše sa s ním aj výborne pracuje
Zdroj: Filip Kadlečík

Jazdné režimy ovplyvňujú aj riadenie. To je samo o sebe jedno z najlepších, aké dnešné autá ponúkajú. Extrémne komunikatívna a tuhá práca M Servotronic je demonštráciou toho, ako by malo auto reagovať na pokyny volantu. Účinok posilňovača riadenia sa neustále prispôsobuje aktuálnej rýchlosti, vďaka čomu si zachováva presné reakcie aj vo vysokých rýchlostiach. Takéto dokonalé prepojenie kolies a volantu sme už v aute necítili poriadne dlho.

Keď už máte prispôsobené radenie a riadenie, treba sa vrhnúť na podvozok. Ten je rovnako extrémne komunikatívny a taktiež patrí k špičke toho, čo dnes môžete na trhu s autami kúpiť. BMW sa podarilo stvoriť monštrum, ktoré je aj na príplatkových 20” diskoch kolies stále relatívne pohodlné, no na požiadanie dokáže stvrdnúť a držať sa cesty ako pribité. Pozor, bežná päťka na menších diskoch dokáže byť určite komfortnejšia než M5, miera pohodlia tu však je, vzhľadom na jazdné vlastnosti, neuveriteľná.

Zlaté strmene prezrádzajú prítomnosť karbón-keramických bŕzd
Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalším pánom na holenie pri nastavovaní individuálnej konfigurácie je pohon všetkých kolies M xDrive. V bežnom režime je M5 štvorkolka, s ktorou sa nemusíte zľaknúť ani jazdy po snehu či za dažďa. Ak chcete pritvrdiť muziku, prejdete na mód 4WD Sport, ktorý už umožňuje náznaky pretáčavých výjazdov zo zákrut, avšak v správnej a bezpečnej miere. BMW M5 má toľko výkonu, že do powerslidu sa pri agresívnom prejazde zákruty hrnie aj ďaleko za bežnými povolenými rýchlosťami. V režime 4WD Sport viete, že ak náhodou spravíte chybu a bude zle, predné kolesá vás budú stabilizovať.

Zbožňujete drfitovanie? Potom budete určite takmer stále jazdiť v režime 2WD, kedy kompletné stádo šiestich stoviek konských síl putuje výhradne na kolesá zadnej nápravy. Napriek hmotnosti atakujúcej údaj 1 900 kilogramov je BMW M5 v drifte ovládateľné a s trochou cviku časom zvládnete aj vďaka pomoci aktívneho M diferenciálu vystrúhať aj dlhé a efektné šmyky. My by sme však na M5 nehľadeli ako na driftovaciu mašinu, táto úloha sedí skôr menším M2 či M3. Vrcholná päťka je totiž predovšetkým extrémne rýchla.

To je on - beštiálny 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorý neskúseným spolujazdcom spôsobuje nevoľnosť
Zdroj: Filip Kadlečík

Štandardná voľba viacerých jazdných režimov sa uplatňuje aj na biturbo vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 4,4 l. Jeho prácu môže vodič priamo ovplyvňovať spektrom siahajúcim od režimu Eco až po Sport+. Korunný šperk BMW M5 štandardne produkuje 441 kW (600 k) v rozmedzí 5 600 - 6 700 ot./min a 750 Nm už od 1 800 ot./min až po 5 600 ot./min. Poslednou súčiastkou, ktorá krotí šesť stoviek koní, sú brzdy. V našom prípade boli príplatkové, karbónovo-keramické. Navonok ich spoznáte najmä podľa zlatého strmeňa s logom M, z pohľadu vodiča brutálne ostrými a hlavne nevädnúcimi reakciami na čo i len jemné zatlačenie brzdového pedálu.

BMW M5 nemá zvlášť výrazný exteriér a v bielom laku by dokonca mohlo pôsobiť aj nenápadne. To by však nemohlo byť hrmotu, ktorý nonstop vychádza z jeho výfukov. Najmä ranné štarty sú po prepnutí do režimu Sport+ pohladením duše. Auto nádherne duní a vám nevadí ani fakt, že na zvuku motora, ktorý počujete, sa v malom rozsahu podieľa aj elektronika.

Sport Plus, 4WD Sport a zábava môže začať - toto nastavenie sme si pri M5 obľúbili my
Zdroj: Filip Kadlečík
Tlačidlo M2 v našom prípade prebúdzalo diabla spiaceho v útrobách nenápadnej päťky
Zdroj: Filip Kadlečík

Je fascinujúce, že celá táto technika (a pod plechmi jej M5 skrýva ešte omnoho viac) slúži len jedinému cieľu - dosiahnutiu čo najlepších jazdných vlastností, ktoré potešia posádku aj vodiča, či už ide o skúseného jazdca alebo priemerného šoféra. Príde vám nastavovanie M5 komplikované? V realite to také zlé nie je, no k tomuto autu si treba čo-to prečítať.

Ak už ale nastavovaním raz prejdete, budete ho mať naveky uložené práve na dvoch páčkach na volante. My sme na M1 mali režim určený na bežné jazdenie, kedy bolo auto tichšie, podvozok komfortnejší a motor s prevodovkou orientovaný na dobrý pomer medzi efektivitou a výkonom. Keď sme si chceli zablbnúť, tlačidlo M2 nás vystrelilo do inej sféry - podvozok a riadenie citeľne stvrdlo, z výfukov sa ozval silnejší rev a reakcie prevodovky sa ešte zrýchlili. Výkon putoval najmä na zadné kolesá. Nemôžeme povedať nič iné, len to, že toto auto je jazdecky geniálne.

Beštiálna agresivita

Problémom je potenciál vozidla, ktorý sa na bežných cestách u vodiča s fungujúcim svedomím jednoducho nedá rozvinúť - s kúpou BMW M5 sa oplatí mať v blízkosti k dispozícii aj okruh, na ktorom ho využijete. Ak sa jeho majiteľ bude chodiť vybúriť len na okresky, skôr či neskôr niekomu ublíži. Bezmála dvojtonový kolos má síce extrémny grip a na ceste drží ako pribitý.  Keď sa však už raz M5 utrhne a vodič to s dôverou v svoje schopnosti a možnosti vozidla preženie, nechceli by sme pri tom byť.

Kvôli zníženiu ťažiska a hmotnosti vozidla je strecha vyrobená z uhlíkových vlákien
Zdroj: Filip Kadlečík

Pre ilustráciu, M5 na stovku šprintuje v priebehu 3,4 sekundy, na dvestovke je približne za 11. Akcelerácia je mamutia a ak sedíte v podobne silnom vozidle po prvýkrát, nebude vám z nej dobre a zľaknete sa. Tak reagovali tri štvrtiny ľudí, ktorí si s nami tento zázrak na kolesách vyskúšali z pozície spolujazdca. Aby bolo jasné, aké rozdiely sú medzi M5 a napríklad verziou 540i, ktorá je sama o sebe dosť dynamická, porovnali sme ich technické parametre v tabuľke.

Rovnako ako v M5 dokážete dopravné predpisy porušiť už len v superšportoch a úzkom kruhu konkurenčných vozidiel. Toto auto nepatrí do rúk ľuďom, ktorí pred ním nemajú rešpekt. Tu už človek pri dynamickej jazde hrá extraligu a musí byť pripravený na to, že v podobných rýchlostiach potenciálne nehody či kolízie končia tragicky.

Zdravý rozum

Na jazdu s BMW M5 je najlepšie, keď človek má zdravý rozum. Užiť si nejaké tie agresívne rozbehy? V poriadku. Obehnúť kamióny na okreskách za čas, ktorý by na to potrebovalo napríklad aj nejedno Ferrari? Stále v poriadku. Valiť okreskami tempom presahujúcim 200 km/h, lebo toto auto to jednoducho zvládne? To už v poriadku nie je a šofér by si mal nájsť buď psychológa, alebo pretekársky okruh. Preto veríme, že do tohto auta by si mal sadnúť len vyrovnaný vodič, ktorý nepotrebuje hladkať svoje ego údajom o aktuálnej rýchlosti. Má však pre neho kúpa M5 stále zmysel?

M5 má nádherne široké boky a dokáže nimi aj poriadne hádzať
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme. M5 je geniálna aj v bežných činnostiach, nielen pri agresívnej jazde. Pôjdete po diaľnici tempom 130 km/h? Pokojne, auto sa vám ešte odvďačí spotrebou pod hranicou 9,0 l/100 km. Chcete si užiť precíznu jazdu okreskami bez zbytočného dupania na plynový pedál? Nech sa páči, úžasný podvozok a riadenie vám sprostredkujú nádherné zážitky aj pri rýchlosti do 90 km/h a navyše zvládnete jazdiť s apetítom okolo 7,9 l/100 km. V kombinovanom režime sme s ľahkou nohou s M5 dokázali v pohode jazdiť za 10,5 l/100 km. Väčšinou bola spotreba omnoho vyššia, ak ale bolo treba, päťka vedela byť aj efektívna.

K benefitom tohto automobilu treba prirátať aj úžasnú technologickú úroveň, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu a podobne sú tu samozrejmosťou. V našom prípade si v M5 uplatnenie našlo dokonca aj nočné videnie. Je sympatické, že kúpou športiaku nemusíte prísť o výhody progresu posledných rokov.

Auto, ktoré má všetko

Nie je fascinujúce, že auto s hnanou (aj alebo len) zadnou nápravou s motorom V8 ladeným na 600 koní vie pekne driftovať. Šokujúce je, že okrem toho zvládne ešte zaviezť vaše deti do školy, prejsť zasneženými cestami, strážiť vás armádou asistentov, jemne vás masírovať, hrať vám z brutálnej audiosústavy Bowers & Wilkins, ohúriť posádku vkusným ambientným podsvietením a tak ďalej… BMW M5 je megalomanským autom, v ktorom sa nemusíte obmedzovať.

Auto so solídnymi rozmermi nie je stratené ani na takýchto úzkych lesných cestičkách
Zdroj: Filip Kadlečík

Popri luxuse a nádhernom remeselnom spracovaní interiéru ponúka vidlicový osemvalec aj tichý chod s relatívne hospodárnou prevádzkou. Stačí však jeden povel prsta, zmačknutie tlačidla M2, a aký-taký “baránok” maskujúci svoju brutalitu sa zmení na pojazdnú zbraň na cestách. Nečudujeme sa, že BMW si svoj klenot cení na 162 592 eur. Toto auto má všetko, na čo si vodič spomenie, stačí si to len zobrať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
BMW M5
BMW 540i
Usporiadanie a počet valcov
V8
R6
Zdvihový objem
4 395 cm3
2 998 cm3
Max. výkon
441 kW/600 k
250 kW/340 k
pri otáčkach
5 600-6 700/min
5 500-6 500/min
Max. krútiaci moment
750 Nm
450 Nm
pri otáčkach
1 800-5 600/min
1 380-5 200/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
všetky kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 966 mm
4 936 mm
Šírka
1 903 mm
1 868 mm
Výška
1 473 mm
1 479 mm
Rázvor náprav
2 982 mm
2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 855 kg
1 660 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 930 kg
1 735 kg
Užitočná hmotnosť
585 kg
680 kg
Celková hmotnosť
2 440 kg
2 340 kg
Objem batožinového priestoru
530 l
530 l
Objem palivovej nádrže
68 l
68 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
250 km/h
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
3,4 s
4,8 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
14,5 l/100 km
9,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
8,2 l/100 km
6,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
10,8 l/100 km
7,4 l/100 km
Mesto - počas testu
14,8 l/100 km
10,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,9 l/100 km
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,9 l/100 km
7,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
241 g/km
169 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 50 350 €
od 48 850 €
Základná cena verzie
od 121 500 €
od 62 850 €
Cena testovaného exemplára
162 592 €
94 823 €
Zdroj: Filip Kadlečík