Kto sleduje automobily BMW určite vie, že elegantné športové kupé sú neodmysliteľnou súčasťou značky a v továrni v Dingolfingu majú svoju dlhú tradíciu, počnúc BMW radu 6 Coupé z roku 1976. O niekoľko dekád neskôr sa objavilo nové BMW M4 Competition Coupé s pohonom všetkých kolies, nezávislým dizajnom a výrazným profilom, ktorý sprevádza nemenej zaujímavý výkon. Verne odráža charakter inšpirovaný pretekmi a tentoraz sa od klasického radu 4 Coupé vzďaľuje oveľa viac ako v predošlých generáciách.
Využíva inteligentnú a ľahkú konštrukciu na podporu jedinečného ovládania a ak bude niekto tvrdiť, že BMW neodviedlo výbornú prácu pri jeho konštruovaní, kde hraničí s dokonalosťou, veľmi sa mýli. Silnou auto stránkou auta je pohonná zostava, po ktorej nasledujú povrchové úpravy a kvalita vybavenia. Poďte sa teda spolu so mnou preniesť do jedného nevšedného testovacieho týždňa, ktorý mi spríjemňoval práve model BMW M4 Competition xDrive.
Čo sa týka štýlu exteriéru, zásadnú úlohu tu zohráva bezpochyby predná časť, ktorej poznávacím znamením sa stali dve ľadvinky. Keď malo nové BMW radu 4 premiéru, vyvolal tento prvok bujarú diskusiu o tom, či je to tá správna cesta. Pri všetkej úcte k pravým bohemistom musím priznať, že v tomto prevedení a v kombinácii s touto výraznou farbou (Sao Paulo Yellow), sa mi skutočne páči, z každého možného uhla. Na vonkajších okrajoch predného nárazníka zvýrazňujú šírku auta vertikálne otvory pre vzduchové clony (Air Curtains) s integrovanými, aerodynamicky funkčnými lopatkami.
Štandardná výbava zahŕňa LED svetlomety s dennými svetlami v tvare U, no v tomto prípade som mala k dispozícii adaptívne LED svetlomety s laserami a antireflexným asistentom diaľkových svetiel. Spoznáte ich vďaka modrej výplni na hornej strane svetlometov, ktoré navyše disponujú aj adaptívnym prisviecovaním zákrut. Tento systém dokáže rozmýšľať, pretože pri rýchlostiach nad 60 km/hod zväčší dosah diaľkových svetiel na maximálne 550 metrov a dynamicky sleduje priebeh cesty. Takže aj pri nočných prejazdoch tiahlymi zákrutami budete mať dokonalý prehľad o tom, či sa náhodou nepasie pri okraji vozovky stádo srniek.
Pri pohľade zboku vynikajú 19 (vpredu) a 20-palcové (vzadu) kolesá obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4S, ktoré koketne odhaľujú zlaté karbón-keramické brzdy so 400 mm kotúčmi a 6-piestikovými strmeňmi na prednej náprave a 380 mm na zadnej náprave. Zadná časť je nemenej pútavá, nechýba pravá interpretácia M, ktorú zodpovedne reprezentuje nárazník a difúzor, do ktorého dokonale zapadajú 4 výfukové otvory s priemerom 100 milimetrov. V tomto priestore sa odohráva každodenný štartovací koncert. Na dokreslenie atmosféry zvolilo BMW strechu vyrobenú z plastu vystuženú uhlíkovými vláknami (CFRP), ktorá pomohla znížiť ťažisko vozidla a súčasne zvýšiť jeho obratnosť. Dve pozdĺžne rebrá pozdĺž strechy navyše optimalizujú prúdenie vzduchu.
Čo sa týka interiéru, nenastali tu zásadné rozdiely v porovnaní s BMW radu 4 Coupé, samozrejme s výnimkou špecifických M detailov, ako je riadiaca páka s prepínačom Drivelogic alebo športové M sedadlá dostupné vo viacerých variantoch čalúnenia. Testovaná verzia ale dostala divokejšie karbónové škrupiny, ktoré sú súčasťou balíka M Race Track Package, ktorý znižuje hmotnosť auta o 25 kilogramov.
Kým zvonku svieti spomínaná žltá Sao Paolo, vnútri vyžaruje modrá Yas Marina vyšperkovaná čiernou farbou, ktorú prinieslo viac ako 15 000 € nahromadených v karbónovom pakete. Na karosérii ich nebudete hľadať dlho, dostali sa od štítu až po difúzor, vrátane spätných zrkadiel, strechy, prahov, sedadiel s osvetlenými logami M4 a dokonca aj pádiel volantu. Tí bláznivejší fanúšikovia značky ocenia pozornosť BMW, ktoré všade rozmiestnilo odznaky, ktoré vodičovi pripomínajú, na čom jazdí – sú na centrálnej konzole, volante, kľúči, menu... M je jednoducho všade!
A napriek tomu nepôsobí prehnane. Nový jazyk interiérového dizajnu sa jasne sústredí na priestrannosť, pretože všetky plochy sú usporiadané v čistých líniách a vzhľad, úprava a kvalita materiálov je na najvyššej možnej úrovni. Hneď nad stredovými ramenami volantu na vás vykuknú tlačidlá M1 a M2, ktoré v podstate fungujú ako dve skratky pre toľko prispôsobiteľných nastavení parametrov, koľko ste si schopní pred jazdou pripraviť.
Ak ale nepotrebujete práve radikálnu zmenu a adrenalín v krvi, na stredovej konzole si viete meniť jazdné režimy aj cez tlačidlo M Mode. Prostredníctvom Setup-u si viete prispôsobiť rôzne parametre, napríklad odozvu motora, tuhosť odpruženia, odozvu riadenia alebo odozvu brzdového systému. Ďalšou srandou je možnosť konfigurácie trakčnej kontroly, ktorá ponúka na výber desať rôznych polôh, i keď na to musíte vypnúť kontrolu stability. Také vodičské Á la carte, no nie?
Jediné, čo mi ako-tak vadilo, je celkový pocit zo sedadiel. Z hľadiska ergonómie im nemôžem nič vyčítať, telo držia ako zakliesnené, no nastupovanie a vystupovanie sa javí ako také nechcené dobrodružstvo a mäkkosť čalúnenia kvôli prítomnosti karbónu sa nejaví ako ideálna kombinácia na dlhé cesty. Operadlo má výrezy na upevnenie viacbodových bezpečnostných pásov, čiže je jasné, že auto je určené na trať. M pásy samozrejme neponúkajú možnosť výškového nastavenia, takže osoby menšieho vzrastu sa nebudú cítiť príliš pohodlne. Ja by som si možno radšej zvolila miernejšiu verziu sedadiel, ktorá je v štandarde. Zadné sedačky ani nestojí za to spomínať, posed na nich je penalizovaný zníženým stropom, ale za to kufor so svojim 440 litrovým objemom už nie je na zahodenie.
Prístrojová doska BMW Life Cockpit Professional ponúka všetko, čo k jazde potrebujete. Na výber sú dva pohľady, ktoré sa dajú prispôsobiť, no podľa mňa je ten športový atraktívnejší, pretože zobrazuje otáčkomer aj so zaradeným prevodovým stupňom, ktorý dokáže zobraziť aj informácie o tlaku turba, teplote pneumatík ale o sile preťaženia. Na stredovej konzole nájdete karbónom obkolesený 10,25-palcový dotykový displej, ktorý využíva staré známe ovládanie gestami.
Nastavený na hranice svojich možností
BMW M4 Competition xDrive však nie je len o štýle. Je to predovšetkým senzačné auto, ktoré hneď po prebudení radového 6-valca (tradičná architektúra BMW) dáva najavo, že sa nudiť nebudete. Dušou modelu je 3,0-litrový motor s dvoma turbodúchadlami, ktorý ponúka výkon 375 kW, alebo 510 koní (o 60 koní viac ako jeho predchodca), a maximálny krútiaci moment 650 Nm, ktorú je dostupný v rozmedzí 2 750 až 5 500 ot./min.. Na všetky štyri kolesá ho prenáša 8-stupňová prevodovka M Steptronic s meničom krútiaceho momentu Drivelogic, ktorá ponúka tri nastavenia z hľadiska rýchlosti zmien a umožňuje preraďovanie nahor až po prerušenie vstrekovania bez toho, aby auto preradilo za vás. V športovom aute tejto veľkosti (a tejto ceny) ide o niečo zásadné a nevyhnutné.
Pokiaľ by ste sa chceli baviť v číslach, toto je športové kupé, ktoré pri aktivácii Launch Control katapultuje posádku na rýchlosť 100 km/hod už za 3,5 sekundy, čo je o 0,4 sekundy viac ako pri verzii bez pohonu všetkých štyroch kolies. Šesťvalcu dali inžinieri vynikajúce výkonové schopnosti, ako je vyšší maximálny vstrekovací tlak (350 barov), ktorý skracuje čas vstrekovania a lepšie „rozprašuje“ palivo, takže motor má v konečnom dôsledku ostrejšiu odozvu.
Čo sa týka spotreby, pri plynulej jazde s ľahkou nohou a zapnutým režimom Comfort aktivovanom na ôsmom prevodovom stupni točí M4 len 1 900 ot./min., čo znamená, že jej apetít dosiahne hodnotu okolo 10 litrov. Otázkou ale zostáva, či budete chcieť jazdiť v komfortnom režime s takým výkonom pod kapotou. Ak si začnete užívať predbiehanie a ostrejšie prejazdy zákrutami, poprípade si necháte zapnutý športový režim (pretože v ňom naozaj cítite charakter aj odozvu vozidla), rýchlo sa vyšvihnete na 15 až 20 litrov. To ale v prípade M4 Competition xDrive nie je dôležité, oplatí sa zaplatiť každý liter benzínu.
Nie je žiadnym prekvapením, že s pohonom xDrive je testovací model efektívnejší, už prvé otáčky kolies svedčia o zvýšenej trakcii. Auto sa prekvapivo správa tak, ako keby bolo k zemi prinitované. Pohon M xDrive od značky Propeller zachoval typickú architektúru pohonu, no skutočnou výhodou tejto technológie je možnosť prepínania z režimu štyroch kolies na dve. Ak máte k dispozícii dostatočne veľkú asfaltovú plochu a chcete „páliť gumu“, môžete tých 510 koní poslať výlučne dozadu.
Ak ale chcete dráždiť cestu trochu iným spôsobom, no nemať pritom isté časti tela stiahnuté na veľkosť ostrúhanej ceruzky, režim 4WD pošle viac krútiaceho momentu a výkonu dozadu, no v prípade potreby dokáže veľmi rýchlo vrátiť konské sily dopredu. To je jedna z výhod, pretože vám auto dáva možnosť využiť úplne alebo takmer celú kavalériu pod kapotou bez toho, aby ste z nej mali neprirodzený strach.
Všetky BMW vyrobené v období posledných dvoch-troch rokov, či už elektrické alebo nie, prešil evolúciou vo svojich jazdných asistentoch. Nie sú efektívnejšie iba preto, že robia toho viac alebo menej, ale preto, lebo sa stali neviditeľnými. V prípade M4 to nie je iba výhoda z pohľadu bezpečnosti, ale aj z hľadiska plynulosti jazdy, pretože akcie stabilizačného systému DSC už nie sú také násilné ako predtým. Namiesto toho, aby auto brzdili, ho radšej usmerňujú a dokonca pripustia aj mierny preklz zadnej nápravy. Všetko závisí od toho, ako sa budete správať za volantom – ako veľmi sa dotknete brzdy alebo ako zatočíte volantom.
Výkon DSC, ako som už vyššie spomínala, sa dá pustiť z reťaze na desať rôznych spôsobov. Desať úrovní s vedomím, že na 10 už nič nezostane. Používanie nastavenia nižšieho ako 5 je už podľa mňa riskantné. A nie je to len pocit, vývojári skutočne navrhli tieto stupne na odviazanie sa na Nürburgringu, kde môžete šliapať na plynový pedál v rýchlych zákrutách bez strachu, že vám uletí zadok. Šiesty stupeň sa stal pre mňa maximom, z auta nestrácate istý dojem, pri šmyku vás koriguje a stále máte veľmi dobrú trakciu, ale aj v tomto režime musíte byť naďalej precízny s prácou s množstvom plynu. M4 Competition je totiž zákerná koketa a neustále vám bude šepkať do uška, že máte v rukách čistokrvné športové auto.
Verdikt
M4 Competition xDrive je jedným z najrýchlejších a najefektívnejších sériovo vyrábaných športových áut BMW, ale aj jedným z najnáročnejších, pokiaľ ide o vyťaženie všetkého potenciálu. Vďaka svojej všestrannosti bude prínosom pre tých, ktorí chcú zažívať každodenné vzrušenie z vedomia, že môžu kedykoľvek prejsť od šoférovania k pilotovaniu nefalšovaného M-ka. Jediný prvok, ktorý robí z auta o niečo menej príjemné vozenie, je presne tá istá vec, ktorá je na ňom efektívna – odpruženie a sedadlá.
Ešte možno jedna nemenej podstatná poznámka na záver. Od chvíle, keď som si sadla za volant tohto monštra, mi boli jasné dve veci. Po prvé: Ide o auto, ktoré poskytuje viac istoty ako predchádzajúca M4, pretože reaguje menej prudko a má vyvinutejších jazdných asistentov, ktorý mu pomáhajú jazdiť bezpečnejšie (najmä ak prší). Je to naďalej športové auto, rovnako náročné, ako aj jemné, s ktorým nebudete mať nikdy pokoja. Po druhé: Môže sa stať, že auto bude rovnako efektívne ako vaša úroveň šoférovania, takže ak ste tak trochu zelenáč, a to je aspekt, ktorý si musíte posúdiť sami, môže sa rýchlo stať, že ak budete chcieť čo najlepšie využiť plný potenciál tejto beštie, budete neustále riskovať. Možno je práve táto verzia s pohonom všetkých kolies bezpečnejšia pre väčšie spektrum vodičov, no myslím si, že M4 Competition je ten typ auta, s ktorým môžete za svoje chyby draho zaplatiť.
motor a pohonný systém | BMW M4 Competition |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Max. výkon | 375 kW / 509 k |
pri otáčkach | 6 250/min |
Max. krútiaci moment | 650 Nm |
pri otáčkach | 2 750 - 5 500/min |
Palivo | benzínový motor |
Pohon | xDrive |
Prevodovka | 8-stupňová automatická M Steptronic |
rozmery, hmotnosti a objemy | BMW M4 Competition |
---|---|
Dĺžka | 4 794 mm |
Šírka | 1 887 mm |
Výška | 1 394 mm |
Rázvor náprav | 2 857 mm |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | 1 850 kg |
Objem batožinového priestoru | 440 l |
Objem palivovej nádrže | 59 l |
jazdné výkony | BMW M4 Competition |
---|---|
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,5 s |
spotreba | BMW M4 Competition |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 13,4 l/100 km |
Mesto - počas testu | 14,7 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | 12 l/100 km |
Vidiek - počas testu | 9,8 l/100 km |
emisie | BMW M4 Competition |
---|---|
Emisie CO2 | 227 - 230 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | BMW M4 Competition |
---|---|
Základná cena modelu | od 89 460 € |
Základná cena verzie | od 98 060 € |
Cena testovaného exemplára | 125 146 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
BMW M4 Competition | R6 |
Zdvihový objem | |
BMW M4 Competition | 2 993 cm3 |
Max. výkon | |
BMW M4 Competition | 375 kW / 509 k |
pri otáčkach | |
BMW M4 Competition | 6 250/min |
Max. krútiaci moment | |
BMW M4 Competition | 650 Nm |
pri otáčkach | |
BMW M4 Competition | 2 750 - 5 500/min |
Palivo | |
BMW M4 Competition | benzínový motor |
Pohon | |
BMW M4 Competition | xDrive |
Prevodovka | |
BMW M4 Competition | 8-stupňová automatická M Steptronic |
Dĺžka | |
---|---|
BMW M4 Competition | 4 794 mm |
Šírka | |
BMW M4 Competition | 1 887 mm |
Výška | |
BMW M4 Competition | 1 394 mm |
Rázvor náprav | |
BMW M4 Competition | 2 857 mm |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | |
BMW M4 Competition | 1 850 kg |
Objem batožinového priestoru | |
BMW M4 Competition | 440 l |
Objem palivovej nádrže | |
BMW M4 Competition | 59 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
BMW M4 Competition | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
BMW M4 Competition | 3,5 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
BMW M4 Competition | 13,4 l/100 km |
Mesto - počas testu | |
BMW M4 Competition | 14,7 l/100 km |
Diaľnica - počas testu | |
BMW M4 Competition | 12 l/100 km |
Vidiek - počas testu | |
BMW M4 Competition | 9,8 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
BMW M4 Competition | 227 - 230 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
BMW M4 Competition | od 89 460 € |
Základná cena verzie | |
BMW M4 Competition | od 98 060 € |
Cena testovaného exemplára | |
BMW M4 Competition | 125 146 € |