01. Exteriér 82%

Mníchov dlhé roky montoval výhradne autá roztáčajúce zadné kolesá. Časom pridal pri vybraných modeloch systém xDrive, no zadok hral naďalej prvé husle. Doba sa ale postupne zmenila. BMW obohatilo v roku 2014 rad 2 o rodinne orientovaný typ Active Tourer, ktorý priniesol do portfólia platformu s motorom vpredu naprieč a predným pohonom. Postupne ju dostali ďalšie vozidlá.

Kompletne novým produktom ako je BMW X2 či nedávno odhalené Gran Coupé spadajúce pod rad 2 to konzervatívna časť fanúšikov značky odpúšťa ľahšie než pri zavedenom kompakte označenom jednotkou. V nižšej strednej triede sa objavilo v roku 2004 a jeho dve generácie si našli mnoho zákazníkov. Aj vďaka na danú kategóriu unikátnej technike.

Najmä v prípade športových verzii pritom oslovilo svojou náturou vychádzajúcou vo veľkej miere zo zadného pohonu. Tretie vydanie auta (F40) unikátnu črtu stratilo, je postavené na architektúre UKL2 a hrabe prednými. Či v prípade špičkového variantu M135i xDrive štandardne všetkými štyrmi.

Tretiu generáciu BMW radu 1 sme si vyskúšali rovno v špičkovej verzii.
Zdroj: Marek Pokrývka

Práve vrcholný model sme nedávno mali možnosť otestovať. Od klasických exemplárov sa odlišoval nielen výrazným modrým lakom Misano, ale tiež ostrejšie tvarovaným bodykitom. Ten okrem nárazníkov obsahuje aj prahy, ohromne dlhý strešný spojler či dve okrúhle výfukové koncovky. Samozrejmosťou sú svojské disky kolies. V našom prípade šlo o osemnástky, ktoré boli obuté do zimných pneumatík. Podvozok bol oproti klasickým modelom o 10 mm nižší.

Súčasťou optického balíka nabrúsenej jednotky je špecifická výplň masky chladiča, ktorú tvoria veľké prepojené obličky. Namiesto klasických zvislých lamiel je v nich trojrozmerná výplň. Spolu s krytmi spätných zrkadiel a viacerými ďalšími detailmi je pokrytá matným sivo-bronzovým finišom, ktorý patrí k špecifikám vrcholnej verzie.

Z tohto pohľadu vyzerá podľa nás športový model novej jednotky výborne.
Zdroj: Marek Pokrývka

Gril oproti minulosti výrazne narástol. V tomto prípade je však jeho veľkosť stále celkom prijateľná, prednej časti až tak nedominuje. Dopĺňajú ho moderné adaptívne LED svetlomety. V tme fungujú veľmi dobre a presne modulujú svetelné lúče, aj keď ich aktivita môže občas pôsobiť trochu rušivo. To však vzhľadom na bezpečnosť vyžadujúcu čo najlepší rozhľad nemôžeme kritizovať.

Nie je žiadnym prekvapením, že zmenu základnej architektúry reflektujú proporcie auta. Dlhá predná kapota je spolu s trojdverovým variantom minulosťou. Bavor dostal namiesto toho strmo stúpajúcu kapotu takmer zaváňajúcu kategóriou MPV a športovo strihnuté telo. Veľkú rolu v ňom zohrávajú stúpajúce línie. Tie dávajú zadku šťavu, z tohto uhla je podľa nás generácia F40 najkrajšia jednotka. No jej tvárou si takí istí vôbec nie sme...