BMW s modelom iX3 rezolútne prelomilo hranicu elektrifikácie. Značka, ktorá dlho budila dojem, že si užíva iba svoje aktuálne úspechy, v skutočnosti pracovala za oponou, aby vlak elektromobilov dohnala. Model, ktorý nás dnes zaujíma, je iX3 - elektrické SUV odhalené vo svojej sériovej podobe v júli 2020. Na vozidlo s nulovými emisiami sme pochopiteľne netrpezlivo čakali, pretože od predstavenia ubehlo mnoho mesiacov.

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

Toto čakanie však bolo nepochybne cenou, ktorú bolo potrebné zaplatiť za príchod veľmi úspešného produktu. Prečo? Auto vo svojej podobe dokáže čeliť tvrdej konkurencii aj napriek faktu, že dnes má už skoro každá značka svoje vlastné SUV pripojené k elektrickej šťave. BMW pochopilo dopyt zákazníkov a zareagovali novou iX3, ktorá pobrala veľa dobrých vlastností z X3, na ktorej je založená.

Na rozdiel od modelov i3 či i8, pre ktoré bola vyvinutá špeciálna elektrotechnika, je iX3 v zásade upravená X3. Premenu ale majstri inžinieri zvážili do detailu, pretože batérie umiestnené v podlahe zasahujú do vnútorného priestoru a objemu kufra v minimálnej možnej miere. Ten má síce o 40 litrov menej ako spaľovacia verzia, 510 litrov, no stále je to o 60 viac ako v prípade plug-in hybridu.

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

IX3 bola vybavená elektromotorom piatej generácie s výkonom 210 kW (286 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Napriek príjemnej reakcii plynového pedála nedochádza k prudkej akcelerácii ako sme zvyknutí pri niektorých iných, hlavne menších elektromobiloch. Z nuly na 100 km/hod zrýchli za 6,8 sekundy, pričom benzínová X3 to dokáže za 6,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/hod. Princíp konštrukcie synchrónneho motora zaisťuje optimalizovaný príjem energie a navyše umožnil inžinierom zredukovať použitie vzácnych kovov. 

Systém eDrive ponúka o 30 % viac energie ako ostatné modely značky a aj vyššiu energetickú účinnosť, predovšetkým vďaka pokroku technológii v oblasti vývoja batérií. Tá ma v iX3 kapacitu 80 kWh a podľa WLTP by ste mali byť schopný prejsť až 460 kilometrov. V skutočnosti ale pri zmene jazdných podmienok dosiahnete reálne 410 až 425 kilometrov, čo je stále veľmi slušný údaj, ktorý na dnes postačuje. Aspoň zatiaľ

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

Ťažisko je oproti tepelnej verzii o 7 centimetrov nižšie a auto je tým pádom na cestách veľmi príjemné. Netrpí nadmernou nedotáčavosťou a za volantom si užijete hladké, priame a pevné riadenie. Prekvapením, ale nie až takým veľkým, je aj zvuková izolácia a vynikajúci jazdný komfort, a to aj napriek 20-palcovým kolesám a pneumatikám Bridgestone. Kolesá s nízkym valivým odporom by mali byť o 15 % ľahšie ako konvenčné disky a vozidlu vraj získali 10 kilometrov na autonómii. 

Disky sú vlastne popri plnej mriežke chladiča, špecifickom nárazníku a modrých prvkoch karosérie jedinými detailmi, ktoré priznávajú autu novú životnú filozofiu. Samozrejme nesmiem zabudnúť na cenovku, ale taký už je svet prémiových SUV.  Je tu však jedna vec, ktorá ho odlišuje od väčšiny trochu praktickejším spôsobom, a to možnosť ťahať príves s hmotnosťou až 750 kilogramov. Možno to reálne majiteľ ani nevyužije, ale ak bude treba niečo previezť, je fajn sa spoľahnúť aj na elektromobil. 

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

V testovacích podmienkach, kedy sme s autom vystriedali okresné cesty, diaľnice a horské priechody za mokrého počasia, bolo hneď zrejmé, že iX3 stratila vrodenú športovosť. Za volantom je cítiť, že ide o ťažšie auto ako ostatné X3, no stále sa pohybuje agilnejšie než akékoľvek iné auto s elektrickou zástrčkou v kategórii. Čo sa týka spotreby, auto nie je príliš chamtivé a priemerná spotreba sa hýbala medzi 19 až 21 kWh/100 km. 

Na diaľnici sa stáva vrcholom komfort jazdy a to predovšetkým z dvoch dôvodov. Na jednej strane je tichá  mechanika, takže ak to adaptívne odpruženie a akusticky izolované okná dovolia, vnútri budete odrezaní od zvyšku sveta. Druhým fanúšikom pohodlia je zavesenie kolies, ktoré je súčasťou štandardnej výbavy, a má schopnosť meniť svoju tvrdosť v závislosti od stavu vozovky. Preto aj nerovnosti, s ktorými sa na svojej ceste stretnete, takmer nepostrehnete. 

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

Z hľadiska účinnosti hrá zásadnú úlohu adaptívna regenerácia, ktorá je v B-čkovom režime spočiatku ako drzý pubertiak, ktorý sa ozýva neprimeraným tónom hlasu. Intenzita regenerácie brzdnej energie sa v tomto režime riadi údajmi, ktoré poskytuje navigácia a senzory asistenčných systémov riadenia. Je ale trochu zvláštne vnímať, ako sa auto rozhoduje samo. Napríklad pri približovaní sa ku križovatke, do zákruty alebo v úsekoch s omedzením rýchlosti.

Spočiatku je to trochu nepríjemné, s akou silou dokáže reagovať, no keď je volič prevodových stupňov v polohe "D", môžete si zvoliť tri stupne brzdnej energie - vysoká, stredná alebo nízka intenzita. Som ale trochu sklamaná, že silu rekuperácie nie je možné nastavovať cez pádla na volante, pretože tu jednoducho nie sú. Podľa BMW je pritom možné 90 % prípadov zníženia rýchlosti vykonať bez stlačenia brzdového pedálu, a preto sa cykly výmeny doštičiek a kontroly bŕzd exponenciálne zvyšujú v porovnaní s autom bez tohto systému.

BMW iX3.
Zdroj: Eva Karolčíková

Kto už predtým sedel v klasickej X3, rýchlo pochopí, že interiér iX3 je až na pár drobných detailov prakticky rovnaký. Je tu veľkorysý priestor s kapacitou pre 5 cestujúcich a využíva rovnaké rozmiestnenie hlavných ovládacích prvkov ako X3, ale isté komponenty obopína modrá farba. Ide napríklad o tlačidlo štart a páku prevodovky. 

Keďže sa jedná o SUV, za volantom si logicky budete hľadať vyššiu pozíciu, no stále budete na sedačkách cítiť prepych hodný BMW. Nehovoriac o premyslenej ergonómii a skvelej kvalite prevedenia materiálov. Vzadu môžete skutočne prevážať troch ľudí, no temnejšou stránkou je centrálne sedadlo, ktoré má v bedrovej oblasti dosť strmé operadlo, takže ten jeden pasažier vždy bude cestovať s menším nadšením ako zvyšok posádky. 

BMW iX3.
Zdroj: BMW

Azda najzaujímavejší technologický detail interiéru je pretavený do novej zvukovej identity, ktorú vytváral Hans Zimmer, ktorého považujeme za veľkého skladateľa nielen filmovej hudby. Pri štartovaní a zastavovaní vydáva BMW iX3 veľmi špecifický zvuk, ktorý vás upozorní na jeho pohyb. Samozrejme, v blízkej budúcnosti sa automobilka chystá ponúknuť aj ďalšie verzie zvukovej stimulácie.

Verdikt

Vozidlo pochádzajúce z čínskeho závodu Shenyang nie je a ani nebude "dvojmotorovým" SUV ako to majú konkurenčné modely, a tak nemôžeme od neho očakávať pohon všetkých kolies. Priestor vpredu totiž obsadili batériové moduly. Pre niekoho možno mínus, no práve vďaka nim sa ťažisko posunulo bližšie k zemi a elektrická X3 je stabilnejšia a dynamickejšia ako jej tepelné náprotivky. Poteší aj nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá dokáže prijať maximálny nabíjací výkon 150 kW pri jednosmernom prúde a auto sa tak nabije na 80 % behom cca 35 minút.  Ak iX3 niečo vystihuje, tak je to vynikajúca odozva podvozku, dynamika a výkon motora, ktoré sú zaobalené do veľmi vycibreného zovňajšku.