BMW a minivan? To bol v roku 2014 výstrel do tmy. Trh s minivanmi sa prepadal a BMW nemalo žiadne skúsenosti s týmto segmentom, ale urobilo dobre. Z prvého minivanu Active Tourer sa predalo vyše 430 000 kusov a malo to zaujímavý efekt. Minivan dotiahol k značke klientelu, ktorá predtým žiadne BMW nemala. Pritom neprekážalo, že tradičného zákazníka nechal Active Tourer úplne chladným. Dobrý dôvod, aby v októbri 2021 prišla druhá generácia.
Áno, táto s obrovskými ľadvinami. Teraz je tu aj plugin hybridná verzia a my testujeme výkonnejšiu z nich, 230e, ktorá kombinuje spaľovací benzínový 1,5-litrový trojvalec s výkonom 110 kW (150 k) s elektrickým motorom s výkonom 130 kW (177 k). Už vidím, ako si šomrete popod nos: trojvalec! Lenže tento je tak plynulo podporovaný elektrickým motorom, že jeho vibrácie či drnčanie nepostrehnete. Práve pri rozbehu hrá prím elektrina. Navyše celý systém generuje výkon až 240 kW (326 k), čo minivanu dáva krídla. V režime overboost dosahuje výkon ako ikonická M3 z 90. rokov – neuveriteľné.
Skutočne to jazdí dynamicky, na minivan až neobvykle športovo. Na stovke ste za 5,5 sekundy, krútiaci moment 477 Nm sa prenáša na vozovku bez preklzov prostredníctvom všetkých kolies. Aj zamokra na hranici mrazu. Na elektrinu môžete ísť rýchlosťou 140 km/h, ak je v akumulátore dosť šťavy, na benzín až 205 km/h.
Viac fotografií nájdete v galérii
Vynikajúco vyhľadáva nočným videním ľudí aj zvieratá a pokojne na ne graficky upozorňuje. Spoľahlivo zistí aj červenú na semafore alebo značku stop, takže ju neprehliadnete ani v noci. Adaptívne LED svetlomety pracujú rýchlo a spoľahlivo, protiidúce auto nikdy neoslnili. Taká starostlivosť sa len tak nevidí.
Nový je aj interiér BMW radu 2 Active Tourer (2022), ktorého usporiadanie a dizajn sú inšpirované veľkým elektrickým SUV iX. To znamená, že minivan je teraz vybavený zakriveným displejom a len niekoľkými ovládacími prvkami. Koliesko iDrive je nahradené dotykovým systémom (10,7-palcového monitora) a hlasovým ovládaním, čo sa však volá tiež iDrive. A namiesto radiacej páky je na stredovom tuneli len malá kolíska.
Stredová konzola, nadväzujúca na lakťovú opierku, akoby plávala medzi sedadlami ako žehliaca doska. Pod ňou je ešte odkladací priestor. Štandardom je aj airbag medzi dvoma prednými sedadlami. Ten zabezpečí, aby sa v prípade nehody neporanili vzájomným kontaktom vodič so spolujazdcom. Okrem štandardných a športových sedadiel pre prvý rad možno objednať sedadlá s väčšou bočnou oporou, bedrovou opierkou, pamäťou a masážnymi funkciami.
Kapacita akumulátora bola zvýšená na 14,9 kWh a mala by teraz stačiť na elektrickú jazdu do 82 až 93 kilometrov. Predchodca s menším akumulátorom zvládal len 55 kilometrov, takže ide o poriadny nárast, ktorý by mal väčšine ľudí vydržať na celý deň pri bežnej prevádzke, a to aj s rezervou.
Ďalšie obrázky sú v galérii
Maximálny nabíjací výkon palubného systému je 7,4 kW, nabíjanie jednosmerným prúdom nie je zabudované. Využitie maximálneho výkonu umožňuje nabiť batériu cez wallbox za dve a pol hodiny.
Keďže je teraz akumulátor namontovaný v podlahe auta, pod zadným sedadlom je dosť miesta aj na výrazne väčšiu palivovú nádrž. Tá má 47 litrov, čo znamená, že zastávky na tankovanie sú zriedkavejšie.
Zaujímavé je, že elektromotor nie je integrovaný v prevodovke, ako je bežné, ale je umiestnený vzadu pri náprave. Pre toto technické riešenie jazdí Active Tourer v elektrickom režime s pohonom zadných kolies a len po naštartovaní benzínového agregátu sa mení na štvorkolku. To je celkom vtipné, lebo práve prvá generácia minivanu Active Tourer bola prvým BMW s predným pohonom, čo svojho času vyvolalo rozruch medzi priaznivcami značky. BMW s pohonom predných kolies? Eine große Katastrophe! Takže teraz tu máme zase zadnokolku a sveta sa otáča správnym smerom.
Kabína je veľká, lebo druhá generácia sa zväčšila v každom smere o niekoľko centimetrov. Teraz dosahuje na dĺžku 4,39 metra. Zadné sedadlá sú oproti predným mierne vyvýšené. Zadné operadlá sú delené na tri časti, samostatne sklopné - ako má BMW vo zvyku. Štandardne elektricky otvárateľné dvere batožinového priestoru umožňujú prístup do kufra s objemom 406 až 1 405 litrov. Časť objemu leží pod zdvojenou podlahou, ktorá zarovnáva nakladaciu hranu do jednej roviny.
Spotreba by mala byť 0,6 l/100 km a 14,4 kWh/100 km. Realita, samozrejme, závisí od toho, ako často nabíjate. Keďže nám dojazd obvykle vydržal na celý deň, jazdili sme od pondelka do piatka s nulovou spotrebou benzínu. Stačilo nezabudnúť pripojiť večer nabíjačku. Benzínový motor sa naštartoval až cez víkend, keď sme šli na dlhšiu trasu po diaľnici. S prázdnou batériou (áno, pre puntičkárov: nikdy nie je úplne prázdna) benzínový trojvalec žral aj vyše sedem a pol litra. Nevadí, cez pracovný týždeň mu zase spotrebu znížim aspoň na päť litrov.
Dlhý dojazd je super, škoda, že nezvláda aj nabíjanie DC ako to už vedia plugin hybridy od trojcípej konkurencie. Dynamické vlastnosti sú na minivan až neobvykle športové. Podvozok je primerane tvrdý. Riadenie presné, ako sa na BMW patrí. Vysoká cena mu však podráža nohy.
motor a pohonný systém | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Max. výkon (benzínový motor) | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | 4 700 - 6 500/min |
Max. krútiaci moment (benzínový motor) | 230 Nm |
pri otáčkach | 1 500 - 4 400/min |
Max. výkon (elektromotor) | 130 kW / 176 k |
Max. krútiaci moment (elektromotor) | 247 Nm |
Palivo | benzínový motor |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | automatická 7-stupňová |
rozmery, hmotnosti a objemy | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Dĺžka | 4 386 mm |
Šírka | 1 824 mm |
Výška | 1 570 mm |
Rázvor náprav | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 920 kg |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | 1 995 kg |
Objem batožinového priestoru | 406 / 1 405 l |
Objem palivovej nádrže | 47 l |
jazdné výkony | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Max. rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,5 s |
spotreba | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 0,6 - 0,8 l/100 km |
emisie | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Emisie CO2 | 14 - 18 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | BMW 230e Active Tourer |
---|---|
Základná cena verzie | od 44 850 € |
Cena testovaného exemplára | 62 882 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | R3 |
Zdvihový objem | |
BMW 230e Active Tourer | 1 499 cm3 |
Max. výkon (benzínový motor) | |
BMW 230e Active Tourer | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | |
BMW 230e Active Tourer | 4 700 - 6 500/min |
Max. krútiaci moment (benzínový motor) | |
BMW 230e Active Tourer | 230 Nm |
pri otáčkach | |
BMW 230e Active Tourer | 1 500 - 4 400/min |
Max. výkon (elektromotor) | |
BMW 230e Active Tourer | 130 kW / 176 k |
Max. krútiaci moment (elektromotor) | |
BMW 230e Active Tourer | 247 Nm |
Palivo | |
BMW 230e Active Tourer | benzínový motor |
Pohon | |
BMW 230e Active Tourer | všetky kolesá |
Prevodovka | |
BMW 230e Active Tourer | automatická 7-stupňová |
Dĺžka | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | 4 386 mm |
Šírka | |
BMW 230e Active Tourer | 1 824 mm |
Výška | |
BMW 230e Active Tourer | 1 570 mm |
Rázvor náprav | |
BMW 230e Active Tourer | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
BMW 230e Active Tourer | 1 920 kg |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | |
BMW 230e Active Tourer | 1 995 kg |
Objem batožinového priestoru | |
BMW 230e Active Tourer | 406 / 1 405 l |
Objem palivovej nádrže | |
BMW 230e Active Tourer | 47 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
BMW 230e Active Tourer | 5,5 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | 0,6 - 0,8 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | 14 - 18 g/km |
Základná cena verzie | |
---|---|
BMW 230e Active Tourer | od 44 850 € |
Cena testovaného exemplára | |
BMW 230e Active Tourer | 62 882 € |