Pred časom našimi rukami prešlo kombi BMW 530d xDrive, na ktoré odvtedy nedáme dopustiť. “Zabijak SUV” má blízko k dokonalosti nielen jazdnými vlastnosťami, ale i svojou praktickosťou a orientáciou na rodinu. Dajú sa tieto danosti v podaní Bavorov posunúť ešte ďalej? Na túto otázku odpovedá BMW radu 6.

Majestátnosťou sa rad 6 môže porovnávať i s vlajkovou sedmičkou
Zdroj: Filip Kadlečík

Test BMW 640d xDrive GT odhalil, že novinka sa celkom odpútala od svojho kontroverzného predchodcu. Výrazne schudla, opeknela a dnes už je aj na úplne odlišnej technickej úrovni. Mix kľúčových schopností by z nej mohol robiť ideálne auto pre rodinu, ktoré zatieni aj päťkové kombi. Je to tak ale i v realite?

Pozeraj sa na mňa

BMW 640i GT sa nepáči ani zďaleka každému, kto s ním príde do kontaktu. Pre niektorých ľudí je len o prerastenou limuzínou, na ktorej ešte aj 20” disky vyzerajú len “tak akurát”. V skutočnosti však ide o podobný fenomén, ktorý sprevádza milovaný i nenávidený model X6. SUV-kupé bolo tiež akýmsi krížencom, ktorému spočiatku nik nerozumel.

Zadok novej šestky zdobia LED svetlá s parádnou grafikou
Zdroj: Filip Kadlečík

Podobne ťažko sa kategorizuje i rad 6. Skutočné Gran Turismo (GT) si predstavujeme inak, sedan či kupé taktiež, o kombi a SUV ani nehovoriac. Do bežných škatuliek akosi nezapadá. Iste, mohlo by mu pristať označenie “liftback”, na to je však zasa až príliš veľké a luxusné. Debaty o príslušnosti šestky sú v podstate zbytočné - sú predovšetkým dokumentáciou odvahy BMW, ktoré sa s chuťou púšťa i do neznámych vôd. Presne z toho dôvodu je GTčko na ceste neprehliadnuteľné a kričí “Hej, ty! Pozeraj sa na mňa!”.

Na toto auto musí mať každý, kto ho uvidí, názor. Je provokatívne, ale zároveň elegantné. Môže byť zahalené do nenápadnej sivej, ale aj temperamentnej vínovej metalízy. Stačí ju doplniť o množstvo chrómových prvkov vrátane žiarivých 20” diskov kolies a hneď je jasné, že s týmto autom bude vodič nenápadný len ťažko. Nám takáto kombinácia vlastností imponuje. Treba sa len zmieriť s pohľadmi ľudí, ktorí budú automaticky premýšľať, kde ste si na túto loď na štyroch kolesách mohli stihnúť zarobiť.

Diametrálne odlišný charakter

Pravdou je, že 640i GT xDrive má aj tak úplne opačný charakter, než by ste mu tipovali. Je kultivované, tiché, extrémne komfortné a ako poslušný baránok splní každé jedno vaše želanie. Páčiť sa bude najmä rodinám či ľuďom, ktorí často prevážajú veľa batožiny resp. iného nákladu. K jeho hlavným tromfom totiž patrí batožinový priestor, ktorý ponúka až 610 litrov základného objemu, k tomu ešte priehradky pod dnom kufra a možnosť sklápania zadných sedadiel.

Interiér síce ešte nemá najnovšiu koncepciu BMW, z pohľadu funkčnosti a luxusu mu však absolútne nič nechýba
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak potrebujete naplno využiť prepravnú kapacitu radu 6, k dispozícii vo finále budete mať až 1 800 l priestoru. Čo sa objemu kufra týka, 640i GT prekonáva skôr testované 530d Touring v každom ohľade. Vďaka obrovským piatym dverám ponúka dokonca i lepší prístup ku nákladu. Zmieriť sa bude treba len s tým, že v šestske je batožinový priestor skôr pozdĺžny, v kombíku radu ho môžete lepšie využiť aj do výšky.

Šestka päťku opätovne poráža aj v otázke vnútorného priestoru. Cestujúci v druhom rade sedadiel si budú užívať bohaté miesto pre nohy, pri ceste vo štvorici vás 640i nebude obmedzovať prakticky v žiadnom smere. Vďaka šírke kabíny je tu relatívne príjemné aj sedenie troch dospelých ľudí v druhom rade. Napriek provokatívnemu vzhľadu je BMW 640i GT xDrive najmä vynikajúcim rodinným služobníkom, nie prvoplánovým masérom ega.

Komfort nadovšetko

O rodinnej povahe automobilu svedčia aj jeho jazdné vlastnosti. Pochváliť sa môže silným benzínovým trojlitrom s výkonom 250 kW (340 k), ktorý je v tomto prípade nadmieru dobre odhlučnený a aj jeho spolupráca s prevodovkou je najmä o pohodlí a nenápadnom radení - športové ambície tu prím nikdy nehrali. Osemstupňová samočinná prevodovka radí hladko a takmer nebadane.

Obrovské chrómové disky kolies, bezrámové okná či výsuvný spojler - elegantný rad 6 má v sebe zakomponovaných množstvo frajeriniek
Zdroj: Filip Kadlečík
Zdroj: Filip Kadlečík
Zdroj: Filip Kadlečík

Všímať si nebudete ani nedokonalosti cesty, cez ktoré prejdete. Vzduchový podvozok sa dokáže vysporiadať aj s kombináciou runflat pneumatík a 20” diskov kolies a to takmer v každom prípade. Je možné nájsť jeho hranice, to už ale musíte trafiť výtlk, ktorému by sa každý vodič najradšej vyhol. Počas 99 % jazdy bude rad 6 najmä príjemnou pohodlnou loďou.

Nedá sa povedať, že by 640i nemalo i časť športovej DNA bavorskej značky. Po prepnutí do športového režimu naberie zvuk výraznejšie kontúry, podvozok stuhne a vy si môžete užiť i dynamickú jazdu. Pomáhať vám okrem iného budú i aktívne stabilizátory a natáčanie zadných kolies, vďaka ktorému je šestka prekvapivo agilná. Fyziku sa však oklamať nedá, ak to s jej 1 910 kg v zákrute preženiete, môže to dopadnúť nepekne.

Kvalita materiálov tu je nepopierateľná, Bavori majú cit pre detail
Zdroj: Filip Kadlečík

Riadená zadná náprava prináša citeľné benefity najmä pri parkovaní. Bezmála päťmetrového luxusného vozu sa nemusia báť ani menej skúsení šoféri. Šestka vie bez problémov zaparkovať bez vašej pomoci a vďaka natáčaniu zadných kolies to navyše zvládne i na prekvapivo malom priestore. Vynikajúcu manévrovanie s takmer dvojtonovým kolosom je ďalšou nespornou výhodou veľkého rodinného auta.

Diesel či benzín?

V redakcii sme už dávnejšie mali vznetové BMW 640d GT xDrive, teraz sme zasa testovali jeho benzínový náprotivok. Ktoré z nich si vybrať? Ak sa máme rozhodovať na základe spotreby, treba rozhodne siahnuť po naftiaku. V teste sme s ním bez problémov dokázali dosiahnuť kombinovanú spotrebu paliva na úrovni 7,1 litra. Navyše, vznetový šesťvalec dáva automobilu podobnú nadpriemernú dynamiku, auto s ním na stovku šprintuje za identických 5,3 sekundy.

Benzín či diesel? V prípade tohto auta do úvahy prichádza len jedna možnosť
Zdroj: Filip Kadlečík

Prepĺňaný radový šesťvalec spaľujúci naftu, ktorý do tohto auta BMW dáva, patrí bezpochyby k najlepším vznetovým agregátom súčasnosti. Aj tak by sme sa však na neho ani nepozreli. Benzínové 640i dokázalo bez väčších snáh v kombinovanom cykle jazdiť pod 9,0 l/100 km, aj pri agresívnom dupaní na plyn sme sa zmestili pod hranicu 11 l/100 km.

Pri cene 102 218 eur už nám rozdiel dvoch litrov v spotrebe príde smiešny. Benzínový šesťvalec je dokonale tichý, vie však mať aj krásny dravý zvuk. Do tohto auta nám rozhodne sedí viac, už len kvôli jeho luxusnému a komfortnému charakteru. Počas testovania sa nám stalo, že do auta nastúpil človek, ktorý sa v autách príliš nevyzná.  Pýtal sa, či je toto “nejaký ten hybrid alebo elektromobil”, lebo vôbec nepočul motor. Tak dobre je motor s označením 40i odhlučnený v bežných podmienkach.

Môže si trúfnuť na kohokoľvek

BMW radu 6 GT sa množstvu ľudí nemusí páčiť, akonáhle ho však pochopíte, všetko vám do seba zapadne. Šestka sa môže smelo do očí pozrieť kombíkom - lebo ponúkne viac miesta. Hanbiť sa nemusí ani pri sedanoch či kupé - je totiž podobne elegantná. Obstojí aj v porovnaní s bežnými SUV - veď ponúka vynikajúci pohon všetkých kolies a vzduchový podvozok, ktorým si viete regulovať svetlú výšku automobilu.

Elegantná a mohutná karoséria v sebe skrýva ideálny životný priestor pre rodinu na cestách
Zdroj: Filip Kadlečík

Motorizácia 640i GT je podobne univerzálna. Pri vysokom potenciálnom výkone za bežných okolností jazdí úsporne, no je schopná kedykoľvek razantne vystreliť dopredu. Nezaujíma ju, či je v aute len vodič, alebo pätica dospelých osôb a ich batožina. Keď šesť valcov začne robiť svoju prácu, na zaťaženie neberú ohľad. Aj preto sa nám zážihová verzia tak veľmi páčila. V podstate ide o takmer nekompromisne komfortné rodinné auto, ktorému ale nechýba šmrnc a dynamika.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 998 cm3
Max. výkon
250 kW/340 k
pri otáčkach
5 500 - 6 500/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
1 380-5 200/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 091 mm
Šírka
1 902 mm
Výška
1 540 mm
Rázvor náprav
3 070 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 910 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 985 kg
Užitočná hmotnosť
605 kg
Celková hmotnosť
2 515 kg
Objem batožinového priestoru
610/1 800 l
Objem palivovej nádrže
68 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
10,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,2 l/100 km
Mesto - počas testu
11,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
187 g/km
Emisná norma
Euro 6d-TEMP
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 64 440 €
Základná cena verzie
od 72 900 €
Cena testovaného exemplára
102 218 €
Zdroj: Filip Kadlečík