TESTY Test BMW 530e xDrive: Plug-in hybrid funguje výborne, hoci má aj nejaké nedostatky

03. Pohon 92%

Z hľadiska techniky je okrem systému 4x4 novinkou tiež väčšia batéria. Pohon naďalej pozostáva z prepĺňaného benzínového dvojlitra, ktorý dosahuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 290 Nm. Partnerom spaľovacej jednotky je osemstupňový automat s integrovaným elektromotorom. Ten produkuje parametre 83 kW (113 k) a 250 Nm, celkovo má systém špičku na úrovni 185 kW (252 k).

Benzínový štvorvalec doplnený elektromotorom z hľadiska sily úplne stačí.
Benzínový štvorvalec doplnený elektromotorom z hľadiska sily úplne stačí.
Zdroj: Marek Pokrývka

Prítomnosť systému xDrive znamená oficiálne zhoršenie času 0-100 km/h o jednu desatinu. V praxi ide o nepostrehnuteľný rozdiel, danú disciplínu zvládne tento model za stále výborný čas 6,2 sekundy. Najvyššie tempo je nezmenených 235 kilometrov za hodinu. Plug-in hybrid má naozaj dostatočnú paru a aj subjektívne pôsobí svižne. No treba mu poriadne dupnúť v športovom režime.

Dynamické schopnosti asi nebudú prioritnou motiváciou na kúpu verzie PHEV, jazdenie s nízkymi emisiami či súvisiace výhody to však môžu byť. V meste možno hovoriť už klasicky o nule. Jej dosiahnutie reálne záleží od využívania sily a nabíjania akumulátora, ktorý má teraz kapacitu 12 kWh namiesto doterajších 9,2 kWh. V praxi tak možno rátať s dojazdom okolo 40 kilometrov na jedno nabitie. Ani pri častejšom skúšaní akcelerácie sme sa nedostali pod 30 km.

Želanú úroveň nabitia batérie si možno jednoducho nastaviť v infotainmente.
Želanú úroveň nabitia batérie si možno jednoducho nastaviť v infotainmente.
Zdroj: Marek Pokrývka

Problémom niektorých plug-in hybridných áut býva vysoký apetít po vybití batérie, to však nie je prípad BMW 530e xDrive. Napriek štvorkolke a zimným pneumatikám sme na diaľnici čisto benzínovo jazdili za 7,3 l/100 km. Ešte lepšie to bolo na okresných cestách, kde Bavorovi stačilo rovných šesť litrov. Pri zapojení elektriny dokonca necelé štyri. Pohon všetkých kolies teda spotrebu prakticky nezvýšil, zostala na zhruba rovnakej úrovni. Nevýhodou je nádrž s objemom len 46 litrov prinášajúca len priemerný celkový dojazd.

V meste sme sa vo vybitom stave prehupli cez šesť litrov. Ulice je ale rozumnejšie brázdiť čo najviac na elektrinu a užívať si ohromne tichú prevádzku. Vtedy to môžu byť v priemere bez problémov aj oficiálne udávané dva litre na 100 km. Tú výraznejšie neruší ani zapojenie benzínového motora, ak zostanú otáčky nízke. Pri väčšom nasadení ho trochu počuť.

S nejakým rýchlym nabíjaním v prípade tohto BMW netreba rátať.
S nejakým rýchlym nabíjaním v prípade tohto BMW netreba rátať.
Zdroj: Marek Pokrývka

Nevýhodou tohto modelu je konektor typu 2 a iba palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kWh, na plné dočerpanie treba zhruba tri hodiny. Pohon ponúka opäť tri režimy. Východiskové nastavenie znamená automatické prepínanie medzi dvojlitrom a elektromotorom, okrem toho si možno zvoliť čo najväčšie využívanie elektriny a tiež udržiavanie akumulátora na nastaviteľnej úrovni nabitia. Tretia voľba znamená v prípade nižšej štartovacej hodnoty dobíjanie benzínovým agregátom.

Pri zhruba polovičnom stave batérie sme týmto štýlom dobili každých 10 km energiu na prejdenie zhruba 5 km. No spotreba paliva stúpla o takmer 4 litre. Táto možnosť teda existuje, ale ktovieako „zelené“ to nie je. Daný režim nájde podľa nás využitie najmä v blízkosti zón zakazujúcich vjazd klasických áut. Tam by však mali byť poruke nabíjacie stanice.

Video

Diskusia